PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mac ja sukututkimusohjelmat


Ilona Kaski
24.07.07, 14:56
Harkitsen siirtymistä Mac-maailmaan ja kyselen kokemuksianne sukututkimusohjelmista.

Minulla nyt PC:ssä Sukujutut, jota nettisivujensa mukaan voi käyttää Macissa Virtual PC-ohjelman alaisuudessa - onko kenelläkään käytännön kokemusta tästä?

Googlaamalla löytyi MacSukupuu -niminen ohjelma, mutta sitä tai muitakaan ei taida pystyä demoamaan ilman itse konetta... Löytyykö Mac-ihmisiä antamaan neuvoja tämän tai jonkun muun ohjelman suhteen? Käyttäisin mieluiten suomalaista tai pohjoismaista ohjelmaa, joka ymmärtää patronyymit, osaa aakkostaa ä:t, ö:t ja å:t oikein jne. Ja tietysti mahdollisimman monipuoliset raporttimahdollisuudet ovat aina plussaa...

Läppäriostoksille lähdössä,

Ilona Kaski
Helsinki

admin
24.07.07, 16:06
Harkitsen siirtymistä Mac-maailmaan ja kyselen kokemuksianne sukututkimusohjelmista.

Minulla nyt PC:ssä Sukujutut, jota nettisivujensa mukaan voi käyttää Macissa Virtual PC-ohjelman alaisuudessa - onko kenelläkään käytännön kokemusta tästä?

Googlaamalla löytyi MacSukupuu -niminen ohjelma, mutta sitä tai muitakaan ei taida pystyä demoamaan ilman itse konetta... Löytyykö Mac-ihmisiä antamaan neuvoja tämän tai jonkun muun ohjelman suhteen? Käyttäisin mieluiten suomalaista tai pohjoismaista ohjelmaa, joka ymmärtää patronyymit, osaa aakkostaa ä:t, ö:t ja å:t oikein jne. Ja tietysti mahdollisimman monipuoliset raporttimahdollisuudet ovat aina plussaa...

Läppäriostoksille lähdössä,

Ilona Kaski
Helsinki
Hei

Hauskaa kuulla että muitakin Mac -ihmisiä uskaltautuu linjoille...

Itse käytän enimmäkseen Reunion -nimistä ohjelmistoa. Joo - se on jenkkiläinen ohjelmisto mutta yksi fiksuimmista mitä olen käyttänyt. Kovin Mac -mäinen, hyviä raportteja, Mac tasoinen grafiikka jne.

Itse en laita patronyymit eri kenttiin, koska olen huomannut että jatkossa usein tulee ongelmia kun siirtää aineistoa toisiin ohjelmiin gedcom -muodossa myöhemmin. Koetan pysyä "standardeissa".

Toinen hyvä ohjelmisto on ranskalainen Heredis. Toiminnallisuus on hyvä mutta heillä on ollut merkistö-ongelmia gedcom tuonnissa eli en ole viitsinyt lähteä käyttämään sitä - vaikka olenkin sen ostanut.

Reunion pyörittää helposti isojakin aineistoja - oma käyttökanta on >80.000 henkilöä ja se pyörii mukavasti.

Intelpohjainen Mac tietenkin saadaan hyväksikäyttämään Windowsia tarvittaessa mm. Parallells'ia käyttäen. Virtual PC on "vanhaa tekniikkaa" eli ei varmaankaan kovin hyvin päivitetä sen jälkeen kun M icrosoft osti oikeudet.

Hasse Nygård

Satu Matero
30.07.07, 22:17
Olen myös etsinyt suomenkielistä ohjelmaa joka toimisi Macissa. Jos joku tietää kertokaa.

Kysyisin myös onko joku käyttänyt Sukujuttuja Virtual PC:n tai Parallelsin kautta? Sukujuttujen helpdeskistä kyselin taannoin - turhaan. Omillaan on Suomessa sukututkimuksen Mac-porukka :eek:

Antti Järvenpää
31.07.07, 08:21
Hei!

