PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Löjtnant Herman Johan Dassau


rauken46
18.10.08, 06:31
Jag söker uppgifter på:
Herman Johan Dassau, Löjtnant vid Tavastehus läns infanteriregemente.
Antagen 1753. Källa: Svenska Heraldiska Föreningens Vapendatabas.
mvh
Leif Rondahl

Seppo Niinioja
18.10.08, 07:34
Jag söker uppgifter på:
Herman Johan Dassau, Löjtnant vid Tavastehus läns infanteriregemente.
Antagen 1753. Källa: Svenska Heraldiska Föreningens Vapendatabas.
mvh
Leif Rondahl

Hej!

Mera om hans karriär torde finnas i Kaarlo Wirilanders verk "Officerare och underofficerare vid Finlands armé 1718-1810: förteckning över boställsinnehavare" (på finska). Jag söker komma ihåg att kolla i Riksarkivet nästa gång, om någon inte har ett direkt svar.

mvh
Seppo Niinioja

rauken46
18.10.08, 07:42
Hej!

Mera om hans karriär torde finnas i Kaarlo Wirilanders verk "Officerare och underofficerare vid Finlands armé 1718-1810: förteckning över boställsinnehavare" (på finska). Jag söker komma ihåg att kolla i Riksarkivet nästa gång, om någon inte har ett direkt svar.

mvh
Seppo Niinioja

Jag tackar och bugar för visat intresse
Leif

Bodniemi37
18.10.08, 12:45
Hej!

Fänriken Fredrik Johan von Kraemers dotter Helena Maria vigdes enligt Katy Hedman Brännland "...på Iso-Kourula i Hyömäki (Hauho;rj) den 14 juni 1763 med kaptenen vid Tavastehus läns infanteriregemente, Herman Johan Dassau, i hans andra gifte. Han var född 1711 och dog på Hahkiala (Hauho;rj) den 4 februari 1776 i lungsot."

Hedman Brännland, liksom Carpelan, nämner inte Dassaus första hustru vid namn.

[Litteratur: Carpelan, Tor. von Kraemer, s. 650, T2. Ättartavlor för de på Finlands riddarhus inskrivna ätterna, Band II. Helsinki 1958, Hedman Brännland, Katy. Till minne av Maria Kristina Kraemer. En krönika över 500 år med släkten, s. 33, T2, Hauho-grenen. Stockholm 2003, båda böcker finns på Kungl. biblioteket.]

MVH

Ritva Jurvanen

rauken46
18.10.08, 13:06
Hej!

Fänriken Fredrik Johan von Kraemers dotter Helena Maria vigdes enligt Katy Hedman Brännland "...på Iso-Kourula i Hyömäki (Hauho;rj) den 14 juni 1763 med kaptenen vid Tavastehus läns infanteriregemente, Herman Johan Dassau, i hans andra gifte. Han var född 1711 och dog på Hahkiala (Hauho;rj) den 4 februari 1776 i lungsot."

Hedman Brännland, liksom Carpelan, nämner inte Dassaus första hustru vid namn.

[Litteratur: Carpelan, Tor. von Kraemer, s. 650, T2. Ättartavlor för de på Finlands riddarhus inskrivna ätterna, Band II. Helsinki 1958, Hedman Brännland, Katy. Till minne av Maria Kristina Kraemer. En krönika över 500 år med släkten, s. 33, T2, Hauho-grenen. Stockholm 2003, båda böcker finns på Kungl. biblioteket.]

MVH

Ritva Jurvanen

Tack ännu en gång.
Du har möjligtvis inga noteringar om vem som är föräldrar till Kapten Dassau och om han hade syskon. Jag får också kontakta Kungliga Biblioteket i Stockholm.
mvh
Leif