PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : MyHeritage ja julkisuuslait


hiltunen
21.11.17, 10:26
Törmäsin Legacy-sovelluksen päivitettyäni sellaiseen ihmeellisyyteen, että jotkut sukututkijat ovat julkaisseet elossa olevien tietoja MyHeritage-palvelussa. Palvelu on julkinen, eli tiedot saa näkyviin ilman rekisteröitymistä kuten Legacy-sovelluksen kautta.

Tiedot ovat julkaistu ja laitettu osaksi MyHeritagea ilman asianomaisten lupaa tietojen julkaisuun. Tiedot eivät ole koskaan olleet aiemmin julkisiakaan.

Toisaalta, uudet EU lait säätävät, että ihmisen on oikeus tulla unohdetuksi, eli vaikka tiedot olisivatkin olleet joskus julkisia, rekisterin pitäjän on ne pyynnöstä poistettava.

EU:n lakien näkökulmasta http://ec.europa.eu/justice/data-protection/ asia pitäisi olla aika selvä.

Suomen lakien näkökulmasta olen tehnyt tutkintapyynnön tietosuojavaltuutetulle ja haluan nähdä miten asia täällä etenee.

MyHeritagen osalta on outoa, että heitä ei saa kiinni mistään muualta kuin puhelimella. Sukututkija, joka tiedot on julkaissut, näkyy kyllä, mutta häneen ei saa yhteyttä muuta kuin maksamalla MyHeritagelle.

Rikosoikeuskäytäntö kiinnostaisi sen verran, että jos tiedätte aiempia tuomioita aiheeseen liittyen, niin laittakaa tiedoksi.

Sopimusoikeuden näkökulmasta tilanne on siinä mielessä selvä, ettei mitään sopimusta tietojen julkaisusta ole koskaan tehty ja näin ollen tietojen julkaisija on toiminut väärin.

Miten sukututkimuspiirit suhtautuvat tietosuojalakeihin ja tulisiko tietosuojanäkökulmaa korostaa entisestään?

Anteroinen
21.11.17, 12:22
Minä en sitten millään osaa hyväksyä EU:n tai Suomen lakipykäliä tässä asiassa moraalisesti oikeiksi. Minusta kenelläkään ihmisellä ei tulisi mistään syystä milloinkaan olla oikeutta vaatia hänet jättämään sukututkimuksellisesta julkaisusta saati sitten rekisteristä pois.

hiltunen
21.11.17, 13:12
Minä en sitten millään osaa hyväksyä EU:n tai Suomen lakipykäliä tässä asiassa moraalisesti oikeiksi. Minusta kenelläkään ihmisellä ei tulisi mistään syystä milloinkaan olla oikeutta vaatia hänet jättämään sukututkimuksellisesta julkaisusta saati sitten rekisteristä pois.

Ehkä asiaa pitää tarkastella siitä näkäkulmasta kuka tiedosta hyötyy?

Mikäli julkaisee esimerkiksi elossa olevan syntymäajan, joka mahdollistaa sosiaalisen hakkeroinnin, identititeettivarkaudet yms. rikokset, niin silloin moraalin kannalta on aika selvää se, ettei tietoa pitäisi julkaista.

Humoristisesti voisi ajatella siten, että mafiatyyliin kiristys aloitetaan sillä, että sukulaiset kärsivät ensin. Sukututkija tekee palveluksen mafialle, jos kerää kiristettävän ihmisen sukutiedot ja julkaisee ne netissä.

Rekisterin pitäjän kannalta asia ei sukututkimuksessa ole niin selvää. Mikäli rekisteriä ei koskaan julkaista, vaan tietoa käytetään sukutiedon kartoittamiseen myöhempää käyttöä varten ja omiin tarkoituksiin, ei sen pitäisi ketään loukata. Tällöin kuitenkin rekisterin pitäjä on oltava vastuussa siitä, että hän käsittelee arkaluontoista tietoa lakien ja asetusten mukaisesti.

MyHeritagen osalta on tietysti helppo syöttää sen tietokannat täyteen feikkitietoa. Riittää, että tekee GEDCOM-tiedoston ja muokkailee satunnaisesti päivämääriä ja muuta tietoa ja lataa sen heidän palveluunsa.
Näkisin kuitenkin fiksummaksi sen, että he sitoutuvat lakeihin ja asetuksiin ja piilottavat elossa olevien tiedot. Siten kuin sukututkijat yleensä käsittääkseni toimivat.

