PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Johannes Kääriäisen pieksämäkeläistä eloa etsien


Reijo Erola
12.09.08, 22:05
Tutkin vaimoni suvun esivanhempia ja olen jymähtänyt Pieksämäen lastenkijaan sivulle, joka löytyy os. www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pieksamaki/lastenkirja_1800-1814_msrk_tk1420/88.htm
En vaan saa luetuksi, mitä osittain yliviivatussa tekstissä Joh. Kääriäisen kohdalla lukee syntymäajan 786 ja ifr. St. Michel välissä.
Tuo pätkä toisi selvyyttä, onko hän mahdollisesti lähtöisin Mikkelin Säppälän kylästä, s. 18.6. 1786, vanhemmat Lauri Kääriäinen ja Katariina Pajunen.
t. Reijo Erola

TerhiA
12.09.08, 22:48
"hos Nils Davidsain no 2 1807".
Eli ei siis mitään lisävalaistusmainintaa Mikkeliin.
_________
/_ TerhiA _\

Reijo Erola
13.09.08, 08:43
Kiitos!

Minä kovin yritin siitä vääntää paikan / tilannimeä. Ehkei Mikkeliin asti vielä pääse, mutta eteenpäin -siis taksepäin- kuitenkin.

T. Reijo E

Reijo Erola
14.09.08, 20:52
Jatkan vielä tätä Kääriäis-kyselyä. Kääriäisen sukuseuran kirja puhuu vain Ylä-Savon ns. Kirman Kääriäisistä. Seuran "Sukusytykkeitä"-julkaisussa mainitaan kyllä, että suku on lähtöisin Mikkelin -Anttolan tienoilta. Onko kukaan tutkaellut näitä seutuja ml. Pieksämäki ja Haukivuori Kääriäisten kannalta?

Reijo Erola

eeva häkkinen
15.09.08, 10:26
Anttolan tienoota en ole kolunnut, mutta Kääriälän kylähän taitaa kuulua nykyisin Anttolaan, ennen Anttolan perustamista se oli Mikkeliä. Täältä lähtisin itse hakemaan Kääriäisten pesäpaikkaa. Onko sukukirjan viite todella näin ylimalkainen?

Itsellänikin on Kääriäis-ongelma Haukivuorelta, esiäitini Anna Kääriäinen, jonka sanotaan syntyneen 1760, on 18.12.1791 vihitty Haukivuorella Risto Jakosen kanssa. Tätä Annaa en ole toistaiseksi pystynyt identifioimaan, mahdollisuuksia on useita.

Joka tapauksessa myös Haukivuorella on asunut runsaastikin Kääriäisiä jo 1500-luvulla. Haukivuori 1 oli rusthollinakin 1620-luvulta 1690-luvulle, mutta lopetti ratsumiehen pidon hyvissä ajoin ennen pohjansotaa ja isovihaa, jossa kaikki haukivuorelaisrusthollit köyhtyivät.

Reijo Erola
18.09.08, 18:59
Tuo Ylä-Savon Kääriäisten sukuselvitys lähtenee 1724 syntyneestä Pekka K.sta Nerkoolta. Tämä minun etsimäni Johannes kuolee Haukivuorella 1849 ja on sitä ennen asunut Pieksämäen Längelmäellä, Siikamäellä, Surnonmäellä poikamiehenä ja Nikkarilassa kera vaimonsa Liisa Hyvösen, s. 1790 Pieksämäen kirkonkylässä, vihitty 1817.Lapsiakin on viisi poikaa. Juuri noita 1786-1807 vaiheita jäljittämässä olin kun kysymykseni panin liikkeelle. Mikkeli ml. Anttola, Pieksämäki, Haukivuori antavat HisKi-haulla runsaasti Kääriäisiä. Ajattelin jonkun perehtyneen heihin... Mutta eikun arkistoon.

oneida
11.07.09, 16:32
hei en osaa vastata Kääriäisiin, mutta Pieksämäellä on Eerola nimisiä, ovatko kenties omaa sukuasi? Lähtöisin Kangasalta?

Reijo Erola
12.07.09, 10:03
Hei!

Eerola ja Erola mainitaan kyllä osittain samanlähtöisiksi sukunimiksi, mutta minun tietääkseni Kangasalan - laajemmin Sydän-Hämeen - Eerolat ja Erolat ovat eri sukua kuin omani. Minun juureni ovat Itä-Hämeessä - Savon rajalla, Mäntyharjun - Heinolan Paistjärvellä olleessa Erolan talossa. Olen päässyt vuoteen 1699 asti.

T. Reijo Erola

Marja Mansikka
12.10.09, 19:10
Jatkan vielä tätä Kääriäis-kyselyä. Kääriäisen sukuseuran kirja puhuu vain Ylä-Savon ns. Kirman Kääriäisistä. Seuran "Sukusytykkeitä"-julkaisussa mainitaan kyllä, että suku on lähtöisin Mikkelin -Anttolan tienoilta. Onko kukaan tutkaellut näitä seutuja ml. Pieksämäki ja Haukivuori Kääriäisten kannalta?

Reijo Erola

Leppävirrallakin on asunut Kääriäisiä: Saamaisissa, Halolassa, Reinikkalassa. Onko tietoa tästä perheestä enemmän?
Mats Kääriäinen, puoliso Carin Mikotar. Heidät vihittiin 1752.
Lapset: Petter s.1752, Matias s.1754, Crister s.1757, Margaretha s.1760

Terv. Marja Mansikka

Reijo Erola
14.10.09, 19:30
Hei!

Minun tutkimani Kääriäiset ovat olleet Mikkelin msrk. - Pieksämäki - Haukivuori - alueilla, mutta olen havainnut heitä muuallakin E-Savossa. Nimenomaan Leppävirran suunnalta en ole tutustunut mainitsemaasi Mats Kääriäiseen (joka etunimi näyttää olleen runsaasti Kääriäisten käytössä). Minun tutkimassani sukuhaarassa Johannes K., s. 18.6. 1786 Mikkeli msrk. Seppälä, Lauri K. s. 6.3. 1756 Mikkeli msrk, Seppälä, Mats Mårteninpoika Kääriäinen, s. 1724 Mikkelin msrk, Seppälä, Mårten K. s. 1695, paikkaa en ole vielä löytänyt.

Kun tämän viestiketjun aloitin, olin "jumissa" enkä päässyt taaksepäin. Saamani apu auttoi ja olen päässyt em. henkilöihin. Kokonaiskuvaa E-Savon Kääriäisistä ei minulla ole, mutta jonkinlaista selvyyttä olen asiaan saanut.

Kääriälä, Seppälä, Seppola - nimisiä paikkoja on sekä Mikkelin msrk:ssa ja myös Anttolan alueella. Ja kaikissa näissä Kääriäisiä, joten selviteltävää riittää.

Tässä joitakin tietoja. Lisää olen etsimässä - en jakuvasti, mutta sykäyksittäin.

T. Reijo E.