PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ymmärrys DNA -tutkimuseen meni


Kukkis
07.02.19, 07:52
Tein tasan vuosi (2018) sitten MyHeritage etnisen DNA tutkimuksen saadakseni rauhan siitä mistä minä olen, kun juurien parissa puurtaminen ei ole edistynyt Y-DNA:n osalta toivotulla tavalla.

Etninen tutkimus (MyHeritage) antoi (100 %) jakauman näin: 82,7 % suomalainen, 16.2 %, skandinaavinen ja 1,1 % nigerialainen viitaten Länsi-Eurooppalaiseen Iivariin, mikäli oikein tulkitsisin. No kiinnostus todellisuudessa innosti sen verran, että jätin sen tyytyväisyydellä odottamaan uutta puhtia. Vuoden 2018 lopussa oli osumia 18 000 (5,5 %-0,2 %) eli "iso-kala" vielä saamatta.

Päätin tilata toisesta paikasta tutkimuksen uskoen, että totuus saadaan hajauttamalla se eri laboratorioon ja pitkän harkinnan että selvityksien perusteella päädyin Suomi DNA:n Family Tree DNA (FTDNA) Y67 -testiin. Sain sen tilattua v. 2018 lopussa "edullisemmin", josta lisätyytyväisyys koheni. Testin sain vuoden 2019 alkupäivänä ja palautin heti seuraavana päivänä. Ohjeet selvät kuin mikä - ei siis mitään kuin jäädä odottamaan vastausta.

Pari päivää ennen tuloksia sieltä laitettiin pahoitteluviesti siitä, miten heidän tietojen kanssa on käynyt ja luvattiin parannusta - ajattelin, että no olihan hakkerointi yritys MyHeritage puolella v. 2018 kesällä - ei siinä mitään.

Eilen n. 24 tuntia tästä viestistä tuli analyysi, joka murskasi uskomukseni täysin. Heidän analyysin tulos osoittaa minut N-M231 haploryhmään. Hyi helkkari ajattelin heti - ei voi olla totta, ei mitenkään mahdollista, että kaksi testiä näin eri linjoilla. MyHeritage kuitenkin tuo serkkuja pöytää ja FTDNA "siivoaa" pöydältä ne pois! Ne muutama osuma, jota lohdutukseksi tarjoaa ns. "Newer known person" alle 10. Kannassa tulisi niitä olla sadoittain jopa tuhansittain, jotta tämä olisi minulle ymmärrettävissä ja vielä tuntemiani henkilöitä - 30 vuotta sukujani tutkineena.

Vertaistukea siis nyt haen, että onko mahdollista sekaannukselle viimeisen tutkimuksen datan suhteen. Jotenkin pidän todellisempana 1. tutkimuksen tulosta kuin tätä viimeisintä. Tietysti otin sähköpostilla Suomi DNA:n henkilöihin ja kerroin eroavaisuudesta sekä omasta päätelmästäni - jään odottavalle kannalle sekä toivon teidänkin suhtautuvan siihen, että nyt ei ymmärrys minulla riitä. Mahdollisuus lisätesteihin ei ole perusteltua ennen tämän selvittämistä perin pohjin - testattavia löydän kyllä.

Juha
07.02.19, 08:32
Myheritage ei kerro haploryhmistä yhtään mitään. Siinä tutkitaan autosomaali DNAta eli 22 ensimmistä kromosomiparia.


Nuohan ovat täysin normaaleja tuloksia. Y67 testi kertoo sinun suoran isälinjasi haploryhmän ja antaa ne sukulaiset vain suoran isälinjan kautta.

Myheritagen testi antaa geeniserkkuja sekä sinun isän että äidin puolelta eikä se kerro haploryhmää lainkaan.


Mitään ei ole siis vinossa. Kannattaa tutustua aiheeseen täällä;
www.kurrinsuku.net

Hannu Virttaalainen
07.02.19, 09:07
Myheritage ei kerro haploryhmistä yhtään mitään. Siinä tutkitaan autosomaali DNAta eli 22 ensimmistä kromosomiparia.


