PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vahvistus DNA:sta


Markku Pelttari
12.04.19, 18:31
Isoisäni isän (isälinjaisen) vanhemmat olivat pitkään hakusessa, mutta rippikirjatietojen avulla olen selvittänyt asian suurella todennäköisyydellä, mutta en 100 % varmasti. Olettaen, etä olen oikeassa, suoraa isälinjaa voin seurata yli 10 polven ajan. Sieltä kahdeksannesta polvesta alaspäin löytyy myös toinen suora isälinja, jonka miespuolinen edustaja on elossa. Kysymys DNA-selvityksiä tunteville kuuluukin, kuinka varmasti DNA:n avulla voidaan vahvistaa nämä sukulaisuudet olettaen, että minä ja tuo toinen "kahdeksas serkku" teemme DNA-testit?. Ja minkälaiset?

Antti Järvenpää
12.04.19, 19:40
Jos on kaksi samasta isälinjasta tulevaa henkilö, niin silloin testi on yDNA testi.

Jos tekee molemmille henkilöille yDNA67 testit, niin 8 sukupolvella odostusarvo mutaatioiden määrälle on 4.

Vaikeampi kysymys on sitten varmuuden käsittely. Kahden henkilön kesken voi olla 4 muutatiota olla 95% varmuudella kun sukupolvia on 3 - 20 näiden henkilöiden välillä. Ja toisten päin peilaten 8 sukupolvella 95% varmuudella mutaatioiden määrä voi vaihdella 0 - 8 välillä.

Eli jos sukututkimuksellisesti tiedetään 2 henkilön välillä olevan 8 sukupolvea, niin mutaatiota on 95% varmuudella tuo 0 - 8, mutta toisaalta jos emme tiedä varmuudella sukulaisuus suhdetta ja saamme etäisyydeksi 4 mutaatiota, niin 95 varmuudella tuollainen voi olla mahdollista jos henkilöiden välillä on 3 -20 sukupolvea.

Lisävarmuutta asiaan saa jos eri sukuhaaroista löytyy enemmän testattuja tai jos tehdään bigY testit kahdelle henkilölle, josta voi hyvällä tuurilla löytyä SNP joka ajoittuu tuonne noin 8 sukupolven etäisyydelle. Mitään varmuuttahan sopivien ajoittavien SNP:n löytymiselle ei BigY testeissä ole.

Lähtisin itse liikkeelle tuolla yDNA67 testillä ja jos tulos on 4 mutaatiota tai lähellä sitä, voisin yrittää tarkastaa sen vielä toisella isälinjaisella verrokilla. Itselläni on testattu noin 10 sukupolvea sitten haarautuneita isälinjoja. Kun testattuja on 5 eri henkilöä, niin näissä tuo vaihtelu on 2-7 mutaatiota jotka ovat kaikki 68% eli 1 keskilhajonnan luotettavuusrajojen sisällä.

Olen tehnyt itselleni simulointimallin yDNA67 testiä varten, jota olen itse käyttänyt. Jos tekee yDNA111 testin niin raja ovat jotakin muuta, mistä minulla ei ole käsitystä.

Etsin takavuosina, olisiko näistä luotettavuusrajoista mitään kaavoja. Moni on tuntunut etsineen löytämättä. Itse tein numeerisen simulointimallin mutaatioiden määrästä, joka menee yksiin FTDNA antamien käyrien osalta sillä alueella jolta he niitä antavat.

Viestissä http://suku.genealogia.fi/showpost.php?p=259384&postcount=5 olisi noita todennäköisyys rajoja. Virherajat ovat tosin tuossa 1 keskihajonnan eli 68 % rajoja vaikka otsikko toista väittää.