PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miten eteenpäin


toni75
23.12.17, 17:08
Y-67 testitulos saapui ja tulos oli n-m231. Tämän perusteella liityin N North Eurasia projektiin ja sieltä sain tarkennuksen "proto-Finnish branch" ja kehoitettiin testaamaan z-1925 tai bigY. Mitä tuo lisätietoa tuo z-1925 tuo minulle ja kehotetaanko seuraavaksi testaamaan z-1926, z-1927 jne. Mites tuo bigY, antaisiko se minulle mitään lisätietoa? Yhtään 67-markkerin matchia ei ole, 37 kaksi kappaletta gd 3 ja 4. 25-markkerilla 11 kpl joista yksi gd 0, 5 kpl gd1 ja 5 kpl gd2. 12 markkerilla 121 matchia. Jostain fylogeneettisestä puusta vertailin arvoja siellä oli hämäläisillä samat arvot kuin minulla (24 14 10 10 20 8). Y-111 testi ei kait tuo mitään lisäarvoa minulle kun ei noita matcheja ollut tuossa 67 tasollakaan

Jos joku haluaisi vähän valottaa täysin aloittelijaa näissä asioissa ettei tule turhaan tehtyä noita lisätestejä niin kit nro ftdna:ssa on 784111.

ilkant
23.12.17, 17:57
Minun henkilökohtainen mielipide tähän on, että jos noin 400 - 500 euroa ei tunnu liian suurelta summalta, kannattaa tilata Big Y. Tämän hetken tarjouksessa alennuksia voi saada siis $ 100 ovh $ 575 hinnasta. Niitä alennuskuponkeja liikkuu sosiaalisessa mediassa. Tarjous lienee voimassa vuoden loppuun asti.

Mitä siitä saa? Ensinnäkin Y-67 korotetaan ilmaiseksi Y-111 tulokseksi. Eli saa 111 markkeria. Plus ne pienemmät markkerimäärät. Suurella markkerimäärällä löytyy läheisempiä isä-linjan mätsejä ja pienemmillä markkerimäärillä kaukaisempia. Mätseissä tulee mukaan GD-lukema, joka merkitsee mätsin etäisyyttä. Yksi GD ero tarkoittaa yhtä mutaatiota. Sitten noilla GD:llä on ominaisuus, että tarkemmissa eli suuremmissa markkerimäärissä ne kasvavat.

Ja Big Y testaa kymmeniä tuhansia snippejä kun esim. SNP-paketti vaoin noin 20 riippuen haplosta. Big Y sisältää ns. novel variantteja eli sellaisia snippejä, joita ei ole muista näytteistä tavattu. Nämä auttavat aikanaan löytämään (asiantuntijat etsivät niitä, ei testin teettäjä, jos ei välttämättä itsekin halua olla mukana) uusia tarkempia haploryhmiä (terminaalihaploryhmä). Näin ollen vaikutus jatkuu vuosia tulevaisuuteen. Löytyy uutta tarkempaa ja täsmällisempää.

Tämä oli ehkä selitetty sillä tavalla, ettei aloittelija ymmärrä kaikkea. Kuitenkin jos vähänkin vakavammin haluaa tutkia dna:lla sukuaan, Big Y on lähes välttämätön testi. :) Ja siitä voi sitten jatkaa edulliseen $ 49 YFull-analyysiin. Jotkut pääsevät sen pohjalta kiinni kirkonkirjojen aikaisiin tietoihin. Ja jos haluaa säästää Big Y hinnan, voi kuitenkin joutua tilaamaan niitä halpoja testejä sen verran paljon, että maksamista tulee yhtä paljon ja ties enemmänkin.