PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suomen Sukututkimusseuran nettisivut uudistuivat


Seppo Niinioja
26.09.08, 21:23
Juha tiedotti SSS:n suljetulla palstalla seuraavaa:

26.09.08, 15:36
Juha
Forumin jäsen - Medlem i forumet Liittynyt: Jun 2007
Viestejä: 763

Suomen Sukututkimusseuran nettisivut uudistuivat
Suomen Sukututkimusseuran internet-sivusto on uudistunut,


Sivusto on toteutettu Joomla-nimisellä sisällönhallintajärjestelmällä. Sivuston aineisto koostuu osaksi vanhalta sivustolta puretusta ja Joomlaan siirretystä materiaalista, osaksi vanhoista sivuista, joille mennään Joomlan kautta. Vanhan aineiston purkamista ja Joomlaan siirtämistä jatketaan.

Uuden internet-sivuston kehittäminen jatkuu. Voit ottaa osaa siihen antamalla palautetta etusivulta löytyvällä lomakkeella.Samalla voit kertoa, jos olet tavalla tai toisella halukas ottamaan osaa sivuston tekemiseen.



Sivuston osoite on se vanha tuttu www.genealogia.fi




Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Onnittelut tietotekniikkajaostolle (?) On tätä jo odotettukin. Graafinen käyttäjäliitäntä on tietysti jo hyvän aikaa ollut nykyaikaa.

Pari pikakommenttia:

Toistan taas kerran, (ehkä jo neljännen) että olen halukas oikolukemaan ja skannaamaankin Genos- tai SSV-artikkeleita, niin suomen- kuin ruotsinkielisiä, sekä muutakin julkaistavaksi sopivaa aineistoa. Uuden sisällön lisääminen on näyttänyt olleenkin jokseenkin jäissä Leifin kuoleman jälkeen. Vapaaehtoisiahan tässä melkein kaikki ovat, mutta Leif Metherillehän sivusto ja muukin olivat paljon enemmän kuin ns. vapaaehtoistyötä.

Vanha kaiketi Leif Metherin pääasiassa luoma sivusto näkyy olevan ainakin pääosin vielä tallella osoitteessa http://www.genealogia.fi/linktoold/index.htm . Harras pyyntöni on että sen annetaankin olla siellä, sekä mahdollisten tiedostojen siirrossa tapahtuvien haavereiden että vanhojen käyttäjien mukavuuden takia. Minulla on kyllä tallessa palvelinrikon aikaiset parin kuukauden sähköpostit (jotka tulen toimittamaan Hasselle), mutta ei sentään koko vanhan sivuston sisältöä. Ancestry.com muutti hiljattain käyttäjäliitäntäänsä, mutta siellä on mahdollisuus edelleen "to switch to old searching experience" tms., mitä olen toistaiseksi käyttänytkin, vanha kalkkis kun olen. Sukututkijoiden piirissä en kuitenkaan varmastikaan edes vanhin.

Joomla on kyllä ihan outo, vaikka jotakin minun aiheesta pitäisi tietääkin kontaktieni kautta. Liekö ilmaisohjelmisto? Surfasin ja siltähän se näyttää: http://www.joomlaportal.fi/content/view/93/39/ . Toivottavasti ei ole säästetty väärässä paikassa.

Seppo Niinioja

Lasse1951
26.09.08, 23:46
Moi Kaikki,

Törmäsin jo aikaisimmin päivällä sss:n muutoksiin, positiivisesti.

Muutama huomio, ensimmäinen ehkä esteettisesti huomioitava. Vihreä väri on ihan ok mielestäni, mutta voisiko sitä hieman lieventää siten että se ei hyppää niin kaukeasti silmille, väri on ehkä lian kirkas...

Toinen huomio oli että sss:n kalenteria voi päivittää, mutta päivitykset näkyvät vasta kun joku admin on niitä hyväksynyt, voisiko tässä ottaa käyttöön sellainen tapa että esim. seurojen pj:t tai sihteerit voi päivittää tapahtmakalenterit, eli tunnariperusteinen....

Koska itse olen "aktiivinen" monessa niin sukuyhdistys kun sukuseura asioissa, voisiko olla mahdollista että voisi korjata yhdistys tai sukuseura tietoja, niin lisäksi mahdollisuus korjata omia tietoja sukututkija rekistesissa?

Monilla suvuillaa on epäviralliest sukusivut olemassa, miten heitä käsitellään listalla missä on lueteltu sukuseurat? Tällä en aja takaa oma sukuani, missä on vain muutama aktiivinen jäsen, vaan ne suvut jossa on aktiivisia toimioita jotka ylläpitävät sivustoja ihan oman harrastuksensa vuoksi. Mielestäni SSS kuuluisi omilla sivuillani listata kaikki heillä tunnetut suvut ja heidän webbiosoitteet, ovatkone jäseneitä tai ei...

Sukututkijarekisteria:

Voisiko näillä samoilla tunnuksilla ja salasanoilla päästä muuttamaan sukututkijarekisreria jonka tunnuksia useimmat meistä on jo unohtaneet?

Juha ym. muut adminit,

Koska olen sekakielinen (fi,se,gb,it,hu), yrittäkää tulkita viestini ....

Lasse Holm

Erkki Järvinen
27.09.08, 06:03
No eipä tästä uudistuksesta missään ole näkynyt mitään kerrottavan. Vanhat sivut ovat väritykseltään ja muutoinkin selkeämmät, uusien sivujen vihreä on todella liiaksi silmille hyppäävä, riittäisi se vihreä pieni lehti tunnukseksi (mikä tällä forumillakin on vasemmassa yläkulmassa). Sivuston pohjaväri pitäisi olla vaalea.

ristojohannes
27.09.08, 07:02
Minun vanhat silmäni ei tuosta vihreästä pohjaväristä oikein pitäneet.Teksti ei erotu vihreän päällä kovin hyvin.
Saati sitten meidän tyylikäs logo vihreältä pohjalta.

Taisin kirjoittaa aidan seipäistä kun olisi pitänyt puhua aidasta eli sivujen toimivuudesta, josta en nyt ainakaan heti löytänyt huomautettavaa.

TerhiA
27.09.08, 09:06
Omituista! Rekisteröidyttyäni juuri äsken sivuille eteeni aukesi uusi sivu, jossa kerrottiin, että olen ollut member since 3 months ja last online 3 hrs ago. Nimi kyllä kerrottiin oikein, mutta nuo edelliset väitteet eivät ollenkaan pidä paikkaansa.
????

Niin ja se sivun väritys ei minuakaan ollenkaan miellytä, mutta jokaisellahan on omat värimieltymyksensä. Jonkun mielestä sivu saattaa olla hyvinkin kauniin näköinen.
_________
/_ TerhiA _\

Seppo Niinioja
27.09.08, 09:57
Omituista! Rekisteröidyttyäni juuri äsken sivuille eteeni aukesi uusi sivu, jossa kerrottiin, että olen ollut member since 3 months ja last online 3 hrs ago. Nimi kyllä kerrottiin oikein, mutta nuo edelliset väitteet eivät ollenkaan pidä paikkaansa.
????

Niin ja se sivun väritys ei minuakaan ollenkaan miellytä, mutta jokaisellahan on omat värimieltymyksensä. Jonkun mielestä sivu saattaa olla hyvinkin kauniin näköinen.
_________
/_ TerhiA _\

Sama täällä. Näyttää vähän Greenpeacen hommalta:). Eivätköhän ulkoasuseikat ole suht. helppoja trimmata. Joissakin ohjelmistoissahan voi käyttäjä räätälöidä itselleen skinin vai mikä se onkaan, joka määrittelee miltä ruutu näyttää. Taitaa olla ehkä mahdotonta ja tarpeetonta tässä yhteydessä.

Sivukartta on hyvä uudistus. Tapahtumakalenterista on jostakin syystä otettu vain muutama aihe. Paikallisajaostolla esim. on Markku Haapasen esitelmä jo maanantaina viikon päästä. (Asiahan ei sinänsä minulle kuulu, kun en enää ole puheenjohtaja, mutta ajattelin tulla kuuntelemaan). Uudella sivustolla voisi varmaan olla linkki vanhaan tms., kunnes kaikki tapahtumat ovat uudellakin sivulla.

Seppo Niinioja

Päivi H
27.09.08, 09:59
Ei valittamista, varsinkaan kun en ole vielä käyttänyt sivustoa. Hillitympi vihreä tosiaan olisi parempi.
Kuinka kauan entinen vanhanaikaisen näköinen sivusto ehti olla käytössä? Itse tuli mukaan vasta viisi vuotta sitten.
PH

JaskaS
27.09.08, 10:18
Toivottavasti eilen 17 maissa sivuston lomakkeella lähettämäni palaute luetaan ajoissa ja siihen myös reagoidaan asianmukaisesti.
Kysymys ei ole väreistä tai muista ulkonäköseikoista, jotka varmasti saadaan helposti enemmistöä tyydyttäväksi.

:) Jaska

Tuiju Olsio
27.09.08, 10:30
Vihreä väri on liian kirkas. Minulla avautuu linkistä http://www.genealogia.fi/ kaikki teksti englanniksi. Kielen tosin saa vaihdettua myös suomeksi, mutta tämä on tehtävä sitten joka kerran uudelleen. Kun kirjaudun sisälle omalla tunnuksellani, niin teksi on vain englanniksi, en löydä tässä enää mahdollisuutta muutta suomeksi.

tellervoranta
27.09.08, 10:32
Minua ei hyväksytä ollenkaan, vaikka kuinka teen ohjeen mukaan.
Kone väittää minulla olevan väärät tiedot.
Pitääkö painaa login vai ei :confused:

r-l.huuki
27.09.08, 10:45
Yhden ongelman haluaisin tuoda esiin. Olen nimittäin huomannut joidenkin Suku Forumin käyttäjien profiilissaan maininneen jäsennumeronsa. Tätä tietoa voisi joku käyttää väärin ja kirjautua SSS:n nettisivuilta jäsenosioon.

- Raija-Leena Huuki

tellervoranta
27.09.08, 10:54
Nyt kirjautuminen onnistui, vaan tiedot englanninkielisenä samat kuin Terhillä eli 3kk jäsen ja sivulla viimeksi 3 t sitten :rolleyes:

admin
27.09.08, 13:21
Yhden ongelman haluaisin tuoda esiin. Olen nimittäin huomannut joidenkin Suku Forumin käyttäjien profiilissaan maininneen jäsennumeronsa. Tätä tietoa voisi joku käyttää väärin ja kirjautua SSS:n nettisivuilta jäsenosioon.

- Raija-Leena Huuki

Hyvä huomio. Ko. tiedot poistettu Suku Forumin käyttäjätiedoista.

Kiitos

/Hasse

Heikki Koskela
27.09.08, 13:22
Tota noin? Sain apinan raivolla ajetuksi käyttäjätunnuksen ja salasanan sisään, kun löysin viimeisen Genoksen. Mutta nyt ihmettelen, jotta mihinkä näitä salasanoja tarvitaan ja mitä minä saan nyt vastineeksi? Olen näissä tietokoneasioissa myöhäsyntyinen (=tyhmä) enkä ole vielä ällän päällä ollenkaan.:confused:

Maisa
27.09.08, 13:56
Miten löytää fingen listan?
Maisa

admin
27.09.08, 14:27
...Joissakin ohjelmistoissahan voi käyttäjä räätälöidä itselleen skinin vai mikä se onkaan, joka määrittelee miltä ruutu näyttää. Taitaa olla ehkä mahdotonta ja tarpeetonta tässä yhteydessä...
Joomla on CMS/sovelluskehys jossa voidaan käyttää erinäköisiä "templates" ts. "skinejä". Valmiita skinejä löytyy Joomlaan sekä ilmaisia sekä maksullisia. Itsekin tietekin voi tehdä mikäli haluaa aikaansa uhrata siihen. Esimerkkejä olemassaolevista löydätte esim. seuraavilla sivustoilla:

linkki (http://www.joomlart.com/blogcategory/club_portfolio.html)
linkki (http://joomla2u.net/)Hasse

tellervoranta
27.09.08, 15:22
Minä "tyttö" poistin jäsennumeroni heti, kun Raija-Leena huomautti.:p:
Yhdyn Heikin ihmettelyyn, vaan eipä tässä nyt ole oikein aikaakaan kovin kummoista rustailla.

Hyvä huomio. Ko. tiedot poistettu Suku Forumin käyttäjätiedoista.

Kiitos

/Hasse

Aika näyttää, minkälaisia templates eli skinejä tulee käytettyä.:D::D:

Seppo Niinioja
27.09.08, 17:12
Joomla on CMS/sovelluskehys jossa voidaan käyttää erinäköisiä "templates" ts. "skinejä". Valmiita skinejä löytyy Joomlaan sekä ilmaisia sekä maksullisia. Itsekin tietekin voi tehdä mikäli haluaa aikaansa uhrata siihen. Esimerkkejä olemassaolevista löydätte esim. seuraavilla sivustoilla:

linkki (http://www.joomlart.com/blogcategory/club_portfolio.html)
linkki (http://joomla2u.net/)Hasse

Eipä SSS:n sivuille varmaan meidän loppukäyttäjien kannata omia templatejaan ruveta tekemään, mutta jos ymmärrän oikein, Joomlalla saa helposti aikaan näyttäviä kotisivuja valmiiden mallien avulla. Ehkä vielä minultakin onnistuu. En ole tullut opetelleeksi varsinaisesti Macromedian HomeSiteäkään, vaikka se on ollut koneella jo joitakin vuosia.

Seppo

Juha
27.09.08, 17:22
Pieni huomio:

Kuten uuden sivuston esittelysivulla kerrotaan, ovat varsinaiset jäsensivut vielä vaatimattomat.

Tarkoitus on jatkossa luoda tiettyjä palveluita, jotka näkyvät vain jäsenille. Näitä voivat olla mm. videotallenteet seuran järjestämistä luennoista jne



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

JaskaS
27.09.08, 17:26
Hyvä huomio. Ko. tiedot poistettu Suku Forumin käyttäjätiedoista.

Kiitos

/Hasse
Tätä samaa asiaa SSS:n palautteessanikin käsittelin, mutta ilmeisesti kyseistä palauteosoitetta ei monitoroida kovin säännöllisesti. Ja ratkaisun yksinkertainen avainhan olikin täällä foorumin puolella.