JHissa
21.11.17, 14:04
Ehkä asiaa pitää tarkastella siitä näkäkulmasta kuka tiedosta hyötyy?

Mikäli julkaisee esimerkiksi elossa olevan syntymäajan, joka mahdollistaa sosiaalisen hakkeroinnin, identititeettivarkaudet yms. rikokset, niin silloin moraalin kannalta on aika selvää se, ettei tietoa pitäisi julkaista.

Humoristisesti voisi ajatella siten, että mafiatyyliin kiristys aloitetaan sillä, että sukulaiset kärsivät ensin. Sukututkija tekee palveluksen mafialle, jos kerää kiristettävän ihmisen sukutiedot ja julkaisee ne netissä.

Rekisterin pitäjän kannalta asia ei sukututkimuksessa ole niin selvää. Mikäli rekisteriä ei koskaan julkaista, vaan tietoa käytetään sukutiedon kartoittamiseen myöhempää käyttöä varten ja omiin tarkoituksiin, ei sen pitäisi ketään loukata. Tällöin kuitenkin rekisterin pitäjä on oltava vastuussa siitä, että hän käsittelee arkaluontoista tietoa lakien ja asetusten mukaisesti.

MyHeritagen osalta on tietysti helppo syöttää sen tietokannat täyteen feikkitietoa. Riittää, että tekee GEDCOM-tiedoston ja muokkailee satunnaisesti päivämääriä ja muuta tietoa ja lataa sen heidän palveluunsa.
Näkisin kuitenkin fiksummaksi sen, että he sitoutuvat lakeihin ja asetuksiin ja piilottavat elossa olevien tiedot. Siten kuin sukututkijat yleensä käsittääkseni toimivat.
MyHeritagen osalta yhden ongelman muodostaa se, että sen pääkonttori sijaitsee Or Yehudassa, Israelissa ja sillä on myös muutamia sivukonttoreita Yhdysvalloissa mutta ei EU:n alueella. MyHeritage noudattaa siis Israelin ja osin myös Yhdysvaltojen lainsäädäntöä, eli sitä eivät EU:n lait koske
https://yle.fi/uutiset/3-8677348
Toisaalta suomalaisten tiedonantajien kohdalla noudatetaan Suomen henkilösuojalakia
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523
ja EU: asetuksia
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0679&from=FI
joita ollaan nyt uudistamassa
http://www.tietosuoja.fi/fi/index/euntietosuojauudistus.html
Hyvänä lähtökohtana voitaisiin pitää Suomen sukututkimusseuran käytännesääntöjä
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/sshy/kaytannesaannot.pdf
jotka tietosuojavaltuutettu on myös hyväksynyt.

eyrjola
21.11.17, 15:49
Tukeehan valtiokin jo ihmisten tiedoilla rikollista liiketoimintaa. Esimerkiksi auton omistaja/haltijatietojen avulla voi rikollisjengi kätevästi selvittää ryöstökohteen. Ei muuta kuin yksi porukka Levillä (tiedustelijat) ja toinen pääkaupunkiseudulla (murtautujat).

Juha
21.11.17, 15:54
Nimimerkki Anteroinen; kyllä jokaisella täytyy olla täysi oikeus päättää julkaistaanko hänestä tietoja vai ei.


Juha

ristojohannes
21.11.17, 17:57
Juha,

Jokin aika sitten oli lehdissä pitkät luettelot ihmisistä ja heidän tuloistaan.
Tuskinpa he itse päättivät, että nimi pitää olla lehdessä.

Juha
21.11.17, 17:59
Niiden tietojen julkisuus perustuu lakiin. Mielelläni äänestän ehdokasta, joka on valmis muuttamaan ao. lakia.

Sukututkimus ei ole maailman tärkein asia eikä kenelläkään ole velvollisuutta luovuttaa tietojaan ellei halua.


Juha

Anteroinen
21.11.17, 18:00
Nimimerkki Anteroinen; kyllä jokaisella täytyy olla täysi oikeus päättää julkaistaanko hänestä tietoja vai ei.


