PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Roth-suku Orivedellä


Päivi V.
04.10.08, 19:48
Hei,

Roth-suvusta on täällä kyselty aikaisemminkin ja sitä on selvitelty ja Oriveden rotheista on olemassa Antti Lehtosen julkaisema tutkimus, mutta sieltä ei ole löytynyt vastausta kysymykseeni.

Oriveden Voitilassa asui kornetti Lars Hansson Roth perheineen. Nimi esiintyy myös muodossa Rooth. Hänestä on useita merkintöja Oriveden tuomiokirjoissa 1600-luvulla. (http://www.protsv.fi/ths/finne/tuomiokirjapoiminnat/)

Hänen Kristina-tyttärellään sukunimi esiintyy myös muodossa Rode.

Oriveden Rajalahdessa asui 1600-luvulla korpraali Markus Rode. Hänestä on myös runsaasti merkintöjä tuomiokirjoissa. Nimi esiintyy aluksi muodossa Ruth, Ruuth, sitten Rooth, Roote, Roode, Rodhe ja vakiintuu muotoon Rode.

Voisivatko kornetti Lars Hansson Roth ja korpraali Markus Rode olla samaa sukua?

Lars Hansson Rothilla on Johan-niminen poika, josta on selvitys Antti Lehtosen julkaisussa. Markus Rodelle en tuomiokirjoista löytänyt Johan-nimistä poikaa. Ruovedellä on furiiri Johan Rode, joka mainitaan ainakin 1696 Ruoveden tuomiokirjoissa ja joka on Carin Johansdr. Kolmannan (s.n. 1670) ensimmäinen puoliso. Kuka on hänen isänsä? Voisiko hän olla Markus Roden jälkeläinen ja mahdollisesti samaa sukua kuin Oriveden Rothit?

t. Päivi V.

marlet
17.02.09, 22:14
Hei, ymmärtääkseni Roth ja Rode suvut ovat eri sukuja. Keskisen kirjassakin mainitaan Rode, mutta muistaakseni tieto on korjattu.
Oletko lukenut Hakkapeliitat ja Rothovius-suvun tietoja Isaac Rothovius-kirjasta, joka on ainakin Turun pääkirjastossa. Roth-suku Orivedellä ja Ikaalisten seudussa on Rothovius-sukua.
Olen myös tutkinut vuosia Oriveden lähiseutujen sukuja, koska isän ja äidin suvut ovat 1700-luvulta lähtien sieltä. Itse asun Espoossa.
Olen saanut tutkimusapua kahdelta jo edesmenneeltä sukututkijalta Oriveden seudulta. Olen kirjoitellutkin näistä Oriveden Sanomiinkin.:)
tv. marlet

Päivi V.
17.02.09, 23:50
Hei,

Kiitos vastauksesta. Ajattelin Roth ja Rode nimien horjuvan kirjoitustavan vuoksi, että ne saattaisivat olla yhtä ja samaa sukua.
Olen muistaakseni lukenut, että Orivedellä ja myös Ikaalisissa esiintyvät Rothit eivät olisi Rothoviusten kanssa samaa sukua, vaikka Rothoviuksia esiintyykin Ikaalisissa Rothin lasten kummeina.
Roth ei kuulu omaan sukuuni, Rode Ruovedeltä kylläkin.

Mistä Keskisen kirjasta puhut? Tiedän kyllä kirjoittajan, mutta en ole hänen kirjaansa lukenut, mutta jos onnistun saamaan sen käsiini, niin luen.

Olisi kiinnostavaa tietää, mitä Oriveden sukuja ja taloja olet tutkinut ja mitä niistä kirjoittanut Oriveden Sanomiin. Isäni isän ja äidinisän juuret ovat Orivedellä 1500- ja 1600-luvuilta lähtien ja lähes joka kolkka pitäjästä tulee esiin omissa tutkimuksissani.

Terveisin
Päivi V.

marlet
18.02.09, 22:11
Hei taas.
Roth-suku Orivedellä Teiskossa sekä Ikaalisten seudulla on samaa sukua, kuuluen lisäksi Ruotsista tulleeseen Rothovius-sukuun. Tunnetuin Rothovius on piispa Isaac Rothovius, oli piispana Turussa 1600 luvun keskivaiheilla. Vastaan noin, koska vie enemmän aikaa etsiä tiedoistani tarkat tiedot.
Hans (Johannes) Birgersson Rothovius (Rothe) on ollut kapteenimajurina, hakkapeliittana Narvassa ja Jaamassa, kuoli kesällä 1628. (Korhosen Hakkapeliitat II, sivut 299-300.) Hän oli Jaakko Scottin skvadroonassa.
Isaac ja Johannes ovat olleet veljeksiä, suku on Ruotsista, mutta alunperin lähtöisin Saksasta, nimenä tällöin Roth. Tietoa löytyy tosiaankin Isaac Rothovius kirjasta.
Suomessa on ilmeisesti eri Roth-sukuja, mutta tämä selostamani on Oriveden suku.
Olemme sisarieni kanssa tutkineet mm:ssa Längelmäen talollisia Raidisto, Eskola, Harola, Tunkelo sekä Leväslahtea. Lisäksi tämä isän äidin suku on Roth-sukua sekä Holman Stiernkors, Ulf, Gyllenhjerta, Fleming ym, Wallenius-Wallin-Flodberg-Gråsten-Hårdh(Hård) Wahlström (Kuusisto),
Wanaeus ym. siihen liittyvää. Näissä suvuissa on paljon toisiinsa nivoutuvaa tietoa, joista olen kirjoittanut OS:n. Pitkäjärven taloja olemme myös melkein kaikkia joutuneet penkomaan sekä isän että äidin puolelta. Päilahden Mattila, Anttila sekä Sakkola Pajukannasta ja Tuomaala sekä Maunula. Samoin Koivuniemen Niikkala, Naappilan Jaakkola. Stefan Damfelt-suku Koppelojärveltä, liittyen Teiskoon Pöllölä-Paksula,Karvanen-Mattila Länsi-Teiskossa. Eräjärven talot ovat aika tuttuja äidinäidin puolelta.
Molempien sukujen kautta tulee myös Teiskosta sotilas Johan Granlundin sukujuuri, moni orivesiläinen on sitä sukua. Siitä olen kirjoittanutkin, samoin Damfeldt-suvusta olen kirjoittanut. Muutaman viime vuoden Oriveden Sanomissa on tekstejäni, jos Sinulla on vielä lehtiä tallessa. Tarkoitus on taas kirjoittaa, kunhan saan tutkittua erästä tietoa.
No sulattele näitä.
Kirjoitellaan!
tv.Marlet