Kuten entinen kollega keikalla 70-luvulla jossain n.s. pienessä kaalimaassa tapasi sanoa: "Alles in etwa ordnung".

:) Jaska

Simotei
27.09.08, 18:43
Onnittelut uuden "portaalin" toteuttaneelle ryhmälle!

Harvoin tämän kokoluokan yliheitto onnistuu näin hyvin ilman rankkoja toiminnallisia puutteita. SSS:n sivusto on nyt hienosti siirtynyt nykypäivän tekniikkaan. Tavalliselle käyttäjälle muutokset ovat pieniä, lähinnä esteettisiä, mutta taustalla on tehty melkoinen suunnittelutyö ja se antaa tosi paljon uusia mahdollisuuksia. Toivotan porukalle jaksamista loppuviilauksien tekemiseen. Kiitos!

-Simo-

Sivander
27.09.08, 19:17
Minullakin tuo sivusto aukeaa silloin tällöin englanniksi. Myöskään en pidä tuosta värityksestä, joka on mielestäni räikeä eikä sovi asiayhteyteen.
Otsikkopalkki on tarpeettoman suuri sisältöön nähden ja se ei pysy ainakaan minulla kohdallaan kolmella selaimella katsottuani. (tulee ulos vasemmalta)
Etsi toiminnon nappi on jostain syystä pullahtanut suureksi laatikoksi.
Sivuvalikosta aukevan valikon tausta on läpinäkyvä, jolloin alla oleva teksti näkyy suotta sen läpi. Joidenkin valikkojen teksit tulevat valikosta ulos.
Leipäteksin vinoraitainen tausta hankaloittaa pitkien tekstien lukua.

Sorry

tv Pekka

admin
27.09.08, 19:20
Eipä SSS:n sivuille varmaan meidän loppukäyttäjien kannata omia templatejaan ruveta tekemään, mutta jos ymmärrän oikein, Joomlalla saa helposti aikaan näyttäviä kotisivuja valmiiden mallien avulla.
Toisen templaten laitto on tietenkin palvelimen pääkäyttäjän takana, emme itse voi sellaista asentaa palvelimeen. Halusin vaan sanoa että on teknisesti mahdollista laittaa toisen templaten käyttöön jos se katsotaan järkeväksi.


Hasse

Sariainen
27.09.08, 19:34
Muutama huomio, ensimmäinen ehkä esteettisesti huomioitava. Vihreä väri on ihan ok mielestäni, mutta voisiko sitä hieman lieventää siten että se ei hyppää niin kaukeasti silmille, väri on ehkä lian kirkas...

tulkita viestini ....

Lasse Holm

En voi muuta kuin yhtyä Lassen sanoihin. Sinänsä ihan hyvä muutos mutta tuo VÄRI ON LIIAN KIRKUVA JA PÄÄLLE KÄYVÄ. :eek: :eek:
Jos sen kirkkautta tai räikeyttä voisi vähentää, ettei se käy heti "riveliin kiinni" niin sitä voisi rauhallisena katsoa. :eek:
Muuten ihan hyvän näköinen sivusto. Siinähän sen näkee vasta käytössä onko se toimiva.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Seppo Niinioja
27.09.08, 22:25
Toisen templaten laitto on tietenkin palvelimen pääkäyttäjän takana, emme itse voi sellaista asentaa palvelimeen. Halusin vaan sanoa että on teknisesti mahdollista laittaa toisen templaten käyttöön jos se katsotaan järkeväksi.


Hasse

O.K. Olen käsittänyt asian väärin ja ajattelin, että esim. tuon vihreän tilalle voisi periaatteesa omassa koneessa valita jonkin muun värin. Jos on kyse omassa koneessa pyörivästä ohjelmasta, niin tilanne on tietysti toinen, mikäli ohjelmassa on tuo skinhead- eikun template-valintamahdollisuus.

Toisaalta, onhan ainakin toisessa käyttämässäni verkkopankissa läpyskä "Muokkaa verkkopankkia", jolla voi esim. antaa tileille haluamansa nimet ja ottaa lisäpalveluja käyttöön.

En ole pätevä ehdottamaan mitään toista templatea enkä tiedä, millainen ehkä olisi parempi. Nykyisessäkin on varmasti ollut tarpeeksi työtä.

Seppo N.

Ulla Kotinurmi
28.09.08, 09:18
Hyvät sivut varmaankin. Ohjeiden mukainen login ei vain onnistu! Ihmettelen suuresti, että joku on onnistunut pääsemään sivuille. Ehkä olen saanut väärän numeron sukunimeni eteen?
t.
Ulla k

TerhiA
28.09.08, 09:20
Ihan toimivaltapa tuntuu, kaikkea löytyy, paitsi Finngeniä en enää löytänytkään mistään.

Edelleenkin kummastelen sitä, että olisin member since 3 months ja online viimeksi 3 tuntia sitten. Näkyvätkö nuo kaikilla jotenkin vakioilmoituksina? Omituista.

Entä mikä on se etsi-palkin alla oleva iso tyhjä neliö, jossa rasti vasemmassa ylälaidassa?
_________
/_ TerhiA _\

tellervoranta
28.09.08, 10:24
Hei Ulla :), tarkista vielä onko salasanassasi kaikki numerot, myös nolla.

Hyvät sivut varmaankin. Ohjeiden mukainen login ei vain onnistu! Ihmettelen suuresti, että joku on onnistunut pääsemään sivuille. Ehkä olen saanut väärän numeron sukunimeni eteen?
t.
Ulla k

Ihan toimivaltapa tuntuu, kaikkea löytyy, paitsi Finngeniä en enää löytänytkään mistään.

Edelleenkin kummastelen sitä, että olisin member since 3 months ja online viimeksi 3 tuntia sitten. Näkyvätkö nuo kaikilla jotenkin vakioilmoituksina? Omituista.

Entä mikä on se etsi-palkin alla oleva iso tyhjä neliö, jossa rasti vasemmassa ylälaidassa?
_________
/_ TerhiA _\

Terhille: olen kokeillut painamalla rastia ja ilmestyy sivu, missä etsi esiintyy eri sanoissa. On kai etsintäsivu.

JaskaS
28.09.08, 10:25
Ihan toimivaltapa tuntuu, kaikkea löytyy, paitsi Finngeniä en enää löytänytkään mistään.

Edelleenkin kummastelen sitä, että olisin member since 3 months ja online viimeksi 3 tuntia sitten. Näkyvätkö nuo kaikilla jotenkin vakioilmoituksina? Omituista.

Entä mikä on se etsi-palkin alla oleva iso tyhjä neliö, jossa rasti vasemmassa ylälaidassa?
_________
/_ TerhiA _\
Sama havainto 3 kk ja 3 h. Ja sitten last updated 13 hours ago. Tämä viimeinen aika viitannee eileniltaiseen salasanan vaihtoon (muuttui 14 tunniksi kun tämän viestin kirjoittaminen keskeytyi puhelun takia).

Salasanan vaihto muuten löytyy nappulasta Edit, josta Update Your Profile. Ja sitten Edit Your Details -aukeamasta välilehti Contact Info.
Ainakin siis vielä tässä vaiheessa vaatii hieman amerikankielen ymmärrystä :eek:

Tuosta tyhjästä neliöstä ei ole havaintoa.

:) Jaska

Juha
28.09.08, 11:02
Joomla -sivustosta uupuu tiettyjä kuvalinkkejä ja niitä todennäköisesti TerhiA tarkoitti tuolla kuva+rasti -kummallisuudella.

Ilmestyvät takaisin, kun sivuja käydään läpi


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Ulla Juva
28.09.08, 11:41
Hei!
Minä olen katsellut noita seuran uusia sivuja ja omalta osaltani yhdyn monen mielipiteeseen.

Väri voisi olla hieman toinen, vihreässä ei sinänsä vikaa, mutta sävy toinen. Silloin erottuisi tuo logo ja otsikko paremmin. Minusta lähes kaikkien osioiden ominaisuuksia voi jonkun verran muokata oman mielensä mukaiseksi. Sivun rakenne on sitten jo hieman mutkikkaampi juttu. Ainakin noissa kotisivukoneiden templateissa on paljonkin muokkaamisen mahdollisuuksia.

Tekstin värit voisivat olla lukija ystävällisempiä, linkkipalkeissa tummat ja tekstiosiossa hieman isommalla ja mielestäni tuo väliotsikkojen vihreä on hankala luettava. Sivupohja ei ole niin paha kun kiinnittää fontteihin huomiota. Kyllä me saamme tarpeeksi tiirailla jo rippikirjoja ym. asiakirjoja silmä kovana ja koittaa saada selvää niiden teksteistä.

Se mikä minusta puuttuu on linkki Suku Forumille.

Minusta olisi myös hyvä muistaa sellainen asia, että moni on siirtynyt "mokkula aikakauteen" eli linjat ovat jälleen hidastuneet ja monien videoiden ym. latautuminen kestää joskus huomattavankin pitkään tai niiden toiminnallisuus katoaa tyystin hitaimmilla nopeuksilla. Kokemusta on, sanon vaan. Kokeilkaapa vaikka Iltasanomien lukemista mokkulalla 384 kt 512 kt nopeudella.

Useita kotisivuja tehneenä tiedän, että ei ole mikään pikkujuttu tehdä ison sivuston perusteellista muutosta ja sivujen toimivuutta ei saa lopullisesti toimiviksi kuin kokeilemalla. Siihen kuluu uskomattoman paljon aikaa, vaivaa ja tuumatunteja. Seuran sivutkin ovat uskomattoman isot, sitä ei moni tiedä kuinka hirveästi niitä sivuja on olemassa. En ole edes uskaltanut lähteä arvioimaan. Jokainen linkki vaatii uuden sivun ja pahimmat montakin jonkin toiminnallisuuden takia.

Sellaisia sivuja on vaikea tehdä, ennen kaikkea työlästä, että ne näyttäisivät kaikilla selaimilla samanlaisilta. Hyvä jos ne yleisimmät toimisivat kunnolla ja sitten niiden katseltavuuteen vaikuttaa myös sivujen lukijoiden koneiden asetukset ja resurssit. Selaimia on lukemattomia, yleisimmät lienevät Internet Explorer, Motzilla Firefox, Opera, Netscape Navigator ja Safari, sekä ko. selaimista omat versiot eri käyttöjärjestelmille. Google Chromesta ei ole vielä kokemusta.

Että stemppiä pojat työhön!

t. Ulrika

Erkki Järvinen
28.09.08, 12:16
Hyvät sivut varmaankin. Ohjeiden mukainen login ei vain onnistu! Ihmettelen suuresti, että joku on onnistunut pääsemään sivuille. Ehkä olen saanut väärän numeron sukunimeni eteen?
t.
Ulla k

Se kirjautuminen on siellä vasemmalla alhaalla (ei siis oikealla missä lukee: Jäsen! Kirjaudu sivustolle. Saat siitä irti enemmän.) Siellä vasemmalla Kirjautumislaatikon yläpuolella on myös linkki Suku Forum - jota Ullako se oli kun kaipasi!

Kirjautumisen jälkeen kun katselin kohdasta Tietosi (alhaalta vasemmalta) niin siellä sitten pitäisikin taas osata vieraita kieliä (englantia) eli siis tekstit suomeksi jotta Matti Meikäläinenkin ymmärtää.

Ulla Juva
28.09.08, 12:22
No, niinpäs se näkyy linkki Suku Forumille kun tarkasti katsoo. Olen siis ilmeisesti istunut liian kauan taas koneen ääressä. Hento vihreä on minun silmille paha. Lukulinssit +6, jotta vikaa silmissä on.
Kiitos Erkki!

t. Ulrika

Merja Ylismäki-N
28.09.08, 13:26
.wysiwyg { background-attachment: scroll; background-repeat: repeat; background-position: 0% 0%; background-color: #f5f5ff; background-image: none; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Arial; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; font-size: 10pt; line-height: normal } p { margin: 0px; }
********************
Muutama kommentti uusista nettisivuista:

Vihreä väri on "kirkuva"* ja lisäksi teksti ei erotu*
hyvin.
Harmaa*pohjavärikin*haittaa*hieman*tekstin*selvyy ttä.
Yleisvaikutelma on vähän " halpa" ja yksitotinen. Vanhakin oli selvempi ja jotenkin paremman näköinen.

Diplomatarium Fennicumin linkki ei toimi.
Entä miten sivulta pääsee Genoksen vuosikertahakemistoon?
Sivukartan kohdan Genos sivulta ei pääse, tai ainakaan minä en onnistunut löytämään sellaista kohtaa.
Esikatselin viestini ja siihen oli tullut tekstiä sivun asetuksista ym. Miten ihmeessä saan ne pois?

Merja, tumpelo

.wysiwyg { background-attachment: scroll; background-repeat: repeat; background-position: 0% 0%; background-color: #f5f5ff; background-image: none; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Arial; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; font-size: 10pt; line-height: normal } p { margin: 0px; }.wysiwyg { background-attachment: scroll; background-repeat: repeat; background-position: 0% 0%; background-color: #f5f5ff; background-image: none; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Arial; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; font-size: 10pt; line-height: normal } p { margin: 0px; }

PVuorio
28.09.08, 14:05
Mielestäni sivujen muutto on tehty onnistuneesti ja niiden asettelut ovat myös onnistuneet hienosti.

Mutta toisaalta... Vihreältä pohjalta valkoinen teksti ei erotu hyvin. Tai ei lainkaan. Myöskään vaalean vihreää fonttia valkoisella pohjalla en ole tottunut näkemään kuin eri firmojen, mm Nokian pienellä painetuilla sopimussivuilla, jolloin tarkoitus lieneekin, ettei kukaan jaksa niitä lukea loppuun asti.

Vaikka kuinka taiteellinen silmä vaatisi muuta, niin selkeä musta teksti vaalealla pohjalla on kuitenkin selvin ja information perillesaamisen kannalta paras. Toivon muutosta.

t Pertti Vuorio

Seppo Niinioja
28.09.08, 16:04
.
********************
Muutama kommentti uusista nettisivuista:

Vihreä väri on "kirkuva"* ja lisäksi teksti ei erotu*
hyvin.
Harmaa*pohjavärikin*haittaa*hieman*tekstin*selvyy ttä.
Yleisvaikutelma on vähän " halpa" ja yksitotinen. Vanhakin oli selvempi ja jotenkin paremman näköinen.