Juha

Kyllä minä jatkan eriävällä kannalla. Hyviä perusteluja en ole vielä kuullut vastakkaiselle kannalle. Ajatus, että sukututkimusten julkaisuja on rajoitettava niinkin absurdista syystä, että joku voi ehkä käyttää sitä identiteettivarkauksiin. Voi hyvänen aika sentään, onko typerämpää kuultu? Tämä on vainoharhaista höpinää. Vaikka näin olisi jo jollekin tapahtunutkin - tai vaikka tapahtuisi vastaisuudessakin - niin vainoharhaisena höpinänä se pysyy.

Kyllä löytyy maailmasta tapoja identiteetti joltain varastaa, jotka ovat paljon helpompia ja käytännöllisempiä kuin MyHeritagesta syntymäpäivien selailu. Sen kun valitsee sopivan Facebook höynän niin kyllä löytyy mummot, syntymäpäivät, osoitteet ja puhelinnumerot. Sukututkimuspalvelut hyvin harvoin tarjoavat tällaisia tietoja. Onko kukaan lukenut sukukirjaa johon olisi painettu kaikkien sukulaisten henkilötunnukset tai puhelinnumerot? Siinä voisin jo tulla hiukan vastaan jos joku löytää.

Minusta on täysin naurettavaa, että suomalainen lainsäädäntö käytännössä estää suosittujen kansainvälisten palvelujen käyttämisen sukututkimukseen kaikista sen hyödyistä huolimatta. Tunnettuahan on, että paljon amatöörien virheitä netissä liikkuu, ja siltä kannalta on hyvä olla varovainen, mutta siitähän tässä ei ole kyse. Turha uskotella.

Kyllä, onhan se kohteliasta kysyä joltain haluavatko he tietoa itsestään sukukirjaan ja eritoten olla kirjoittamatta jos joku ei tahdo. Tahdikasta. Hyvän tavan ja käytöksen mukaista. On asia ihan erikseen pitäisikö tällaisia pyyntöjä ihan lain voimalla pakottaa toteuttamaan.

Juha
21.11.17, 18:02
Puhumme nyt kahdesta ihan eri asiasta.

Laki on asia erikseen ja sen kiristäminen ei ole kenenkään etujen mukaista.


Minä puhun nyt ihan henkilökohtaisista tunteista ja asioista. Se oikeus on jokaisella oltava, että saa päättää laitetaanko tiedot esille vai ei



Juha

ristojohannes
21.11.17, 18:24
Juha kirjoitti kenenkään ei tarvitse LUOVUTTAA tietojaan.
Entä jos ne otetaan.
Juhan kotikunnan jokaisen kirkkoon kuuluvan ennen 1962 syntyneen ihmisen synt.ajat saa Turun maakunta-arkistosta, kun menee ja kirjoittaa ne muistiin

Muuten, näin minä olen tehnyt.
Sukututkimuksen opettaja Vuorela varmaan kertoo mitä lakia olen rikkonut ja minkälaiset seuraamukset minulle on tulossa, kun näin julkisesti tunnustan tämän.

Juha
21.11.17, 18:27
Tiedät Risto varsin hyvin itsekin että tietojen kerääminen on sallittua.


Turha yrittää provosoida minua. Käytännesäännöt ja Kansallisarkiston käyttölupa ovat sinullekin tuttuja asioita, joten jätetään tämä tähän.

Olemme puhumassa tietojen julkaisusta, emme niiden keräämisestä.



Juha

ristojohannes
21.11.17, 18:51
Huomasit, että hieman provosoin, mutta eräät edustamasi seuran käytännesääntötulkitsijat ovat pitäneet tiedostoani laittomana henkilörekisterinä, koska en ole ilmoittanut elossa oleville ihmisille, että he ovat tiedostossani.
Tietoja en ole erityisemmin suojannut, vaan tietokoneeni ovat olleet perheenjäsenteni vapaassa käytössä.
Lisäksi olen syyllistynyt tietojen jakamiseen sukututkijaystävilleni.

Anteroinen
21.11.17, 20:20
Puhumme nyt kahdesta ihan eri asiasta.

Laki on asia erikseen ja sen kiristäminen ei ole kenenkään etujen mukaista.

Minä puhun nyt ihan henkilökohtaisista tunteista ja asioista. Se oikeus on jokaisella oltava, että saa päättää laitetaanko tiedot esille vai ei

Minusta emme puhu. Minä en ole kanssasi asiasta samaa mieltä. Ei ihmisillä pidä olla lopullista oikeutta päättää siitä mitä heistä saa julkaista. Ei voi olla niin, että jos jollekulle tulee paha mieli niin ei saa kirjoittaa asioita ylös.