Ymmärtääkseni suomenkielistä sukuohjelmaa ei Macille ole. Helpoin keino saada suomenkielinen Mac ohjelma on hankkia Filemaker tietokanta ohjelma ja laittaa siihen FM Gene niminen tietokantasovellutus, jossa voi rakennella omia raportteja ja kääntää suomeksi kaikki tekstit. En tiedä onko kukaan kokeillut moista, enkä myöskään sitä, onko tuolla sovelluksella GEDCOM ominaisuuksia. Salasanattoman sovellutuksen saa sen kehittäjältä Bruce W. Muckalalta 20 dollarilla, mutta sovelluksen pyörittämiseen tarvittava Filemaker tietokantaohjelma onkin sitten 350 euron arvoinen. Olen joskus harkinnut moista, mutta harkinnan asteelle se on jäänyt.

Kaikenlaisia Macille sopivia sukuohjelmia maailmalta taitaa nykyisin löytyä parhaiten osoitteesta http://www.macgenealogy.org/ jossa on myös muutama freeware ohjelmisto.

Jos sitten hankkii Macin ja haluaa käyttää siinä Windowsia, kannattaa lueskella erilaisia blogeja käyttäjien kokemuksista. Eräs tälläinen on esim.
http://www.mikkokoskinen.fi/?cat=6 jossa blogin kirjoittaja kertoo kokemuksiaan sekä parallelsin että bootcampin käyttämisestä. Itse en ole käyttänyt kumpaakaan, sillä olen vannoutunut Macin käyttäjä ja vanhin koneeltani löytyvä Mac dokumentti näyttäisi oleva maaliskuulta 1985.

admin
31.07.07, 10:53
Itsekään en ole suomenkielistä löytänyt. Tosin en ole oikeastaan edes etsinyt suomenkielistä tai ruotsinkielistä ohjelmistoa. Olen aina käyttänyt englanninkielistä ohjelmistoa, myöskin silloin kun vielä elin Windows/DOS maailmassa. Kokeilin jokunen vuosi sitten Reunionin ruotsinkielistä versiota mutta jostakin syystä siirryin taas käyttämään englanninkielistä. - Pienen kieliryhmän päivitykset laahaavat aina perässä...

Virtual PC:tä olen käyttänyt ja muitakin emulaattoreita eri ympäristöissä mutta en itse vaivaudu käynnistämään raskas emulaattori aina kun mieli tekee avata sukututkimustietokantaa.

Itselleni englanninkielisen ohjelmiston mahdollinen ainoa haitta on raporttien teossa mikäli haluan lähetää raportin jollekin ei englantia ymmärtävälle. Mikäli englanninkielinen raportti ei kelpaa suoritan yksinkertaisen etsi-korvaa -toiminnon Wordissa. Raportithan koostuvat muutamasta vakiofraasista nimien, paikkojen ja päivämäärien/vuosien lisäksi.

Hiukan epäilen FM Gene ja FileMakerin käyttöä tässä. Vaikka olen vannoutunut FM käyttäjä en ole vielä törmännyt toimivaan sukututkimusohjelmistoon joka olisi FM:n pohjalle rakennettu ja jossa on toimiva GEDCOM luku-/kirjoitustuki

Antti Järvenpää
31.07.07, 20:33
Hiukan epäilen FM Gene ja FileMakerin käyttöä tässä. Vaikka olen vannoutunut FM käyttäjä en ole vielä törmännyt toimivaan sukututkimusohjelmistoon joka olisi FM:n pohjalle rakennettu ja jossa on toimiva GEDCOM luku-/kirjoitustuki

Saatat olla Hasse ihan oikeassa, sillä FM:n sivuilla ei mainita mitään GEDCOM-ominaisuudesta. Toisaalta sen voisi testata katsomalla FM Genen demon läpi, mutta valitettavasti minun FM on auttamattoman vanha, niin ettei edes demoa saa siinä toimimaan.

Ne vähät tiedot, jotka olen kehdannut latoa sukututkimusohjelmaan pyörii nykyisin minulla Personal Ancestry Writer II (PAWriter II) nimisessä ohjelmassa, joka on freeware tuote. Tuo riittää ihan hyvin tarpeisiini. Saan sillä auki muiden lähettämät GEDCOMit, mutta omat sukutukimukseni kirjoittelen ihan rehellisellä tekstinkäsittelyllä ja yksinkertaisimalla tallennusmuodolla, niin että tiedostot ovat toivottavasti vuosienkin päästä avattavissa.

