PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kyllmäkoski viimeisin uusin.


Risto
09.09.08, 15:28
Hei.

Viimeisin uusin päivitys 03.08.2008 Kylmäkoski.

Sitä edellisin uusin 24.04.2008 Raivola.

Että tämmöstä jäsenmaksulla.

Sami Lehtonen
09.09.08, 15:41
Nyt ei ymmärrä. Listaatko vain sinua kiinnostavia HisKi-päivityksiä vai mikä on, kun mun mielestäni sivulla:
http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/

on noiden kahden päivämäärän välissä kaksi muutakin päivitystä - puhumattakaan siitä, ettei tuo Raivola ja Kylmäkoski todellakaan ole päivitystensä ainoita sisältöjä.

Eikös HisKinkin tekeminen perustu vapaaehtoisuuteen? Toisin sanoen, täytyykö pyytää anteeksi heidän puolestaan, etteivät ole ymmärtäneet tehdä oikeita seurakuntia? Valaise minua, jos olen ymmärtänyt väärin.

Risto
09.09.08, 15:43
Jep.

Uusimmat kiinostaa.

Lisäksi, kun toiminnajohtaja lupasi parannusta.

Perustuen liitymiseeni SSS:n.

Heikki Koskela
09.09.08, 16:25
Jep.

Uusimmat kiinostaa.

Lisäksi, kun toiminnajohtaja lupasi parannusta.

Perustuen liitymiseeni SSS:n.

Eihän Hiskin käyttö perustu muuhun kuin vapaaehtoisuuteen. Voiko SSS:n jäsenyys edellyttää vaatimuksia hiskin käytölle? Hiskiä tekevät asiaan vihkiytyneet vapaaehtoiset. Ainakaan minun hiskin käyttöni ei perustu jäsenyyteen enkä voi sillä perusteella esittää vaatimuksia sen täydentämiseksi. Toivetia voi kyllä esittää.

Erkki Järvinen
09.09.08, 17:02
Jep.

Uusimmat kiinostaa.

Lisäksi, kun toiminnajohtaja lupasi parannusta.

Perustuen liitymiseeni SSS:n.

Tuskinpa toiminnanjohtja sinun SSS:n liittymisesi perusteella mainitsemaasi parannusta on luvannut. - En ainakaan usko. Voihan olla, että ymmärsin viestisi väärin mutta ............

Risto
09.09.08, 21:39
Hei.

Näistä vapaaehtoisuus yms. on turha käydä heitelemään.
Kaikki ei voi muulla kuin jäsenmaksulla osallistua.
Kait sen ymmärrätte.
Siten edellytetään jatkuvan jäsenmaksun maksamiseen, että osaltaan HisKi uusine srk. etenee.
Se kai kehityksen merkki.

Heikki, meillä voi olla eri käsitys SSS liittymiseen, minulla HisKi ja sen eteneminen.
Ja se oikeus olkoon ihan minulla tykönäni olisitpa mitä mieltä tahansa. Etkä sitä voi millään estää.
Sinulla ehkä jokin muu, millä sitoisit jäsenet jatkamaan jäsenyyttä.

Erkki rehellisyyyden nimissä, tältähän tämä houkutin näyttää:

http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=1988

Vai luetko muutoin, kuin me muut.

Heikki Koskela
10.09.08, 06:41
Hei.

Näistä vapaaehtoisuus yms. on turha käydä heitelemään.
Kaikki ei voi muulla kuin jäsenmaksulla osallistua.
Kait sen ymmärrätte.
Siten edellytetään jatkuvan jäsenmaksun maksamiseen, että osaltaan HisKi uusine srk. etenee.
Se kai kehityksen merkki.

Heikki, meillä voi olla eri käsitys SSS liittymiseen, minulla HisKi ja sen eteneminen.
Ja se oikeus olkoon ihan minulla tykönäni olisitpa mitä mieltä tahansa. Etkä sitä voi millään estää.
Sinulla ehkä jokin muu, millä sitoisit jäsenet jatkamaan jäsenyyttä.

Erkki rehellisyyyden nimissä, tältähän tämä houkutin näyttää:

http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=1988

Vai luetko muutoin, kuin me muut.

Hyvää huomenta sinullekin, Risto.

Luultavasti meillä onkin eri käsitys jäsenmaksusta. Sinä luit päälleni semmoiset madonluvut, että osuuteni tähän keskusteluun päättyy tähän.

Toivotan hyvää jatkoa sinulle.

Seppo Niinioja
10.09.08, 11:25
Hyvää huomenta sinullekin, Risto.

Luultavasti meillä onkin eri käsitys jäsenmaksusta. Sinä luit päälleni semmoiset madonluvut, että osuuteni tähän keskusteluun päättyy tähän.

Toivotan hyvää jatkoa sinulle.

Olen itsekin osallistunut tuohon viestiketjuun Uusia tuulia HisKi-tallennustyöhön, mihin linkki viittaa ja Jouni Malisen ohjeiden mukaan ruvennut lähettämään korjauksia sekä tilannut tallennettuja, mutta korjausta vaativia HisKi-aineistoja Riitta Roitolta. Nämä asiathan sinäkin voit hyvin tehdä, jos haluat myös antaa etkä vain ottaa.