Absurdiksihan tämän minulle tekee, että nythän varmaan puhutaan lähinnä henkilötiedoista, eikö niin? Syntymäpäivät, vihkipäivät, kuva, nimi, vanhemmat sen sellaiset? Tällaisia asioita jotka vastaisi varmaan asiaa sen paremmin ajattelematta tuntemattomalle kahvijonossa?

Minunhan kantani on niin jyrkkä että jos suvussa on esimerkiksi nyt ääriesimerkkinä murha ollut nyt vaikka esimerkiksi 1980-luvulla, tekijä ehkä elossa, niin siitä kyllä pitää saada kirjoittaa sukujulkaisuun. Ilman lupaa keneltäkään, kunhan tietoja löytyy. Minusta ei ole oikein ettei näin saisi toimia. Tietojen pimittäminen on minusta lukijalle valehtelemista. Lisäksi jos suvussa asiasta kuitenkin tiedetään, niin onhan se nyt yksinomaan tyhmän näköistä jättää asia mainitsematta. Tulee sellainen kuva, että "ei nyt tuotakaan tiennyt, ihme älykääpiö, varmaan soopaa koko tutkimus".

Juha
21.11.17, 20:26
Voi sentään....en voi ymmärtää asennettasi. Sukututkimus ei ole maailman tärkein asia. jokaisella todellakin on vapaassa maassa oikeus kieltää tietojensa levittely. Muuten alkaa olot olla kuin jossain menneen ajan itävaltiossa.

Sen jälkeen kun minusta aika jättää, on jokseenkin yhdentekevää mitä minusta kirjoitetaan. Sitä ennen jokaisella on oltava oikeus kieltoon.

En puhu edellä itsestäni vaan ihan yleisellä tasolla.


Suomessa on luojan kiitos julkaisuvapaus. Se tarkoittaa myös vastuuta. Me kaikki voimme julkaista ihan mitä tahansa, mutta muilla on sitten oikeus viedä pahimmillaan oikeusistuimen päätettäväksi julkaisun sopivuus.


Sukututkijan on syytä kunnioittaa tutkimuskohteitaan. Totuuden kertominen on hyvä asia, mutta joskus sillä ei saavuteta yhtään mitään.

Mutta olisiko tämä nyt tässä - turha jankata asiaa jossa toinen on toista ja toinen toista mieltä. Jokainen tekee tavallaan. Viime kädessä lukija päättää mikä on mielenkiintoista ja mikä ei :D:



Juha

ristojohannes
21.11.17, 21:10
Anteeksi Juha, että pommitan Sinua, mutta koska vastaat tällä hetkellä Sukututkimusseurassa sukututkijoitten koulutuksesta, niin mielipiteelläsi on merkitystä
Tosin olet ilmoittanut kahteen otteeseen tänään viestittelyssä, ettei "sukututkimus ole tärkeä"
Voin kertoa, on se

Onko ihmisen nimi ja syntymäaika arkaluontoista tietoa ?

Voiko sukuharrastajan tiedosto, jossa on mukana paljon elossa olevia ihmisiä, olla laiton henkilörekisteri ?

Juha
21.11.17, 21:17
Seuran sivuilla ovat käytännesäännöt. Ne määrittelevät mitä tietoja on lupa tallentaa ja mitä ei.

Minulla ei ole niihin lisättävää.

Tietokanta missä on nimiä ja tunnistetietoja on henkilörekisteri. Siitäkin puhutaan em käytännesäännöissä.

Juha

Jorma
21.11.17, 21:23
Miksi tingata Juhan kanssa, kun meillä on maassa tietosuojavaltuutettu?

Juha
21.11.17, 21:27
Provosointia. Tässä ei ole kyse mistään mielipiteestä. Kuten Jorma totesi , meillä on virallinen taho näitä asioita varten.

Sieltä saa tietoa tarvittaessa.