Martta
04.08.07, 21:41
Voi kun tulee ikävä Maccia ja siinä olevaa Reunionia!
Itse muistaakseni vaihdoin kenttien nimiä suomeksi. Minusta se oli erittäin looginen ohjelma.

admin
05.08.07, 09:12
Haikailuun löytyy lääke - kaupoissa on varmaan vielä koneita.

Nykykoneissa ja nykyversioissa Reunion toimii vielä paremmin ja Macmäisesti kuin OS9:n versioissa. Ainoa haittapuoli mikä olen itse havainnut on kun henkilömäärä nousee sinne 150.000 henkilön kieppeille - silloin tietyt haut ovat mielestäni turhan hitaat.

Raportit ja graafit ovat parhaammasta päästä.

Reunion olisi kyllä suht' helposti käännettävissä esim. suomeksi tarpeen vaatiessa.

Satu Matero
05.08.07, 18:09
Haikailuun löytyy lääke - kaupoissa on varmaan vielä koneita. Reunion olisi kyllä suht' helposti käännettävissä esim. suomeksi tarpeen vaatiessa.

Hei!
Kun mm. suosituimmista suomenkielisistä sukututkimusohjelmista ei liene tulossa MAc-versiota, olisi siis pikimmiten aloitettava Reunionin kääntötalkoot? :cool:

P.S.
21.08.07, 22:23
Googlaamalla löytyi MacSukupuu -niminen ohjelma, mutta sitä tai muitakaan ei taida pystyä demoamaan ilman itse konetta... Löytyykö Mac-ihmisiä antamaan neuvoja tämän tai jonkun muun ohjelman suhteen? Käyttäisin mieluiten suomalaista tai pohjoismaista ohjelmaa, joka ymmärtää patronyymit, osaa aakkostaa ä:t, ö:t ja å:t oikein jne. Ja tietysti mahdollisimman monipuoliset raporttimahdollisuudet ovat aina plussaa...

Hei!
Olen käyttänyt MacSukupuu ohjelmaa parisen vuotta ja ollut hyvin tyytyväinen, ongelmia ei ole ollut. Ohjelma on monipuolinen, mutta tosi helppokäyttöinen ja tietty skandit toimii :)
Hinta on vain 39,90e
Kannattaa ladata demo sivulta:
http://www.onlymac.de/html/stammbaum4fi.html

- vastaan mielelläni, jos tulee kysyttävää

Swanfoth
14.11.07, 08:38
GEDitCOM (http://www.geditcom.com) hallitsee GEDCOMin täysin ja käyttää yksinomaan sitä datamuotonaan :D:
Käyttöliittymä ja tulostusten muotoilu on toteutettu omalla skriptikielellä ns. format'eina.
Nämä formatit ovat avoimia ja vapaasti muokattavissa - siis myös suomennettavissa ja em. sivustolta voi ladata erikseen suomennettuja formateja eri tarkoituksiin.
Ohjelman valikoihin ja graafeihin tämä muokattavuus ei ulotu, mutta lähes kaikki Individual ja Family-ikkunoissa näkyvät kentät yms voidaan suomentaa sekä ulkoasuun tai toimintoihin voi tehdä pientä viilausta. :cool:
Siitä on tulossa uusi versio ja sitä voi kokeilla ilmaiseksi GEDCOM aineiston selaimena, mutta muokatun aineiston tallentaminen vaatii rekisteröinnin.

Kokeilin ja suomensin MacSukupuuta vuosituhannen alussa, mutta se oli niin buginen, että sain vain aineistoni sekaisin, mutta GEDitCOMilla sain sen sotkut siivottua. Tuskin MacSukupuukaan enää on niin rajoittunut että sekoaisi leskien uudelleen naimiseen:oo:

tkukkonen
14.11.07, 20:45
Hei Mac-fanit,

Olen käyttänyt GeneWeb-ohjelmaa. Se ottaa vastaan myös erikoisia merkkejä skandien lisäksi. Ohjelman suomennos on hiukan keskeneräinen, ks alla.