Niin kauan kuin Seuran hommia hoitavat valtaosaltaan palkattomat vapaaehtoiset, niiden valmistuminen on kiinni asianomaisten mahdollisuuksista (ja myös halusta, kun joutuvat usein loanheiton koheeksi) käyttää aikaansa ja rahallisia resursseja vapaaehtoistyöhön. Ei minullakaan niitä todella liikaa ole, vaikka olenkin eläkkeellä. Lisätuloja pitää yrittää haalia, kun eläke laski(!) huhtikuun alusta 200 eruroa kuussa tietyn lisäeläkkeen jäätyä pois. Työnantaja lienee laskenut että eiväthän ne noin pitkään elä.

Toiminnanjohtajallakaan ei ole ruoskaa, jolla hän voisi talkoisiin ketään pakottaa. Jos kaikki työ teetettäisiin palkatulla henkilökunnalla, jäsenmaksu olisi varmastikin ihan eri luokkaa kuin nyt. Tallennukseen tuskin edes olisi "vapailla markkinoilla" sellaisia halukkaita, jotka eivät ole itse sukututkijoita tai työttömyyden takia ottaneet vastaan tallennustyötä ns. tukityöllistettyinä. Sikäli kuin olen ymmärtänyt, näiden palkat maksaa valtio tai kunta, joten Seuralle ei aiheudu heistä kustannuksia.

Ei ole pelkoa, että minäkään enää vastaisin, jos mahdollisesti sattuisit apua tarvitsemaan. Asiattomuuksiin on joskus pakko puuttua. Suomen lippu on hyvä varoitusmerkki.

Seppo Niinioja
SSS:n jäsen vuodesta 1974

Risto
10.09.08, 15:16
Olen itsekin osallistunut tuohon viestiketjuun Uusia tuulia HisKi-tallennustyöhön,

Ei ole pelkoa, että minäkään enää vastaisin, jos mahdollisesti sattuisit apua tarvitsemaan. Asiattomuuksiin on joskus pakko puuttua. Suomen lippu on hyvä varoitusmerkki.

Seppo Niinioja
SSS:n jäsen vuodesta 1974

Siis asetatko minut johonki hyljeksittävien kategoriaan, hyvä Seppo Niinioja, varoitusmerkin kunnian arvoisen suomen-lipun kera ?

Missä se asiattomuus , voisitko osoittaa ?

Onko asiattomuutta se, jos herättää keskustelua, vaikka HisKi:n etenemisestä. Luvatun suhteessa toteutukseen ?

Kaippa täytyy tehdä TV-sarjan Kupla (Soap) perheen Cambel isännän Burt Cambel (Richard Mulligan 13.11.1932 - 26.09.2000) temput, kun ei miellytä niin sormia napsauttamalla muuttuu näkymättömäksi.

Kyllä tässä vuoden ja aikaisemminkin on ymmärretty, etten voi vaikuttaa HisKi:n etenemiseen milläin muotoa muutoin kuin herttämällä keskustelua.
Eikä tämäkään herätetty keskustelu kovin hedelmälliseltä vaikuta.

Minä mitenkään HisKi kaipaa.
SSS ei kaipaa jäsenmaksuani tai osaa siitä HisKi työhön.
Ei, kuten minulle todisteltu yksi ihminen sitä HisKi:ä voi saada valmiiksi.
Ehkä sitä minulta edellytetään, muitten kohdalta ei, kun HisKi:stä kirjoitan.
Voimme jättää aivan hyvin vajaa HisKi perinnöksi tuleville sukupolville.
Minulle se hyvin passaa.

Näin suurta mielipahaa mitä kirjoittelu HisKi:stä toistuvasti aiheutta seuran vanhempien mieliin, voin todetta, että vetäydyn kokonaan kirjoittelemasta HisKi:stä.
En suinkhaan arkuutta vaan, että Prinsessa Ruususen ikiuni-tila jatkuisi rikkumatta SSS:a.
Sopiiko näin ?
Saman tien heti miten kohta lähtee eroilmoitus osoitteeseen seura*genealogia.fi

Roikun tietysti vielä jonkin aikaa Suku-Forumi:lla, kun tuo Pudasjärven nimisotku mysteerikin aukesi (Rytinki-ketju), en siitä kuitenkaan kirjoita.
Vaan, jos tarvetta vastata voin sen tehdä.
Eroaminenhan piti tehdä admin : hasse.nygord*genealogia.fi

Sami Lehtonen
11.09.08, 18:54
Kylläpäs täällä ammutaan kovilla. Lyhykäisesti totean aiheesta seuraavaa. Riston ensimmäisessä viestissä mainitsemien kahden päivityksen välissäkin on tehty kaksi päivitystä. Itse olen vapaaehtoisena osallistunut HisKi-tietojen tallennukseen, tarkastamiseen ja korjaamiseen. Kaikki tekemäni tallenteet on Jouni Malinen vienyt varsin ripeästi edelleen tietokantaan, josta syvin kiitos ja kumarrus Jounille!

Uusia tuulia HisKi-tallennustyöhön -ketjussa toiminnanjohtaja toi esiin listan tunnetuista ongelmatallenteista. Itse vedin listasta omat johtopäätökseni ja tilasin korjattavakseni itseäni hyödyttävän Vanajan haudatut, jotka nekin siirtyivät tietokantaan Jounin toimesta nopeasti toimitettuani ne hänelle. Toiminnanjohtaja on myös moneen otteeseen todennut, ettei HisKi-työtä voida nopeuttaa lisärahalla.

Pitää myös ymmärtää, että SSS:lla on paljon muitakin ja tärkeämpää tehtävää ja toimintaa, kuin pelkkä HisKi-tallennus. Niihinkin rahaa tarvitaan, joten minusta on hyvin epäkorrektia edes odottaa, että jonkun yksittäisen henkilön vuosimaksun voisi korvamerkitä HisKi-projektille. Oikea paikka vaikuttaa seuran varojen käyttöön on sääntömääräiset kokoukset ja hallituksen/toiminnanjohtajan lobbaus.