Juha

Anteroinen
21.11.17, 21:31
Ehkäpä kyse on enemmikin siitä, että on ihmisiä, joiden mielestä tietosuojavaltuutetun mielipiteet ja lain kirjain ovat hölmöjä/turhanpäiväisiä/vähintään avautumisen ja kritiikin arvoisia.

ristojohannes
21.11.17, 21:38
Minä lopetan "tinkaamisen"
huomasin, ettei Juha osannut vastata kysymyksiin, vaan "käski kattoa kirjasta"

Julle
21.11.17, 21:48
< Onko ihmisen nimi ja syntymäaika arkaluontoista tietoa ?
>
Oli miten oli, minä olen päätynyt luovuttamaan tietojani seuraavasti:

Näytä yksityiskohtaiset tiedot elossa olevistakin
Älä sisällytä tietoja elossa olevista, jotka ovat alle NN vuotta
Muuta nimi ”Elossa”
Näytä nimi, mutta tyhjää yksityiskohtaiset tiedot elossa olevista, jotka ovat alle NN vuotta
Muuta nimi ”Elossa” ja tyhjää yksityiskohtaiset tiedot elossa olevista, jos ovat alle NN vuotta
Näytä nimi, mutta tyhjää yksityiskohtaiset tiedot, jopa kuolleista, jos syntymästä on NN vuotta.
Muuta nimi ”Yksityinen” ja tyhjää yksityiskohtaiset tiedot, jos syntymästä on NN vuotta.NN on yleensä 2. kohdassa 100 vuotta ja syntymätapauksissa 30 vuotta.
"Elossa" ja "Yksityinen" eivät sano yhtään mitään, mutta näyttää sen, että jotain on pariskunta saanut aikaiseksi!

Silleen

Hannu Virttaalainen
22.11.17, 07:08
Juha kirjoitti kenenkään ei tarvitse LUOVUTTAA tietojaan.
Entä jos ne otetaan.
Juhan kotikunnan jokaisen kirkkoon kuuluvan ennen 1962 syntyneen ihmisen synt.ajat saa Turun maakunta-arkistosta, kun menee ja kirjoittaa ne muistiin

Muuten, näin minä olen tehnyt.
Sukututkimuksen opettaja Vuorela varmaan kertoo mitä lakia olen rikkonut ja minkälaiset seuraamukset minulle on tulossa, kun näin julkisesti tunnustan tämän.
Risto. kun itse kysyit ja provosoit niin provosoiduin ja vastaan vastakysymyksellä

Mahdoitko allekirjoittaa jonkin paperin ennen kuin pääsit Juhan kotikunnan tietoja maakunta-arkistossa, nykyään Kansallisarkisto Turku, katsomaan? Luitko ehdot, joihin sitouduit? Sama koskee myös Genin ja MyHeritage käyttöä, niissäkin käyttäjä sitoutuu palvelun käyttöehtoihin, mutta näiden ulkomailla sijaitsevien palveluiden ei tarvitse noudattaa Suomen ja EU: säännöksiä ehdoissaan. Tarkoittaako se, että Suomen ja EU:n säännöksiä pitää muuttaaa parin ulkomaisen sukututkimuspalvelun takia?

Hannu Virttaalainen
22.11.17, 07:22
Minusta emme puhu. Minä en ole kanssasi asiasta samaa mieltä. Ei ihmisillä pidä olla lopullista oikeutta päättää siitä mitä heistä saa julkaista. Ei voi olla niin, että jos jollekulle tulee paha mieli niin ei saa kirjoittaa asioita ylös.

Absurdiksihan tämän minulle tekee, että nythän varmaan puhutaan lähinnä henkilötiedoista, eikö niin? Syntymäpäivät, vihkipäivät, kuva, nimi, vanhemmat sen sellaiset? Tällaisia asioita jotka vastaisi varmaan asiaa sen paremmin ajattelematta tuntemattomalle kahvijonossa?

Minunhan kantani on niin jyrkkä että jos suvussa on esimerkiksi nyt ääriesimerkkinä murha ollut nyt vaikka esimerkiksi 1980-luvulla, tekijä ehkä elossa, niin siitä kyllä pitää saada kirjoittaa sukujulkaisuun. Ilman lupaa keneltäkään, kunhan tietoja löytyy. Minusta ei ole oikein ettei näin saisi toimia. Tietojen pimittäminen on minusta lukijalle valehtelemista. Lisäksi jos suvussa asiasta kuitenkin tiedetään, niin onhan se nyt yksinomaan tyhmän näköistä jättää asia mainitsematta. Tulee sellainen kuva, että "ei nyt tuotakaan tiennyt, ihme älykääpiö, varmaan soopaa koko tutkimus".

