PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : mtDNA haploryhmä Z1a1a


AnnaKK
09.02.19, 12:04
MtDNA-testin tulokset tulivat ja tulos on tuo otsikon ilmeisen harvinainen haploryhmä. Olen yrittänyt googlettaa, mutta tietoa tuntuu olevan kovin vähän - monessa suomalaisten mtDNA-haploryhmiä käsittelevissä artikkeleissa sitä ei mainita lainkaan tai korkeintaan sivulauseessa, eikä englanniksi googlettaminenkaan tuottanut juuri tulosta. Olisiko kellään linkittää mitään lisätietoa, tai olisiko foorumilla peräti joku saman haploryhmän omaava?

Juha
09.02.19, 12:31
Oletko lukenut Regina Raskin jutun;

http://suomensukututkimusseura.blogspot.com/2012/04/prinsessapaivakirjat.html




Juha

HaapaMik
09.02.19, 15:13
Familytreedna:n Finland-projektissa on kolmisenkymmentä Z1a1a-ihmistä.

Jaska
11.02.19, 17:45
MtDNA-testin tulokset tulivat ja tulos on tuo otsikon ilmeisen harvinainen haploryhmä. Olen yrittänyt googlettaa, mutta tietoa tuntuu olevan kovin vähän - monessa suomalaisten mtDNA-haploryhmiä käsittelevissä artikkeleissa sitä ei mainita lainkaan tai korkeintaan sivulauseessa, eikä englanniksi googlettaminenkaan tuottanut juuri tulosta. Olisiko kellään linkittää mitään lisätietoa, tai olisiko foorumilla peräti joku saman haploryhmän omaava?
Tuo on siperialaisia äitilinjojamme, saapunut tänne idästä pronssikaudella. Täällä eniten sitä on saamelaisilla, Etelä-Ruotsissa peräti 11 %. Suomalaisissa pitoisuus on 3 %.
http://www.elisanet.fi/alkupera/Aitilinjat.pdf

Sitä on löytynyt jo Kuolan pronssikautisilta (n. 1500 eKr.) vainajilta.

AnnaKK
11.02.19, 21:53
Kiitokset vastaajille! Olin jotenkin skipannut tuon ”Prinsessapäiväkirjat” etsiessäni lähinnä tieteellisiä lähteitä. Nyt kun luin tuon tuli toki tarve tonkia asiaa lisää. Miehelle jo sanoin, että tituleeraa minua jatkossa ”teidän majesteetilliseksi korkeudeksenne” :D:

On tämä kyllä valtavan mielenkiintoista. Tämä yhteenveto FamilyTreen testituloksista löytyy toisaaltakin tältä foorumilta linkitettynä, mutta laitan sen tähänkin muita lukijoita varten:

http://antti.jarvenpaa.fidisk.fi/sukuhistoria/sukututkimus/suku/historia/mtdna/mtdna0001.html

Yhteenveto on tuoreempi kuin tuo Jaakko Häkkisen selvitys, mutta muuten jälkimmäinen tarjoaa kyllä mielenkiintoista luettavaa. Mutta tiedonnälkä se vaan kasvaa syödessä!

AnnaKK
11.02.19, 22:53
Minulla on kyllä vaikeuksia todentaa tuota Prinsessapäiväkirjat -blogipostauksen tietoa. Löysin vain tiedon, että Ingeborg Eriksdotter olisi haploryhmää Z1b, mutta en että olisikin Z1a1a. Olisiko joku minua parempi googlettaja/tiedonetsijä, tai muuten vain osaisi ohjata oikean tiedon lähteille? Näkeekö FTDNA:ssa jostakin muinais-DNA-osumia?

Entä mistä löytäisin tiedon, milloin Z1a1a on erkaantunut edeltävästä ryhmästä? Vai onko senkin ikä tuo arviolta 2700 vuotta? Pahoittelut mahdollisesti hölmöistä kysymyksistä, olen aivan nyyppä näissä asioissa ja kurssille pääsen vasta kuukauden päästä :oo:

Jaska
12.02.19, 18:10
Entä mistä löytäisin tiedon, milloin Z1a1a on erkaantunut edeltävästä ryhmästä? Vai onko senkin ikä tuo arviolta 2700 vuotta? Pahoittelut mahdollisesti hölmöistä kysymyksistä, olen aivan nyyppä näissä asioissa ja kurssille pääsen vasta kuukauden päästä :oo:
Behar et al. 2012 antaa Z1a1a:lle ikäyksen 1050 vuotta, mikä tuntuu kovin nuorelta... Z1a1 olisi 4600 vuotta vanha ja Z1a 6300 vuotta.

Levinneisyyden perusteella Z1a1 syntyi eteläisessä Siperiassa, ja sieltä sen tytärhaploryhmät levisivät länteen ja itään-pohjoiseen:

Z1a1 - Kazakh, Uyghur, Buryat

> Z1a1a - Ket (lower Yenisey River basin),[2] Khakas,[4] Nogai,[4] Udmurt,[4] Komi,[4] Russian (Chelyabinsk Oblast,[6][4] Krasnodar Krai,[4] Novgorod Oblast[7]), Abazin,[4] Cherkessian,[4] Finn,[4] Sami (Vasterbotten, Norrbotten), Swede,[4] Norway, Poland, Ukrainian[4]

> Z1a1b - Even (Sakkyryyr,[8] Eveno-Bytantaysky National district or Momsky district of Sakha Republic[4]), Evenk (Sakha Republic,[4] Iengra River basin,[8] Nyukzha River basin[8]), Dolgan,[4] Yukaghir (lower Indigirka River basin[2]), Nganasan (Taimyr Peninsula),[2] Buryat (Irkutsk Oblast)[9]
https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_Z

On kuitenkin selvää, että mitään massamuuttoa Siperiasta Suomeen ei ole tapahtunut viimeisten tuhannen vuoden aikana, ja kun saamelaistenkin Z:n diversiteetti palautuu jo pronssikauteen (Ingman & Gyllensten 2007) ja kun nimenomaan Z1a1a:ta oli jo Kuolan pronssikautisilla vainajilla (Lamnidis et al. 2018), niin täytyy todeta, että Beharin ajoitus on liian nuori ja perustuu ilmeisesti liian suppeaan otokseen.