Diplomatarium Fennicumin linkki ei toimi.
Entä miten sivulta pääsee Genoksen vuosikertahakemistoon?
Sivukartan kohdan Genos sivulta ei pääse, tai ainakaan minä en onnistunut löytämään sellaista kohtaa.
Esikatselin viestini ja siihen oli tullut tekstiä sivun asetuksista ym. Miten ihmeessä saan ne pois?

Merja, tumpelo



Leikkaisin wysiwygit pois ja taisi onnistuakin ainakin vastatessa. Kuten tulin jo sanoneeksi, linkki vanhaan sivustoonhan on tässä ja sitä voi edelleen hyvin käyttää: http://www.genealogia.fi/linktoold/index.htm . Toivottavasti siellä oleva aineisto jätetäänkin sinne tavallaan varmuuskopioksi ja meidän kalkkisten käyttäjämukavuuden takia, vaikka se tietysti vähitellen osaksi, mutta vain osaksi vanhenee. Sukututkimuksen tähtäinhän on menneisyydessä. Minulla kyllä genealogian futurologiakin kuuden lapsenlapsen isoisänä tulee yhä tärkeämmäksi, mutta heistä pystyn pitämään vielä lukua itsekin :). Tämä ulkoasun muutos on sittenkin varsin toissijainen sisältöihin verrattuna.

Vanhalta sivustolta pääsee kyllä esim. Genoksen vuosikertahakemistoon ihan entiseen tapaan Kirjallisuus-kohdasta. En muista missä Diplomatarium Fennicum -linkki oli tai oliko sitä edes, mutta ensisijaisesta paikasta, arkistolaitoksen www.narc.fi (http://www.narc.fi) verkkopalveluista se tietysti löytyy eli tästä pitäisi sinne päästä: http://193.184.161.234/DF/index.htm .

Terveisin
Seppo, kalkkis

Seppo Niinioja
29.09.08, 10:24
Leikkaisin wysiwygit pois ja taisi onnistuakin ainakin vastatessa. Kuten tulin jo sanoneeksi, linkki vanhaan sivustoonhan on tässä ja sitä voi edelleen hyvin käyttää: http://www.genealogia.fi/linktoold/index.htm . Toivottavasti siellä oleva aineisto jätetäänkin sinne tavallaan varmuuskopioksi ja meidän kalkkisten käyttäjämukavuuden takia, vaikka se tietysti vähitellen osaksi, mutta vain osaksi vanhenee. Sukututkimuksen tähtäinhän on menneisyydessä. Minulla kyllä genealogian futurologiakin kuuden lapsenlapsen isoisänä tulee yhä tärkeämmäksi, mutta heistä pystyn pitämään vielä lukua itsekin :). Tämä ulkoasun muutos on sittenkin varsin toissijainen sisältöihin verrattuna.

Vanhalta sivustolta pääsee kyllä esim. Genoksen vuosikertahakemistoon ihan entiseen tapaan Kirjallisuus-kohdasta. En muista missä Diplomatarium Fennicum -linkki oli tai oliko sitä edes, mutta ensisijaisesta paikasta, arkistolaitoksen www.narc.fi (http://www.narc.fi) verkkopalveluista se tietysti löytyy eli tästä pitäisi sinne päästä: http://193.184.161.234/DF/index.htm .

Terveisin
Seppo, kalkkis

Uuden sivuston tekijät ovat näköjään käsittämättömässä viisaudessaan poistaneet tänä aamuna eilen mainisemani linkin http://www.genealogia.fi/linktoold/index.htm . Minulla oli vielä vanha etusivukin auki, mutta en tullut sitä kaapanneeksi ruudulta. Vanhan ja uuden HisKi-sivun sentään sain talteen oheisiin kuviin.

Kansallisarkisto rupesi pari vuotta sitten rajoittamaan pääsyä asiakaspäätteiltä Internetiin. Auki jätettiin vain sivut, joita virkamiehet katsoivat tutkijoiden tarvitsevan. Pikku hiljaa niitä on tosin lisätty asiakaspalautteen perusteella.

Vakava toivomukseni on edelleen se, että vanha sivusto pidetään auki eri URL-osoitteessa, vaikkapa www.genealogiaold.fi (http://www.genealogiaold.fi) tai että tuo linkki http://www.genealogia.fi/linktoold/index.htm avataan uudelleen. En ymmärrä, mitä hyötyä on siitä, että siirtymävaiheessa vanhoja tuttuja artikkeleita ja tietokantoja pitää etsiä google-haulla, jos silläkään löytyvät, kun ne olivat hyvin järjestettyinä vanhalla sivustolla ja nyt suurin osa vanhan sivun aineistosta (esim. useimmat tapahtumakalelenterin tiedot, mistä mainitsin) tietysti vielä puuttuu uudelta. Tuntuu melkein aktiivikäyttäjän, jolle HisKi ei ole koko maailma, kyykytykseltä.

Uusi sivusto on tietysti ns. beeta-versio ja tämä kirjoitus on tarkoitettu nimenomaan rakentavaksi palautteeksi.

Seppo Niinioja

Juha
29.09.08, 10:26
Seppo,

Vanha sivusto löytyy edelleen ja nyt osoitteesta;
http://www.genealogia.fi/index.htm


Kaikki palaute on tietysti tervetullutta ja sitä käytetään hyödyksi jatkokehittelyssä.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Seppo Niinioja
29.09.08, 10:29
Seppo,

Vanha sivusto löytyy edelleen ja nyt osoitteesta;
http://www.genealogia.fi/index.htm


Kaikki palaute on tietysti tervetullutta ja sitä käytetään hyödyksi jatkokehittelyssä.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Kiitos Juha,

pelastit päiväni!

Seppo

Eppu K
29.09.08, 17:35
Minun vanhat silmäni ei tuosta vihreästä pohjaväristä oikein pitäneet.Teksti ei erotu vihreän päällä kovin hyvin. ...
Olen täysin samaa mieltä.

Valkea väri vaaleanvihreällä taustalla tuottaa aika heikon kontrastin. Valkea teksti tummansinisellä tai tummanvihreällä pohjalla toimisi paremmin. Samat sanat tekstialueista: käyttämällä mustaa tekstiä ja suurempaa kirjasinta valkealla pohjalla saavutettaisiin parempi kontrasti: tekstin luettavuus paranisi. Nyt ohutviivainen teksti toimii käytännössä kuin "tummanharmaa teksti vaaleanharmaalla pohjalla".
Eroja Mozilla Firefoxin ja Microsoft Internet Explorerin välillä. Kun vertaan Firefox v. 2.0.0.16 ja MSIE v. 6.0, pistävät silmääni seuraavat erot (sekä lang=fi että lang=en -sivustoilla):
Oikean reunan Etsi-rivi ja nappula: Firefox näyttää sen oikein, MSIE ei (pelkkä "etsi" teksti, ja sen alapuolella iso kuva-alue, joka jää tyhjäksi)
Muitakin eroja on (vähemmän merkityksellisiä): Firefox näyttää "Hakupiha ... Palaute"-palkin matalampana kuin MSIE. Nämä riippunevat jonkin verran myös "fontin koko"- yms. asetuksista.
Toiminnallisuudesta ja sisällöstä en halua kommentoida tämän enempää, varsinkin kun moni osasto näyttää puuttuvan

Sami Lehtonen
29.09.08, 20:41
Editoriaalinen kommentti. Etusivun "Juridiikkaa" linkin takana on mm. "HenkilöSTÖtietolaki", jossa on kyllä kolme ylimääräistä kirjainta.

Seppo Niinioja
30.09.08, 06:02
Seppo,

Vanha sivusto löytyy edelleen ja nyt osoitteesta;
http://www.genealogia.fi/index.htm


Kaikki palaute on tietysti tervetullutta ja sitä käytetään hyödyksi jatkokehittelyssä.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Eipä löytynyt taas tänä aamuna. Olisin katsellut mm. sukututkijaluetteloa ja Genos-artikkeleita.

Terv. Seppo

SatuKy
30.09.08, 19:42
Hei
1. kuten monet ovat todenneet sivujen väritys on epäonnistunut. Keski-ikäiselle tai edes hiemankaan heikkonäköiselle sivujen luku on lähes mahdotonta. Asiassa voisi konsultoida Näkövammaisten keskusliittoa - esteettömyyttä on todellisuudessa helppo toteuttaa ja se on kaikkien asia!

2. Kirjautuminen jäseneksi ei onnistu sivulla olevilla ohjeilla - kone herjaa incorrect jne.

Töissä on ollut fuusio 1.8.2008 alkaen ja edelleen mikään sähköinen ei toimi kunnolla ja nyt vielä täällä harrastuksen puolella on sama juttu!
Täytyy varmaan palata sivuille vasta muutaman kuukauden kuluttua.

Satu Aittomäki

Hannu Hellsten
30.09.08, 20:05
Hei
1. kuten monet ovat todenneet sivujen väritys on epäonnistunut. Keski-ikäiselle tai edes hiemankaan heikkonäköiselle sivujen luku on lähes mahdotonta. Asiassa voisi konsultoida Näkövammaisten keskusliittoa - esteettömyyttä on todellisuudessa helppo toteuttaa ja se on kaikkien asia!

2. Kirjautuminen jäseneksi ei onnistu sivulla olevilla ohjeilla - kone herjaa incorrect jne.Satu Aittomäki

Olen samaa mieltä tuosta pohjaväristä, mutta eiköhän se korjaudu ennen pitkää. Sen verran yksimielisiä nuo mielipiteet ovat olleet.

Tuo kirjautumisongelma sen sijaan on outo, minulla kirjautuminen on aina onnistunut juuri kirjaimellisesti etusivun ohjeen mukaan

Hannu Hellsten

Dandelion
30.09.08, 21:37
Ei onnistunut kirjautuminen minultakaan. Eli naputtelin M ja viisinumeroisen sarjan sekä salasanaan sukunimeni ekan kirjaimen isolla ja toisen pienellä sekä sen saman viisinumeroisen sarjan. Menikö minulta jotain ohi vai onko syytä muualla?

KirsiL
30.09.08, 22:08
Sama vika oli minullakin. Juuri pääsin sisälle. Vika oli minussa: olen ollut jäsenenä sekä Suomen Sukututkimusseurassa että Sukutietotekniikassa. Tässä tunnari tuli tuolta Sukutietotekniikan puolelta, 3-numeroinen; ei ole sama kuin digiarkiston tallennuksissa käyttämäni 4-numeroinen.

tellervoranta
01.10.08, 07:01
Hyvää alkavaa päivää.
Luulisin kaiken menevän hyvin ennen pitkää, joten voimia sivujen parissa puuhaaville.:):)
Mainitsen vielä sen, että "kaikilla riittää tarpeeksi sisua kestää toisten vastoinkäymiset " :rolleyes:

Dandelion
01.10.08, 22:17
Minulla on sama viisinumeroinen numerosarja molempien lehtien osoiteosassa nimen jälkeen. En vielä tänäänkään onnistunut. :confused: Olen kiitollinen neuvoista. Kuten sanoin, ongelma voi johtua omasta tyhmyydestäni. Sivustoon en ole muutoin kerennyt vielä perehtymään.

Seppo Niinioja
02.10.08, 05:44
Minulla on sama viisinumeroinen numerosarja molempien lehtien osoiteosassa nimen jälkeen. En vielä tänäänkään onnistunut. :confused: Olen kiitollinen neuvoista. Kuten sanoin, ongelma voi johtua omasta tyhmyydestäni. Sivustoon en ole muutoin kerennyt vielä perehtymään.

Eikö se viisinumeroinen numerosarja mahda olla postinumerosi? Minulla on varsinaisten osoitetietojen lisäksi oikeassa reunassa ilmeisesti Postin käyttöön tarkoitetut merkinnät P3C ja alla viisinumeroinen postinumero.

Jäsennumero taas on etunimen EDESSÄ (ei kirjaimellisesti sukunimen, kuten ohjeissa sanotaan), eli näin:
XXXX SEPPO NIINIOJA
Tuohon siis laitoin eteen nollan ja ensimmäiseksi M-kirjaimen jne.

On tämä sukututkimus monipuolinen harrastus.

Seppo Niinioja

Dandelion
02.10.08, 12:20
:D: En nyt sentään postinumeroani siihen ruvennut naputtelemaan. Laiskuuksissani en tänne kirjoittaessani tarkistanut, missä kohden se numerosarja tarkalleen sijaitsee. :D:

Tämä on mielenkiintoista, työlästä ja hauskaakin, tämä sukututkimus. Samalla aina viisastuukin hiukan. :)

Olen vissiin sen verran uusi jäsen, että minulla tosiaan on siinä viisi numeroa.

Seppo Niinioja
10.10.08, 11:54
No nyt kauneus alkaa ilahduttaa isoisänkin silmää ja näkeekin riittävän isoa pränttiä. Kiitos kaunis ja jatkakaa samoilla linjoilla. Tasapuolisuuden vuoksi voisi välillä olla komea mieskin maskottina, eikö? Niitä löytyy Seurastakin, kuten kauniita naisiakin, nimiä mainitsematta. Eikä ulkonäkö tietysti ole ainoa kriteeri: Tuota kulmaahan voisi käyttää vaikka johonkin ajankohtaiseen lehtiartikkeliin viittaavana vinkkinä: Heikki Vuorimies kirjoittaa pääkatselmusrullista uusimmassa Sukutiedossa.

Edelleen haluaisin silti että vanhat sivutkin ovat käytettävissä siitymävaiheessa jossakin osoitteessa, kuten ne pari kertaa ovat olleetkin, viimeksi Juhan avaamina, tosin vain yhden päivän. Eikö kukaan muu tosiaan kaipaa Genos-artikkeleita tai esim. nimenmuutostietokantaa, johon minulla on juuri nyt tarvetta päästä? Jos palvelimella olevat Genokset ymv. laitetaan jäseneduksi, ei minulla ole tietysti mitään sitä vastaan, mutta nykyinen palvelukatko on harmillinen ja täysin tarpeeton, sikäli kuin voin ymmärtää. Toki googlettamalla useimmat kotisivujen aineistot löytynevät, mutta se on vaivalloista, kun on arvattava tai muistettava avainsanat ulkoa.