Nuohan ovat täysin normaaleja tuloksia. Y67 testi kertoo sinun suoran isälinjasi haploryhmän ja antaa ne sukulaiset vain suoran isälinjan kautta.

Myheritagen testi antaa geeniserkkuja sekä sinun isän että äidin puolelta eikä se kerro haploryhmää lainkaan.


Mitään ei ole siis vinossa. Kannattaa tutustua aiheeseen täällä;
www.kurrinsuku.net (http://www.kurrinsuku.net)
Olen kyllä eri mieltä.
Mutta johtuu ehkä erilaisesta katselukulmasta? Siis katsooko Virttaalta vai Liedosta;)

Juha
07.02.19, 09:15
Ei henkilökohtaisuuksia kiitos;

Etninen tutkimus (MyHeritage) antoi (100 %) jakauman näin: 82,7 % suomalainen, 16.2 %, skandinaavinen ja 1,1 % nigerialainen viitaten Länsi-Eurooppalaiseen Iivariin


eihän tuossa mikään viittaa muuta kuin nimenomaan N-haploryhmään


Juha

Hannu Virttaalainen
07.02.19, 11:16
Ei henkilökohtaisuuksia kiitos;




eihän tuossa mikään viittaa muuta kuin nimenomaan N-haploryhmään


Juha
Siis ei tässä mistään henkilökohtaisesta ole kysymys.

Minusta vain tuo MyHeriagen entninen tutkimus on 0-tutkimus. Sillä ei minulle omalta kohdaltani olisi mitään arvoa.
Ymmärtääkö sen tilaajat, että ko. entninen tutkimus ei yli 99%:lle sellaisista joiden isovanhemmat on asuneet Suomessa kerro yhtikäs mitään mistään mistä kannattaisi maksaa yhtikäs mitään.

Kaikki kolme tunnettua isovanhempaani ovat Yläneen Pramilasta, kun päästään 1600-luvun lopulle. 4:s on kirkonkirjoissa tuntematon, jonka kyläläiset kuitenkin tietävät 4:ksi isovanhemmakseni, on aika paljon 'sukua' sieltä sun täältä 3:lle muulle ja kyllä hänessäkin päädytään ihan samaan Yläneen Pramilan lampuoti pariskuntaan.

Vaikka Sukututkimusseura ja kaikki muutkin asiaan hieman vastuullisesti suhtautuvat yrittäisivät kuinka kertoa DNA:n käytöstä sukututkimuksessa vaikka kuinka paljon niin pari TV mainosta ja taas ihmetellään mitä tuli tilattua ja mistä tässä on oikein kysymys

Jos tutkimuksen tilaaja saa mitä haluaa niin ei sitten mitään, tilaa vaan tutkimuksen. Tuntuu vaan, että näissä usein tilaaja ja toimittaja eivät ihan ymmärrä toisiaan. Vaikka ihan turhaan kai minä sitä murehdin.

Juha
07.02.19, 11:21
Juu tuosta samaa mieltä

Minulle tuli se käsitys, että tässä tapauksessa menee sekaisin serkkutesti ja Y-linjan testi.

Nimimerkki Jaska kirjoitti aiheesta täällä pari päivä siiten tosi hyvin


Taitaa olla DNA alaforumilla

Juha

Pirkko V
07.02.19, 12:37
Tietoa eri DNA-testeistä: https://www.kurrinsuku.net/4
Jos siirrät MH:n serkkutestin raakadatasi Family Tree DNA:ahan (serkkutestiä ei siis tarvitse tehdä kahteen kertaan), saat sen serkkuosumat ja osumien mahd. sukupuut sekä 19 taalan lisämaksusta myös sen etnisyystestin (usein 100% suomalaista) ja Ancient Origins (esihistoriallinen? alkuperä; suomalaisilla yleensä yli puolet metsästäjä-keräilijää). Voit pyytää sitten Family Tree DNA:n (FTDNA) helpparia yhdistämään FTDNA:n serkkutestin ja Y-DNA-testisi samalle kit-numerollesi. https://www.familytreedna.com/learn/imports/transfer-autosomal-ancestry/family-tree-dna-family-finder-transfer-program/
Jos nämä etnisyystestit edelleen kiinnostavat, voit ladata raakadatasi myös Gedmatch.comiin (ilmaista) ja kokeilla sen Admixture-laskimia.