Kyllähän minusta murhaajan elossa olevilla mahdollisille vanhemmille, lapsille ja lapsenlapsilla sekä ehkä muillekin, ei siis rikokseen osallistujille, heidän tietojensa julkaiseminen ilman heidään lupaansa on minusta aivan kohtuutonta tällaisessa sukututkimuksessa.
Vai pitääkö isien pahoista teoista kärsiä neljänteen sukupolveen?

Anteroinen
22.11.17, 09:09
Kyllähän minusta murhaajan elossa olevilla mahdollisille vanhemmille, lapsille ja lapsenlapsilla sekä ehkä muillekin, ei siis rikokseen osallistujille, heidän tietojensa julkaiseminen ilman heidään lupaansa on minusta aivan kohtuutonta tällaisessa sukututkimuksessa.
Vai pitääkö isien pahoista teoista kärsiä neljänteen sukupolveen?

No ei toki pidä "kärsiä", kun ei mitään "kärsimystä" aiheuttavaa kerran tapahdu. Ei faktoista puhuminen ole mikään rangaistus. Totuuden tahallinen pimittäminen ja perimätiedon tuhoaminen on sen sijaan minusta kohtuutonta. Vieroksun ajatusta, että tällaisien asioiden pitäisi ensin unohtua ennen kun niitä voi tutkia uudestaan ja niistä saa puhua vain luvan kanssa.

Hannu Virttaalainen
22.11.17, 09:25
Tässä ote MyHeritagen suomenkielisistä ehdoista:

"Lisäksi sinun pitäisi ennen tietojen lisäämistä varmistaa, että sinulla on elossa olevien henkilöiden suostumus heitä koskevien tietojen tai materiaalin lisäämisestä MyHeritageen. Jos henkilö on alaikäinen (tyypillisesti alle 18v) eikä voi tehdä sopimuksia sinulla tulee olla alaikäisen vanhemman tai huoltajan suostumus ennen tietojen lisäämistä. Kaikissa tapauksissa sinun tulee selvittää myöntymisen seuraukset henkilölle (tai hänen holhoojalleen)."

Viralliset ehdot ovat englanniksi, mutta kyllä tämän perusteella jokainen elävien tietoja ilman lupaa syöttävä rikkoo sopimusehtoja. Mitä sopimusrikkomuksesta seuraa on sitten toinen kysymys. Mutta se on selvää, ettei MyHeritage ota vastuuta sopimuksen vastaisesta toiminnasta itselleen vaan se jää sopimuksen vastaisesti toimivalle.

ristojohannes
22.11.17, 09:45
Keskusteluketjun avaaja kysyy:
Rikosoikeuskäytäntö kiinnostaisi sen verran, että jos tiedätte aiempia tuomioita aiheeseen liittyen, niin laittakaa tiedoksi.

En ole havainnut, että sukuharrastajia on ollut leivättömän pöydän ääressä.

Joten keskustelemme aiheesta, joka ei ole mikään ongelma lainvalvojan mielestä, kunhan nyt keskustelemme ajankuluksi.

Muuten, miten tunnollisesti mahtaisimme noudattaa nopeusrajoituksia, ellei olisi pelkona sakkojen saaminen

Hannu Virttaalainen
22.11.17, 11:27
Keskusteluketjun avaaja kysyy:
Rikosoikeuskäytäntö kiinnostaisi sen verran, että jos tiedätte aiempia tuomioita aiheeseen liittyen, niin laittakaa tiedoksi.

En ole havainnut, että sukuharrastajia on ollut leivättömän pöydän ääressä.

Joten keskustelemme aiheesta, joka ei ole mikään ongelma lainvalvojan mielestä, kunhan nyt keskustelemme ajankuluksi.

Muuten, miten tunnollisesti mahtaisimme noudattaa nopeusrajoituksia, ellei olisi pelkona sakkojen saaminen

Rikos- tai siiviilioikeudenkäynti on aina myös aikaa ja rahaa vievä asia, joten kynnys on useimmilla aika korkea. Ennakkotapaus jonkun periaatteen miehen maksamana olisi tietenkin asioita selkeyttävä.

