PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Christina Johansdr Hammar - Somero


Helena V.
01.10.08, 18:52
Hei Someron tuntijat!

Onko jäänyt muistijälkiä Christina Johansdr Hammarista ja miehestään Johan Henrikssonista. Avioituivat Someron Härkälässä 11.7.1697. Siellä yksi lapsi Michel 1697, jonka jälkeen Harjulla Liisa 1701, Abraham 1703 ja Kirstin 1709. - Tai nämä olen toistaiseksi löytänyt… Chistinaa nimitetään yhtä poikkeusta lukuunottamatta aina sukunimellä, kerran itse kummina toimisessaan ilmeisesti matrona Stina Hansdotteriksi Harjulta.

Lasten kummeina (joita parhaimmillaan à 9 kpl) olivat mm. kh Abraham Juslenius, kh Jacob Ritz, ltn. Hans Ritz, assessorskan Margareta Grasse, Ranckenin naisväkeä, Jusleniuksen naisväkeä, Margareta Munck, sekä jokunen ratsumies ynnä rouva X (en saa nimestä selkoa) Lohjalta ja aina pari jonkun tytärta.

Syntyneet ja kuolleet olen kertaalleen läpikäynyt, samoin SAY:n, josta pariskuntaa ei löydy. Ei myöskään enää ensimmäisestä säilyneestä rpk:sta 1757-63.

Somero on outoa seutua minulle, mutta ymmärtääkseni Härkälä toimi vielä 1690-luvulla pappilana ja Harjun Rantakartanon taas omisti 1700-alkupuolella kh Juslenius, jota ennen se oli “ratsumestari“ Rennerfeldtin säteri.

Varsinainen mielenkiintoni kohdistuu Karinaisten Tilkasissa 1600-l alkupuolella vaikuttaneen ratsumestari Hans Hansson Hammarin (k. 1655, Krakovassa) jälkeläisiin ja Christina Johansdr Hammar sopisi paitsi täydellisesti nimeltään, myös iältään joskus ennen vuotta 1682 Karinaisten Tilkasissa syntyneeksi Johan Hansson Hammarin tyttäreksi tämän ensimmäisestä aviosta.

Toisaalta, Somerolla on aiemmin ollut kh Nicholaus Magni Hammarman (k. 1664) ja tämän jälkeläiset ovat avioituneet myöhempien Somerollakin vaikuttaneiden Procopaeusten kanssa., mm. tytär Elin Someron kh Henricus Petri P:n (k. 1678) kanssa. Voisiko sukunimi olla lyhennetty Hammariksi?

Tässä olisi siis aineksia
- Karinaisissa syntyneen Hammarin tyttären avioon Somerolla
- kh Henrik Pettersson Procopaeuksen mahdollisen ennen tuntemattoman pojan avioon ym.:n kanssa
- aiemman kh:n jälkeläisen avioon myöhemmän kh:n pojan kanssa
- mikä vaan muu yhdistelmä edellä mainituista
- ei mikään edellä mainituista.

Pähkäilee,
Helena V.

PS. toisessa ketjussa pohditaan parhaillaan Sigred Henriksdr Procopaean jälkipolvia - tai kai oikeastaan kh Henrik Pettersson P:n lapsia yleensäkin.

Juha
01.10.08, 19:00
Kysynpä huomenna tuttavaltani - hänellä on tuo Tilkaisista tehty sukukirja. Jospa siinä olisi tutkittua tietoa

Itse en tuo sukunimen lyhentymiseen oikein lämpene

Palataan asiaan.

Juha

Helena V.
01.10.08, 19:06
Hei Juha,

Kiitos avuntarjouksesta, mutta sukukirja on kyllä jo syynätty OIKEIN tarkkaan. Siitä ei ole tähän apuja, kun käsittelee lähinnä Hammareiden jälkeen siellä asustaneita - ei heille sukua olleita - sukuja.

t. Helena V.

Helena V.
01.10.08, 19:18
Hei vielä,

En oikein itsekään tuolle nimilyhenteelle lämpene, mutta HYO:n matrikkeli esittelee siitä kyllä eräänlaisen esimerkin

http://matrikkeli.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=1108

- siis Someron kh:n Nils Hammarmanin poikaa Magnus Hammarmania esitetään sukulaiseksi "Nils Buscheus, myöhemmin (1662) Hammar (myös Hammarmannus) Nicolaus Matthiæ, Rändämäkensis":sen sukulaiseksi.

t. Helena V.

Juha
01.10.08, 19:40
No voi!

Tuo hämää, että Christina avioituu Somerolla. Lähes poikkeuksetta avio solmittiin morsiamen kotipitäjässä. Ja en muista, että Hammarit olisivat Somerolla olleet.....

Juha

Ippe
11.10.08, 19:37
Hei,

Christina (Kirstin) Hammar (noin 0.11.1666 - 17.2.1742 Somero) ja Johan Hendricksson ( k. 8.4.1752 Somero)ovat esivanhempiani ja olen heidän poikansa Abrahamin Johansson Urpolan jälkeläinen. Christinan syntyperää olen minäkin yrittänyt selvitellä, mutta en ole siinä onnistunut :( Abraham Johansson Urpolan jälkeläisistä muodostuu mm. Wikstedt lasinpuhaltajasuku. Itse olen Maria Abrahamintyttären jälkeläinen :)

Ilpo T