PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Isä tuntematon, etnisyys?


Kristajulia
17.02.19, 15:56
Minulla on tilanne, että isäni on tuntematon. Minua ei kiinnosta niinkään löytää häntä/sukulaisia, vaan ainoastaan tietää jotain etnisestä taustastani.

Olen teettänyt DNA -testin My Heritagessa ja siirtänyt tiedot muutamaan muuhun paikkaan. Etnisyysarvioni vaihtelevat paljon. Kaikille on yhteistä se, että suomalaisuutta löytyy noin 60%, mutta lopusta 40% on erimielisyyttä.

Vaihtoehto 1:

20% Baltia
10% Keski-Aasia
7% Skotlanti, Irlanti, Wales
Loput kohinaa Papua, Inuiitti

Vaihtoehto 2:

20% Keski-Aasia
10% Baltia
7% Skotlanti, Irlanti, Wales
Lopuissa Espanja, Siperia

Vaihtoehto 3 tarjoilee:

25% Itä-eurooppa
7% Skandinavia
5% Kesi-Aasia
Loput Italia, Kypros, Siperia

Ymmärrän, että nämä ovat vain noin arvioita, mutta se mikä nyt ihan ensimmäiseksi kiinnostaa on, että voinko nyt kuitenkin suhteellisen varmaksi päätellä sen, ettei isäni ehkä ole ainakaan ihan täysin suomalainen? Vai voiko nuo olla vain heittoja suomalaisuudesta? Onkohan Keski-Aasialla ja Baltia/Itä-euroopalla jotain yhteyttä, kuten esim tataarit? Lipka(liettua) tataareja lähinnä mietin. Arvailujahan nämä toki on, mutta pakko arvailla, kun ei oikein faktaakaan ole saatavilla.

Pirkko V
19.02.19, 20:15
Voit tehdä tarkemman etnisyysarvion GedMatch.com:n Admixture-laskurilla. Noilla DNA-firmoilla ei ole tietokannoissaan Venäjää, jonka väestöön verrata tuloksiasi; sitä voi olla noitten Baltia- Keski-Aasia -prosenttien takana. Venäjähän on aina ollut monikansallinen maa. Useimmilla länsisuomalaisilla on näissä etnisyysarvioissa mukana Skandinaviaa ja Brittien saaria. Nämä etnisyysprosentit eivät tarkoita sitä, että esi-isiäsi olisi noista maista kotoisin, vaan että nykyisin sielläpäin esiintyy testatuissa samantyyppistä perimää, mitä sinulta löytyy jokunen prosentti. Ja se yhteinen perimä voi olla tuhansien vuosien takaa.
Ennemmin kannattaa syynätä tarkkaan serkkuosumat ja ottaa läheisiin reippaasti yhteyttä. Jos saat vielä otettua serkkutestin äidistäsi tai jostain hänen sisaruksestaan (jos ei enää ole hengissä, niin serkusta), niin se auttaisi erottamaan isän puoleiset osumat omissa tuloksissasi (vaikka esim. nimistä voi jotain päätellä).

Juha
20.02.19, 10:03
Nyt kannattaa muistaa, että tuossa on kyse serkkutestistä. Siinä etnisyys tulee molemmilta vanhemmilta........




Juha

Jaska
22.02.19, 14:20
Minulla on tilanne, että isäni on tuntematon. Minua ei kiinnosta niinkään löytää häntä/sukulaisia, vaan ainoastaan tietää jotain etnisestä taustastani.

Olen teettänyt DNA -testin My Heritagessa ja siirtänyt tiedot muutamaan muuhun paikkaan. Etnisyysarvioni vaihtelevat paljon. Kaikille on yhteistä se, että suomalaisuutta löytyy noin 60%, mutta lopusta 40% on erimielisyyttä.

Vaihtoehto 1:

20% Baltia
10% Keski-Aasia
7% Skotlanti, Irlanti, Wales
Loput kohinaa Papua, Inuiitti

Vaihtoehto 2:

20% Keski-Aasia
10% Baltia
7% Skotlanti, Irlanti, Wales
Lopuissa Espanja, Siperia

Vaihtoehto 3 tarjoilee:

25% Itä-eurooppa
7% Skandinavia
5% Kesi-Aasia
Loput Italia, Kypros, Siperia

Ymmärrän, että nämä ovat vain noin arvioita, mutta se mikä nyt ihan ensimmäiseksi kiinnostaa on, että voinko nyt kuitenkin suhteellisen varmaksi päätellä sen, ettei isäni ehkä ole ainakaan ihan täysin suomalainen? Vai voiko nuo olla vain heittoja suomalaisuudesta? Onkohan Keski-Aasialla ja Baltia/Itä-euroopalla jotain yhteyttä, kuten esim tataarit? Lipka(liettua) tataareja lähinnä mietin. Arvailujahan nämä toki on, mutta pakko arvailla, kun ei oikein faktaakaan ole saatavilla.
Noissa karkeissa etnisyyslaskureissa itäsuomalaiset, etenkin savolaiset, lähestyvät 100 % suomalaisuutta, kun taas länsisuomalaisilla on yleensä 20-30 % "vierasta" perimää. Sinulla sitä on vain vähän enemmän, joten isäsi saattaa vielä olla suomalainen - tai suomenruotsalainen.

Nuo firmojen etnisyystestit on suunniteltu amerikkalaisille, joten jaottelu on karkeaa joskin maailmanlaajuista. Tarkempia laskureita löytyy GedMatchistä, johon oma data kannattaa ladata. Kannattaa kokeilla useampia laskureita siellä, koska niissä on eri verrokkiväestöt, jotka tuottavat erilaiset perimän osatekijät, jotka tietysti on myös nimetty eri tavoin.

Muinainen Suomi -foorumilla on ketjuja jäsenten laskurituloksista, joten sieltä saa vertailukuvaa, poikkeaako oma tulos alueen muista suomalaisista ja mihin suuntaan.
https://muinainensuomi.foorumi.eu/index.php