PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukujutut: virheelliset syntymäajat


jussipuranen
03.01.18, 06:58
Henkilön rippikirjassa olevaan syntymäaikaan tulee joskus virheitä, kun henkilö siirtyy rippikirjan sivulta toiselle, uuteen rippikirjaan tai toiseen seurakuntaa.
(Minulla on henkilöitä, jotka esiintyvät rippikirjassa 3-4 eri syntymäajalla)

Miten nämä virheelliset syntymäajat kannattaa dokumentoida, jotta voin hakea henkilöä tietokannasta rippikirjassa oleva (virheellisen) syntymäajan perusteella? (mahdollisimman yksinkertaisella tavalla)

Jussi

Julle
03.01.18, 09:54
< Henkilön rippikirjassa olevaan syntymäaikaan tulee joskus virheitä, kun henkilö siirtyy rippikirjan sivulta toiselle, uuteen rippikirjaan tai toiseen seurakuntaa.
(Minulla on henkilöitä, jotka esiintyvät rippikirjassa 3-4 eri syntymäajalla)

Miten nämä virheelliset syntymäajat kannattaa dokumentoida, jotta voin hakea henkilöä tietokannasta rippikirjassa oleva (virheellisen) syntymäajan perusteella? (mahdollisimman yksinkertaisella tavalla)
>
Nyt en oikein ymmärrä?
Tietokantaan tallennetaan aina syntymäajasta vain oikeata todellista tietoa, joka tässä tapauksessa on aina ensisijaisesti kastettujen luettelosta. Rippikirjan tiedot ovat joskus vain vuoden tasoisia, eikä edes päivän tasoisia. Minusta ei ole edes tarvetta hakea henkilöä rippikirjoista syntymäpäiväyksellä, vaan perhekoostumuksella? Rippikirjallahan on tarkoitus vain tarkastaa perheen koostumus ja suhteet päämieheen. Olen yleensä merkinnyt huomioita osaan että henkilö esiintyy useammalla päiväyksellä rippikirjoissa, mutta rippikirjan jakso ja asuinpaikka ovat tällöin lähdeviitteinä korkeintaan. Syntymäpäiväyksen lähdeviitteenä on ylensä rippikirja ja kastettu päiväyksen ensi sijaisesti kastettujen luettelon lähdeviite tai lastenkirjan lähdeviite, jos kastettujen ei ole olemassa. Jos henkilölle ei löydy ollenkaan syntymävuotta, silloin laitan huomautuksen, että syntymävuosi on laskettuna kuoliniästä.

Merkitsemiseen

JHissa
03.01.18, 11:52
< Henkilön rippikirjassa olevaan syntymäaikaan tulee joskus virheitä, kun henkilö siirtyy rippikirjan sivulta toiselle, uuteen rippikirjaan tai toiseen seurakuntaa.
(Minulla on henkilöitä, jotka esiintyvät rippikirjassa 3-4 eri syntymäajalla)

Miten nämä virheelliset syntymäajat kannattaa dokumentoida, jotta voin hakea henkilöä tietokannasta rippikirjassa oleva (virheellisen) syntymäajan perusteella? (mahdollisimman yksinkertaisella tavalla)
>
Nyt en oikein ymmärrä?
Tietokantaan tallennetaan aina syntymäajasta vain oikeata todellista tietoa, joka tässä tapauksessa on aina ensisijaisesti kastettujen luettelosta. Rippikirjan tiedot ovat joskus vain vuoden tasoisia, eikä edes päivän tasoisia. Minusta ei ole edes tarvetta hakea henkilöä rippikirjoista syntymäpäiväyksellä, vaan perhekoostumuksella? Rippikirjallahan on tarkoitus vain tarkastaa perheen koostumus ja suhteet päämieheen. Olen yleensä merkinnyt huomioita osaan että henkilö esiintyy useammalla päiväyksellä rippikirjoissa, mutta rippikirjan jakso ja asuinpaikka ovat tällöin lähdeviitteinä korkeintaan. Syntymäpäiväyksen lähdeviitteenä on ylensä rippikirja ja kastettu päiväyksen ensi sijaisesti kastettujen luettelon lähdeviite tai lastenkirjan lähdeviite, jos kastettujen ei ole olemassa. Jos henkilölle ei löydy ollenkaan syntymävuotta, silloin laitan huomautuksen, että syntymävuosi on laskettuna kuoliniästä.

