PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vanhemman ja lapsen yhteinen match, lapsella enemmän yhteistä DNA:ta?


AnnaKK
17.12.18, 18:08
Minulla on äitini kanssa yhteinen match, jonka kanssa äidilläni on yhteistä DNA:ta 89,7cM pisimmän segmentin ollessa 24,3cM. Mutta minullapa onkin yhteistä tuon henkilön kanssa 134cM pisimmän pätkän ollessa 46,4cM! Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa? Onko kromosomiselaimesta apua tässä?

Jouni Kaleva
17.12.18, 18:50
Minulla on äitini kanssa yhteinen match, jonka kanssa äidilläni on yhteistä DNA:ta 89,7cM pisimmän segmentin ollessa 24,3cM. Mutta minullapa onkin yhteistä tuon henkilön kanssa 134cM pisimmän pätkän ollessa 46,4cM! Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa? Onko kromosomiselaimesta apua tässä?
Onko tässä kyseessä koko genomi?


Tulos kertonee, että tuo "match" on sukua paitsi äidillesi, myös isällesi.

AnnaKK
17.12.18, 18:59
Onko tässä kyseessä koko genomi?


Tulos kertonee, että tuo "match" on sukua paitsi äidillesi, myös isällesi.
Tarkoitat varmaan, että onko kyseessä serkkutesti? Ja siis on. Näin minäkin ymmärtäisin, että match on sukua minulle sekä isäni että äitini puolelta, mutta onkohan mistään pääteltävissä kuinka läheistä tai kaukaista sukua hän isälleni on? Isä on edesmennyt eikä siis testattavissa, ja nyt tietysti kiinnostaa että voiko mitenkään päätellä onko isäni ja äitini keskenään sukua jotakin jäljitettävää, kirkonkirjojen kattamaa reittiä? Vai onko tämä testitulos jotain savokarjalaisen sisäsiittoisuuden aiheuttamaa harhaa?


Isän ja äidin suvut ovat pääsääntöisesti kovin eri puolilta Suomea/maailmaa, mutta yhtymäkohtiakin toki siellä savokarjalassa on. Siksi tämä on niin hämmentävä havainto.

ejl
19.12.18, 06:07
Vai onko tämä testitulos jotain savokarjalaisen sisäsiittoisuuden aiheuttamaa harhaa?


Isän ja äidin suvut ovat pääsääntöisesti kovin eri puolilta Suomea/maailmaa, mutta yhtymäkohtiakin toki siellä savokarjalassa on. Siksi tämä on niin hämmentävä havainto.

Juuri tästä sisäsiittoisuudesta on kyse. Ko ilmiö on sattunut minun ja isäni kohdalle monta kertaa, mutta teillä tuo yhteisen dnan lisääntyminen on melko suurta meidän tapauksiin verrattuna.

On melkoisen haastavaa ellei peräti mahdotonta noista kromosomipätkistä päätellä kuka yhteinen esi-isä oli tai koska hän eli. Paikkakunnan oalta voisi noista mainitsemistasi yhtymäkohdista arvailla, mutta sekin voi mennä metsään.

Kromosomiselaimesta on apua, mutta se vaatii kovaa työtä:
-pitää selvittää keitä muita ihmisiä on tuossa kohdassa (kromosomi ja nimenomainen paikka siinä) jossa sinulla, äidillä ja tuolla kolmannella henkilöllä on yhteistä dna:ta se pisin pätkä
- sitten heidän kaikkien sukupuitaan vertailemalla voi yrittää löytää yhteistä tekijää

Itse ko hommaa jo vuosikausia tehneenä tiedän isäni kromosomeista, missä kohtaa on esim. "Toivakan serkut", mutta yhdistävästä henkilöstä minulla ei ole hajuakaan.

ejl
19.12.18, 06:29
Edit: en tiedä vieläkö Gedmatch toimii, mutta siellä on toiminto, jolla voi tutkia ovatko vanhempasi suku toisilleen ja missä kromosomiston kohdissa. Toiminto vertaa sinun omaa kromosomistoa, sen homotsygoottisuutta, jos olen oikein ymmärtänyt.