Minä kyllä aloittaisin tästä:

"
Yksityisyyttä koskevat yhteydenotot
Jos sinulla on yksityisyyteen, Websivuston käytäntöihin tai Websivustolla toimimiseen liittyviä kysymyksiä, jos haluat pääsyn meillä sinusta oleviin tietoihin tai tietoja niistä, päivittää tai korjata henkilökohtaisia tietojasi, sulkea pääsyn tietoihisi tai poistaa niitä tai vastustaa (laillisin syin) henkilökohtaisten tietojesi prosessointia (ole hyvä ja huomioi, että joissakin olosuhteissa pääsy henkilökohtaisiin tietoihin voi olla rajoitettu), voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostilla privacy*myheritage.com tai kirjoittaa meille alla olevaan osoitteeseen:
Customer Support
MyHeritage Ltd.
PO Box 50, Or Yehuda 60250, Israel
"
Kommunikointi englanniksi voi tietenkin olla joillekin hankalaa, mutta kumpihan mahtaa olla kalliimpi asianajaja vai tulkki?

Edellä oleva MyHeritage.fi kohdasta yksityisyyspolitiikka (Yksityisyyskäytännöt on päivitetty viimeksi 25.9.2017), siellä lukee myös

"
Muutosten jälkeinen Websivuston käyttö tarkoittaa hyväksymistäsi. Ellet hyväksy näitä yksityisyyskäytäntöjä, ole hyvä älä käytä Websivustoa.
"

Myös Genin kohdalla löytyy vastaava, kun vaan jaksaa ja osaa etsiä.

Markku Pelttari
23.11.17, 11:30
Turhaan tässä nyt syytetään MyHeritagea yksityisten tietojen julkaisemisesta. Kunkin henkilön kohdalla on hyvin helppo lehdellä "Ekstrat" klikata ruksi kohtaan "Yksityisyys", jolloin verkossa olevalla perhesivustolla näkyy k.o. henkilön kohdalla vain teksti "Tuntematon". Itse olen menetellyt näin kaikkien elossa olevien henkilöiden suhteen, paitsi itseni. Menettely täyttänee julkisuus- ym. lakien vaatimukset. Hassultahan se toki näyttää, esim. lapseni ovat tuntemattomia.:):):) Toki omassa yksityisessä projektissani, joka siis ei ole julkinen, näkyvät kaikki tiedot.

Anteroinen
23.11.17, 11:37
Turhaan tässä nyt syytetään MyHeritagea yksityisten tietojen julkaisemisesta. Kunkin henkilön kohdalla on hyvin helppo lehdellä "Ekstrat" klikata ruksi kohtaan "Yksityisyys", jolloin verkossa olevalla perhesivustolla näkyy k.o. henkilön kohdalla vain teksti "Tuntematon". Itse olen menetellyt näin kaikkien elossa olevien henkilöiden suhteen, paitsi itseni. Menettely täyttänee julkisuus- ym. lakien vaatimukset. Hassultahan se toki näyttää, esim. lapseni ovat tuntemattomia.:):):) Toki omassa yksityisessä projektissani, joka siis ei ole julkinen, näkyvät kaikki tiedot.

Niinhän sitä luulisi, mutta ei. Katsos MyHeritagen serverit eivät ole Euroopassa niin ei EU lait päde ja näin ei saa tehdä, koska valtuutettua rupeaa harmittamaan. Lisäksi MyHeritage myy tietosi mafialle. KOSKAAN EI VOI TIETÄÄ!! :rolleyes:

Hannu Virttaalainen
24.11.17, 07:53
Niinhän sitä luulisi, mutta ei. Katsos MyHeritagen serverit eivät ole Euroopassa niin ei EU lait päde ja näin ei saa tehdä, koska valtuutettua rupeaa harmittamaan. Lisäksi MyHeritage myy tietosi mafialle. KOSKAAN EI VOI TIETÄÄ!! :rolleyes:

Tuskin mafia maksaa MyHeritagen tiedoista, kun tietomurto on halvempi ratkaisu.

MyHeritage voi myydä tietosi, lue: https://www.myheritage.fi/FP/Company/popup.php?p=privacy_policy

Pari lainausta viitatuista yksityisyysehdoista:

"MyHeritage luovuttaa henkilökohtaisia tietojasi ainoastaan hyvin rajatuissa tilanteissa, jotka ovat alla."

