PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Saanko vinkkiä Turun rippikirjojen tutkimiseen?


Sirpamamma
18.09.08, 09:43
Olen aikaisemmin tutkinut maaseutua ja siellä etenee mukavasti talottain mutta suuressa kaupungissa, kuten Turussa on tutkiminen vaikeata koska tutkittavan osoite ei ole tiedossani.
Kyseessä on isoäitini äidin suku Lundgren. Matilda Augusta Lundgren on syntynyt 8.3.1851 Turku. Vihitty Fredrik Anderssonin kanssa, joka syntynyt 11.6.1849 Pöytyä.
Olin Kansallisarkistossa rullafilmejä selaamassa, enkä päässyt alkua pidemmälle. :( Miten muut ovat löytäneet sukuaan?
Pyydän vinkkejä hartaasti. Kiitos etukäteen kaikista pienistäkin ohjeista!:)

KirsiL
18.09.08, 17:05
Oletko kastemerkinnän katsonut?
Heinolassa luki tarkkaan, mikä kortteli oli perheen asuinpaikka 1800-luvun alkupuolella. Tarkastan varmuuden vuoksi rippikirjan alusta ja lopusta mahdollisen sisällysluettelon, Hämeenlinnassa on vastaavina aikoina sukunimellinen hakemisto, muistaakseni rippikirjan alussa.

t. Kirsi

Sariainen
19.09.08, 18:32
Oletko kastemerkinnän katsonut?
Heinolassa luki tarkkaan, mikä kortteli oli perheen asuinpaikka 1800-luvun alkupuolella. Tarkastan varmuuden vuoksi rippikirjan alusta ja lopusta mahdollisen sisällysluettelon, Hämeenlinnassa on vastaavina aikoina sukunimellinen hakemisto, muistaakseni rippikirjan alussa.

t. Kirsi

Minä ainatarkastin myös jokaisella kerralla kirjat läpi kannesta kanteen. Oikeastaan kahteen kertaan. Ei muu auttanut. Todella työläs tutkittava. :( :mad:
Varmimmin löytyy, kun katsoo jokaisen sivun.
Terv. SARIAINEN :cool:

Seppo Niinioja
19.09.08, 23:13
Olen aikaisemmin tutkinut maaseutua ja siellä etenee mukavasti talottain mutta suuressa kaupungissa, kuten Turussa on tutkiminen vaikeata koska tutkittavan osoite ei ole tiedossani.
Kyseessä on isoäitini äidin suku Lundgren. Matilda Augusta Lundgren on syntynyt 8.3.1851 Turku. Vihitty Fredrik Anderssonin kanssa, joka syntynyt 11.6.1849 Pöytyä.
Olin Kansallisarkistossa rullafilmejä selaamassa, enkä päässyt alkua pidemmälle. :( Miten muut ovat löytäneet sukuaan?
Pyydän vinkkejä hartaasti. Kiitos etukäteen kaikista pienistäkin ohjeista!:)

HisKin lisätietojen mukaan Turun suomalaisen seurakunnan kastettujen pitäisi tuolta vuodelta olla rullassa JK 1182 ja ruotsalaisen srk:n rullassa JK 1192 (kannattaa tarkistaa vielä). Silloin Turussa oli jo numeroituja kaupunginosia, mutta kaiketi myös muita alueita, niin kuin lohduttoman sekavasta rippikirjojen sisällysluettelosta näkee. Kannattaa kuitenkin katsoa alkuperäisestä kastekirjasta, johon lienee tässäkin tapauksessa merkitty vanhempien asuinpaikka. Juuri äsken tuli vastaani muistaakseni vuodelta 1824 kastekirjasta merkintä 6.27.2, mikä tarkoittaa 6. kaupunginosan korttelin 27 taloa 2. Se löytyi helposti rippikirjasta.

Koetan opastaa lisää, ellei tästä ole apua.