Sanna B.
21.02.09, 17:04
Isäni isän ja äidinisän juuret ovat Orivedellä 1500- ja 1600-luvuilta lähtien ja lähes joka kolkka pitäjästä tulee esiin omissa tutkimuksissani.


Olemme sisarieni kanssa tutkineet mm:ssa Längelmäen talollisia Raidisto, Eskola, Harola, Tunkelo sekä Leväslahtea.
...
Samoin Koivuniemen Niikkala, Naappilan Jaakkola.
....
Eräjärven talot ovat aika tuttuja äidinäidin puolelta.

Hei!
Minulla on myös rutkasti Längelmäkeä ja Orivettä esipolvissani, juuri esim. Raidostosta kahta kautta, Eskolasta, kahta kautta Harolasta, Tunkelosta (ja useista muistakin Längelmäen taloista...); samoin Eräjärveltä, Leväslahdelta, Pitkäjärveltä, Juupajoelta, Orivedeltä (myös Niikkulasta).

Laittaisitko viestiä kun kirjoituksesi julkaistaan? Onko aikaisempia kirjoituksiasi ehkä mahdollista lukea jossain koottuna?

t. Sanna B.

marlet
22.02.09, 15:30
Hei Sanna,
olen kirjoittanut Oriveden Sanomiin sukujuttu-palstalle. Tulleeko Sinulle Oriveden sanomat?
Varmasti myös Oriveden Sanomien ja kirjastojen arkistoissa ovat vanhat kirjoitukset tallella.
Minulla on lehtileikkeinä, mutta koneeltani on nyt yksi sähköposti vielä vanhassa koneessa, kun vaihdoimme uuden koneen. Tällä hetkellä en pääse siihen vanhaan tiedostoon.

Yritän laittaa Sinulle jotain, kunhan saan aikaa.
Kiva, kun pitkästä aikaa jotkut sukututkijat ovat hereillä:). Tämä sukututkimus on selvästi sykleittäin tapahtuvaa.
Seuraava kirjoitukseni koskee Lena Johansdotteria, joka oli väärän syntymäajan vuoksi monta vuotta kadoksissa. Nyt hänet löysin. Hän on syntynyt 1780-luvulla suunnilleen. Hänen elämänsä soljui Säynäjoen kartanosuutarin vaimona. Hän on meidän äidin esiäiti.
Kirjoitellaan.
marlet

jokinti
25.02.15, 22:36
Hei,

Minua kiinnostaa Ruovedellä/Osarassa jne Nuijasodan ja sen jälkeen elänyt
Hans Root.


Mistä voisi löytyä seuraavat allaolevassa osoitteessa viitatut alkuperäislähteet?:


http://keskustelu.suomi24.fi/t/6622515

1. "Luutnantti Hans Larsson Roth joutui oikeuden eteen vuonna 1601 "nuijasodan rappauksista".
Oikeudessa hän yritti todistaa aateluuttaan, mutta epäonnistui,
koska venäläiset olivat ottaneet aateliskirjan pois ja polttaneet sen ( 1575-95 sodassa).
Samassa yhteydessä hän menetti rälssitilansa Hämeenkyrössä olevan Osaran kartanon ja Inkulan kylän."
?


2. "Onko kenties vanrikki Hans Larsson Hämeenkyrön Osarasta juuri tuo Hans Larsson Roth?
Vanrikki oli Osaran isäntä 1601 - 1603, hänellä oli vaimo Christina?"

?

Ainoa alkuperäisasiakirja jonka olen löytänyt on seuraavassa soitteessa:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1668504

Tuossa osoitteessa on Hannu Roothin ja Nuijasodan asioita tutkittiin Ruoveden käräjillä 3.2.1601 (VA 222a: 119) ja siinä on mm. sivulla 125 seuraava teksti:

"Dömdes Persso Jöns sitt tingest igen aff Sigfre Honghoin och Hans Roott som the i Klobbo Krigh ifrå honom röffwadt haffwer."


Ystävällisin terveisin
Jokinti