Seppo Niinioja

tellervoranta
10.10.08, 12:08
Siinä näyttäisi lukevan: Kiriautuminen :confused:

Juha
10.10.08, 12:08
Seppo,

Genoksen artikkelit toki löytyvät uudenkin www.genealogia.fi -sivun kautta.

Valitse yläreunan palkista "Hakupiha" ja sen alta löydät seitsemäntenä linkkinä Genos -lehden.

Nautinnollisia lukuhetkiä!


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

PVuorio
10.10.08, 12:24
Juha,

et sitten millään konstilla saa noita tekstejä näkyvämmiksi?
Olen alkanut vältellä tätä uutta kotisivua melkein yhtä paljon kuin aikaisemmin vanhaa, jolla oli vain pari vuotta vanhoja tietoja.
Ota nyt viimein käyttöön parempiin kontrasteihin kykeneviä väreja jotta tihruttamisesta pääsisi.
Saattaa olla hyvinkin taiteellista sovittaa tekstit sävy sävyyn, mutta muuten se on ihan, kauniisti vielä sanottuna, vain lukijain kiusaamista.

t Pertti Vuorio

Juha
10.10.08, 12:26
Palautetta on tullut ja sitä myös kuunnellaan - tämänkin asian vien eteenpäin siitä päättävälle taholle.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

kkylakos
10.10.08, 12:27
Hei,

tämän viimeisimmän uudistuksen jälkeen sivun auetessa hyötysisällölle jää ruudullani 20% tilaa. Eikö yläpalkkia olisi voinut kaventaa leventämisen sijaan?

JaskaS
10.10.08, 12:33
Pertin kontrastimutinaan yhtyen hämmästelen väriyhdistelmää valikoissa.
Vai näkyvätkö nämä jonkun mielestä selkeästi?

:) Jaska

Päivi H
10.10.08, 13:11
En näe mitään tuollaista sotkua, mutten myöskään somaa lehdykkälogoa. Newsflash?

Päivi H
10.10.08, 13:16
Neitosen taustakuva on jotenkin tuttu, ainakin samantapaisen olen nähnyt jollakin sivustolla - onko se KA:sta (jossa en ole koskaan vieraillut).

kkylakos
10.10.08, 14:30
En näe mitään tuollaista sotkua, mutten myöskään somaa lehdykkälogoa. Newsflash?

Liitekuvaani on neliöin peitetty menu- ja otsikkoalueet, jotta pääsin arvioimaan mikä prosenttiosuus jäi varsinaiselle sisällölle. Neliöiden alla on mainitsemasi mimmi ja mystinen Newsflash teksti.

Helena V.
10.10.08, 16:23
Hei,

Sivulta puuttuvat kontrastit, joten silmään pomppaavat ilmeiset pääasiat eli tyttö (funktio?!) sekä Genlinen (ja puoliksi KK-Softwaren) logo. Yleisvaikutelma on tosi hailakka, osin suorastaan läpinäkyvä, kuten Jaskan esimerkki osoitti.

Kaipailen seuran virallista nimeä ja logoa (lienee leiman näköinen ympyrä, jossa lukee seuran nimi suomeksi ja ruotsiksi?) näkyvästi esiin. Niitä ei löydy edes seuran esittelysivulta taikka yhteystiedoista (josta puhelinneuvonnan ohella löytyy myös hieman omintakeinen tapa ilmoittaa puheluhinnat 010 yritysnumeroihin / vrt. http://www.elisa.fi/tuotteet/index.cfm?t=3&o=1020.00&did=5090). Tai onko logo vihreä lehti? Tai onko virallista logoa olemassakaan? Mielestäni tällaisessa virallisen oloisessa yhteydessä seuran nimeä ei voi kirjoittaa monella eri värillä ja kirjasintyypillä (eikä sitä usein muutellen).

Muutoin olen sitä mieltä, että etusivun tai edes olennaisten käyttövalikoiden pitäisi mahtua kerralla näytölle.

Tsemiä pojat!
t. Helena V.

Ps. Mikä ihmeen sana on “Hakupiha”?

Helena V.
10.10.08, 16:34
Ohoh, sivullapas tapahtuu vauhdilla tänään. Ei pitäisi arvostella keskeneräistä työtä.:cool:

Showstopperina toimii enää tyttö, jonka huomioarvoa en vieläkään ymmärrä. Muutoin yleisvaikutelma on rauhoittunut ja asiaakin on ilmestynyt etusivulle.

Nyt vaikenen...
t. Helena V.

Sami Lehtonen
10.10.08, 17:32
Ohoh, sivullapas tapahtuu vauhdilla tänään. Ei pitäisi arvostella keskeneräistä työtä.:cool:

Showstopperina toimii enää tyttö, jonka huomioarvoa en vieläkään ymmärrä. Muutoin yleisvaikutelma on rauhoittunut ja asiaakin on ilmestynyt etusivulle.

Nyt vaikenen...
t. Helena V.

Komppaan Helenaa. Kyllähän tuota tyttöä katselee, mutta miksi se siinä on? Newsflash ei myöskään ole minkäänlainen linkki mihinkään, joten mikäs uutissalama se oikein on?

Ulla Juva
10.10.08, 18:20
Hei!

Annetaan poikien tehdä rauhassa, homma ei käy kädenkäänteessä. Sivuilla olevat elementit muuttuvat varmasti vielä useasti. Tuon tytön paikalle voisi laittaa sen seuran leiman. Tyttö taitaa olla siitä alkuperäisestä pohjasta.

Linkit kaipaavat vielä hieman muokkaamista lähinnä värien suhteen. Vihreä ei ole hyvä tekstin värityksenä ja siihen on vaikea yhdistää muita värejä.

Sivujen uusimen on iso urakka ja loppusilaus tehdään vain kokeilemalla ja hyvien korjausvinkkien opastuksella. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Seppo Niinioja
10.10.08, 21:05
Hakupiha tuo kyllä mieleen lähinnä rautakaupan noutopihan:). Newsflash on (radion t. TV:n) uutissähke, tässä sen voisi kaiketi suomentaa lööpiksi, joita jo kaipailinkin.

Kun sivut tulevat meidän kaikkien käyttöön ja Juhakin on toivottanut palautteen tervetulleeksi, on pelkästään hyvä että sitä myös tulee tietotekniikkaryhmän ison urakan tueksi. Toimikaamme rakentavassa yhteistyöhengessä.

Yksi toimintamalli, jota ehkä olisi kannattanut käyttää olisi ollut kutsua tai tarjota mahdollisuus testata sivustoa pienemmällä porukalla ennen sen julkistamista. Jääräpäisesti olen edelleen sitä mieltä, että vanha sivusto olisi kannattanut säilyttää ensisijaisena, kunnes uusi on valmiusasteeltaan suunnilleen samalla tasolla tai mieluimmin tietysti parempi.

Seppo Niinioja

Sami Lehtonen
10.10.08, 21:14
Hakupiha tuo kyllä mieleen lähinnä rautakaupan noutopihan:). Newsflash on (radion t. TV:n) uutissähke, tässä sen voisi kaiketi suomentaa lööpiksi, joita jo kaipailinkin.

Kun sivut tulevat meidän kaikkien käyttöön ja Juhakin on toivottanut palautteen tervetulleeksi, on pelkästään hyvä että sitä myös tulee tietotekniikkaryhmän ison urakan tueksi. Toimikaamme rakentavassa yhteistyöhengessä.

Yksi toimintamalli, jota ehkä olisi kannattanut käyttää olisi ollut kutsua tai tarjota mahdollisuus testata sivustoa pienemmällä porukalla ennen sen julkistamista. Jääräpäisesti olen edelleen sitä mieltä, että vanha sivusto olisi kannattanut säilyttää ensisijaisena, kunnes uusi on valmiusasteeltaan suunnilleen samalla tasolla tai mieluimmin tietysti parempi.

Seppo Niinioja

Kyllähän tuota alfa-tasoisena pienellä porukalla käpisteltiinkin. Nykyään tosin on suosittua julkaista tuotteet jo beta-tasoisena ja hoitaa beta-testaus kuluttajilla.

Vitsit sikseen. Pääasia, että sivustolla ei enää pahemmin ole dead endejä ja hukkuneita linkkejä. Joomla tarjoaa hyvät mahdollisuudet hieroa tuota ulkonäköä edelleen tarpeen mukaan.

Lähinnä minua kiinnosti tämän uutissähkeen - joka siis toistaiseksi ei ole uutissähke - lisääminen. Ymmärrän sen, jos sille on suunniteltu käyttöä.

Lasse1951
10.10.08, 21:18
No niin pojat,

Nyt alkaa noi päällekäyvät taustavärit olemaan paikalla, mutta tekstit, esim valikoissa voisi olla mustat ei valitulla, ja valitulla joku vastakkaisvari joka erottuisi paremmin, eli kontrastia pitää saada lisää, me nuoret alta kuusikymppiset ehkä vielä nähdään nykyisetkin mutta monia on joka ei erota liian vähäisen kontrastin vuoksi.

Paljon on jo parantunut ihan vähäsessä ajassa, toivottavasti muutkin jotka kommentoivat sivut ymmärtää että tämä on meneillään oleva työ, eikä vielä valmista.

Terveisin,

Lasse Holm

Seppo Niinioja
11.10.08, 05:49
Kyllähän tuota alfa-tasoisena pienellä porukalla käpisteltiinkin. Nykyään tosin on suosittua julkaista tuotteet jo beta-tasoisena ja hoitaa beta-testaus kuluttajilla.

Vitsit sikseen. Pääasia, että sivustolla ei enää pahemmin ole dead endejä ja hukkuneita linkkejä. Joomla tarjoaa hyvät mahdollisuudet hieroa tuota ulkonäköä edelleen tarpeen mukaan.

Lähinnä minua kiinnosti tämän uutissähkeen - joka siis toistaiseksi ei ole uutissähke - lisääminen. Ymmärrän sen, jos sille on suunniteltu käyttöä.

Mitä isot (lue M$) edellä, sitä pienet perässä... Sikäli hyvä, että miljoonien (tai siis Seuran osalta ehkä kymmenien tuhansien) loppukäyttäjien ei tarvitse tehdä päivityksiä koneissaan, sen kun heittävät hyviä ehdotuksia.

Minulla olisi taas pieni(?) toivomus, jonka olen ehkä esittänytkin joskus: Voisiko Sukututkijan Kirjakauppaan saada vapaasanahaun kirjaston sivujen ja kaikkien verkkokirjakauppojen tapaan? Voisi edistää myyntiä.

Tunnettuna naisasiamiehenä :p: suosittelen minäkin naisia esineellistävän tytön kuvan, vaikka nätti onkin, korvaamista jollakin sukututkimukseen liittyvällä aiheella. Vaimo oli, yllätys, yllätys samaa mieltä. Tilapäinen se kaiketi onkin. Vanhempi polvi saattaa muistaa Kauppalehdessä aikoinaan kokovartalokuvina julkaistut Päivän tytöt, enintään pikkutuhmiahan ne olivat. Arvoisat naispuoliset sukututkijakollegat arkistoissa edustavat tavallisesti vähän kypsempää kauneutta, jota en suinkaan väheksy, tämmöinen pappara kun itsekin olen.

Seppo Niinioja

pirkko2004
11.10.08, 06:13
Olisin halunnut vaihtaa salasalani Suomen Sukututkimusseuran nettisivuille kirjautumisen jälkeen, mutta eipä onnistunut. Onko salasanan vaihtaminen mahdollista?

Mielestäni salasanan tulee olla ainoastaan minun tiedossani. Nykyinen jäsennumerosta muodostettava salasana ei ole hyvä idea.

Seppo Niinioja
11.10.08, 06:27
Olisin halunnut vaihtaa salasalani Suomen Sukututkimusseuran nettisivuille kirjautumisen jälkeen, mutta eipä onnistunut. Onko salasanan vaihtaminen mahdollista?

Mielestäni salasanan tulee olla ainoastaan minun tiedossani. Nykyinen jäsennumerosta muodostettava salasana ei ole hyvä idea.

Ainakin minulla onnistui. Kirjaudu nykyisellä salasanalla, mene tervehdyksen Hi, M0xxxx alla olevaan ruutuun
Tietosi >
Edit >
Update Your Profile >
Contact Info >
Password >
Verify Password

niin salasana on muutettu.

Seppo Niinioja

pirkko2004
11.10.08, 06:50
Kiitokset neuvoista! Nyt onnistui. Enhän minä älynnyt tuolta yläreunasta etsiä tuota "edit" kohtaa. Kaikkee muuta kyllä jo naksuttelinkin hiirellä. :)

Erkki Järvinen
11.10.08, 13:48
Ainakin minulla onnistui. Kirjaudu nykyisellä salasanalla, mene tervehdyksen Hi, M0xxxx alla olevaan ruutuun
Tietosi >
Edit >
Update Your Profile >
Contact Info >
Password >
Verify Password

niin salasana on muutettu.

Seppo Niinioja

Non ni!
Minäkin onneton menin vaihtamaan salasanaa ja sen tehtyäni sitten poistuin sivulta - ja nyt en sitten pääse sinne millään salasanalla!!!!!!!!

Se on simmotti, että nuo vieraskieliset tekstit aina häiritsevät / pitäis olla selvää suomenkieltä.

Erkki Järvinen
11.10.08, 14:31
Non ni!
Minäkin onneton menin vaihtamaan salasanaa ja sen tehtyäni sitten poistuin sivulta - ja nyt en sitten pääse sinne millään salasanalla!!!!!!!!

Se on simmotti, että nuo vieraskieliset tekstit aina häiritsevät / pitäis olla selvää suomenkieltä.


mutta onnistuihan se sitten lopultakin monen takkuamisen jälkeen ........

Seppo Niinioja
11.10.08, 18:15
mutta onnistuihan se sitten lopultakin monen takkuamisen jälkeen ........

Hyvä että onnistui. Eiköhän sitä suomeakin vähitellen tule ohjeisiin, vaikka en sivustoa olekaan tekemässä.

Seppo Niinioja

Giösling
13.10.08, 12:45
Juuri hetki sitten välähtivät ruudulleni SSS:n uudet englanninkieliset verkkosivut.

En ollut uskoa silmiäni! Miten etusivulla poseeraava kaunotar liittyy
sukututkimukseen? Onko tämä pilaa? Osuinko jotenkin treffipalstoille?