Mitä jäsenmaksuun tulee, niin olen sen omalta osaltani suorittanut kertakorvauksena iloisena siitä, että seura käyttää keräämänsä varat minua hyödyttäviin hankkeisiin ja minua kiinnostavaan julkaisutoimintaan. Väheksymättä seuran vaikutusta julkisen sektorin suuntaan ja toivottavasti kannatettaviin lakialoitteisiin ja -uudistuksiin tulevaisuudessa.

Aiheesta voidaan aina keskustella ja olla montaa mieltä, mutta mielestäni koko tämän vuoden HisKi-projekti on edennyt nähdäkseni varsin mukavasti. Työmäärältään HisKi-tallennus on toista kertaluokkaa kuin asiakirja-aineiston digitointi, jonka osalta toivoisinkin, ettei esimerkiksi SSHY:n uutta-sivua käytettäisi HisKi-debatissa lyömäaseena. Omasta puolestani lämmin kiitos kaikille vapaaehtoisille kaikissa yhteisesti hyödyllisissä projekteissa työpanoksestaan nyt ja tulevaisuudessa!

Dandelion
12.09.08, 19:59
Mistään mitään tiärä, mut... minusta Hiski on ollut hyvin hyödyllinen. Se on mahdollistanut sen, että olen voinut kotisohvalla aika pitkälti edetä tässä mielenkiintoisessa harrastuksessani. Todella mukavaa, että tietoja voi kaivaa esiin näinkin paljon omalla koneella. Kuvittelisin, että sukulaisten esiin kaivelu olisi paljon hitaampaa, jos pitäisi aina vääntäytyä arkistoon (,eikä sitä tulisi tehtyä niin usein ). Näin sitä voi tehdä aina, kun sopivaa aikaa löytyy arjen keskellä.

Lämmin kiitos kaikille vaivaa nähneille!

Hannu Hellsten
12.09.08, 20:22
Kylläpäs täällä ammutaan kovilla. Lyhykäisesti totean aiheesta seuraavaa. Riston ensimmäisessä viestissä mainitsemien kahden päivityksen välissäkin on tehty kaksi päivitystä. Itse olen vapaaehtoisena osallistunut HisKi-tietojen tallennukseen, tarkastamiseen ja korjaamiseen. Kaikki tekemäni tallenteet on Jouni Malinen vienyt varsin ripeästi edelleen tietokantaan, josta syvin kiitos ja kumarrus Jounille!

Uusia tuulia HisKi-tallennustyöhön -ketjussa toiminnanjohtaja toi esiin listan tunnetuista ongelmatallenteista. Itse vedin listasta omat johtopäätökseni ja tilasin korjattavakseni itseäni hyödyttävän Vanajan haudatut, jotka nekin siirtyivät tietokantaan Jounin toimesta nopeasti toimitettuani ne hänelle. Toiminnanjohtaja on myös moneen otteeseen todennut, ettei HisKi-työtä voida nopeuttaa lisärahalla.

Pitää myös ymmärtää, että SSS:lla on paljon muitakin ja tärkeämpää tehtävää ja toimintaa, kuin pelkkä HisKi-tallennus. Niihinkin rahaa tarvitaan, joten minusta on hyvin epäkorrektia edes odottaa, että jonkun yksittäisen henkilön vuosimaksun voisi korvamerkitä HisKi-projektille. Oikea paikka vaikuttaa seuran varojen käyttöön on sääntömääräiset kokoukset ja hallituksen/toiminnanjohtajan lobbaus.

Mitä jäsenmaksuun tulee, niin olen sen omalta osaltani suorittanut kertakorvauksena iloisena siitä, että seura käyttää keräämänsä varat minua hyödyttäviin hankkeisiin ja minua kiinnostavaan julkaisutoimintaan. Väheksymättä seuran vaikutusta julkisen sektorin suuntaan ja toivottavasti kannatettaviin lakialoitteisiin ja -uudistuksiin tulevaisuudessa.

Aiheesta voidaan aina keskustella ja olla montaa mieltä, mutta mielestäni koko tämän vuoden HisKi-projekti on edennyt nähdäkseni varsin mukavasti. Työmäärältään HisKi-tallennus on toista kertaluokkaa kuin asiakirja-aineiston digitointi, jonka osalta toivoisinkin, ettei esimerkiksi SSHY:n uutta-sivua käytettäisi HisKi-debatissa lyömäaseena. Omasta puolestani lämmin kiitos kaikille vapaaehtoisille kaikissa yhteisesti hyödyllisissä projekteissa työpanoksestaan nyt ja tulevaisuudessa!
Hieno, viisas puheenvuoro. Upeata, että joukossamme on sellaiseenkin tässä kiihkeässä tunnelmassa pystyviä. Kiitos Sami.
hannu hellsten

Risto
15.09.08, 13:41
Hei vaan.

