PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Häktade i Åbo Slottsfängelse på 1830-talet


Magda
28.09.08, 20:21
År 1835 dog av feber i Åbo Slottsfängelse f.d. brofogde Johan Fredr. Falck från Kimito/Dragsfjärd. Han begrovs 13.4.1835.

Var kan jag hitta uppgifter om orsaken till varför han häktades.

Tack på förhand
Pia Nurmi

Seppo Niinioja
28.09.08, 21:20
År 1835 dog av feber i Åbo Slottsfängelse f.d. brofogde Johan Fredr. Falck från Kimito/Dragsfjärd. Han begrovs 13.4.1835.

Var kan jag hitta uppgifter om orsaken till varför han häktades.

Tack på förhand
Pia Nurmi

Komminionböckerna brukar innehålla en anmärkning om brottet och när och var personen dömdes.

Vill man ha mera detaljerade uppgifter om rättegången m.m. skall man leta fram domboken. Kort förklarat sker det så här:

Förteckningen över domsagor socknarna tillhört åren 1623-1862 hittar man efter de nya hemsidorna togs i bruk här:
http://www.genealogia.fi/linktoold/hakem/tuomiokunnat.htm

Dragsfjärd och Kimito hörde tydligen på 1830-talet till "Piikkiön ja Halikon alinen" (Pikis och Haliko nedredels) domsaga, se förteckningen:

Kemiö-Kimito: Halikko 1623-1688, Piikkiö ja Halikko 1688-1795, Piikkiön ja Halikon alinen 1795-1862

I kommunionboken kan det stå t.ex. ungefär "Dömd för stöld vid HT 1834", d.v.s. hösteting 1834. VT betyder vinterting. Sen ska man leta efter förteckningen över domböckerna som heter "Piikkiön ja Halikon alinen" och tidsperioden den omfattar. De s.k. renoverade domböckerna förvaras i Riksarkivet i Helsingfors, medan konceptdomboken. som uppgjordes under rättens sammanträde i detta fall väl finns i Åbo Landsarkiv. Konceptdomböckerna är oftast mera detaljerade och intressanta än de för hovrätten renskrivna renoverade böckerna.

Verkar kanske konstigt, men arkivpersonalen står nog gärna till hjälp. Övning gör mästare, fast det är jag nog inte.

mvh
Seppo Niinioja

kkylakos
29.09.08, 06:37
Hej,

Fängelsearkivet för Turun lääninvankila (http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action?kuvailuTaso=AM&avain=2806.KA) finns på regionalarkivet i Åbo. (Du kan söka i Arkivverkets Vakka på svenska men resultatet kommer på finska.)

Seppo Niinioja
29.09.08, 07:23
Hej,

Fängelsearkivet för Turun lääninvankila (http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action?kuvailuTaso=AM&avain=2806.KA) finns på regionalarkivet i Åbo. (Du kan söka i Arkivverkets Vakka på svenska men resultatet kommer på finska.)

Tack för tipset, Kaisa! Jag hade glömt fängelsearkiven. Nurmijärven rosvot av Heikki Ylikangas innehåller mycket detaljerade källhänvisningar om bovarnas kontakter med rättsväsendet, alltså en bra "källa för källor".

Om det hjälper, har jag kanske lite tid att titta på Falck nästa veckoslut, när jag kommer att besöka bokmässan i Åbo och Turun maakunta-arkisto - Åbo landsarkiv med detsamma. Kimito och Dragsfjärd ingår förhoppningvis också i programmet.

Seppo Niinioja

Magda
29.09.08, 15:42
Tack för tipsen till hur jag kan forska vidare gällande Johan Fredr. Falcks häkting.
mvh
Pia Nurmi