Voit myös liittyä haploryhmäsi projekteihin (kuvan kohdasta JOIN):
Projektien adminit ryhmittelevät sitten tuloksesi tarkemmin projektien tulosexceleihin; ks DNA Results, Y-DNA, Classic Chart
https://www.familytreedna.com/groups/i-1suomi/dna-results Suomalainen N-ryhmä (tulokset excelissä I1:n tulosten jälkeen)
Kansainvälinen N-ryhmä: https://www.familytreedna.com/groups/n-russia-dna-project/about

My Heritagen ja Family Tree DNA:n serkkutestien ja etnisyysarvioiden vertailua (2017): http://www.beholdgenealogy.com/blog/?p=2109 ... oli saanut MH:lta ensin 1 %:n eskimoa, joka vaihtui myöhemmin 2%:ksi Länsi-Afrikkaa. Että se siitä.

Kukkis
07.02.19, 19:45
== Kiitokset lohduttavista sanoistanne ==

Kuitenkaan tämä ei mitenkään minua lohduta sekin vähäinen tieto, mitä minulla oli lakaisen hiljalleen maton alle ja aloitan lähestymiskulman uudelleen.

48 tunninkaan päästä minulla ei ole osumia tai löytöjä Y67 DNA:n, että voisi luulla 7 sukupolvea ennen olevan henkilön tipahtaneen avaruudesta tai tulleen ulkoavaruudesta - 67 %:n miehistä omaa N- ryhmän ja kuitenkaan ei osumia.

Joo-joo, ymmärrän kärsivällisyyttä tarvitaan ja sitähän tämä viimeiset 30 vuotta on ollut - ihan pelkkää odottamista. Iso- ja Pikku Vihat ovat olleet Pohjois-Pohjanmaan alueen suurin hävitys siiten Nuijasodan.

arik
08.02.19, 12:00
== Kiitokset lohduttavista sanoistanne ==

Kuitenkaan tämä ei mitenkään minua lohduta sekin vähäinen tieto, mitä minulla oli lakaisen hiljalleen maton alle ja aloitan lähestymiskulman uudelleen.

48 tunninkaan päästä minulla ei ole osumia tai löytöjä Y67 DNA:n, että voisi luulla 7 sukupolvea ennen olevan henkilön tipahtaneen avaruudesta tai tulleen ulkoavaruudesta - 67 %:n miehistä omaa N- ryhmän ja kuitenkaan ei osumia.

Joo-joo, ymmärrän kärsivällisyyttä tarvitaan ja sitähän tämä viimeiset 30 vuotta on ollut - ihan pelkkää odottamista. Iso- ja Pikku Vihat ovat olleet Pohjois-Pohjanmaan alueen suurin hävitys siiten Nuijasodan.

En paljoakaan R-miehenä N:stä tiedä, mutta eikö N-M231 ole aivan N-puun juuressa. Haplon luulisi vielä tuosta tarkentuvan.
https://sukuajahistoriaa.blogspot.com/2017/03/esi-isan-dnata-etsimassa-osa-iv.html
Tässä vielä suora linkki Dunkelin N-puuhun http://www.kolumbus.fi/geodun/YDNA/SNP-N-TREE-FIN.jpg

Juha
08.02.19, 12:09
On nimenomaan se pelkkä juuri johon on matkaa (aikaa) jopa 22000 vuotta


Juha

Pirkko V
08.02.19, 13:17
Ihmettelen kun ei näy noita Y-DNA67-osumia... miten ovat FTDNA:n asetuksesi? Kohta (oik. ylh.) Account settings, siitä Privacy & Sharing, sitten katso, että Opt into Matches -pallukka on sinisenä ja Y-dna match levels -kohdassa on All levels.
Sitten pääsivun yläpalkista myDNA ja siitä Y-DNA matches. Ohjelman pitäisi hakea eri markkeritasojen osumat (sinulle Y67:sta alaspäin) ja kullakin tasolla näkyy sitten vasemmalla geneettinen etäisyys (Genetic distance).
Kohdasta Notification prefences voit valita, haluatko sähköpostia uusista FF- ja Y-DNA -osumista.
Jos olet liittynyt noihin projekteihin, voit käydä katsomassa niiden tulosexceleistä, mihin projektien adminit ovat ryhmitelleet tuloksesi.