Hämmentyneenä

JP

Heikki Koskela
13.10.08, 15:07
Juuri hetki sitten välähtivät ruudulleni SSS:n uudet englanninkieliset verkkosivut.

En ollut uskoa silmiäni! Miten etusivulla poseeraava kaunotar liittyy
sukututkimukseen? Onko tämä pilaa? Osuinko jotenkin treffipalstoille?

Hämmentyneenä

JP

Kyseinen kaunotar sopii mainiosti mukaan. Olen aina ollut herkkä kaikelle kauneudelle. Varmaan muutkin vanhemman polven vaarit ihailevat platonisella tasolla kauniita naisia.

Giösling
13.10.08, 15:59
Tieteellisen seuran nettisivut eivät kertakaikkiaan saa näyttää tältä!

Ihmettelen suuresti harkinnanpuutetta sivujen ylöspanossa.

Kyseessä eivät suinkaan ole yksityisen henkilön kotisivut, kuten
"vastaanotosta" voisi päätellä.

Toivon pikaista uudelleenharkintaa ja parannusta.

JP

Erkki Järvinen
13.10.08, 16:20
Tieteellisen seuran nettisivut eivät kertakaikkiaan saa näyttää tältä!

Ihmettelen suuresti harkinnanpuutetta sivujen ylöspanossa.

Kyseessä eivät suinkaan ole yksityisen henkilön kotisivut, kuten
"vastaanotosta" voisi päätellä.

Toivon pikaista uudelleenharkintaa ja parannusta.

JP
Kuten Koskelan Heikki kommentoi niin kyllä mainittu nuori nainen (siis kuvassa) sopii vallan hyvin piristämään sivuja ja toivokaamme myös nuortenkin innostuvan sukututkimuksesta. Vai pitäisikö nuoret ajaa heti pois tieteen nimissä?

Helena V.
13.10.08, 16:29
Ei vois paremmin sanoa, kuin Juhani edellä - ihan totta?!

Perjantaina jo luulin nähneeni (?) tiettyä edistystä asiasisällön mukaan tulemisen suhteen, mutta taisi olla pelkkiä näkyjä (hetkellisesti tosiaan näkyi selostusta seuran tarkoituksesta yms.).

Eikähän siinä tytössä sinänsä muuten mitään (voisi vaikka kuvitella nuorempienkin harrastukseksi tätä sukututkimusta, kuten Erkki sanoi), mutta että pitää viedä puolen näyttöä joka armiaan sivulta!

t. Helena V.

Erkki Järvinen
13.10.08, 16:50
Muuten uudistuneista nettisivuista kannattaa antaa palautetta nimenomaan siellä olevan palautesivun kautta, ymmärtääkseni sivut ovat vielä keskeneräiset ja ainahan niitä joudutaan jatkossakin päivittämään.

Helena V.
13.10.08, 17:09
Hei Erkki & kumpp.,

Juu, jaetaan palautetta kaikilla "foorumeilla" ja totisesti ymmärretään, että sivut ovat vielä "tekeillä" - olen mm. katsellut jo viime keväänä niitä myrkynvihreitä sivuja kokeeksi ja kertonut tapani mukaan suoraan mielipiteeni.

Pakko vielä jatkaa aiempiin viesteihin, että niitä nuorempiakin harrastajia on ja tulee olemaan. Esimerkkinä voin mainita viime lauantailta seuran kirjaston neuvontaan tulleet kaksi hehkeää parikymppistä tyttöä. Ihan tuli sellainen "käännytyskokemus" ja teki niin kutaa.

Tytöt tulivat mielestään "yleiseen" neuvontaan, jossa olisi sali täynnä kuulijoita. No, eihän se niin mene, ja ehkäpä päällekkäin osunut Vantaan sukututkijoiden viikonlopputapahtuma pikkuisen verotti neuvontaa seuran kirjastolla. Eli muita ei neuvontaan tullut, joten pidin ex tempore pika-alkeissukututkimuskurssin tytöille. Oikein antoisa hetki myös minulle, kun toiselle löytyi esipolvia isoisoisästä taaksepäin jo netistä vaikka kuinka ja kirjastosta esivanhempien kylähistoria lainatavaksi (ja liittyi saman tein seuran jäseneksi).

No, pointti on, että kyllä nuorisoa ilman pin-up-tyttökuviakin sukututkimus voi kiinnostaa. Aina on osa väestöä, joita historia kiinnostaa - koulunpenkillä x-%:ia ja jossain vaiheessa sen jälkeenkin kiinnostus herää x-%:lle.Tästäkin on monta henk. koht. esimerkkiä esim. entisten työkavereiden osalta. Niin, ja taitaa sukututkimus aika usein kulkea "naislinjaisestikin" suvussa - ei vaan minun naislinjaissuvussani - jotta ehkä tyttöjen kuvien sijaan tarvittaisiinkin poikien kuvia - jos niitä puolet screenistä verottavia kuvia nyt on pakko siellä ihan turhanpäiten olla.

t. Helena V.

Heikki Koskela
13.10.08, 17:15
Muuten uudistuneista nettisivuista kannattaa antaa palautetta nimenomaan siellä olevan palautesivun kautta, ymmärtääkseni sivut ovat vielä keskeneräiset ja ainahan niitä joudutaan jatkossakin päivittämään.

Minä vielä uhmakkaasti kirjoitan tämän otsikon alla.

Ei vois paremmin sanoa, kuin Juhani edellä - ihan totta?!

Perjantaina jo luulin nähneeni (?) tiettyä edistystä asiasisällön mukaan tulemisen suhteen, mutta taisi olla pelkkiä näkyjä (hetkellisesti tosiaan näkyi selostusta seuran tarkoituksesta yms.).

Eikähän siinä tytössä sinänsä muuten mitään (voisi vaikka kuvitella nuorempienkin harrastukseksi tätä sukututkimusta, kuten Erkki sanoi), mutta että pitää viedä puolen näyttöä joka armiaan sivulta!

t. Helena V.

Helenan arviota en oikein ymmärtänyt. Hänen tyylikäs avatar pani pääni pyörälle ja joudun ottamaan kantaa nettisivulla olevan kuvankin puolesta. Älkää alkako niuhottaa, suokaa meille ilo katsella kauniita neitosia myös tällä nettiisivulla. Ei kai kukaan voi noin järkyttyä kyseisen kuvan takia. Minusta ei myöskään tieteellinen totuus kärsi ollenkaan. Eikä tämä nyt niin umpitieteellinen ole etteikö voisi hieman iloita asioitten kanssa.

Muutoin olen sitä mieltä, että ahdashenkisyys ei sovi iloisille sukututkijoille.

Helena V.
13.10.08, 17:36
Hei Heikki & kumpp. hyvät,

Eihän me tästä aleta kisaamaan (se minun "avatar" on ihan minun oma kuva - ok , jo 2 v sitten). Eikä tässä kukaan (ainakaan minä -mutta muitakin mielipiteitä olen yksityisesti saanut) ala niuhottaa taikka järkyttyä kyseisen kuvan takia. Se vaan vie liikaa huomioarvoa/tilaa näytöllä, kun sivut avaa taikka etenee sivuilta muualle vasempien sivulinkkien kautta.

Kaikella rakentavuudella,
Helena V.

huumorin puutostako? / Lääkärien saneluita:
* Potilas muuttanut Vaasasta Turkuun. Muuten terve.

Heikki Koskela
13.10.08, 18:00
Hei Heikki & kumpp. hyvät,

Eihän me tästä aleta kisaamaan (se minun "avatar" on ihan minun oma kuva - ok , jo 2 v sitten). Eikä tässä kukaan (ainakaan minä -mutta muitakin mielipiteitä olen yksityisesti saanut) ala niuhottaa taikka järkyttyä kyseisen kuvan takia. Se vaan vie liikaa huomioarvoa/tilaa näytöllä, kun sivut avaa taikka etenee sivuilta muualle vasempien sivulinkkien kautta.

Kaikella rakentavuudella,
Helena V.

huumorin puutostako? / Lääkärien saneluita:
* Potilas muuttanut Vaasasta Turkuun. Muuten terve.

Vielä kerran ja sitten kirjojen ääreen. (Sain tänään tilaamani Koraanin, suom. Hämeen-Anttila, ja ajattelin selata sitä. Tuskin minä siitä mitään ymmärrän. Kulttuuriero on valtava).

Avatar on varmaankin huono termi kuvaamaan omakuvaa tässä tapauksessa. Positiivista asiaa kuitenkin tarkoitin.

Sitten vähän vakavammin: Sukutukimusseuran nettisivu innoittaa tietysti monenlaisiin irtiottoihin, jotka tekevät asian hieman sekavaksi tulkita. Joku harmittelee värien kirkkautta, joku puolestaan tekstin näkymättömyyttä ja muita puutteita. Nyt on tietenkin aika asioita setviä. Jotkut vetävät jotain aivan ehdotonta linjaa vailla mitään vaihtoehtoja. Ehdotuksia siis löytyy. Sivun rakentaminen on mahdotonta, jos kaikkien mielipiteet otetaan huomioon.

Olennainen kuitenkin saattaa unohtua tässä esitysten sekamelskassa. Nettisivujen tarkoitus on uudistaa vanhat käytössä olleet sivut (jotka eivät nekään huonoja olleet) ja mielestäni siinä on menty parempaan suuntaan. Tarvitaan vain vähän joustavuutta kaikille vaatimuksille ja asia menee eteenpäin.

Helena, tosi tutkija toteaa tytön kuvan ja jatkaa myönteisessä hengessä sivun tarkastelua. Sen kuvan pitääkin saada huomiota osakseen. Muutoinhan se on turhaan näytillä.

Ps. Se lääkäri oli muuten oikeassa diagnoosin suhteen :D:

Helena V.
13.10.08, 18:49
Hei,

Nimenomaan, sivujen rakentaminen on mahdotonta, jos kaikkien mielipiteet huomiodaan -niin oli fooruminkin/sukulistan suhteen - ja kaiken uuden - aina!

Sauhuan tässä nyt vain sen puolesta että kun seuran sivut avaa, saisi mahdollisimman paljon mahdollisimman relevanttia tietoa silmiensä eteen. - Toki markkinointimielessä jonkin sortin "show stopper" on paikallaan, mutta ei kait sukunsa historiasta kiinnostuneelle tyttökuva ole "thii thing"? Kyllä luulisin, että jonkin sortin muinaishistoria-kuva pelittäisi paremmin - jos siis jo sivuille hakeutuu/ eksyy muutoinkin.

Olennainen kuitenkin saattaa unohtua tässä esitysten sekamelskassa. Nettisivujen tarkoitus on uudistaa vanhat käytössä olleet sivut (jotka eivät nekään huonoja olleet) ja mielestäni siinä on menty parempaan suuntaan. Tarvitaan vain vähän joustavuutta kaikille vaatimuksille ja asia menee eteenpäin.

Helena, tosi tutkija toteaa tytön kuvan ja jatkaa myönteisessä hengessä sivun tarkastelua. Sen kuvan pitääkin saada huomiota osakseen. Muutoinhan se on turhaan näytillä.Niin.. se on se turhaan näytillä-juttu. (Enkä tykkää itseni toistamisesta, mutta pointti onkin juuri, että voi kuinka turhaan se on näytillä! - ja niin hallitsevan isona.)

t. Helena V.

jälleen hieman huumoria:
Mitä yhteistä on atomipommilla ja Vesivehmaan jenkalla ?- Siinä meni nuoret sekä vanhat samanlailla

Päivi H
13.10.08, 19:36
En tiedä, onko minun sopivaa kovin arvostella, kun olen nuorehko jäsen, vaan en iältäni.

Minusta etusivun grafiikassa on lähdetty erikoiselle tielle; arvokkaampaa olisi odottanut. Tuo Joomlako sitten määrää vai mikä?

Miten puna-vihersokeat näkevät valikot?

Toki on sukututkimus iloinen asia, mutta onko sen oltava noin hilpeä - repaleisia kirjoja ja hiustenhoitomainos?

Vihreä palkki on aivan liian korkea ja kamalan värinen. Vihreä on vaikea väri. Oikeassa laidassa elementit (palkit) päättyvät miten sattuu; siistimpää olisi jos ne olisivat linjassa. Joku poikkeus voisi toki olla.

Lisää marinaa: Seuran nimen fontti on todella ankea. Joku ehdotti sitä vanhaa leimaa - se vain kirjarivistön päälle tarpeeksi isolla, jotta sen voi lukea.

Linkki SukuForumiin mahtuisi vielä samaan laatikkosysteemiin kuin Hakupiha ja muut. Koko laatikko jää turhaan pätkäksi.

Mutta ilmavuutta on, se on hyvä.
PH

Riskaabeliahan tämä on...

Aki Pitkäkoski
13.10.08, 21:11
Minusta on erinomaista, että evästyksiä ja huomioita on jaettu Suomen Sukututkimusseuran nettisivujen kehittämiseksi.
Olen varma, että kommentit huomioidaan. Odotan hyvää lopputulosta (vaikka sivusto siitäkin edelleen hioutuu)..
Osallistuminen näihin talkoisiin on arvokasta ja ansaitsee kiitoksen.
Uskon, että sivuston / Joomlan rakentajat ovat samaa mieltä

--aki--

Seppo Niinioja
13.10.08, 22:57
Hei,

Nimenomaan, sivujen rakentaminen on mahdotonta, jos kaikkien mielipiteet huomiodaan -niin oli fooruminkin/sukulistan suhteen - ja kaiken uuden - aina!

Sauhuan tässä nyt vain sen puolesta että kun seuran sivut avaa, saisi mahdollisimman paljon mahdollisimman relevanttia tietoa silmiensä eteen. - Toki markkinointimielessä jonkin sortin "show stopper" on paikallaan, mutta ei kait sukunsa historiasta kiinnostuneelle tyttökuva ole "thii thing"? Kyllä luulisin, että jonkin sortin muinaishistoria-kuva pelittäisi paremmin - jos siis jo sivuille hakeutuu/ eksyy muutoinkin.