Ettei minusta tehtäisi ”Näytelmän” täyttä konnaa niin:

a.Usea ei ole seurannut ketjuja siis:
-Olen usein ilmaissut suuren arvostuksen tallentajia kohtaan.
-En siis heitä millään tavoin väheksy.
-SSS:lla on eri prioriteetti uusien seurakuntien esille saattamiseen, kuin suurella osalla
HisKi:ä käyttävä sukututkija, sanoisinko yhteisö.

b.Ehkei aivan selkeä ilmaisu kirjoituk-sessa (-sissa), siis
moni lukee tarkoituksellisesti valikoiden sanoja, jossa asia hämärtyy:
-Pysyttänee vain aiheessa, en kuitenkaan etenemisestä siitä HisKi:stä kirjoita enää.
-Kysymyksessä olikin uudet seurakunnat, ei tarkistuksia eikä lisäyksiä, joista voisi
joku muu laittaa vaikka uuden ketjun.
-Luultavasti tarkoitin jäsenmaksun osaa HisKi työhön, vaikka käyttäjätunnus
Sami Lehtonen toisin väitti, että olisin osoittanut koko jäsenmaksun HisKi:in ?
-Käyttäjätunnus Sami Lehtosta on hyvin HisKi, kuin joitain muitakin, auttanut.
Olisiko tuo itsekäs huomautus.
Minulle minulle, kivaa että minulle löytyy, entäs muut tallentamattomat uudet srk:t
tuolla periferiassa asuville ?
-Lobbaus, no en viitsi tuohon mitään, koska minulla henkilökohtaisesti ole mitään
odotettavissa HisKi:stä. Ajattelin vain ja yksinomaa muita HisKi käyttäjiä periferiassa.
-Kaikilla on oma yksityinen asenne kaikkiin vapaehtoisuuteen tai liittymisiin erilaisiin
järjestöihin, omien kykyjensä mukaan. Siihen ei voi kukaan määritellä ehtoja.
Ymmärrämmehän, että vuosikokuksissa ja tilikokouksissa määritellään prioriteetti, tärkeysjärjestys,
ei se siitä olekaan kiinni, vaan noissa kokoukissa onkin edustettuna
vain, ymmärtääkseni lähistön etelä-suomalainen jäsenistö.
Kuka, jos ei johto, kuuntelee muita jäseniä jotka kauempana peräkylillä asuu.
-Nytkään en asettanut SSS:n HisKi ja SSHY vastakkain tai vertailtavaksi. Ei niitä voikaan vertailla kriteerillä, uudet seurakunnat.

c.Suomen Sukututkimus Seuran Helsingin paikallisosaston puheen johtajanakin esiintyvä
saman niminen käyttäjätunnus Seppo Niinioja asettama, ehkä yllytyskin, Forumin-kiroukseen asiattomuuden teemana, olematta vastaamatta, ainakin hän ?
-En usko aivan, että käyttäjätunnus Seppo Niinioja edustaa Helsingin osaston kantaa.
-Olisiko kuitenkin admistattori annettava tuo ilmoitus asiattomuudesta.
-Ehkei pitäisi käyttäjätunnus Seppo Niinioja ryhtyä kirjoitus poliisiksi.

d.Luultavimmin käyttäjätunnus Seppo Niinioja ei vihaa Suomen lippua tai suomalaisia,
vaikka yhtäkkiä voisi päätellä, vaan on tarkentamatta jättänyt tarkoittaneen asiattomuudella vain yksin omaa minua henkilönä.
-En ole puhdas pulmunen, kärkeviä sanontoja löytyy etsimällä kirjoituksistani.
Kuin niitä löytyy keneltä vain.

e.Eroaminen SSS:sta astuu voimaan 31.12.2008, siihen asti nautin täyttä jäsenyyttä kaikin
oikeuksin mitä yhdistys-laki kertoo.

f.Tulikohan tuossa jotain sellaista, että siitä pitäisi sensuroida.
-Jätän sen admin huoleksi.
-Luultavasti ainakin yksi jopa useampikin lukee loukkaavaksi, itse en niin näe,
ja lukee madon luvut pääni menoksi Suku-Forunilla.
-Mutta oikaistaan sellaisia jotka kirjoitettua tekstiä ei osaa lukea miten siinä on tarkoitettu.

Seppo Niinioja
15.09.08, 14:22
Hei vaan.

Ettei minusta tehtäisi ”Näytelmän” täyttä konnaa niin:

a.Usea ei ole seurannut ketjuja siis:
-Olen usein ilmaissut suuren arvostuksen tallentajia kohtaan.
-En siis heitä millään tavoin väheksy.
-SSS:lla on eri prioriteetti uusien seurakuntien esille saattamiseen, kuin suurella osalla
HisKi:ä käyttävä sukututkija, sanoisinko yhteisö.

b.Ehkei aivan selkeä ilmaisu kirjoituk-sessa (-sissa), siis
moni lukee tarkoituksellisesti valikoiden sanoja, jossa asia hämärtyy:
-Pysyttänee vain aiheessa, en kuitenkaan etenemisestä siitä HisKi:stä kirjoita enää.
-Kysymyksessä olikin uudet seurakunnat, ei tarkistuksia eikä lisäyksiä, joista voisi
joku muu laittaa vaikka uuden ketjun.
-Luultavasti tarkoitin jäsenmaksun osaa HisKi työhön, vaikka käyttäjätunnus
Sami Lehtonen toisin väitti, että olisin osoittanut koko jäsenmaksun HisKi:in ?
-Käyttäjätunnus Sami Lehtosta on hyvin HisKi, kuin joitain muitakin, auttanut.
Olisiko tuo itsekäs huomautus.
Minulle minulle, kivaa että minulle löytyy, entäs muut tallentamattomat uudet srk:t
tuolla periferiassa asuville ?
-Lobbaus, no en viitsi tuohon mitään, koska minulla henkilökohtaisesti ole mitään
odotettavissa HisKi:stä. Ajattelin vain ja yksinomaa muita HisKi käyttäjiä periferiassa.
-Kaikilla on oma yksityinen asenne kaikkiin vapaehtoisuuteen tai liittymisiin erilaisiin
järjestöihin, omien kykyjensä mukaan. Siihen ei voi kukaan määritellä ehtoja.
Ymmärrämmehän, että vuosikokuksissa ja tilikokouksissa määritellään prioriteetti, tärkeysjärjestys,
ei se siitä olekaan kiinni, vaan noissa kokoukissa onkin edustettuna
vain, ymmärtääkseni lähistön etelä-suomalainen jäsenistö.
Kuka, jos ei johto, kuuntelee muita jäseniä jotka kauempana peräkylillä asuu.
-Nytkään en asettanut SSS:n HisKi ja SSHY vastakkain tai vertailtavaksi. Ei niitä voikaan vertailla kriteerillä, uudet seurakunnat.