Seppo Niinioja

Seppo Niinioja
20.09.08, 08:43
Täydennän vielä eilistä viestiäni. Kuten HisKistä näkyy, Turun suomalainen ja ruotsalainen seurakunta toimivat erillisinä vuoteen 1845, minkä jälkeen muodostettiin suomalais-ruotsalainen tuomiokirkkoseurakunta. Nykyään on taas olemassa erikseen ruotsalainen seurakunta ja useita suomalaisia. Kirjoja on pidetty suomalaisessa ja ruotsalaisessa seurakunnassa jonkin aikaa erikseen vielä vuoden 1845 jälkeenkin. Historiakirjat ovat mm. mainitsemassani esimerkissä vaikeakäyttöisiä: Kastetut, vihityt ja haudatut on kirjattu kuukausittain samaan "tiedostoon" ja niissä on lisäksi kuukausittain jako Östra ja Västra sidan. En tiedä, onko näistä jompikumpi "toispuol jokkee", eikä sitä ole tainnut tietää kukaan turkulainenkaan, jolta olen koettanut kysellä. Välissä on vielä kastetodistuksia muualla kuin Turussa kastetuista.

Yksi mysteerio minulle ovat olleet myös muuttaneiden luetteloissa esiintyvät piirit I, II ja III. TMA:ssa eräällä vähän varttuneemmalla virkailijalla oli jemmassa muistilappu, josta kopsasin tietoa. Kyllä ne tiedot minulla jossakin tallessa ovat, mutta missä? Alla näkyy ainakin osa:

Rulla JK 1170

I. piiri: 1. kaupunginosa

1844-1850
I. piiri: 2. kaupunginosa, s. 313 -


II. piiri: 3. kaupunginosa, s. 462 -


II. piiri: 4. kaupunginosa, s. 560 -


Jos jollakin on tarkemmat tiedot näistä piireistä, olisin kyllä kiinnostunut ja säästyisin etsimisen vaivalta. Viime kuussa kuollut Aleksandr Solženitsyn on kyllä käsitellyt laajasti Ensimmäistä piiriä, mutta siitä ei ole tähän apua. Kannattaa lukea silti, ellet ole sitä jo tehnyt.

Hämmästyttävää kyllä, sekä vaimollani että minulla, jotka olemme pitäneet itseämme perushämäläisinä on Turusta 1600/1700 lukujen vaihteesta molemmilla aikakin yksi juuri (Bertil Pahlman ja Matts Hollo), jotka molemmat johtavat pappissukuihin. Turusta myös tulivat Tampereelle ensimmäisten asukkaiden joukossa vaimoni esivanhemmat satulaseppä Petter Malfors ja hänen vaimonsa Maria Maskulin 1790-luvulla.

Hyvää viikonloppua!

Seppo Niinioja

Sirpamamma
20.09.08, 11:37
Kiitos nimimerkeille: KirsiL, Sariainen ja Seppo Niiniojalle! Tästä jatketaan ja pahalta näyttää, että kaikki on tutkittava kirja ja sivu :rolleyes:kerrallaan! Syntyneiden luettelossa oli ainoastaan kummien nimet ei muuta!

ristojohannes
20.09.08, 15:33
Turun maakuntamuseo on julkaissut 2001 kirjan Turun nimistö 2.Turun I-X kaupunginosien sekä Sataman kaupunginosan asemakaavallinen kehitys vuoden 1827 suurpalosta vuoteen 1999.
Kirjassa on kaksi karttaliitettä.
Nämä kartat löytyy muistaakseni Internetistä, en ruvennut niitä etsimään tähän hätään sieltä.

I Kyrko Stadsdelen (Kirkon kaupunginosa)
II Wårdbergs Stadsdelen (Vartiovuoren kaupunginosa)
III Klöster Stadsdelen (Luostarin kaupunginosa)
IV Tegelsalen (Tiilisali)
V Tjärhofvet (Tervahovi)

Läntisen puolen kaupunginosat

VI Norra Stadsdelen (Pohjoinen kaupunginosa)
VII Wästra Stadsdelen (Läntinen kaupunginosa)
VIII Södra stadsdelen (Eteläinen kaupunginosa)
IX Slottsmalmen (Linnanmalmi)
X Fiskar Hamnen (Kalastajasatama)

Lähteenä Hilkka Junnilan artikkeli yllä olevasta kirjasta.