Niin.. se on se turhaan näytillä-juttu. (Enkä tykkää itseni toistamisesta, mutta pointti onkin juuri, että voi kuinka turhaan se on näytillä! - ja niin hallitsevan isona.)

t. Helena V.

jälleen hieman huumoria:
Mitä yhteistä on atomipommilla ja Vesivehmaan jenkalla ?- Siinä meni nuoret sekä vanhat samanlailla

Siis nythän tuo avatar tai mikä lie tuskin on avainkysymys näille uusille sivuille. Paljon tärkeämpää olisi saada sisältöä, jota ei Leif Metherin kuoleman jälkeen ole juuri mitään ilmestynyt. Aina on vedottu tulevaan julkaisujärjestelmään, mutta nythän se on olemassa, mutta miten sinne saisi syötettyä talkootyönä Genos-artikkeleita yms.? Alan jo etwas herpaantua tarjouduttuani viisi kertaa vapaaehtoiseksi ja tämä on kuudes kerta. Voin minä tietysti kiinnostavat artikkelit itselleni kopioida vaikka digikameralla, mutta olisihan se somaa, jos niitä muutkin voisivat lukea ihan vapaasanahaulla tältä uudelta sivustolta.

Mitä Seuran maskottiin kotisivulla tulee, niin Helenan "avatar" olisi siihen tässä vaiheessa mitä oivallisin. Sitäkin voisi tosiaan vaihtaa aika ajoin. En kyllä tiedä, kuka meistä rumista miehenpuolista voisi kelvata tilalle. Oma "kuvani" on aika näköinen, mutta minua ei kaiketi kuitenkaan ihan siitä tunnista, ellei kasvokkain tapaa, allekirjoituksesta ehkä kumminkin.

Seppo Niinioja

kkylakos
14.10.08, 05:43
Minusta on erinomaista, että evästyksiä ja huomioita on jaettu Suomen Sukututkimusseuran nettisivujen kehittämiseksi.
Olen varma, että kommentit huomioidaan. Odotan hyvää lopputulosta (vaikka sivusto siitäkin edelleen hioutuu)..
Osallistuminen näihin talkoisiin on arvokasta ja ansaitsee kiitoksen.
Uskon, että sivuston / Joomlan rakentajat ovat samaa mieltä

--aki--

Hienoa Aki, että jaksat uskoa. Taitaa olla niin kuin Helena sanoo, että kaikkien kommentteja ei voi huomioida. Itse olen kommentoinut yläpalkin turhaa korkeutta a) kehitysvaiheessa b) hallituksen hyväksyntäkierroksella ja c) täällä. Kysymys ei ole pelkästä estetiikasta (vaikka kyllä siitäkin) vaan yksinkertaisesta käytettävyydestä (Helenaa toistaen). Ruudulle pitäisi tulla kerralla mahdollisimman paljon hyödyllistä tietoa. Verrata voi vaikka Joomlan omaan portaaliin, joka on todennäköisesti heidän omalla tuotteellaan tehty: http://www.joomlaportal.fi/ Yläpalkki vie kuudenosan korkeudesta, ei yli puolta.

Erkki Järvinen
14.10.08, 08:05
Jos se tytön kuva uudistuneilla sivuilla "ärsyttää" niin vaihdetaan se sitten vaikka Suomen lippuun.

Giösling
14.10.08, 08:09
Jatkan vielä:

SSS:n jäsenenä odotan seurani näyteikkunalta asiallisuutta.

Siihen velvoittaa jo SSS:n status tieteellisenä järjestönä.

Kenen KOTISIVUJA tässä nyt rakennetaan?

Kuka on tuo nuori neiti ilmeisen tuoreessa kuvassa? Seuran "presidenttikö"
a la Palin?

Kenen sukukuvia esitellään vaihtuvassa kuvakavalkadissa sivun oikeassa
kulmassa?

Olen jo aiemmin puuttunut Suku Forumin merkillisyyksiin, nyt "remontti"
on ulotettu myös seuran julkisivuun.

Tämä ei vetele.

Pyydän välittömästi muuttamaan sivun ilmettä seuran toiminta-ajatusta vastaavaksi, tai palauttamaan vanhan ja toimivan etusivun ennalleen.

JP

Tiina Miettinen
14.10.08, 09:09
Olen aivan samaa mieltä kuin Kaisa. SSS:n nettisivu on ollut tähän asti toimitustyönikin vuoksi kotisivunani. Nyt pitää harkita sen vaihtamista. En halua jatkuvasti tuijottaa massiivista palkkia ja hakea tarvitsemiani tärkeitä tietoja kaukaa alempaa. Käsittämätön ratkaisu, joka on tullut täytenä yllätyksenä. Naisen hahmon tarkoitus ei tosiaan avaudu. Ensimmäinen kysymys on, että kuka hän on ja miksi on siinä?? Ja miksi valtava palkki naishahmoineen vieläpä toistuu jokaisella sivulla yhä uudelleen? Sitä on siis katsottava joka hetki, halusi tai ei. Joudun myös eri kursseillani jatkuvasti esittelemään seuran sivustoa. Siksikin sivun tulisi olla tyylikäs, neutraali ja asiallinen. Pääsanoma ei saisi hukkua jonnekin sivun alareunaan ja epäoleelliset seikat eivät saisi viedä kaikkea huomiota.

Mallia voisi ottaa muiden tieteellisten seurojen sivuilta tai eri maiden sukututkimusseurojen sivustoilta.

Seppo Niinioja
14.10.08, 12:24
Olen aivan samaa mieltä kuin Kaisa. SSS:n nettisivu on ollut tähän asti toimitustyönikin vuoksi kotisivunani. Nyt pitää harkita sen vaihtamista. En halua jatkuvasti tuijottaa massiivista palkkia ja hakea tarvitsemiani tärkeitä tietoja kaukaa alempaa. Käsittämätön ratkaisu, joka on tullut täytenä yllätyksenä. Naisen hahmon tarkoitus ei tosiaan avaudu. Ensimmäinen kysymys on, että kuka hän on ja miksi on siinä?? Ja miksi valtava palkki naishahmoineen vieläpä toistuu jokaisella sivulla yhä uudelleen? Sitä on siis katsottava joka hetki, halusi tai ei. Joudun myös eri kursseillani jatkuvasti esittelemään seuran sivustoa. Siksikin sivun tulisi olla tyylikäs, neutraali ja asiallinen. Pääsanoma ei saisi hukkua jonnekin sivun alareunaan ja epäoleelliset seikat eivät saisi viedä kaikkea huomiota.

Mallia voisi ottaa muiden tieteellisten seurojen sivuilta tai eri maiden sukututkimusseurojen sivustoilta.

Eben. Ymmärtääkseni tuo palkki tytönkuvineen ja Newsflash-teksteineen on alustavasti sivulle laitettu Joomlasta kopioitu valmis template eli malli tms., joka on helposti vaihdettavissa parempaan. Toistuminen jokaisella sivulla on tietysti myös täysin turhaa ja ärsyttävääkin.

Laittakaa nyt se vanha toistaiseksi parempi käyttäjäliittymä myös näkyviin ja jätetään tämä beetaversio sivuston kehittämisestä kiinnostuneiden temmellyskentäksi. Ei sen pitäisi arvovaltakysymyskään olla, vaikka siltä näyttää.

Seppo Niinioja

Matti Kalervo
14.10.08, 18:12
Olin pariviikoa sairaalassa ja kun tulin kotio, oli SSS:n nettisivut uudistunut.
Nyt tarttis vähän apua! Minulla aukee vanha sivu aivan normaalisti mutta uusi sivu ei aukea vaikka kuin kokeilisin. Jossakin Foorumin viesteissä oli linkki Hiski uudet sivut, klikkasin sitä niin yllätys yllätys tuli uusi nettisivu, mutta siitä ei päässyt mihinkään.
En ole päässyt katsomaan edes Sukututkimusjuritiikan päivänä Aarnion luetoa.
Voisko joku viisaappi neuvoa
Terv. Matti Kalervo

Seppo Niinioja
15.10.08, 10:53
Olin pariviikoa sairaalassa ja kun tulin kotio, oli SSS:n nettisivut uudistunut.
Nyt tarttis vähän apua! Minulla aukee vanha sivu aivan normaalisti mutta uusi sivu ei aukea vaikka kuin kokeilisin. Jossakin Foorumin viesteissä oli linkki Hiski uudet sivut, klikkasin sitä niin yllätys yllätys tuli uusi nettisivu, mutta siitä ei päässyt mihinkään.
En ole päässyt katsomaan edes Sukututkimusjuritiikan päivänä Aarnion luetoa.
Voisko joku viisaappi neuvoa
Terv. Matti Kalervo

Miten sinä vanhalle sivulle pääset? Ehkä siksi että et ollut pariin viikkoon siellä käynyt. Muut meistä on sillä välin määrätty uuden sivuston pakkokoekaniineiksi :confused:???. Yleisön pyynnöistä huolimatta laitan linkin vanhaan kotisivuun tähän (http://web.archive.org/web/20070606193404/www.genealogia.fi/index.htm), vaikka se ei ole ihan ajan tasalla eikä täydellinen, koska "site owner" näkyy blokanneen osan, toivottavasti ei ole kokonaan hukannut. Pariin kertaanhan ajantasainen linkki vanhaan kotisivuun vielä olikin näkyvissä.

Tuomas Salsteelle vielä kiitos tuon konstin neuvomisesta erään joutavanpäiväisen Barck-kinan yhteydessä.

Seppo Niinioja

Päivi H
15.10.08, 13:20
Kuva ainakin parani, kiitos. Jospa henkilö vielä
olisi suomalainen sukututkimuksen uranuurtaja.
PH

Seppo Niinioja
15.10.08, 13:54
Kuva ainakin parani, kiitos. Jospa henkilö vielä
olisi suomalainen sukututkimuksen uranuurtaja.
PH

Kiitos meidän vanhahkojen miesten puolesta! Siihen sopisi Axel Bergholm, Sukukirjastaan tunnettu, ellei tuo kuva jo häntä esitä. Hän esitti johdantosanat Sukututkimusseuran perustavassa kokouksessa 30.1.1917, ks. Vuosikirja 1(1917), s. 3-5. Onneksi ei ole tarvinnut tuollaista kaulusta pitää, eikä enää juuri solmiotakaan. Tekee kyllä mieli sanoa, että muuten Seuran toiminta on yhtä jäykkää edelleen, mutta en sano :D:

Ymmärrän kyllä että ei ns. vapaaehtoistyönä kovin nopeasti edistytä. Ehkä Seuralla olisi ollut sittenkin varaa vaikka palkata joku kohtuullisella summalla sivua kasaamaan, nimenomaan ulkomuotoa. Tietotekniikan ylläpitoon on pyydetty lisärahaakin jäsenmaksun yhteydessä ja olen omat roponi siihen laittanut parina vuonna maksamalla jäsenmaksun kaksinkertaisena.

Seppo Niinioja

Matti Kalervo
15.10.08, 13:58
Kiitos Seppo: Vai olette ahkerat käyttäjät "pakkokoekanineja". Mutta mites me harvoin Foorumilla kävijät päästään samaan seuraan?? Kokeilin Juhan alkuperäisessä viestissä olevaa klinkkiä, sama tulos vanha kotisivu. Nyt menee ainakin minun hilseen yli koko homma. Neuvoja pliis miten pääsen uudistuneelle sivulle!
Terv. Matti Kalervo

Matti Kalervo
15.10.08, 14:13
Mitenkä pååsee Rekisteripalvelua katsomaan, kun ei pääse koko sivuille jossa on Juritiikka otsikko
Terv. Matti Kalervo

Seppo Niinioja
15.10.08, 14:20
Kiitos Seppo: Vai olette ahkerat käyttäjät "pakkokoekanineja". Mutta mites me harvoin Foorumilla kävijät päästään samaan seuraan?? Kokeilin Juhan alkuperäisessä viestissä olevaa klinkkiä, sama tulos vanha kotisivu. Nyt menee ainakin minun hilseen yli koko homma. Neuvoja pliis miten pääsen uudistuneelle sivulle!
Terv. Matti Kalervo

No niin, tuo pakkokoekaniini oli vähän härnäävästi sanottu. Bittien maailma on ihmeellistä. Kirjoita selaimen osoiteriville www.genealogia.fi (http://www.genealogia.fi) , paina Enteriä tai napsauta suoraan sinistä linkkiä ja jos pääset uudelle sivulle, lisää se Suosikkeihin, Kirjanmerkkeihin tai mitä ne selaimessasi ovatkaan. Selain voi ehkä kysyä, korvataanko edellinen nimi. Seuraavalla kerralla Suosikeissa pitäisi olla mukana "Suomen Sukututkimusseura", niin ei tarvitse kirjoittaa www-osoitetta. Olen hivuttanut uudet suosikit, joita usein tarvitsen vielä Internet Explorerissa ylöspäin, koska ne aluksi asettuvat alimmaisiksi.

Ellei vieläkään onnistu, tarvitaan osaavampaa apua.

Seppo Niinioja

Erkki Järvinen
15.10.08, 15:53
Kuva ainakin parani, kiitos. Jospa henkilö vielä
olisi suomalainen sukututkimuksen uranuurtaja.
PH

Aivan piruuttani kysyn; sekö että kuva parani on riippuvainen tuosta miehisestä vanhemman polven edustajasta:D:

Toki minulle käy kuva kuin kuva, se vanhan sivuston koivunlehtikin.

Päivi H
15.10.08, 19:03
Tosikkomaisesti vastaan Erkki Järviselle vain, että tämän tyyppinen sopii paremmin, jos kuvaa halutaan käyttää.
Minä kun ei noita hymiöitä viljele, eikä näytä olevan sopivaa, niin näytän hillitysti kieltäni - sen verran sopii vanhemmalle eukolle.

Kuva kyllä katsoo ulos sivusta ja kirjojen etiketit, vai mitä ne ovat, kuultavat läpi, mutta sekin on varmaan väliaikaista.
PH

Matti Kalervo
15.10.08, 20:21
No niin, tuo pakkokoekaniini oli vähän härnäävästi sanottu. Bittien maailma on ihmeellistä. Kirjoita selaimen osoiteriville www.genealogia.fi (http://www.genealogia.fi) , paina Enteriä tai napsauta suoraan sinistä linkkiä ja jos pääset uudelle sivulle, lisää se Suosikkeihin, Kirjanmerkkeihin tai mitä ne selaimessasi ovatkaan. Selain voi ehkä kysyä, korvataanko edellinen nimi. Seuraavalla kerralla Suosikeissa pitäisi olla mukana "Suomen Sukututkimusseura", niin ei tarvitse kirjoittaa www-osoitetta. Olen hivuttanut uudet suosikit, joita usein tarvitsen vielä Internet Explorerissa ylöspäin, koska ne aluksi asettuvat alimmaisiksi.

