PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Carl Fredrik Hjelt ja vaimo?


Suvux
05.10.08, 16:20
Onko kenelläkään tietoa Carl Fredrik Hjeltistä, joka luultavasti syntyi i Sankt Bertils, eli Perttelissä n. 1836 ja meni myöhemmin naimisiin Sofia Järpe kanssa. Asuivat Dragsfjärdissä. Voisiko jostain saada ns. faktatietoa näistä ihmisistä. Olen etsinyt internetin välityksellä puhetarinoiden lisäksi saadakseni faktaa historiasta, mutta en ole vielä löytänyt. :confused:

ehjelt
06.10.08, 09:33
Ei ole tietoa juuri mainitsemastasi Hjeltistä. Mistä lähteestä tietosi ovat peräisin?

Perttelissä näyttää olevan v.1836 syntynyt Carl Fredrik Johansson. Voihan olla, että hän on myöhemmin ottanut esim. sotilasnimekseen Hjelt. Tällaisia tapauksia löytyy muualta Suomesta monia. Asiaa hankaloittaa se, että henkilö on voinut taas luopua sotilasnimestään.

Suvux
06.10.08, 19:51
Löysin vanhasta lehdestä (Historiallisten sanomalehtien arkistosta) tiedon K.F. Hjelt-nimen juuri Dalsbrukista. Luulen että tässä on etsimäni henkilö. Muualta en ole vielä tietoa löytänyt, vain ns. kertomuksia hänestä. Tiedän, että Hjelt -sukua on tutkittu, mutta en tiedä onko tästä kyseisestä miehestä, joka on syntynyt ilm. 1836, tietoa noissa sukututkimuksissa. Pitää tutkia:)

Suvux
07.10.08, 10:30
Hei, mutta Perttelistä tämä minun etsimähi Hjelt on kotoisin. Eli olisikohan niin että tämä Carl Fredrik Johansson olisi sitten Carl Fredrik Hjelt, jolla nimellä etsin ja lehdessä oli vahvistusta Dragsfjärdissä toimineesta K.F.Hjeltistä, jossa hän eli sittemmin.

ehjelt
07.10.08, 11:11
Hei

Ensinnäkin korjaus edelliseen viestiini: Perttelissä 1836 syntyneen Carl Fredrikin isä oli Efraim Johansson.

Turun sorvarimestari Börjel Björnsson Hjeltin (k. 1702) jälkeläisten joukossa on kyllä kolmekin ko. nimistä, joihin kehenkään antamasi kuvaus ei kuitenkaan sovi. Lähimmäksi sattuu Karl Fredrik Kristian Hjelt s. 11.5.1832 Lieto, k. 30.12.1872 Helsinki naimattomana.

Suvux
07.10.08, 16:19
Ahaa, olen itsekin yrittänyt etsiä, mutta se kertomus jonka tiedän on, että hän kuoli Dragsfjärdissä (ilm. murha) vuonna 1906. Oli naimissa Sofia Järpe(?) kanssa, mutta vaimo kuoli jo vuonna 1905. Eli ainut fakta jonka olen tarinalle tähän mennessä löytänyt on vain tuo lehtiartikkeli, ja tarina kertookin että hän perusti kaupan Taalitehtaalle, joten tuo osa olisi ehkä vahvistettu artikkelin kautta, jos siis tämä K.F.Hjelt on C.F.Hjelt. Olen kyllä selannut mm. henkikirjoja ym. mutta en ole vielä löytänyt.

Suvux
07.10.08, 22:29
Löysin henkikirjoista v. 1870 Dalsbruk, Carl Hjel ja vaimo Sofia eli sopii lehtiartikkelin kanssa. Jos hän syntyi Perttelissä, niin mistähän se pitäisi katsoa kun luettelossa ei ole Saloa eikä Pertteliä?

Juha
07.10.08, 22:33
En tiedä mitä luetteloa tarkoitat, mutta sinun pitäisi käydä läpi Perttelin ja mahdollisesti myös Salo-Uskelan rippikirjat. Mitään muuta kautta on vaikea saada faktatietoja hänen syntyperästään.

Itse aloittaisin Dragsfjärdin rippikirjoista ja sisäänmuuttaneiden luetteloista.
Vaatinee hyvin varmasti mikrofilmien/korttien pläräämistä. Netin kautta et todennäköisesti löydä ihan kaikkea tarvitsemaasi

Juha

Suvux
08.10.08, 16:28
Kiitos vastauksista, taidan jatkaa todellakin niistä rippikirjoista, kunhan sellaiset löydän! Tämä on mukavaa puuhaa, vaikkakin joskus uuvuttavaa. Ihmistarinat ovat mielenkiintoisia.