PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ahlroth-sukunimi


ahopaann
30.08.18, 13:21
Tämä kysymykseni on osoitettu tätä palstaa seuraavalle henkilölle, jolla on mahdollisesti kokemusta Ahlroth-suvun tutkimuksesta tai joka on perehtynyt sukunimiin.

Olen kuullut, että Ahlroth sukunimenä olisi aikoinaan ollut käsityönharjoittajille annettu sukunimi. Eräässä sukukirjassa kerrotaan kuitenkin sotilaasta nimeltään Heindrich Ahlroth, joka oli oikelta nimeltään Larsson. Tämän sukupolven jällkeläisillä sukunimi on taasen vaihtunut aivan toiseksi.
Onko Ahlroth siis ollut yleinen myös sotilasnimenä Ruotsi-Suomessa?

Juha
30.08.18, 13:31
Ihan tyypillinen sotilasnimi, Lepänjuuri eli luonnosta napattu nimi. Sitä on käytetty ilman, että sen käyttäjillä on välttämättä ollut mitään sukuyhteyttä keskenään.

Esimerkiksi Uudellamaalla sitä ovat sotilaiden lisäksi käyttäneet merimiehet ja juuri nuo mainitsemasi käsityöläiset.

Pelkkä sama sukunimi ei kuitenkaan kerro sukuyhteyksistä, sillä nimeä on voitu käyttää eri puolilla maata eri syistä, luontonimi kun on




Juha

ahopaann
30.08.18, 13:39
Kiitos nopeasta kommentista. Olen jonkin verran tutkinut erästä ruotusotilassukua, toisennimistä, mutta tämä nimi ei ole aiemmin tullut vastaan sotilailla.

Onko sitä käytetty laajasti muuallakin kuin Uudellamaalla?

Juha
30.08.18, 13:44
Käytä HisKiä - sillä voi etsiä samannimisiä



Juha

ahopaann
30.08.18, 13:49
Täytyypä kokeilla.:)

ahopaann
30.08.18, 14:22
Noin äkkipäätään kokeilin sillä HisKin haulla. Valitsin lääni kerrallaan ja siitä kaikki paikkakunnat, annoin isän sukunimeksi Ahlroth-nimen.

Kaikista eniten näyttäisi tämännimisiä löytyvän Uudeltamaalta, Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta. Kun mennään idemmäksi, nimi tulee harvinaiseksi tai sitä ei esiinny ainakaan HisKin mukaan. Pohjois-Savossa tai Lapissa ei löytynyt yhtään sennimistä.

Julle
30.08.18, 20:57
< Tämä kysymykseni on osoitettu tätä palstaa seuraavalle henkilölle, jolla on mahdollisesti kokemusta Ahlroth-suvun tutkimuksesta tai joka on perehtynyt sukunimiin.

Olen kuullut, että Ahlroth sukunimenä olisi aikoinaan ollut käsityönharjoittajille annettu sukunimi. Eräässä sukukirjassa kerrotaan kuitenkin sotilaasta nimeltään Heindrich Ahlroth, joka oli oikelta nimeltään Larsson. Tämän sukupolven jällkeläisillä sukunimi on taasen vaihtunut aivan toiseksi.
Onko Ahlroth siis ollut yleinen myös sotilasnimenä Ruotsi-Suomessa? >

http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/ahlroth.html

Silleen

ahopaann
31.08.18, 09:18
Olen tuosta linkistä joskus jotain katsonutkin, mutta olin unohtanut sen kokonaan. Kiitos vinkistä!