c.Suomen Sukututkimus Seuran Helsingin paikallisosaston puheen johtajanakin esiintyvä
saman niminen käyttäjätunnus Seppo Niinioja asettama, ehkä yllytyskin, Forumin-kiroukseen asiattomuuden teemana, olematta vastaamatta, ainakin hän ?
-En usko aivan, että käyttäjätunnus Seppo Niinioja edustaa Helsingin osaston kantaa.
-Olisiko kuitenkin admistattori annettava tuo ilmoitus asiattomuudesta.
-Ehkei pitäisi käyttäjätunnus Seppo Niinioja ryhtyä kirjoitus poliisiksi.

d.Luultavimmin käyttäjätunnus Seppo Niinioja ei vihaa Suomen lippua tai suomalaisia,
vaikka yhtäkkiä voisi päätellä, vaan on tarkentamatta jättänyt tarkoittaneen asiattomuudella vain yksin omaa minua henkilönä.
-En ole puhdas pulmunen, kärkeviä sanontoja löytyy etsimällä kirjoituksistani.
Kuin niitä löytyy keneltä vain.

e.Eroaminen SSS:sta astuu voimaan 31.12.2008, siihen asti nautin täyttä jäsenyyttä kaikin
oikeuksin mitä yhdistys-laki kertoo.

f.Tulikohan tuossa jotain sellaista, että siitä pitäisi sensuroida.
-Jätän sen admin huoleksi.
-Luultavasti ainakin yksi jopa useampikin lukee loukkaavaksi, itse en niin näe,
ja lukee madon luvut pääni menoksi Suku-Forunilla.
-Mutta oikaistaan sellaisia jotka kirjoitettua tekstiä ei osaa lukea miten siinä on tarkoitettu.

Käyttäjätunnukseni Seppo Niinioja on oikea nimeni eikä saman nimisiä ole Suomessa muita. Suosittelen muillekin selvyyden vuoksi oikean nimen käyttöä tunnuksenakin eikä vain käyttäjäprofiilissa. Todellisen nimen selvittämisessä on tarpeetonta vaivaa, jos täälä samalla forumilla on tunnuksina Matti, Matti A., Matti B. jne (nimet muutettu), 69XLL tms. Tutulla nimellä kirjoittavien viesteihin osaa jo vanhastaan suhtautua suunnilleen niiden ansaitsemalla painoarvolla (joka vaihtelee laidasta laitaan).

Olen esiintynyt tänä vuonna pelkästään omissa nimissäni, minkä tarkkaavainen lukija on voinut havaita. En ole enää Helsingin paikallisjaoston puheenjohtajakaan, koska erosin siitä muiden kiireiden vuoksi. Kotisivulla on ainakin jaostoista edelleen vuoden 2007 tiedot, enkä minä voi niitä päivittää. Ollessani puheenjohtaja minun toki pitikin huolehtia jaoston tapahtumien suunnittelusta jaoston kanssa ja huolehtia, että niistä tiedotettiin.

Valitettavasti en täysin ymmärrä mitä tarkoitat minua koskevissa c- ja d-kohdissa olevilla teksteillä, vaikka suomi onkin äidinkieleni.

Epäitsekkyys jota osoitat sanomalla, että sinulla henkilökohtaisesti ole mitään odotettavissa HisKi:stä, vaan olet ajatellut vain ja yksinomaa muita HisKi käyttäjiä periferiassa, on poikkeuksellisen ihailtavaa, jos se on aitoa.

Seppo Niinioja, ei nimimerkki
Nurmijärvi

Risto
15.09.08, 14:35
Epäitsekkyys jota osoitat sanomalla, että sinulla henkilökohtaisesti ole mitään odotettavissa HisKi:stä, vaan olet ajatellut vain ja yksinomaa muita HisKi käyttäjiä periferiassa, on poikkeuksellisen ihailtavaa, jos se on aitoa.

Seppo Niinioja, ei nimimerkki
Nurmijärvi

Noinhan kirjoitin, en siis mitään iselleni tavoittele.

Ei mistään todellakaan ollut löydettävissä Helsingin päivitettyä johtajisto luetteloa, ehkei myöskään SSS:n, siis netistä.

Valtan, ettet joitain kohtia ymmärrä, ei voi mitään.
Annetaan siis sen olla.

Sami Lehtonen
15.09.08, 16:58
Kiitos Risto, täsmennyksestä.

Tietääkseni nykyisin Helsingin paikallisjaoston (joka mm. antaa puhelinneuvontaa) johdossa toimii Helena Virolainen. Jaoston toiminnasta varmaan enemmälti saapi kuulla häneltä.

Lauantaina oli Sukututkimusjuridiikan teemapäivä, jolloin omin silmin näin siirtyvän digitoitua aineistoa HisKi-tallennusta varten kohti oikeaa paikkaa eli verkon kautta HisKi-tallentajia. Tallennettavan materiaalin toimittaminen tallentajille on nimenomaan ollut yksi pullonkaula tallennustyössä.

