PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Larsintr | Anna Larsintr ? s. n.1700/1704


tellervoranta
22.07.07, 09:40
Hei,

Esi-isäni Matti Martinpoika Hångala eli Timonen, joka oli alkuaan Kokko Pudasjärveltä on avioitunut viimeistään 1727 Anna Larsintr kanssa. Vihkimistä ei löydy. Anna Larsintr oli rippikirjojen mukaan s. 1704, mutta kuoliniästä laskettuna n. 1700. Perhe asui Kiimingin Honkasessa, mikä sijaitsee Haukiputaan rajalla. Isännän äiti asui myös talossa. Johonkin aikaan perheessä asui myös Simon Larsinpka Turpeisen perhe, mikä oli tullut Iistä, mutta vanhemmat ovat ainakin vihkitietojen mukaan Kainuusta.

Olisivatko Anna ja Simon sisaruksia??

Onko kukaan Kainuun sukuja tutkinut törmännyt Anna Larsintyttäreen tai vihkimiseen.

Kiittäen vastauksesta
Tellervo Ranta os. Honkanen:)

Lauri12
23.07.07, 22:51
Simo Laurinpoika Turpeinen voi olla Matti Martinpoika Timosen isän Martti Lau-
rinpoika Kockon veli Simo Laurinpoika Kocko (s. 1682 Pudasjärvellä), joka muutti Haukiputaalle ja otti siellä uuden nimen Haapalahti asuinpaikan mukaan.

Terv. Lauri Timonen

tellervoranta
24.07.07, 08:47
Hei Lauri,

näin ei ole, koska olen hyvin tietoinen Matin sedästä Simosta ja tutkinut hänenkin jälkeläisiään. Muuten Simo mainitaan jossakin yhteydessä, muistaakseni kummina, sukunimellä Pädzi.

Unohdinkin mainita, että Matti Martinpoika saattaa olla myös Pädsi tms. nimellä.

Kokot lähtevät Pudasjärveltä n. 1715 eikä minulla ole tietoa, missä oleskelevat. Sitten Simo rantautuu Haukiputaan Haapalahteen, missä suku asuu vieläkin ja Matti Martinpoika Honkaseen ( eli Timoseen ), mikä myös asuttu.

(Tämä Simo Larsinpka asuu inhyses Honkasessa muutaman vuoden, poikansa Lars asettuu Honkasen naapuriin Kamulaan.)

Sitten minulla on esivanhempana isoäitini kautta myös sotilas Lars Toppi eli Kokko, joka luullakseni on Matti Martinpojan vanhempi veli. Saa lapsia Ylikiimingin ja yhden Kiimingin puolella. Hänenkään vihkimistä en ole löytänyt.

Kaiken tämän kirjoitan ulkomuistista, koska en nyt pääse omaan koneeseen ja sukutietoihin.

Kiitos vastauksesta.
Tellervo Ranta:)

tellervoranta
20.08.10, 19:30
Nyt onkin oikein alkanut askarruttaa autuas edesmennyt Honkasen talon esiäitini (muidenkin) kun tutkin rippikirjasta hänen osaamisensa. 12-kohtaisessa taulukossa hänellä on isovihasta riippumatta erittäin hyvät tiedot. Esimerkiksi 2.kohta Uskontunnustukset, hän hallitsee vaikean ATHANASIUKSEN, lisäksi huomasin Sisäluvusta hänen selviytyneen mahdollisesti hyvin. Molemmat aviopuolisot ovat ahkeria kirkossakävijäitä (n.12-13km). Tytär Anna hallisee myös Athanasiuksen sekä osaa sisäluvun.
Arvelen, että tuo ensimmäinen syntymäaika olisi paremmin paikallaan.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1731-1754_mko1-7/29.htm

Ei löydy vihkimerkintää. Olen miettinyt sitä että Anna olisi ollut leski. Kummien, perunkirjan jne vuoksi olen katsonut lähes kaikki iiläiset tietyltä ajalta. Tapio Rekilän esipolvet myös, koska meillä on yhteisiä ihan mahdottoman paljon. Haukiputaan kirkon vierestä löysin myös peräkkäin ent. sotilaat Lars....ja sotilaan vo Brita Ericdr Sjöholm (mahd. kummi).