PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : MyHeritage DNA-tulokset ja niiden tulkitseminen


Satu Matintytär
18.10.18, 14:20
Hei!


Teetin MyHeritagen testin itselleni ja kahdelle lapselleni. Oma tulokseni on:


86,6% Suomi
5,2 % Baltti
5,2% Itäeurooppa
1,7% Inuiitti
1,3% Keskiamerikka

Mitä suvustani tiedän: Biologisen isäni suku on karjalaista, haarat vievät sekä Vienaan että etelä-Karjalaan. Tiedot loppuvat pian isoisien jälkeen. Etelä-Karjalan haaraan yhdistäisin tuon balttilaisuuden ja itäeurooppalaisuuden. Kävisikös järkeen? Äitini suku on tietojeni mukaan hyvinkin suomalaista (hämäläistä).


Pohdiskelen seuraavaa: Inuiitit on arktisten alueiden alkuperäiskansaa. Voisiko tämä olla saamelaiskytkös? Se olisi loogista tuon Vienan yhteyden kautta: prosenttimääräkin täsmäisi. En vain tiedä, näyttääkö testi saamelaisuuden näin.

Keskiamerikka on minulle täysi mysteeri. Myös tyttäreni tulos on linjassa oman keskiamerikan prosenttini kanssa. Olisiko jollakulla tarjota selityksiä tähän(-kin)?

Balttilaisuuttani ja itäeurooppalaisuuttani en ole lapsilleni periyttänyt tuosta reiluhkosta määrästä huolimatta lainkaan, he ovat selvästi enemmän suomalaisia kuin minä.

Olen ottanut yhteyttä jokusiin mätseihin MyHeritagen kautta ja toivon saavani hieman lisätietoja siten.

Veri on aina vetänyt viileään, ankeaan aroon ja ilmanalaan, että sikäli kyllä allekirjoitan kovasti tätä tulosta. :D

villimies
18.10.18, 15:49
En ole mikään geneettisen sukututkimuksen asiantuntija, mutta mielestäni nuo inuiitti- ja Keski-Amerikkaan viittaavat prosentit ovat sen verran pieniä, että niistä ei kannata vetää mitään ihmeempiä johtopäätöksiä. Kivahan niillä spekuloida, kuten noilla balttilaisjuurillasi. Oma lehmä ojassa, sanotaan, sillä oma isälinjani näyttää vahvasti Kuurinmaan suuntaan ja siksi olisikin mielenkiintoista saada sinultakin vertailukelpoista dataa suorasta isälinjastasi, varsinkin, kun tuohon suuntaan viittaavat suomalaiset testitulokset on luettavissa yhden käden sormissa (sahurin). Oma lähin osumani (GD 5/Y67) on Kirvusta mutta tuntemattoman isoisän takia tutkittu tieto loppuu lyhyeen. Itse olen teettänyt testini FTDNA:lla. Kirjatutkittua tietoa on 1600-luvun lopulle ja siitä asti juuret ovat pysyneet tukevasti nykyisen Etelä-Karjalan puolella.
T: Sami K.

Nina
18.10.18, 16:45
Nuo kaksi viimeistä ovat ns kohinaa. Yhteys inuiitteihin ja keski-amerikkalaisiin on jossain siellä aikojen alussa, kun Eevan jälkeläisistä toiset lähtivät kohti Beringin salmea ja toiset kohti Eurooppaa. Sinulla sattuu olemaan jotain samaa mikä antaa nuo kohinat.



Lisäksi nuo etnisyysjutut ovat tarkoitettu lähinnä amerikkalaisille, sillä ko alue on varsinainen ihmisten ja kansojen sulatusuuni, eikä sikäläisillä ehkä ole kovinkaan paljoa tietoa, mistä he ovat kotoisin.