matti korpinen
20.09.08, 17:56
Heippa

kyseinen Matilda Augusta, s.8.3.1851, kastettu 10.3.1851. Kastekirjassa seuraavaa:
vht: formansåldermannen Gustaf Lundgren och dess hustru Fredrika Jakobsdotter 34 år. Testes: Timmergesällen Johan Palmroos med hustru Maria Christina Säexberg, drengen Titus Ingman och pigan Maria Wilhelmina Skinnar

ja sitten se tärkeä merkintä 1 : 24. 1

Terveisn Matti Korpinen:)

Sirpamamma
20.09.08, 19:03
Kiitos! Ja Kumarrus!:)

Kirsi Rannikko
24.09.08, 08:47
[quote=Seppo Niinioja;21969]Kastetut, vihityt ja haudatut on kirjattu kuukausittain samaan "tiedostoon" ja niissä on lisäksi kuukausittain jako Östra ja Västra sidan. En tiedä, onko näistä jompikumpi "toispuol jokkee", eikä sitä ole tainnut tietää kukaan turkulainenkaan, jolta olen koettanut kysellä.

Seppo,

Västra sidan = toispuol jokkee, eli se puoli jolla Tuomiokirkko EI ole. Tästä seuraa se että itäinen puoli (Östra sidan) on tälpual jokkee.

Terveisin,

Kirsi
Paljasjalkane Turkulaine nykyään tältpualt jokkeehttp://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif

Seppo Niinioja
25.09.08, 08:15
[quote=Seppo Niinioja;21969]Kastetut, vihityt ja haudatut on kirjattu kuukausittain samaan "tiedostoon" ja niissä on lisäksi kuukausittain jako Östra ja Västra sidan. En tiedä, onko näistä jompikumpi "toispuol jokkee", eikä sitä ole tainnut tietää kukaan turkulainenkaan, jolta olen koettanut kysellä.

Seppo,

Västra sidan = toispuol jokkee, eli se puoli jolla Tuomiokirkko EI ole. Tästä seuraa se että itäinen puoli (Östra sidan) on tälpual jokkee.

Terveisin,

Kirsi
Paljasjalkane Turkulaine nykyään tältpualt jokkeehttp://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif

Hei Kirsi,
Nyt selkis, kiitoksia. Olen jostakin syystä kuvitellut että Aurajoki virtaa länsi-itäsuunnassa, mutta sehän kulkee suunnilleen koillisesta lounaaseen keskustan kohdalla.

Viikon päästä taidan taas suunnata kirja- ja tiedemessuille. Erottamattomana osana ilta Uudessa Apteekissa tälpual jokkee (meniköhän se oikein) paikallisen ja muunkin älymystön henkevässä ja rennossa seurassa.

Terveisin
Seppo
__________________________________________
Tamperelaisetko ne sanovat että kulttuuri lähti Turusta, eikä se ole koskaan sinne palannut :confused::confused:

Sirpamamma
02.10.08, 15:40
Huomasin, että Turun Suomalaisen seurakunnan rippikirjoista puuttuvat syntymäajat! Esim. 1760-1772 Torikortteli num. 154 Niemi, on Mästaren Eric Lundgren ja vaimonsa Brita jne. ja kaikilta puuttuu syntymäaika.
Hiskistä löysin heidän vihkiaikansa 13.11.1759. Aika hankala juttu.
Onko muilla kokemusta tällaisesta?:confused:

Kirsi Rannikko
03.10.08, 16:56
Syntymäajat ilmaantuvat rippikirjoihin - seurakunnasta riippuen - joskus 1700-luvun loppupuolella. Ei vanhoissa kirjoissa ollut sarakettakaan syntymäajoille. Joissain seurakunnissa muualla syntyneillä on vain syntymävuosi ja "omalla väellä" koko syntymäaika.

Terveisin,

Pekka Hiltunen
04.10.08, 10:28
[quote=Kirsi Rannikko;22175]

Hei Kirsi,
Nyt selkis, kiitoksia. Olen jostakin syystä kuvitellut että Aurajoki virtaa länsi-itäsuunnassa, mutta sehän kulkee suunnilleen koillisesta lounaaseen keskustan kohdalla.