Merkitsemiseen
Kyllä rippikirjoissa olevat virheelliset syntymäajat kannattaa kirjata, sillä usein virhe on tapahtunut jo varhaisessa vaiheessa, joten henkilö voi kulkea virheellisellä syntymäjalla koko elämänsä jopa hautaamiseensa asti tai virheellinen kirjaus tapahtuu naimisiin mennessä eli on tapauksia, jossa aviomies on saanut vaimonsa syntymäajan ja vaimo taas sisarensa syntymäajan. Käytänössä siis kannattaa kirjata milloin ja missä virheellinen kirjaus näkyy ensimmäisen kerran ja mahdollinen syy esim. rippikirjoissa vaimon syntymäaika. Näissä tapauksissa juuri lähdeviitteet ovat tärkeämpiä, sillä kastettujen luetteloja ei ole yleensä kuin yksi kun taas henkilö esiintyy useammassa rippikirjassa.

Julle
03.01.18, 18:18
< Kyllä rippikirjoissa olevat virheelliset syntymäajat kannattaa kirjata, sillä usein virhe on tapahtunut jo varhaisessa vaiheessa, joten henkilö voi kulkea virheellisellä syntymäjalla koko elämänsä jopa hautaamiseensa asti tai virheellinen kirjaus tapahtuu naimisiin mennessä eli on tapauksia, jossa aviomies on saanut vaimonsa syntymäajan ja vaimo taas sisarensa syntymäajan. Käytänössä siis kannattaa kirjata milloin ja missä virheellinen kirjaus näkyy ensimmäisen kerran ja mahdollinen syy esim. rippikirjoissa vaimon syntymäaika. Näissä tapauksissa juuri lähdeviitteet ovat tärkeämpiä, sillä kastettujen luetteloja ei ole yleensä kuin yksi kun taas henkilö esiintyy useammassa rippikirjassa. >

Ymmärrän, mutta virheellisillä ei tee mitään. Minulla onkin jokaiselle tapahtumalle lähdeviitteet ja rippikirjan jaksojen lähdeviitteet osoittavat pikemminkin asuinpaikkaa ja sen muutosta kuin syntymäpaikkaa. Samoin on kuolin- ja hautausmerkinnän suhteen se on tietenkin haudattujen luettelosta. Siinähän voi olla samanlaiset virheet kuin syntymäajassakin.

Siksi alunperin valitsinkin Brother´s Keeperin!

Kokeilemisiin

jussipuranen
03.01.18, 18:55
Tässä esimerkki ongelmastani:

Ananias Tarvainen on syntynyt 16.6.1859 Pieksämäellä Hällinmäen talossa N:o 17.

Oletetaan, että löydän Ananias Tarvaisen hautakiven, jossa syntymäaikana on 16.6.1857. Miten voin tarkistaa, onko juuri tämä Ananias tietokannassani?

Eräs ratkaisu:
Olen dokumentoininut Ananiaksen historian (alku)

lk 1862-66 s 96 Hällinmäki 17 (s 16.6.1859). lk 1867-79 s 96 Hällinmäki 17 (s
16.6.1857), ....

Nyt voin hakea historiakentästä merkkijonoa "(s 16.6.1857)" ja näin löydän oikean henkilön.

Onko muita parempia tapoja?

Jussi

Juha
03.01.18, 19:43
Laita se tieto tekstikenttään, koska niistä voi hakea ihan samalla tavalla

Ei ongelmaa


Sinänsä en ymmärrä, miksi laittaa ihminen tietokantaa ennen kuin on varma kuka hän on :D:




Juha

jussipuranen
03.01.18, 20:42
Minä tutkin välillä henkilöitä syntymähetkestä eteenpäin, jolloin edellä kuvatun tapaisia tilanteita tulee esille.

Ts. minulla on henkilö tietokannassa ja myöhemmin löydän muualta samannimisen henkilön ja haluan tietää, onko hän se henkilö, joka minulla jo on tallessa.

Näitä tilanteita ovat myös avioliitot. Seuraan henkilöä, löydän hänen aviopuolisonsa ja haluan tarkistaa onko tämä jo valmiiksi tietokannassani.
Jos on, selviän vähemmillä jatkotarkistuksilla.

Mikäli syntymäaika on oikea - ei mitään ongelmaa yleensä ole, mutta tapauksissa joissa syntymäaika on muuttunut niitä yleensä on.


Jussi

JHissa
04.01.18, 11:33
< Kyllä rippikirjoissa olevat virheelliset syntymäajat kannattaa kirjata, sillä usein virhe on tapahtunut jo varhaisessa vaiheessa, joten henkilö voi kulkea virheellisellä syntymäjalla koko elämänsä jopa hautaamiseensa asti tai virheellinen kirjaus tapahtuu naimisiin mennessä eli on tapauksia, jossa aviomies on saanut vaimonsa syntymäajan ja vaimo taas sisarensa syntymäajan. Käytänössä siis kannattaa kirjata milloin ja missä virheellinen kirjaus näkyy ensimmäisen kerran ja mahdollinen syy esim. rippikirjoissa vaimon syntymäaika. Näissä tapauksissa juuri lähdeviitteet ovat tärkeämpiä, sillä kastettujen luetteloja ei ole yleensä kuin yksi kun taas henkilö esiintyy useammassa rippikirjassa. >

Ymmärrän, mutta virheellisillä ei tee mitään. Minulla onkin jokaiselle tapahtumalle lähdeviitteet ja rippikirjan jaksojen lähdeviitteet osoittavat pikemminkin asuinpaikkaa ja sen muutosta kuin syntymäpaikkaa. Samoin on kuolin- ja hautausmerkinnän suhteen se on tietenkin haudattujen luettelosta. Siinähän voi olla samanlaiset virheet kuin syntymäajassakin.