Niitä Riston peräänkuuluttamia uusia tallenteita alkaa siis varmasti tulla ihan tuota pikaa. Sivukommenttina mainittakoon, että teksti UUSI, tullee vain siinä tapauksessa, että ko. seurakunnasta ei tätä aineistoa ole vielä lainkaan tallennettu. Teksti LISÄYS - saattaa siis itse asiassa kattaa isomman määrän tietoa (esimerkiksi yli sadan vuoden ajalta), kuin se alkuperäinen osatallenne. Jouni Malinen voinee täsmentää termistöä tältä osin.

Pahoittelen, jos olen osaltani ollut kiihdyttämässä Riston eropäätöstä. Se ei suinkaan ollut tarkoitukseni - halusin vain ymmärtää, mitä Risto alun perin viestillään tarkoitti. Se lienee nyt tullut tässä viestissä selvitetyksi.

Seppo Niinioja
16.09.08, 12:18
Kiitos Risto, täsmennyksestä.

Tietääkseni nykyisin Helsingin paikallisjaoston (joka mm. antaa puhelinneuvontaa) johdossa toimii Helena Virolainen. Jaoston toiminnasta varmaan enemmälti saapi kuulla häneltä.

Lauantaina oli Sukututkimusjuridiikan teemapäivä, jolloin omin silmin näin siirtyvän digitoitua aineistoa HisKi-tallennusta varten kohti oikeaa paikkaa eli verkon kautta HisKi-tallentajia. Tallennettavan materiaalin toimittaminen tallentajille on nimenomaan ollut yksi pullonkaula tallennustyössä.

Niitä Riston peräänkuuluttamia uusia tallenteita alkaa siis varmasti tulla ihan tuota pikaa. Sivukommenttina mainittakoon, että teksti UUSI, tullee vain siinä tapauksessa, että ko. seurakunnasta ei tätä aineistoa ole vielä lainkaan tallennettu. Teksti LISÄYS - saattaa siis itse asiassa kattaa isomman määrän tietoa (esimerkiksi yli sadan vuoden ajalta), kuin se alkuperäinen osatallenne. Jouni Malinen voinee täsmentää termistöä tältä osin.

Pahoittelen, jos olen osaltani ollut kiihdyttämässä Riston eropäätöstä. Se ei suinkaan ollut tarkoitukseni - halusin vain ymmärtää, mitä Risto alun perin viestillään tarkoitti. Se lienee nyt tullut tässä viestissä selvitetyksi.

Laitanpa tähän kuitenkin yleisön pyynnöistä huolimatta vielä tuoreessa muistissa olevaa tietoa SSS:n Helsingin paikallisjaostosta, jonka jäsen olin vuosina 2006-2007, siitä jälkimmäisen puheenjohtajana, koska nimeni on jälkikäteen vedetty tietämättömyyden takia negatiivisessa sävyssä esiin.

Kotisivulla on alla näkyvä toimintaohjelma, joka itse asiassa muistuttaa paljon esim. Tampereen, Oulun ja Turun sukututkimusyhdistysten toimintaohjelmia. Esitän tässäkin ihan henkilökohtaisia kokemusperäisiä ajatuksiani.

Helsingin paikallisjaoston tavoittamalla alueella pääkaupunkiseudulla asuu n. 1,3 miljoonaa asukasta. Vaikka on esitetty paljon moitteita Seuran Helsinki-keskeisyydestä, tuon kokoinen väestöpohja itse asiassa minusta kyllä oikeuttaa jonkinlaiseen sille suunnattuun palveluun, kun siitä ei aiheudu kulujakaan kuin mahdolliset esitelmäpalkkiot, luokkaa 100-200 euroa vuodessa. Nämäkin voidaan tietysti kerätä osallistumismaksuina, kuten muiden jaostojen teemapäivissä on tapana. Retkiä Seura ei rahoita.

Paljon toivotun, suorastaan vaaditun esitelmien nettijakelun, toteutuksessa aloitteentekijänä oli v. 2007 silloin paikallisjaoston johtoryhmän jäsenenä ollut Kaisa Kyläkoski. Nettijakelu tavoittaa maanlaajuisen yleisön riippuen kuitenkin siitä, antaako esitelmöijä luvan julkaisuun netissä. Tekninen toteutus eri tilaisuuksien, viimeksi lauantaisen sukututkimusjuridiikan teemapäivän tallennuksesta on tietotekniikkajaoston harteilla. Toinen perusteellisesti ja etten sanoisi tuskalla valmisteltu ja tämän vuoden alusta toteutettu uusi palvelu on paikallisjaoston suunnittelema ja koordinoima puhelinneuvonta. Lisäksi järjestettiin tavanomaiset kuusi esitelmää sekä syysretki Hämeenlinnaan ja tutustumiskäynti UM:ään. Saimmekin toiminnanjohtajalta kiitosta runsaasta ja monipuolisesta ohjelmasta. Suhteellisen tyytyväinen olen omaan osuuteeni siinäkin suhteessa, että sain värvätyksi johtoryhmään ihan uuden 6 hengen miehityksen, ml. arvoisan seuraajani, niin sukututkimuksesta kuin johtamisesta paljon kokemusta omaavan Helena Virolaisen.