Ellei vieläkään onnistu, tarvitaan osaavampaa apua.

Seppo Niinioja

Kiitos Seppo hyvästä yrityksestä. Mutta edelleen www.geneologia.fi (http://www.geneologia.fi) vie vanhalle sivulle. Pitänee otta yhteys sivujen tekijään.
Terv. Matti Kalervo.

Erkki Järvinen
15.10.08, 20:23
Tosikkomaisesti vastaan Erkki Järviselle vain, että tämän tyyppinen sopii paremmin, jos kuvaa halutaan käyttää.
Minä kun ei noita hymiöitä viljele, eikä näytä olevan sopivaa, niin näytän hillitysti kieltäni - sen verran sopii vanhemmalle eukolle.

Kuva kyllä katsoo ulos sivusta ja kirjojen etiketit, vai mitä ne ovat, kuultavat läpi, mutta sekin on varmaan väliaikaista.
PH

Hei, älä välitä - kunhan "piruilin" kuten mainitsinkin enkä minäkään nyt enää mikään loppipoika ole.

admin
15.10.08, 20:34
Kiitos Seppo hyvästä yrityksestä. Mutta edelleen www.geneologia.fi (http://www.geneologia.fi) vie vanhalle sivulle. Pitänee otta yhteys sivujen tekijään.
Terv. Matti Kalervo.
Kuten yksi keskustelijoistamme minulle äsken huomautti: syy voi olla omassa koneessanne. Jos vanha sivu vielä näkyy niin se tullee selaimen ns. välimuistista.

Kokeilkaa sellaista että pakotatte sivun latautumaan uudestaan palvelimelta painamalla SHIFT (=taso) -näppäintä kun lataatte sivun uudestaan vaikkapa "reload" -painikkeella.

Hasse

tkukkonen
16.10.08, 06:02
Mielestäni sivun leveys olisi yksi ensimmäiseksi korjattavia asioita. 1024x768 ruudulla oikea laita menee piiloon, ja alla olevaa rullajanaa pitää käyttää jotta laita näkyisi. Sivun alalaidassa olevat napit tutkivat sivun sisältöä. Niitten mukaan etusivun koodissa on muutama virhe, joista yksi viittaa mielestäni leveysmääritykseen.

Seppo Niinioja
16.10.08, 06:42
Mielestäni sivun leveys olisi yksi ensimmäiseksi korjattavia asioita. 1024x768 ruudulla oikea laita menee piiloon, ja alla olevaa rullajanaa pitää käyttää jotta laita näkyisi. Sivun alalaidassa olevat napit tutkivat sivun sisältöä. Niitten mukaan etusivun koodissa on muutama virhe, joista yksi viittaa mielestäni leveysmääritykseen.

Näytön kalibroinnin lisäksi linee siis tarpeen Seuran sivujen vaivattomaksi katselemiseksi siirtyä laajakuvanäyttöön, jossa kuvasuhde on sama kuin digi-tv:ssä eli 16:9 = 1,778. Ne ovat kovasti yleistymässä. En ole huomannut tuota leveysongelmaa, kun olen muutenkin asettanut laajakuvanäyttöni resoluutioksi 1280 x 768, jolloin kuvasuhde on 1,667 eli vastaa jokseenkin digitelevision kuvasuhdetta.

Seppo Niinioja

ehjelt
16.10.08, 09:29
Hyvä Hyvä!

Hieno juttu, että Forumissa käyty keskustelu on johtanut Seuran etusivun uusimiseen. Ensin saatiin värit inhimillisemmiksi ja sitten täysin tähän ympäristöön vieras feminiini vaihdettua tosi asialliseen henkilöön :rolleyes:. Nyt minulla ns. henkinen käyrä ei enää mene punaisen puolelle Seuran kotisivun lävähtäessä ruudulle. Kiitos tästä aktiivisille keskustelijoille ja sivujen ylläpitäjille.

Vielä kuitenkin riittää viilailemista. Mielestäni etusivun maininta käyttäjien tietokonenäyttöjen kalibroimisesta on outo. Jos sillä tarkoitetaan erilaisten kuvaruutukokojen aiheuttamaa ongelmaa, niin se pitää kyllä hoitaa sivustojen palvelimella ohjelmallisesti eikä käyttäjän koneilla. Nykyinen tilanne, että ihmisillä on kuvaruutujen kokosuhteet erilaisia jatkuu vielä vuosikausia ja se on vain otettava huomioon. Eli ohjelmistojen on joko mukauduttava siihen tai sitten toimittava minimihaitta-periaatteella eli leveämmän näytön omistajat saavat tyytyä vähän leveämpiin tyhjiin marginaaleihin.

admin
16.10.08, 09:42
Näytön kalibroinnin lisäksi linee siis tarpeen Seuran sivujen vaivattomaksi katselemiseksi siirtyä laajakuvanäyttöön, jossa kuvasuhde on sama kuin digi-tv:ssä eli 16:9 = 1,778. Ne ovat kovasti yleistymässä. En ole huomannut tuota leveysongelmaa, kun olen muutenkin asettanut laajakuvanäyttöni resoluutioksi 1280 x 768, jolloin kuvasuhde on 1,667 eli vastaa jokseenkin digitelevision kuvasuhdetta.

Taustatietoja: Noin 40% Suku Forumin kävijöistä käyttävät tällä hetkellä 1024x768 resoluutiota. Ainoastaan alle 2% käyttää 800x600!

Hasse

Erkki Järvinen
16.10.08, 09:57
Taustatietoja: Noin 40% Suku Forumin kävijöistä käyttävät tällä hetkellä 1024x768 resoluutiota. Ainoastaan alle 2% käyttää 800x600!

Hasse

ainakin minulla on tuo 1024x768, vähän jää oikealla reunalla kuvaruudun ulkopuolelle - siis seuran uudella nettisivulla, mutta ei muilla sivustoilla.

Matti Kalervo
16.10.08, 09:58
Kuten yksi keskustelijoistamme minulle äsken huomautti: syy voi olla omassa koneessanne. Jos vanha sivu vielä näkyy niin se tullee selaimen ns. välimuistista.

Kokeilkaa sellaista että pakotatte sivun latautumaan uudestaan palvelimelta painamalla SHIFT (=taso) -näppäintä kun lataatte sivun uudestaan vaikkapa "reload" -painikkeella.

Hasse

Kiitos Hasse vinkistä. Joskus ei näe metsää puilta. Epäilee aina , että muualla on vika eikä meillä. Siitäpä vika löytyi!
Terv.Matti Kalervo

Erkki Järvinen
16.10.08, 10:07
ainakin minulla on tuo 1024x768, vähän jää oikealla reunalla kuvaruudun ulkopuolelle - siis seuran uudella nettisivulla, mutta ei muilla sivustoilla.

omaa viestiäni lainaten tarkennan, että kun zoomaan 100 %:sta 93 %:iin niin silloin kaikki mahtuu kuvaruudulle eikä tarvitse sivusuunnassa kelata.

JaskaS
16.10.08, 11:48
Taustatietoja: Noin 40% Suku Forumin kävijöistä käyttävät tällä hetkellä 1024x768 resoluutiota. Ainoastaan alle 2% käyttää 800x600!

Hasse
Huh, ja minä kun meinasin urputtaa, että pitääköhän nostaa resoluutiota 1280x1024:sta 1600x1200:aan, jottei tarvitsisi vierittää pystysuunnassa vasemman reunan valikkojen näkymiseksi ...

:) Jaska

Seppo Niinioja
16.10.08, 12:03
Taustatietoja: Noin 40% Suku Forumin kävijöistä käyttävät tällä hetkellä 1024x768 resoluutiota. Ainoastaan alle 2% käyttää 800x600!

Hasse

Miten sinä sen näet, spywarellako, heh?
SN

Juha
16.10.08, 12:30
Omasta kokemuksestani;

tiedän kotisivujeni kävijistä mm. seuraavia asioita;

käyttöjärjestelmä, sen kieliversio, käyttääkö javaa vai ei, näytön resoluutio, selain, selaimen versio, paikka missä asuu, milloin tuli sivulleni, milloin poistui sivultani, mitä siellä katsoi, mistä osasi tulla sivulleni (esim. mitä kirjoitti googlen hakuriville) jne jne

Ja tämä kaikki ilmaisella nettipalvelulla ilman sen kummempaa teknistä osaamista.

Meistä ja meidän surffailusta jää siis yllättävänkin paljon jälkiä.


Juha

Maisa
16.10.08, 12:46
Sivut ovat päivien kuluessa muuttaneet muotoaan ja parempaan suuntaan. Edelleen kuitenkin toivon, että nuo murretut värisävyt tekstiosissa muutettaisiin. Esimerkiksi vihertävällä pohjalla olevat, oranssit tekstit sekä mm. hakupihalla olevat (ilmeisesti) harmahtavat tekstit.

Minun kohdalla kyse on huonosta värierottelusta omissa silmissä. Kun noita vanhoja kirkonkirjoja jo tihrailee, niin kotisivun toivoisi olevan sellainen, että tihrustelua ei tarvittaisi.

Tsemppia työryhmälle. Maisa

TerhiA
16.10.08, 12:59
Siellä SSS:n aloitussivulla oikealla ylhäällä on tämä teksti:

Jotkut sivuston käyttäjät ovat palautteessaan ottaneet kantaa väreihin. Tietokoneiden näytöt ovat kuitenkin sellaisia, että ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että näytön säädöt ovat kohdallaan

ATK-tomppelina kysynkin, miten voisin noihin erisävyisiin haaleisiin vihreisiin vaikuttaa?
__________
/_ TerhiA _\

Erkki Järvinen
16.10.08, 13:22
Siellä SSS:n aloitussivulla oikealla ylhäällä on tämä teksti:

Jotkut sivuston käyttäjät ovat palautteessaan ottaneet kantaa väreihin. Tietokoneiden näytöt ovat kuitenkin sellaisia, että ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että näytön säädöt ovat kohdallaan

ATK-tomppelina kysynkin, miten voisin noihin erisävyisiin haaleisiin vihreisiin vaikuttaa?
__________
/_ TerhiA _\

Kysymykseesi en osaa vastata - mutta kun asiaa hiukan tutkistelin niin tulinpa siihen tulokseen, että jos alan säätelemään yhden sivuston (SSS:n aloitussivu) mukaan niin hyvin äkkiä joudun muilla sivustoilla ojasta allikkoon. - Tämä on siis vain minun käsitykseni ottaen huomioon, että säädöt ainakin itselläni ovat kohdallaan koneen ohjeistuksen mukaan.

admin
16.10.08, 13:32
Miten sinä sen näet, spywarellako, heh?
SN

Ei siinä Spyware tms. tarvita. Jokainen kävijäkone antaa automaattisesti mm. tietoja

käyttöjärjestelmästä
ruudun resoluutiosta
käytetty selaimestaNormaalisti näitä tietoja käytetään verkkosivuilla siten että sivuntekijä parhaiten pystyy lähettämään koneelle se sille sopiva koodi. Explorer esim. ei nimittäin aina pysty ymmärtämään samoja koodeja kuin muut selaimet.

Tämä asia ei siis ole Suku Forumin ominaisuus vaan se on verkon, palvelinohjelmistojen ja selainten ominaisuus.

Hasse

PVuorio
16.10.08, 14:34
Kysymykseesi en osaa vastata - mutta kun asiaa hiukan tutkistelin niin tulinpa siihen tulokseen, että jos alan säätelemään yhden sivuston (SSS:n aloitussivu) mukaan niin hyvin äkkiä joudun muilla sivustoilla ojasta allikkoon. - Tämä on siis vain minun käsitykseni ottaen huomioon, että säädöt ainakin itselläni ovat kohdallaan koneen ohjeistuksen mukaan.

Aivan kuten Erkki kirjoitti. En myöskään halua säätää näyttöäni yhden ainoan sivusuunnittelijan mieltymysten takia sellaiseksi, että muut sivut eivät enää olisi lukukelpoisia. Kalibroinnin voi joutua tekemään niin monen mielen mukaan.

t Pertti Vuorio

JaskaS
16.10.08, 14:46
ATK-tomppelina kysynkin, miten voisin noihin erisävyisiin haaleisiin vihreisiin vaikuttaa?
__________
/_ TerhiA _\

Kokeillessani kuvankäsittelyohjelmalla totesin, että valikkojen tekstien väreissä vihreän osuuden pienikin pienentäminen parantaisi näkyvyyttä taustasta oleellisesti.
Tämän voivat tietysti tehdä vain sivun tekijät! Kotona ei todellakaan kannata ryhtyä vääntämään nappuloita, jos muut nettisivut ja sovellukset eivät sitä vaadi.

[Nyt R 8, G 198, B 107 - tästä G jonnekin 160 paikkeille]

Lieneekö ihmissilmä sitten vanhemmiten erityisesti heikentynyt vihreän huonon kontrastin suhteen...

:) Jaska

TerhiA
16.10.08, 15:05
Kokeillessani kuvankäsittelyohjelmalla totesin, että valikkojen tekstien väreissä vihreän osuuden pienikin pienentäminen parantaisi näkyvyyttä taustasta oleellisesti.
Tämän voivat tietysti tehdä vain sivun tekijät! Kotona ei todellakaan kannata ryhtyä vääntämään nappuloita, jos muut nettisivut ja sovellukset eivät sitä vaadi.


Tätä jälkimmäistä itsekin ounastelin ja sen vuoksi kummastelin sitä lainauksessani näkyvää SSS:n etusivun ohjeistusta eli oli pakko kysyä ja varmistaa.
Tässä viestiketjussa taitaa olla enimmäkseen negatiivisia kommentteja uuden sivuston värimaailmasta. Eikö se entinen kaunis vihreä lehti olisi ollut riittävä?
_________
/_ TerhiA _

Erkki Järvinen
16.10.08, 15:13
Tätä jälkimmäistä itsekin ounastelin ja sen vuoksi kummastelin sitä lainauksessani näkyvää SSS:n etusivun ohjeistusta eli oli pakko kysyä ja varmistaa.
Tässä viestiketjussa taitaa olla enimmäkseen negatiivisia kommentteja uuden sivuston värimaailmasta. Eikö se entinen kaunis vihreä lehti olisi ollut riittävä?
_________
/_ TerhiA _

Se entinen kaunis vihreä lehti olisi edelleen varsin riittävä. - Aikaisempi "piruiluni" oli hämäystä, että huomattaisiin todellinen tarkoitukseni.

tkukkonen
16.10.08, 23:01
Pari teknisluontoista huomautusta.