Siksi alunperin valitsinkin Brother´s Keeperin!

Kokeilemisiin
Virheellisillä juuri tekee, sillä juuri se esiintyy yleensä rippikirjoissa ja kuolleissa eli oikea syntymäaika yksilöi henkilön, mutta virheellinen auttaa etsimään henkilöä esim. rippikirjoista, joten tärkeää on tietää milloin virhekirjaus tapahtui ja mahdollinen syy. Käytännössä siis kannattaa merkitä lähteisiin, että tässä lähtien henkilöllä on väärä syntymäaika, sillä tästä on apua jos henkilöä ei löydä seuraavasta rippikirjasta ja häntä tarvitsee etsiä myös muualta. Kyseessä on siis tiedon kirjaaminen vastaisuuden varalle.

Julle
04.01.18, 20:01
< Virheellisillä juuri tekee, sillä juuri se esiintyy yleensä rippikirjoissa ja kuolleissa eli oikea syntymäaika yksilöi henkilön, mutta virheellinen auttaa etsimään henkilöä esim. rippikirjoista, joten tärkeää on tietää milloin virhekirjaus tapahtui ja mahdollinen syy. Käytännössä siis kannattaa merkitä lähteisiin, että tässä lähtien henkilöllä on väärä syntymäaika, sillä tästä on apua jos henkilöä ei löydä seuraavasta rippikirjasta ja häntä tarvitsee etsiä myös muualta. Kyseessä on siis tiedon kirjaaminen vastaisuuden varalle. >

Minusta juuri sillä virheellisellä syntymävuodella tai -päiväyksellä ei tee yhtään mitään, vaan rippikirjassa oikean henkilön yksilöi ja vahvistaa suhteet vanhempiin ja sisariin sekä rippikirjan jakso ja ehtoollisella käynnit eli minä vuosina on asunut asuinpaikkakunnalla. Ts. aivan sama mikä henkilön syntymävuosi tai -päiväys on, hän asemoituu perheen mukaan, ei syntymäajan.
Syntyneet/kastetut ja kuolleet/haudatut ovat henkilön perustietoja, kuten myös vihityt, sen sijaan rippikirjan jaksot ja sen yksittäiset rivit ovat henkilön tapahtumatietoja, joiden perusteella henkiöä ei voi yksilöidä.

Se vaan tahtoo olla, että Frank Sweetin "14 Steps to a Firmer Database" unohtuu monelta tietokanta-asiantuntijaltakin nykypäivinä. Sen sijaan vanhoja opiskelijoita tulee kymmenien vuosien jälkeen vastaan ja mainitsee ymmärtäneensä vasta vuosien jälkeen, mitä siinä todella lukee!

Lukemisiin

Anteroinen
05.01.18, 00:01
Entä jos kyseessä on joku talosta taloon muuttava piikatyttö? Eikö tässä tapauksessa tarvita hakemiseen sitä väärää tietoa? Ei minusta voida pitää kovin harvinaisena tapauksena. Kyllä minä ainakin tapaan kirjata ylös itselleni tiedot virheistä syntymäajoista. En tosin käytä mitään sukututkimusohjelmaa, niin kädet pysyvät avoimempina...

Julle
05.01.18, 09:46
< Entä jos kyseessä on joku talosta taloon muuttava piikatyttö? Eikö tässä tapauksessa tarvita hakemiseen sitä väärää tietoa? Ei minusta voida pitää kovin harvinaisena tapauksena. Kyllä minä ainakin tapaan kirjata ylös itselleni tiedot virheistä syntymäajoista. En tosin käytä mitään sukututkimusohjelmaa, niin kädet pysyvät avoimempina... >

Muutaman kymmenen vuoden kokemuksella ei! Perusongelma on, että syntymäpäiväystä ei sovi eikä voida käyttää henkilön yksilöimiseen. Se on tieto kuten muutkin perustiedot. Jos olet jo havainnut jonkin henkilön, sinulla on hänelle ohjelmistossa hänelle yksilöintitunnus ja jotkut perustiedot. Eli piialle yksilöintitunnus ja etunimi, sukunimi ja asuinpaikka sekä mahdollisesti vanhemmat. Jos hän muuttaa talosta, niin hänelle on parhaimmassa tapauksessa olemassa sisään- tai tulomuuttoilmoitus. Mainitsemassasi tapauksessa, jos hän muuttaa seurakunnan sisällä, ei varmasti löydy kuin <i fr sivunumero> ja <till p sivunumero>, tällöin yksilöivinä tietoina toimivat etunimi ja sukunimi sekä talonnimi sekä vahvistavana tietona syntymäpäiväys vuositasolla, vaikka se olisi väärinkin. Jos se puuttuu, niin kirkossakäynitmerkinnät ovat parempia oikean henkilön ratkaisemiseen, vaikka olisi kaksi saman nimistä henkilöä samssa talossa.

