PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Dassau i Viborg, Finland


rauken46
17.10.08, 22:22
Hej. Med anledning av min fru härstammar från Dassau på mödernes sida, har jag under en längre tid forskat på den släkten. Tiden från det dom etablerar sig i Stockholm som rådmän, handlare och grosshandlare, direktörer i Carl Gustavs stad i Eskilstuna, regementschef m m har jag en ganska bra bild över släkten. Men det är några länkar som inte är klara och tydligen finns det något samband med Viborg i Finland. Enligt tidigare forskning så börjar det med Hans Dassau och Magdalena f Röder i Lybeck. Två söner finns namngivna: Herman f 1645 i Lybeck d 1714 i Torshälla och Hans född i Viborg(födelsedatum saknas) d 1740 i Stockholm. Hermans son Johan f 1682 i Stockholm (Direktör i Carl Gustavs stad 1714-1722) skulle enligt ett antagande ha en son som hette Christoffer Konrad Dassau f omkring 1717 d 1783 i Stockholm. Det stämmer inte. Det finns ingen son antecknad i mantalslängder för tiden 1717-1722. Födelselängder eller husföhörslängder för tiden 1716-1717 finns ej enligt Uppsala landsarkiv. Med hjälp av Stockholm stadsarkiv har dom funnit att inga födelseuppgifter finns i Stockholm. Han dyker upp första gången i längderna 1745 som kontorsbiträde hos handelsman Anders Plommgren. Därefter kan jag följa honom och hans familj. Direktör Johan Dassau flyttar från Eskilstuna i och med att han förlorar rättighetheten med järnmanufakturen av ekonomiska skäll. Det finns ett par olika noteringar om vart han flyttar med sitt folk, med har jag ej fått klart. Nästa gång han dyker upp är på Kollerö bruk 1725 som med en kompanjon, rådman Jöns Koch startar järnmanufaktur. Nästa gång han blir 1726 när han med samma kompanjon startar järnmanufaktur i Öxnäs i Högsäters socken. Inga noteringar i dessa kyrkböcker att familjen bodde där. Efter 1726 har jag inga uppgifter på honom. Direktör Johan Dassau gifter sig med Maria von Borgen 1707 i Ärla socken som ligger sydöst om Eskilstuna. När jag nu har sökt på internet, så har jag funnit både Dassau och von Borgen i Viborg. Med hjälp av kvinna (Ritva Winter) som har översatt några inlägg här, så förstår jag att det är flera som forskar på Dassau. I ett av inläggen så står det följande: "Lagus nämner i sin Viborg-historia släktens urfader Henrik Dassau". Finns det födelseuppgifter på honom och hans familj. Går det att få tag i Viborg-historien och går det att läsa på svenska. Jag är mycket tacksam för att finna någon/några som jag, också forskar på släkten Dassau och von Borgen.
mvh
Leif Rondahl