Mainioita puolia siinä on:
- se on ilmainen ja sen voi ladata verkosta!
- toimii yhtä hyvin Windowsissa, Macissä ja Linuxissa, (eikä näillä käyttiksillä toimivien koneiden välillä tehdyissä tietokantojen siirroissa mitään katoa).
- analysoi kahden halutun henkilön sukulaisuuden asteen tai ilmoittaa, ettei sitä ole
- analysoi miten suuri on sukulaisten liitoista syntyvä perimän kato (esim serkkujen aviosta syntyneellä se on 6,25%, mahdollisesti suurempikin)
- se käsittelee hienosti eri tahoilta tulleet sukulohkot, esim GEDCOM siirron jälkeen: kun identtiset toistuvat henkilöt alatasolla on yhdistetty, se alkaa yhdistää sukupuuta yhdeksi, niinpä se tarvittaessa esittää ylätason henkilöitä (esim. vanhempia) myös yhdistettäväksi!

Ohjelma on nopea käyttää ja siinä voi olla kymmeniä tuhansia henkilöitä. Se on kehitetty webin yli toimivaksi, siis käyttäjällä ei tarvitse olla omaa tietokantaa, jos kanta on palvelinkoneessa vaikkapa toisessa maassa. Käyttäjällä on aina verkkoselain (Firefox, MS Explorer, jne) jolla saa ruudullisen kerrallaan tietoja näkyviin.

Tietokanta voi olla samassa koneessa kuin käyttäjä, eli käyttäjä ottaa selaimellaan yhteyden "localhost'iin". PC voi olla laptop ja se voi olla mukana arkistossa ilman internet-yhteyttä. Samalla kun käyttäjä ottaa tietoja lukulaitteen ruudulta hän pistää ne saman tien oman koneen kantaan kirjoittamatta välillä konseptia paperille. Näin olen toiminut.

Tein aluksi samaan aikaan lisäyksiä kantaan alhaalta ylöspäin (nykyajasta pari sukupolvea taaksepäin) ja toisaalta selasin 1700- ja 1800 lukuja yhä eteenpäin. Niinpä kun lopulta kantaan tuli samoja henkilöitä, olikin varsin helppo saada toistot pois yhdistämällä. Nyt olen jälkikäteen todennut, että tämä on poikkeuksellinen ominaisuus, joka toimii kaoottisellakin työtavalla. Useimmat muut ohjelmat vaativat tiettyä toimintatapaa, joista ei voi poiketa.

Genewebin raportit eivät (kaikki) noudata suomalaista käytäntöä ja koneellinen syntaksirobotti tuottaa osin outoa suomenkieltä. Suositeltavaa on siirtää kanta GEDCOMilla toiseen ohjelmaan (esim Genus reporter), jonka tulosteet ovat suomalaisen kaavan mukaisia. Pientä siivousta siirron jälkeen voi jäädä, esim syntymäajan epämääräisyyden ilmaisu ABT (about) tai CA (circa) ei näköjään käänny aina tässä siirrossa. Se ei kuitenkaan ole Genewebistä johtuva vika vaan vastaanottavan ohjelman puutteellisuus.

Ohjelman käyttöönotto voi olla hankalaa henkilölle joka ei ole tottunut lataamaan ohjelmia verkosta ja konfiguroimaan niitä. Tekniikkaa tuntevan apu on luultavasti useille tarpeen alussa.

Tässä kaikki erikoismerkit

À Á Â Ã Ä Å Æ Ç È É Ê Ë Ì Í Î Ï Ð Ñ Ò Ó Ô Õ Ö Œ × Ø Ù Ú Û Ü Ý Þ ß
à á â ã ä å æ ç è é ê ë ì í î ï ð ñ ò ó ô õ ö œ ÷ ø ù ú û ü ý þ ÿ ¿ ¡ © ® « »° ¹ ² ³ ¼ ½ ¾ € £ $ ¥

Terveisin,

Heikki Halleen
17.11.07, 20:30
Nyt Macille on ilmestynyt uusi versio MacSukupuu ohjelmasta. Ohjelman tekijä on vaihtunut ja käyttöliittymä on täysin uusittu. Edellisten versioiden tapaan MacSukupuu ymmärtää GEDCOM tiedostotyyppiä. Ohjelma on myös suomennettu ja se aukeaa suomenkielisenä suomalaisen Mac OSX:n alla. Kokeiluversion voi ladata osoitteesta http://www.synium.de/products/macfamilytree/index.html.
Ominaisuuksiin kuuluu myös sukupuun julkaiseminen webissä tai .mac-palvelimella.
Suomennos on minun tekemäni, ja jos käännöksestä löytyy virheitä tai puutteita, kommentit voi lähettää minulle!