Viikon päästä taidan taas suunnata kirja- ja tiedemessuille. Erottamattomana osana ilta Uudessa Apteekissa tälpual jokkee (meniköhän se oikein) paikallisen ja muunkin älymystön henkevässä ja rennossa seurassa.

Terveisin
Seppo
__________________________________________
Tamperelaisetko ne sanovat että kulttuuri lähti Turusta, eikä se ole koskaan sinne palannut :confused::confused:

Vaikka kirkko sijaitsikin Etelä-Suomessa ja Aninkainen ja vallankin Raunistula (Maarian pitäjä) oli Pohjois-Suomea, ei siitä vielä voida päätellä sitä tosiasiaa, että Turussa aina se, joka ei ole "täl pual jokke o tois pual".
Samoin saattaa käydä sen "älymystön henkevyyden" kanssa...
PH

Seppo Niinioja
08.10.08, 08:09
Täydennän vielä eilistä viestiäni. Kuten HisKistä näkyy, Turun suomalainen ja ruotsalainen seurakunta toimivat erillisinä vuoteen 1845, minkä jälkeen muodostettiin suomalais-ruotsalainen tuomiokirkkoseurakunta. Nykyään on taas olemassa erikseen ruotsalainen seurakunta ja useita suomalaisia. Kirjoja on pidetty suomalaisessa ja ruotsalaisessa seurakunnassa jonkin aikaa erikseen vielä vuoden 1845 jälkeenkin. Historiakirjat ovat mm. mainitsemassani esimerkissä vaikeakäyttöisiä: Kastetut, vihityt ja haudatut on kirjattu kuukausittain samaan "tiedostoon" ja niissä on lisäksi kuukausittain jako Östra ja Västra sidan. En tiedä, onko näistä jompikumpi "toispuol jokkee", eikä sitä ole tainnut tietää kukaan turkulainenkaan, jolta olen koettanut kysellä. Välissä on vielä kastetodistuksia muualla kuin Turussa kastetuista.

Yksi mysteerio minulle ovat olleet myös muuttaneiden luetteloissa esiintyvät piirit I, II ja III. TMA:ssa eräällä vähän varttuneemmalla virkailijalla oli jemmassa muistilappu, josta kopsasin tietoa. Kyllä ne tiedot minulla jossakin tallessa ovat, mutta missä? Seppo Niinioja

Tässä TMA:sta viime lauantaina uudelleen löytynyttä tietoa noista piireistä. Olivat juuri sellaisella lapulla kuin muistelinkin. Päivystäjä otti kopion kirkonkirjojen (ei filmien) luetteloon.

I piiri = I ja II kaupunginosa + Luostarikortteli
II piiri = III - VI kaupunginosa + osa Uudenkaupungin + osa Eteläkorttelia + Pohjoiskortteli
III piiri = VII - IX kaupunginosa + osa Uudenkaupungin korttelia + osa Eteläkorttelia

Östra ja Västra Sidan tulivat selviksi Kirsi Rannikon viestistä.

Vielä askarrutta ns. suuri puoli, ks. HisKi, Rulla JK 1164:

Pohjoiskortteli

1786-1791
Huom! N.s. suuren puolen rippikirjat ovat tuhoutuneet vuoteen 1812

Seppo Niinioja

Sirpamamma
09.10.08, 07:49
Lämmin kiitos vastauksistanne.
Olen nyt käynyt läpi digitoidut Turun seurakunnat ja täytyy sanoa, et onhan vaikeeta! Löytyy tuttu sukunimi jonkunkin kerran mutta yhteys omiin sukulaisiin onkin toinen juttu. Olen tulostanut sivut ja haen ne sitten Kansallisarkistosta, jos löytyis joku yhteys. Kaikki tähän asti tutkimani seurakunnat ovat kyllä helppoja Turkuun verrattuna!

Hyvää syksyä ja joulun odotusta. Meikäläinen lähtee lämpimään kahdeksi kuukaudeksi! Samalla "tutkiminen " jatkuu ensi vuoden puolella.:)