Kukkis
08.02.19, 14:59
Muut asetukset olivat oletus arvoisesti OK, mutta tarjosi All Match sijaan vai Y67 (oletus arvo) - muutettu kaikki päällä asetuksena.

Eipä noita edelleenkään hurjasti ollut kokonaiset 5 kpl - ehkäpä niitä nyt rupeaa tulemaan 24H sisällä.

Juha
08.02.19, 17:12
Ei niitä välttämättä tule kovin suurta määrää - minulla on 67 markkerin testillä yhteensä 10 osumaa tullut reilun kolmen vuoden aikana

Y linjan testejä on tehty vielä olemattoman vähän



Juha

arik
09.02.19, 14:00
Muut asetukset olivat oletus arvoisesti OK, mutta tarjosi All Match sijaan vai Y67 (oletus arvo) - muutettu kaikki päällä asetuksena.

Eipä noita edelleenkään hurjasti ollut kokonaiset 5 kpl - ehkäpä niitä nyt rupeaa tulemaan 24H sisällä.

Kannattaa liittyä kaikkiin mahdollisiin FTDNAn N-projekteihin. Niistä voi saada jonkinlaista apua haplon tarkempaan ryhmittelyyn ja vinkkejä mahdollisiin snippitesteihin. FTDNA näyttää antavan N-M231 -haplon 67-merkerin testistä aika usealle, kun selasi tietokantaa.
Nevgen-ohjelmakaan ei taida soveltua N-haploon.

Markku Harju
09.02.19, 18:59
Minulla olet MH:n puolella pienenä osumana 23,2 cM, jaetut segmentit 3 ja suurin segmentti 9,2cM. MH:n arvio 3-etäserkku.Saattaisi tulla sieltä Huittisten Mommolan Kirralta missä sinullakin niitä juuria muistini mukaan on. Voipi tietty tulla muualtakin noin pieni määrä. Itselläni siellä yhteys 1700-luvun alussa. Ei minullakaan Y-67 tuloksia ole kuin parikymmentä ja GD 4 on lähin etäisyys eli pitkällä ovat.t.make

Kukkis
09.02.19, 23:52
Moi - nimi kaima

Huittisten Mommolan Kirra yhdistää - äitini isän kautta.
Hankalaa tehdä mitään, kun ei löydy mitään, johon tarttua.

Mommolan Kirra on ollut keskiajasta lähtien vaarini lähtöpiste, vaikka Kirran veljeksistä isänsä perinnön myötä tuli torppareita, sotilas, seppä ja naapuri pitäjän tilallisen vävy. Ainut Iivari ketju, joka lienee faktaa.

Tänään (FTDNA) löysin Y-12 DNA:sta henkilön, joka oli naispuoleinen eli jotenkin "huijaamalla" saa sinne materiaalia tungettua. Näytehän voi olla todellakin Y-DNA:ta, mutta henkilötiedot voi "heittää" sinne, kun ei ole tarkistusta olemassa - hieman ihmetyttää tämä "Jenkki DNA" puoli. Suomessa tämänkin voi estää "sotu tunnisteella" - mikäli ei ole VRK rekisterissä, niin ei mene läpi.

Juha
10.02.19, 09:39
Se nainen on vain sen kitin haltija. Itsekin hallitsen useampaa kittiä eli ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Lähetä viestiä jos oikea henkilö kiinnostaa.


Tarkistin tänä aamuna on Y67 osumat ja niitä oli 12 kpl

Kannattaa liittyä FTDNA:ssa N North Eurasia projektiin;
https://www.familytreedna.com/groups/n-russia-dna-project



Juha

Kukkis
10.02.19, 10:36
== Kiitokset Juha kommenteistasi ja hyvästä sparrauksesta ==

Luulenpa, että tämän (FTDNA) systeemin opettelu ottaa vähän enemmän
aikaa kuin osasin odottaa - ei niinkään sopeutumisvaihe.