Heikki Halleen (heikki.halleen*mail.suomi.net)

kirsikka R
16.04.08, 17:52
Hei T Kukkonen!

Ymmärsinkö oikein, että geneweb-ohjelmalla kaksi käyttäjää voisi tallentaa tietoja (toinen pc/linus, toinen mac/os) eri paikoissa ja nämä tiedot voisi yhdistää selaimen kautta ilman ongelmia?

Heikki Halleen, toimiiko uusi ohjelma myös vanhemmassa macos-käyttöjärjestelmässä?

Heikki Halleen
16.04.08, 20:04
Heikki Halleen, toimiiko uusi ohjelma myös vanhemmassa macos-käyttöjärjestelmässä?

Eri MacSukupuun versiot vaativat koneelta vähintään seuraavaa:
5.1.5. Mac OS X 10.4.9
5.0.1. Mac OS X 10.4.9
4.5.0. Mac OS X 10.3.9
4.4.0. Mac OS X 10.3.9
4.3.0. Mac OS X 10.3.9
4.2.0. Mac OS X 10.3.9
4.1.0. Mac OS X 10.2.8
4.0.0. Mac OS X 10.2.6
3.6.0. Mac OS X 10.2 tai 9.1

Eli Uusin Classicilla toimiva on 3.6, joka on julkaistu viisi vuotta sitten.
Suosittelen uusimman mahdollisen käyttämistä. ;)
Itse olen käyttänyt versiosta 4.3 lähtien kun ryhdyin sitä suomentamaan.
Niinhän se on, että uusi kone ja käyttöjärjestelmä ovat uusia sen aikaa kun ne saa kannettua kaupasta ulos :(

tkukkonen
18.04.08, 20:44
Hei T Kukkonen!

Ymmärsinkö oikein, että geneweb-ohjelmalla kaksi käyttäjää voisi tallentaa tietoja (toinen pc/linus, toinen mac/os) eri paikoissa ja nämä tiedot voisi yhdistää selaimen kautta ilman ongelmia?



Sukutietokannan siirto koneesta toiselle (eli GW:n käytöstä toisen GW:n käyttöön) voi tapahtua joko GEDCOM muodossa tai genewebin omassa muodossa. Jälkimmäinen tekee aivan puhtaan siirron. Olen siirtänyt sillä koko kannan Macistä PC:lle ja takaisin ongelmitta. Kaksi kantaa voi yhdistää GW-muodossa ilman GEDCOMia. Käyttöjärjestelmällä ei ole väliä.

Itse tiedoston siirrossa tietenkin tiedostonhallinta (file manager) on vähäisessä määrin tarpeen, mutta siirron jälkeen kaikissa käyttäjätoimissa voi käyttää selainta.

Geneweb on vahva GEDCOMilla tehdyn samoin kuin GW-siirron jälkeen mahdollisesti tarvittavassa henkilöiden yhdistämisessä, jos kannoissa on tuplaesiintymisiä henkilöillä.

Sami Lehtonen
18.04.08, 20:49
Hei T Kukkonen!

Ymmärsinkö oikein, että geneweb-ohjelmalla kaksi käyttäjää voisi tallentaa tietoja (toinen pc/linus, toinen mac/os) eri paikoissa ja nämä tiedot voisi yhdistää selaimen kautta ilman ongelmia?

Heikki Halleen, toimiiko uusi ohjelma myös vanhemmassa macos-käyttöjärjestelmässä?

Terve!

Tietokanta voi olla yhdessä koneessa, johon kumpikin - tai toinen - ottaa yhteyden verkon yli. Itselläni pyörii kotikoneessa Geneweb, johon pystyn tallentamaan uusia tietoja vaikka kirjaston koneelta. Genewebiä voi käyttää millä tahansa selaimella. Kotikoneella tuota verkko-ominaisuutta ei vain tarvita, mutta silloinkin Geneweb on arkkitehtuuriltaan palvelin/asiakasohjelma -tyyppinen.

tkukkonen
18.04.08, 21:06
Sukutietokannan siirto koneesta toiselle (eli GW:n käytöstä toisen GW:n käyttöön) voi tapahtua joko GEDCOM muodossa tai genewebin omassa muodossa. Jälkimmäinen tekee aivan puhtaan siirron. Olen siirtänyt sillä koko kannan Macistä PC:lle ja takaisin ongelmitta. Kaksi kantaa voi yhdistää GW-muodossa ilman GEDCOMia. Käyttöjärjestelmällä ei ole väliä.