Ne, joilla on kiinteä kuvapisterasteri digitaalisessa näytössään, eivät voi tehdä esim. 93 % skaalausta (kuten Erkki). Minulla on laptop koneessa tasan 2 arvoa: 1024x768 tai 800x600. Jälkimmäinen tuottaa kovin suttuista kuvaa ja lisäksi synnyttää horisontaalisen rullajanan tätä forumiakin katsoessa.

Joomla Templates valikoimassa on mielestäni myös joustavaan sivuleveyteen soveltuva malli (jos luetun ymmärtäminen toimii tässä kohdassa). Yksi palstoista voidaan siinä määritellä "fluid" tyypiksi, jos niin halutaan. Sellaisen olisin mielelläni nähnyt tässä käytössä.

kkylakos
17.10.08, 06:49
Kiitos Timo Kukkoselle asiantuntevista kommenteista. Oikea laita on harmittanut minuakin, vaikka olen keskittynyt valittamaan liian paksusta yläpalkista (enkä ole siitä mieltäni muuttanut).

Kehittäjien kannattaisi muistaa, että SSS.n sivuja käytetään kotikoneen lisäksi usein myös asiakaspäätteiltä kuten arkistoissa ja kirjastoissa.

Kaksi kysymystä, niille joilla tekniikka on paremmin hallinnassa:
a) missä mättää kun saan ruudulleni jatkuvasti oheisen rastin?
b) ilmeisesti evästeet eivät toimi / ole käytössä, kun sivusto ei muista, että haluaisin ensisijaisesti katsella sitä suomeksi?

Erkki Järvinen
17.10.08, 07:03
Kiitos Timo Kukkoselle asiantuntevista kommenteista. Oikea laita on harmittanut minuakin, vaikka olen keskittynyt valittamaan liian paksusta yläpalkista (enkä ole siitä mieltäni muuttanut).

Kehittäjien kannattaisi muistaa, että SSS.n sivuja käytetään kotikoneen lisäksi usein myös asiakaspäätteiltä kuten arkistoissa ja kirjastoissa.

Kaksi kysymystä, niille joilla tekniikka on paremmin hallinnassa:
a) missä mättää kun saan ruudulleni jatkuvasti oheisen rastin?
b) ilmeisesti evästeet eivät toimi / ole käytössä, kun sivusto ei muista, että haluaisin ensisijaisesti katsella sitä suomeksi?

Tuo b) kohta
Siellä etusivulla alhaalla on Tietosi kohta, mene sinne ja hae sieltä välilehdiltä kohta missä kysytään etusivun kieli ja määrittele siellä sitten Suomi.

tuosta a) kohdasta mitään sano / näkyy se mullakin.

Seppo Niinioja
17.10.08, 07:46
Kiitos Timo Kukkoselle asiantuntevista kommenteista. Oikea laita on harmittanut minuakin, vaikka olen keskittynyt valittamaan liian paksusta yläpalkista (enkä ole siitä mieltäni muuttanut).

Kehittäjien kannattaisi muistaa, että SSS.n sivuja käytetään kotikoneen lisäksi usein myös asiakaspäätteiltä kuten arkistoissa ja kirjastoissa.

Kaksi kysymystä, niille joilla tekniikka on paremmin hallinnassa:
a) missä mättää kun saan ruudulleni jatkuvasti oheisen rastin?
b) ilmeisesti evästeet eivät toimi / ole käytössä, kun sivusto ei muista, että haluaisin ensisijaisesti katsella sitä suomeksi?

Rasti osoittaa että siinä kohdassa on kuva, joka ei kuitenkaan syystä tai toisesta näy.

Ceterum censeo yläpalkkia pitäisi todella huomattavasti madaltaa. Toivottavasti olen väärässä, kun sanoin, että toivottavsti Joomlan valinnassa ei ole säästettty väärässä kohdassa.

Seppo

Jorma
17.10.08, 09:45
Vihreä lehti oli hyvä logo, eikö SSS:n tarvitse vaalia perinteitä?
Värit sivuilla hankalia, esim. Hakupihan valinnan jälkeen ilmestyvässä tekstissä on vaikeuksia erottaa mustasta tekstistä värillisiä linkkejä.
Uusista sivuista tässä viestiketjussa mainittu yllytys käyttää palautelomaketta: Pitkän ähertämisen jälkeen sain palautteen valmiiksi ja painoin lähetä-nappia. Tuli ilmoitus: istunto on vanhentunut. Kirjaudu uudestaan.
En ryhdy uudestaan kirjailemaan, siksi kirjoitus tähän viestiketjuun.
Tervehdyksin
jorma

Erkki Järvinen
17.10.08, 10:49
Vihreä lehti oli hyvä logo, eikö SSS:n tarvitse vaalia perinteitä?
Värit sivuilla hankalia, esim. Hakupihan valinnan jälkeen ilmestyvässä tekstissä on vaikeuksia erottaa mustasta tekstistä värillisiä linkkejä.
Uusista sivuista tässä viestiketjussa mainittu yllytys käyttää palautelomaketta: Pitkän ähertämisen jälkeen sain palautteen valmiiksi ja painoin lähetä-nappia. Tuli ilmoitus: istunto on vanhentunut. Kirjaudu uudestaan.
En ryhdy uudestaan kirjailemaan, siksi kirjoitus tähän viestiketjuun.
Tervehdyksin
jorma

Omalla koneellasi kun työskentelet (jos näin), niin kirjautuessasi sivuille laita rasti ruutuun X Muista minut.

Selaimen Työkaluvalikossa Internetasetukset / laita siellä Yleiset välilehdellä Kotisivusi osoitteen alapuolelle osoite: http://www.genealogia.fi/

niin aina kun menet nettiin niin kotisivusi lisäksi aukenee tuo genealogian sivusto toiselle välilehdelle ja olet siellä valmiiksi kirjautuneena jos olet edellä mainitsemani rastin laittanut etkä koskaan kirjaudu sivulta ulos vaan suljet vain sivun.

Jorma
17.10.08, 11:27
Muista minut-ruudussa oli (ja on vieläkin) rasti, mutta ilmoitus tuli silti.
Kiitos vihjeestä, tällaisia kaivataan! Näin siksi, että koneessani oleviin selaimiin, s-postiin, ohjelmiin en kajoa sen jälkeen kun ne ovat asennetut, minä vain yritän käyttää niitä. Yksi syy on kielitaito, toinen on tietämättömyys toimenpiteiden vaikutuksesta (jos olen oikein käsittänyt, niin näin on monella muullakin).
Terveisin
jorma

kaila
17.10.08, 13:24
Kaksi kysymystä, niille joilla tekniikka on paremmin hallinnassa:
a) missä mättää kun saan ruudulleni jatkuvasti oheisen rastin?
b) ilmeisesti evästeet eivät toimi / ole käytössä, kun sivusto ei muista, että haluaisin ensisijaisesti katsella sitä suomeksi?


Kaisan esittämiin kysymyksiin

a) Tämä johtuu siitä, että käytät Microsoft IE selainta kuten minäkin. Kilpailevalla Firefox selaimella se näkyy oikein. Tämä on selvä virhe.

b) Tämä taas johtuu siitä, että selaimesi kieliasetuksissa ei ole ensisijainen kieli suomi vaan jotain muuta. Olen samaa mieltä että asia pitäisi hoitaa evästeiden kanssa mutta näin ei selvästi ole.

Kaarle Kaila
(joka ei osallistu www-sivujen hallinnointiin)

kkylakos
17.10.08, 14:06
Kaisan esittämiin kysymyksiin

a) Tämä johtuu siitä, että käytät Microsoft IE selainta kuten minäkin. Kilpailevalla Firefox selaimella se näkyy oikein. Tämä on selvä virhe.

Myöskään Googlen Chrome ei löydä kyseistä kuvatiedostoa.

tkukkonen
17.10.08, 16:05
Myöskään Googlen Chrome ei löydä kyseistä kuvatiedostoa.

Lisää havaintoja.
1) Applen Safari : kuvan paikalla sininen ruutu ja kysymysmerkki, haku toimii kuitenkin oikein
2) Opera: kuvan paikalla vihreä ruutu, jossa "image", haku toimii kuitenkin oikein
3) Mozillan Seamonkey: toimii yhtä moitteettomasti kuin toinen (ja tunnetumpi) Mozillan selaintuote Firefox

Markku Ollila
17.10.08, 18:13
Lisää havaintoja.
1) Applen Safari : kuvan paikalla sininen ruutu ja kysymysmerkki, haku toimii kuitenkin oikein
2) Opera: kuvan paikalla vihreä ruutu, jossa "image", haku toimii kuitenkin oikein
3) Mozillan Seamonkey: toimii yhtä moitteettomasti kuin toinen (ja tunnetumpi) Mozillan selaintuote Firefox

Etsi-kentän perässä pitäisi html-koodin mukaan näkyä jokin kuva. Esi selaimet käsittelevät puuttuvaa kuvaa eri lailla riippuen siitä, mitä lisäparametrejä tuohon kohtaan on annettu. Näin ollen jokainen selain käyttäytyy tavallaan oikein, koska tarkoitukseen varattua kuvaa ei löydy.

Lisäksi on harmittavaa, että sivu valuu oikealta ulos ruudusta, vaikka tuo asia olisi hyvin helposti korjattavissa pienellä lisäyksellä html-koodiin.

M-O

Mikko Meriläinen
17.10.08, 23:09
Yhdyn kritiikkiin, jota täällä on esitetty uusien nettisivujen ulkoasua ja toimivuutta kohtaan. Pari ehdotusten mukaista parannusta on jo tehty, kuten vaihdettu leipätekstin taustaväri. Mutta ainakin nämä perustavanlaatuiset korjaukset olisi vielä tehtävä, enkä usko sen olevan Joomlallakaan vaikeaa:

- Leipätekstin alku ja vasemman laidan valikko reilusti ylemmäksi.

- Värimaailma kontrastisemmaksi.

- Palstat siten skaalautuviksi, ettei sivuja tarvitse vierittää sivusuunnassa.

Henkilökohtaisesti en pidä siitä, että otsikon päälle viety kohdistin avaa alavalikon sen kupeeseen. Sukututkimusseuran nimeä ja tervetulotoivotuksia toistetaan etusivulla tarpeettoman monta kertaa. Yläpalkissa roikkuva kommentti näytön kalibroinnista on outo, sillä sivusto tulee laatia siten, ettei vierailijan tarvitse erikseen säätää konettaan aina sinne tullessaan.

Erkki Järvinen
20.10.08, 15:17
Sukututkimusseuran nettisivut ovat uudistuneet ja ilmeisesti hyvin kun lähdetty kirveiden kanssa vallan toiselle palstalle ja täällä ollaan aivan hiljaa.

kkylakos
20.10.08, 16:52
Sukututkimusseuran nettisivut ovat uudistuneet ja ilmeisesti hyvin kun lähdetty kirveiden kanssa vallan toiselle palstalle ja täällä ollaan aivan hiljaa.

No ei se ole metelistä (täällä ainakaan) parantunut ja palautelomakkeellahan sitä palautetta pitikin antaa. Edelleenkään oikea reuna ei mahdu mukaan ja yläpalkki vie puolet ruudusta. Huutomerkki-ikoni on sentään löytänyt tiensä IE:henkin, tosin en tiedä mitä tekemistä sillä on sivuhaun kanssa.

Erkki Järvinen
20.10.08, 17:17
No ei se ole metelistä (täällä ainakaan) parantunut ja palautelomakkeellahan sitä palautetta pitikin antaa. Edelleenkään oikea reuna ei mahdu mukaan ja yläpalkki vie puolet ruudusta. Huutomerkki-ikoni on sentään löytänyt tiensä IE:henkin, tosin en tiedä mitä tekemistä sillä on sivuhaun kanssa.

Totta puhut Kaisa, palautetta on annettu sekä lomakkeella että myös tämän forumin kautta - koska nettisivujen kehitys vaikuttaa edistyvän hitaasti niin siitä sitten päättelin, että kaikki ovat tyytyväisiä - ensin oli mielipiteitä runsaastikin forumilla.
- No aikansa kutakin, sano pässi kun päätä leikattiin.

kaila
20.10.08, 20:10
Huutomerkki-ikoni on sentään löytänyt tiensä IE:henkin, tosin en tiedä mitä tekemistä sillä on sivuhaun kanssa.

No kun siitä kohtaa puuttui kuva ja Sukuohjelmistossa avataan hakuargumetit ikkuna sillä huutomerkillä, niin laitoin sen sinne paremman puutteessa. Ajattelin että se voisi joillekin symbolisoida hakua kunnes oikea kuvio löytyy.

Kaarle Kaila

tkukkonen
22.10.08, 13:03
Nyt sain koko sivun skaalautumaan. Selaimeni on Firefox 3.0.3 englanninkielinen, Linux-ympäristö, skaalaus yhdistelmällä CTRL-. Siis ctrl painike alhaalla ja sitten - (eli miinus) toisella napilla. Näyttöni on 1024x768. Joko kyseessä on sivun uudelleenkoodaus tai en ollut vielä kokeillut asiaa vielä tällä keinolla ja tällä selainversiolla. Sekä kuvat että tekstit kutistuivat samassa suhteessa. Laitoihin jäi vielä vähän ylikin marginaalia.

jjj
09.04.09, 08:42
Ihmetyttää miksi aatteellisen yhdistyksen avaussivulla on kolmen eri yrityksen kaupallisia mainoksia, miksi ja miksi näin valikoiden? Saako etusivulle oman yrityksensä mainoksen kuka tahansa, jos tuote sivuaa yhdistyksen toimialaa?

Juha
09.04.09, 08:57
Onnistunee - asiaa hoitaa seurassamme sen toiminnanjohtaja PT Kuusiluoma (pt.kuusiluoma (at) genealogia.fi)


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

P. T. Kuusiluoma
09.04.09, 09:04
Mikään ei estä yleishyödyllistä yhdistystä myymästä medioissaan mainostilaa. Suomen Sukututkimusseura myy mainostilaa Sukutietoon, Genokseen ja internet-sivustolle.