Tein jo sukukaavion ja keräilin Exceliin tuloksia etsimäni DNA:n juurilta
Suur-Kalajokilaakson näytteistä verratakseni kantajuurien yhtäläisyyksiä ja
erilaisuuksia etsien. 1-37 markkeria menee 1-2 muutoksella, muta 38-67
markkerien hajonnassa on aavistuksen enemmän eroja.

Yllättävän vähän löytyy toisiaan Y111 tutkimuksia, jotta kannattaisi laajentaa
oma tutkimusta vielä. Tietenkin voisihan tuon datan ladata ja ajaa toisaalle,
jos löytyisi lisäosumia vielä. Y12-Y25 testit on todella suppeita, jos mielisi
toisia henkilöitä oma kustanteisesti.

Juha
10.02.19, 10:38
Tuo projekti on hyvä asia siinä mielessä, että sen kautta sinut noin vuorokausi kirjautumisen jälkeen "sijoitetaan" geneettisesti lähimpien osumien lähelle.


Sen jälkeen on olemassa analysointiohjelmia, joilla voi määritellä kuinka kauan on siitä, kun teillä oli yhteinen esi-isä



Juha

mernis
12.02.19, 03:14
== Kiitokset lohduttavista sanoistanne ==

Kuitenkaan tämä ei mitenkään minua lohduta sekin vähäinen tieto, mitä minulla oli lakaisen hiljalleen maton alle ja aloitan lähestymiskulman uudelleen.

48 tunninkaan päästä minulla ei ole osumia tai löytöjä Y67 DNA:n, että voisi luulla 7 sukupolvea ennen olevan henkilön tipahtaneen avaruudesta tai tulleen ulkoavaruudesta - 67 %:n miehistä omaa N- ryhmän ja kuitenkaan ei osumia.

Joo-joo, ymmärrän kärsivällisyyttä tarvitaan ja sitähän tämä viimeiset 30 vuotta on ollut - ihan pelkkää odottamista. Iso- ja Pikku Vihat ovat olleet Pohjois-Pohjanmaan alueen suurin hävitys siiten Nuijasodan.

N-haploryhmään kuuluvana sinun kannattaa ehdottomasti liittää kittisi N North Eurasia projektiin. Siellä saa todella asiantuntevia neuvoja kaikkeen ydna problematiikkaan liittyvää. Myös tarkempi ryhmittely, jonka perusteella saa vinkki siitä, mihin N-haplon alaryhmään kuulut. Joskus voi käydä niin, että osumia ei vaan ole. En kyllä usko, että N-haploiselle näin voisi käydä.

Pirkko V
12.02.19, 11:16
Liity myös Jukka Kyllin suomalaiseen N-ryhmään "N-CTS8565 ja alahaplot" kohdasta JOIN: https://www.familytreedna.com/groups/i-1suomi/about/results
Jäsenten tulokset näkyvät tulosexcelissä (DNA Results, Y-DNA, Classic Chart) I1:n jälkeen seuraavalla sivulla.

ilkant
24.02.19, 01:22
Nuo y-dna mätsit tarkoittavat, että teillä on jossain historiassa yhteinen esi-isä. MH:n etnisyysarviot ovat ihan toiselta planeetalta verrattuna noihin. Haploa voi tarkentaa lisätesteillä. Se on usein yllätys aloittelijalle. Itse asiassa voi suositella jopa Big Y:tä, jos haluaa vähänkin tutustua syvällisemmin isälinjaan ja sen haploryhmään.

Myös FTDNA:lla on My Origins Family Finder -testissä. Vastaa MH:n etnisyysarviota. Molemmille sama laboratorio tekee testin.

Noita ymmärryksen menetyksiä voi tulla jatkossakin. Minulla ajatukset pyörähtivät parikin kertaa kärrynpyörää ennen kuin aloin tajuta tuloksia. Ne olivat sittenkin tosia.