Helsingin paikallisjaosto on lähinnä sukututkimukseen liittyvää ohjelmaa ja tapaamisia järjestävä jaosto. Yhdyssiteenä toimiminen ja henkilökontaktien luominen "luonnossa" onkin mielestäni tärkeimpiä jaoston anteja. Se ei voi päättää asioista, jotka kuuluvat Seuran kokoukselle, hallitukselle tai toiminnanjohtajalle. Aloitteita Seuran toiminnan kehittämiseksi toki voidaan tehdä ja on tehtykin.

Samin viestiin yhdyn muilta osin paitsi että minulle osoitetut lauseet jäivät kyllä hiukan hämäriksi. Kai minulla on sitten lukihäiriö, vaikka ei se estänyt kirjoittamasta aineesta laudaturia, ei myöskään niistä viidestä muusta, jotka sen lisäksi tuolloin (1959) oli mahdollista kirjoittaa eikä saamasta julkaistuksi tuhansia liuskoja painettua tekstiä ilman että kustannustoimittajat ovat niitä juuri ollenkaan joutuneet korjailemaan. Ehkä lukihäiriö voi kehitttyä vanhalla iällä. Toivottavasti se ei ole merkki alkavasta dementiasta, jonka toivon voivani sukututkimalla ja enemmän tai vähemmän saivartelevia, joskus valitettavasti sarkastisikiakin kommentteja heittelemällä torjua.

Seppo Niinioja


Helsingin paikallisjaoston toimintaohjelma kotisivulta on alla:


1 §


Jaoston luonne

Helsingin paikallisjaosto on Suomen Sukututkimusseura r.y:n sääntöjen 4 §:ssä tarkoitettu seuran rekisteröimätön pysyvä jaosto. Jaosto ei siis ole itsenäinen oikeushenkilö.
Jaoston toiminnasta määrätään lähemmin tässä toimintaohjelmassa.
Jaosto päättää niistä asioista jotka kuuluvat sille seuran sääntöjen, tämän toimintaohjelman tai seuran hallituksen tekemien päätösten perusteella

2 §


Tarkoitus ja toimintamuodot

Jaoston tarkoituksena on:

toimia Suomen Sukututkimusseuran Helsingin seudulla asuvien jäsenten yhdyssiteenä.
edistää ja tukea seuran jäsenten sukututkimusharrastusta sekä yhteistyötä sukututkimuksen alalla. Tavoitteidensa saavuttamiseksi jaosto:

järjestää kokous-, keskustelu-, neuvonta- ja esitelmätilaisuuksia sekä tutustumiskäyntejä ja retkiä.
järjestää muuta sukututkimusharrastusta tukevaa toimintaa. Jaosto tekee aloitteita seuran toiminnan kehittämiseksi.
Jaosto toimii pääasiassa suomen kielellä.

Seppo Niinioja
16.09.08, 13:22
Luisuu nyt kauas HisKistä, mutta kun asia oli puheena, niin täsmennyksenä puhelinneuvontaan: Sitä on kai pidettävä koko Seuran palveluna, kuten Ulla Juvakin tiedotteensa toisaalla allekirjoittaa. Homman suunnitteli paikallisjaostossa pääasiassa Helena Virolainen. Ulla Juva, joka myös on edelleen paikallisjaoston johtoryhmän jäsen toimii koordinaattorina, mutta neuvojina lienee edelleen pääasiassa muita kuin jaoston jäseniä. Puhelinneuvonnan suunnittelu lähti liikkeelle toiminnanjohtajan toivomuksesta.

Seppo Niinioja
Muistelmakirjailija

Aki Pitkäkoski
16.09.08, 17:12
Moderaattorin kommentti:

Palaamme ketjussa aiheeseen.

--aki--
mode

K-Erik
17.09.08, 19:25
Olen tässä päivittäin seurannut tätä keskustelua. Risto tätä aloitti kai tahallaan vähäsen ärsyttävällä tavalla - ei mielestäni pahalla tarkoituksella. Siitä Seppo sitten jatkoi hänkin ärsyttävällä tavalla. Voitte katsoa toisianne peilikuvina kirjoitustavoissa. Siis, mielestäni ei Risto eikä Seppokaan halua HisKiä vähätellä ja koska HisKin tallennustyö on haastavampi hakujen onnistumisen aikaansaamiseksi (mm), työ ei suju kovin nopeasti. Itsekin kyselen aina välillä tietäen kuitenkin, että HisKi on apuväline varsinaisessa tutkimustyössä. Toivon intohimisille väittelijöille hyvää ja antoisaa tutkimustyön jatko ja Ristolle jäsenyyttä vielä ensi vuonnakin.
Karl-Erik Liljeström

Risto
08.10.08, 22:20
Kiitos päivityksistä ?

r-l.huuki
09.10.08, 13:58
Kiitos päivityksistä ?

Hei 8. serkku Risto!
(Onko 8. serkku oikein? Kolmea kauttakos olimme etäserkkuja?)

ja kiitos tallentajien kiittämisestäsi :)
Juuri nyt kiitos erityisesti lämmittää mieltä, kun tarkistan tallentamiani Kannuksen vihittyjä 1856-1899 = 1129 vihkiparia.
On tämä tallentaminen puuduttavaa puuhaa. Huh, huh!
Tallensin omasta materiaalistani. Valmiin tallenteen lähetän piakkoin joten täältä on tulossa päivitettävää Hiskiin.

Kyllä ihmetellä sopii Hiskissä olevien tietojen määrää ja sitä työtä, mitä niiden Hiskiin asti saaminen on vaatinut.


Mistä päivityksistä muuten kiität? :confused:

- Raija-Leena Huuki

Risto
10.10.08, 18:56
Hei vaan 8 serkku Raja-Leena.