Itse tiedoston siirrossa tietenkin tiedostonhallinta (file manager) on vähäisessä määrin tarpeen, mutta siirron jälkeen kaikissa käyttäjätoimissa voi käyttää selainta.

Geneweb on vahva GEDCOMilla tehdyn samoin kuin GW-siirron jälkeen mahdollisesti tarvittavassa henkilöiden yhdistämisessä, jos kannoissa on tuplaesiintymisiä henkilöillä.

Edellinen kuvaus koskee tapausta, jossa kahdessa koneessa on kummassakin erikseen "localhost". Sami kuvasi toimivan vaihtoehdon tälle. Jos on kaksi eri henkilöä loitolla toisistaan, palvelinkäytön rakentamisessa toiselle voi olla jonkin verran työtä mikä vaatii tietoliikennetuntemusta.

Geneaweb on julkinen palvelu, mikä on tehty Geneweb-ohjelmalla. Sen kautta tietoja voi jakaa monella tavalla.

tkukkonen
16.07.08, 21:06
Hei.

Olen aiemmin kertonut, miten Genewebistä saa GEDCOM siirrolla esim Genus ohjelmaan suomalaistyyppisen raportin. On myös kerrottava siinä esiin tulleista ongelmista. Vastaanottava ohjelma on Genus Senior, viimeisin versio.

1) Vihkimispäivät ja -paikat eivät siirry ollenkaan.
2) Lisätiedot eli tekstikuvaus sisältää vastaanotettaessa ylimääräisiä välilyöntejä. Kun lähettävä ohjelma jakaa pitkän tekstin riveiksi, jokaisen tekstipätkän loppuun tulee ylimääräinen välilyönti. Tämä on vastoin GEDCOMin määrittelyä, joka nimenomaan sanoo, ettei lisäystä saa tapahtua.
3) Kun aviopuolisoita on useita, lesken lapset kirjautuvat tietyissä tilanteissa uudessa aviossa syntyneisiin.

Support ei vastaa kysymyksiini säällisessä ajassa. Ei hyvä!

Heikkki
27.07.08, 22:52
Nyt Macille on ilmestynyt uusi versio MacSukupuu ohjelmasta. Ohjelman tekijä on vaihtunut ja käyttöliittymä on täysin uusittu. Edellisten versioiden tapaan MacSukupuu ymmärtää GEDCOM tiedostotyyppiä. Ohjelma on myös suomennettu ja se aukeaa suomenkielisenä suomalaisen Mac OSX:n alla. Kokeiluversion voi ladata osoitteesta http://www.synium.de/products/macfamilytree/index.html.
Ominaisuuksiin kuuluu myös sukupuun julkaiseminen webissä tai .mac-palvelimella.
Suomennos on minun tekemäni, ja jos käännöksestä löytyy virheitä tai puutteita, kommentit voi lähettää minulle!

Heikki Halleen

Luettelosta puttuu avioero syy luettelosta eli ei voi laitaa ero päivää mihinkään muuten ohjelma tuntuu aika näppärältä

Heikki Latvanen

Heikki Halleen
29.07.08, 22:43
Luettelosta puttuu avioero syy luettelosta eli ei voi laitaa ero päivää mihinkään muuten ohjelma tuntuu aika näppärältä

Heikki Latvanen

En oikein ymmärrä mistä luettelosta on kyse. Avioeron päivämäärineen ja muine lisätietoineen voi merkitä kohtaan "Perhetapahtumat". Eli menet perhenäyttöön (Kuva 1), valitset alimman ikkunan yläreunasta välilehden "Perhetapahtumat", painat vasemman alareunan plus merkkiä, lisäät avioeron päivämäärän valitset valikosta "Ero" ja lisäät paikkakunnan (Kuva 2).
Kaksoisosoittamalla riviä, saat esiin näytön, jossa voit lisätä tapahtumaa koskevia muita tietoja (Kuva 3).

Heikki Halleen