Satu Matintytär
18.10.18, 20:47
Lisäksi nuo etnisyysjutut ovat tarkoitettu lähinnä amerikkalaisille, sillä ko alue on varsinainen ihmisten ja kansojen sulatusuuni, eikä sikäläisillä ehkä ole kovinkaan paljoa tietoa, mistä he ovat kotoisin.


Tämä on totta omalla kohdallani osin myös. En tunne biologista isääni, mutta tiedän hänen olevan adoptoitu. Olen itsekseni selvitellyt vähäisiä sukulaisiani siltä puolen, mutta pitkälle en ole ymmärrettävästi päässyt, eikä näistäkään voi tietenkään kovin suurta varmuutta olla. Aviottomia ja rajan takaa ilmestyneitä. Siksi tämä DNA-testaus on itselleni hyvinkin merkityksellinen, ja toki suuremmassa mittakaavassa myös olen kiinnostunut myös äiti- ja isälinjoista. Niitä ehkä tuonnempana.

Jaska
21.10.18, 18:36
Hei!


Teetin MyHeritagen testin itselleni ja kahdelle lapselleni. Oma tulokseni on:


86,6% Suomi
5,2 % Baltti
5,2% Itäeurooppa
1,7% Inuiitti
1,3% Keskiamerikka

Mitä suvustani tiedän: Biologisen isäni suku on karjalaista, haarat vievät sekä Vienaan että etelä-Karjalaan. Tiedot loppuvat pian isoisien jälkeen. Etelä-Karjalan haaraan yhdistäisin tuon balttilaisuuden ja itäeurooppalaisuuden. Kävisikös järkeen? Äitini suku on tietojeni mukaan hyvinkin suomalaista (hämäläistä).


Pohdiskelen seuraavaa: Inuiitit on arktisten alueiden alkuperäiskansaa. Voisiko tämä olla saamelaiskytkös? Se olisi loogista tuon Vienan yhteyden kautta: prosenttimääräkin täsmäisi. En vain tiedä, näyttääkö testi saamelaisuuden näin.

Keskiamerikka on minulle täysi mysteeri. Myös tyttäreni tulos on linjassa oman keskiamerikan prosenttini kanssa. Olisiko jollakulla tarjota selityksiä tähän(-kin)?

Balttilaisuuttani ja itäeurooppalaisuuttani en ole lapsilleni periyttänyt tuosta reiluhkosta määrästä huolimatta lainkaan, he ovat selvästi enemmän suomalaisia kuin minä.

Olen ottanut yhteyttä jokusiin mätseihin MyHeritagen kautta ja toivon saavani hieman lisätietoja siten.

Veri on aina vetänyt viileään, ankeaan aroon ja ilmanalaan, että sikäli kyllä allekirjoitan kovasti tätä tulosta. :D
Etnisyysarviot riippuvat täysin siitä, millaisia verrokkiväestöjä on käytetty ja miten moneen tekijään perimä on hajotettu. Siksi olennaista olisi verrata omaa tulosta muihin saman maakunnan tai läänin testattuihin: jos "koostumus" eroaa heistä, silloin omissa sukujuurissa voisi olla jotain todellista vierasta lisää.

Ainakin Muinainen Suomi -foorumilla on ketjuja näille eri laskureiden tuloksille, ja muutkin suomalaiset saavat näköjään noita samanlaisia tekijöitä.
http://muinainensuomi.foorumi.eu/index.php

(Genetiikka- ja sukututkimusosiot näkyvät nykyään vain rekisteröityneille jäsenille.)

Näyttää siltä, että MyHeritagen inuiittitekijä vastaa FTDNA:n siperiatekijää: kumpaakin on suomalaisilla vähän.

Satu Matintytär
21.10.18, 20:45
Hei, ja kiitos vastauksestasi. Samanmoiseen tulemaan olen itsekin tässä hieman tuon inuiitti-perimän kanssa alkanut päätyä. :) Syötin myös raakadatan gedmatchiin, siellähän onkin mielenkiintoisia taulukoita joilla leikkiä!