Ei roskaa sisään eikä sieltä ulos eli GIGOa-vastaan

jussipuranen
05.01.18, 11:09
Julle on aivan oikeassa siinä että pelkkää syntymäpäivää ei voi käyttää henkilön yksilöimiseen.

Syntymäpäivä on silti tärkeä tieto sukututkimuksessa.
Kun esimerkiksi tutkin Eevaa, joka käy piikomassa 10 talossa ja menee sitten naimisiin Aatamin kanssa.

Jos Eevan syntymäaika naimisiin mennessä on eri, kuin syntyneissä, haluan varmistaa, että kyseessä on sama Eeva ja siksi pyrin dokumentoimaan itseäni varten jokaisen talon, jossa Eeva on ollut ja missä vaiheessa syntymäaika on muuttunut.

Jos en dokumentoi, joudun luultavasti kahlaamaan samat sivut jossain vaiheessa uudelleen - ehkä useampaan kertaan. Tätä en halua tehdä. (nimimerkki: "Kokemusta on")

Jos joskus julkaisen jotain suvusta, ei sinne tietenkään kannata laittaa millä kaikilla syntymäajoilla henkilö on esiintynyt.

Muitakin muuttuvia asioita rippikirjoissa esiintyy
- sukunimet (esim sotilaat)
- etunimet ( Esim: Maria Elisabeth - Marja Lisa)
- ammatit (Tal, Torp., Itsellinen ...)

Täytyy tunnustaa, että näiden dokumentoinnissa minulla on puutteita.
Aloittelevana sukututkijana en tajunnut kuinka tärkeää on kaiken dokunentointi.




Jussi

Julle
05.01.18, 16:38
< Muitakin muuttuvia asioita rippikirjoissa esiintyy
- sukunimet (esim sotilaat)
- etunimet ( Esim: Maria Elisabeth - Marja Lisa)
- ammatit (Tal, Torp., Itsellinen ...)
>
Pitää paikkansa ja aikansa kestää kullakin ennen kuin huomaa - yleensä vasta sitten kun henkilöiden lukumäärä kasvaa suureksi määrältään!

BK:ssa on oma tapahtumansa nimen muutokselle = Legal Name Change päiväyksineen.
Sukunimet olen yrittänyt normaalistaa Mikkonen - Paikkala: Sukunimet mukaan, jos se sieltä löytyy. Olen jo vuosia sitten ehdottanut tämän tekmistä myös HisKiin, jotta sen hyväksikäyttö helpottuisi. Muitakin on Sahlstedtin Sukunimi-info. http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/ ja Väestörekisterikeskus

Etunimissä olen pyrkinyt kunkin aikakauden muotoon Kustaa Vilkuna: Oma nimi ja lapsen nimi -mukaan. Muitakin on, kuten Väestörekisterikeskus. Samoin olisi tehtävä HisKiin.

Ammatit ovat ongelmalliset, mutta jos on paljon, olen merkinnyt jokaisen erikseen aikoineen.

Myösp paikannimet ovat normaalistettavissa seurakunta Lisätietoja mukaan kylittäin, mutta talonnimet eivät, ellei käytä nykyistä kiinteistörekisteriä.

Silleen

jussipuranen
05.01.18, 19:59
Minusta tuo etunimien normalisointi pitäisi kuulua sukututkimusohjelman ominaisuuksiin. (vähän niinkuin Hiskissä)

Tällöin jokainen voisi käyttää niitä nimiä mitää haluaa (ei syntyisi pitkiä riitoja siitä miten nimet pitäisi normalisoida). Lajittelun (haun) pitäisi tapahtua aina normalisoidun nimen perusteella. Olisi lisäksi hyvä, jos käyttäjä voisi määritellä lisää normalisoituun nimeen liittyviä kirjoitusmuotoja.

Varsinkin siinä vaiheessa kun syntyneiden luettelossa tulevat käyttöön suomenkieliset nimet, käyttäisin mielelläni niitä.

ts. voisin käyttää rinnakkain nimiä Taavetti ja Tuavetti, Ida ja Iita, Tahvo ja Tahvana, Juho ja Juhana, ...

Jussi