Vähän jäi kiitokset kesken, kiitos kirjoituksesta.
Tarkoitin tulleita muutamia päivitys korjauksia yms.
Jospa tämä selventää.
Ettei jäisi mitään epäselvää...heh..

Katselin noita Yliviirteen Jokisaloon tulevia vaimojen sukuja mm.
Roikola muistiinpanoja, ja siellä Matthias Erichsson s. feb. 1702 jolla
vaimo Maria Pehrsdr. s. Juni 1698 (Viitasaarelta Kåtka-taloon 1725 paikkeilla)
ja lienee kuollut 21.04.1777. Avioituneet 28.04.1728 Kannuksessa.
Heillä poika Matts Mattson s. 22.04.1738 Lohtajan Ruozala-talossa, jossa
tuolloin he olivat.

Minulta puuttu tuo isä Matthias Erichsson kuolin aika, löytyisikö sinulta ?

Olen merkannut vihkon sivuun, että Matthias olisi mennyt avioon 06.03.1779
Piika Maria Thomasdr. Tokolan kanssa. (1731-1808).

No sinä se jaksat uurastaa kaikkien hyödyksi pyyteettömästi aina vaan.

Manttalimies Erich Gustafsson, jonka isonvihan venäläiset 1715 kaappasivat
luultavasti Pietarin alueelle Kannuksen Yliviirteen Jylhän-talosta (Lilia, Roikola sold.torpp,
Koutonen, StorHeininiemi ja Jylhä nimiä käytti) ja jonka
suoraan alenevasti miespolvessa olen.
Matti Heiniemi, teoksessaan Ne Rannat Tuomet Pihlajat... mm. kertoo.

T. Risto J. Jokisalo

r-l.huuki
15.10.08, 08:21
Hei Risto!
Peräti 30 Jokisaloa vihittiin Kannuksessa 1856-99. ;)
Muutamiin häihin näistä esi-isäsi vielä ehti ennen muuttoaan Perämeren viimoihin sinne Pohjanlahden perukoille.


Katselin noita Yliviirteen Jokisaloon tulevia vaimojen sukuja mm.
Roikola muistiinpanoja, ja siellä Matthias Erichsson s. feb. 1702 jolla
vaimo Maria Pehrsdr. s. Juni 1698 (Viitasaarelta Kåtka-taloon 1725 paikkeilla)
ja lienee kuollut 21.04.1777. Avioituneet 28.04.1728 Kannuksessa.
Heillä poika Matts Mattson s. 22.04.1738 Lohtajan Ruozala-talossa, jossa
tuolloin he olivat.

Minulta puuttu tuo isä Matthias Erichsson kuolin aika, löytyisikö sinulta ?

Olen merkannut vihkon sivuun, että Matthias olisi mennyt avioon 06.03.1779
Piika Maria Thomasdr. Tokolan kanssa. (1731-1808).

T. Risto J. Jokisalo
Kannus rk 1780-85, Lill Roikola (mikrokortti 20): Matilla on risti nimensä edessä ja ripillä käy viimeisen kerran 23.9.1781. Toinen puolisonsa Maria Tuomaant. (*22.6.1731) on myös em. rk:ssa. Leskenä Maria muutti synnyinkotiinsa Yliviirteen Tokoille, jossa ”Enk. Faster Maria Thomasd:r” sitten kuoli 12.4.1808.
Olisiko Matin kuolinaika alkuperäisissä Kannuksen haudatuissa, sitä en ole tarkistanut. Ainakaan HisKistä ei sopivaa Mattia löydy.

- Raija-Leena Huuki

Risto
15.10.08, 08:53
Hei Risto!
Peräti 30 Jokisaloa vihittiin Kannuksessa 1856-99. ;)
Muutamiin häihin näistä esi-isäsi vielä ehti ennen muuttoaan Perämeren viimoihin sinne Pohjanlahden perukoille.


Kannus rk 1780-85, Lill Roikola (mikrokortti 20): Matilla on risti nimensä edessä ja ripillä käy viimeisen kerran 23.9.1781. Toinen puolisonsa Maria Tuomaant. (*22.6.1731) on myös em. rk:ssa. Leskenä Maria muutti synnyinkotiinsa Yliviirteen Tokoille, jossa ”Enk. Faster Maria Thomasd:r” sitten kuoli 12.4.1808.
Olisiko Matin kuolinaika alkuperäisissä Kannuksen haudatuissa, sitä en ole tarkistanut. Ainakaan HisKistä ei sopivaa Mattia löydy.

- Raija-Leena Huuki

Hei vaan Raija-Leena.

Vastailen täältä vierailupaikasta Oulusta, muisti-tikku (Joita 3 kpl varmistuksena) tukena jossa tähän astiset tiedot tallessa.

Näyttäisi tuo viimeisin ehtoollinen minullakin merkitty Matille, mutta ristin merkkiä en ole huomannut.
Ok. Matti kuollut ehtoollis käynnin jälkeen ennen seuraavaa rippikirjaa.
Jos olisi ollut alkup. haudat:ssa olisin sen huomannut.

Carl Joseph Mattsson Jokisalo yhtäkkiä olikin aika "veijari" vaikkei sitä heti arvaisikaan, kun asiapapereita ja mitä Kemin kirkolla oli kirjoitettu tarkemmin tutkiessa.

Pitää vielä käydä tuolla Oulun "kirkolla", keskustassa, ennenkuin pitää hakea tarhasta tyttärenpoika.

Kiitos tiedosta ja vaivan näöstä.

T: 8. serkku Risto J. Jokisalo