"ii) Yrityskaupan yhteydessä: siinä tapauksessa, että MyHeritage tai olennainen osa sen omaisuudesta tai osakkeista myydään, siirretään tai luovutetaan (kokonaan tai osittain ml. yhteys konkurssiin tai sen kaltaiseen prosessiin), ovat henkilökohtaiset tiedot osa siirrettävää omaisuuserää."

Kyseessä ei siis ole mikään kuviteltu salaliitto tai salajuoni tai jonkun vainoharhainen kuvitelma, vaan ihan normaalia laillista liiketoimintaa. Kyllä firman saa myydä omaisuuksineen ja asia on selvästi ilmaistu palvelun ehdoissa

Rahanarvoisinta tiedoissasi ei ole nimesi ja syntymäaikasi vaan sukuyhteytesi. Kuka siis niistä maksaisi, jotta MyHeritagen omistajat myisivät yhtiönsä? LinkedIn, Facebook vai Google? MyHeritage osti itse Genin, joten ainakin MyHeritage uskoo sukututkimustiedon olevan rahanarvoista.

Pää pois pensaasta. Kyllä sukututkimustiedollakin on rahallinen arvo ja sen voi muuttaa rahaa tuottavaksi liiketominnaksi

Kyllä sinä saat antaa omat tietosi MyHeritagelle. Vaan saatko mielestäsi tosiaankin tehdä samoin lupaa kysymättä sukulaisillesi mukaan lukien kaikki 2.-serkkuja (pikkuserkkuja) kaukaisimmatkin 'sukulaisesi'?

Anteroinen
24.11.17, 09:16
Kyseessä ei siis ole mikään kuviteltu salaliitto tai salajuoni tai jonkun vainoharhainen kuvitelma, vaan ihan normaalia laillista liiketoimintaa. Kyllä firman saa myydä omaisuuksineen ja asia on selvästi ilmaistu palvelun ehdoissa

Rahanarvoisinta tiedoissasi ei ole nimesi ja syntymäaikasi vaan sukuyhteytesi. Kuka siis niistä maksaisi, jotta MyHeritagen omistajat myisivät yhtiönsä? LinkedIn, Facebook vai Google? MyHeritage osti itse Genin, joten ainakin MyHeritage uskoo sukututkimustiedon olevan rahanarvoista.

Pää pois pensaasta. Kyllä sukututkimustiedollakin on rahallinen arvo ja sen voi muuttaa rahaa tuottavaksi liiketominnaksi

Kyllä sinä saat antaa omat tietosi MyHeritagelle. Vaan saatko mielestäsi tosiaankin tehdä samoin lupaa kysymättä sukulaisillesi mukaan lukien kaikki 2.-serkkuja (pikkuserkkuja) kaukaisimmatkin 'sukulaisesi'?

Onko tämän tarkoitus olla jotenkin huolestuttavaa, että MyHeritage voi myydä sinun tietosi? Tottahan minä sen tiesin, että he voivat tehdä niin. En kai minä muuten olisi niin sanonut. En ole siitä sen huolestuneempi kuin, että FaceBook tai Skype myisi kaikki minun yksityiskeskusteluni. Myyköön rauhassa, ei se minua liikuta. Pitäisikö minulle tulla paha mieli, että joku tekee tiedolla rahaa jostain periaatteellisesta syystä? Sori, mutta kun ei tule.

Kyllä se nyt minun näkökulmastani on ihan vainoharhaista, että huolehditaan siitä mitä MyHeritage tai Google voisi sukututkimustiedoilla tehdä. Oletettavasti tehostavat mainontaansa tai mahdollisesti hakukoneitaan. Mitä he oikeasti voivat tehdä, mikä aiheuttaisi vahinkoa?

Vastaus viimeiseen kysymykseesi taas on, että lain mukaanhan tietysti ei, koska laki on huono, mutta kyllä minusta pitäisi. En näe mitään syytä miksi ei näin saisi tehdä. Varsinkin jos tiedot pitää yksityisinä niinkuin Pelttarin sukupuussa. Kyllä FaceBook ja Google jo kaikki tyynni tietävät sinun serkkuistasi ja sukulaisistasi kunhan ovat olleet elossa viimeisen parin vuosikymmenen aikana ja nettiä käyttäneet.

Leo Suomaa
28.12.17, 13:48
Kertauksen vuoksi luin Sukututkimuksen käytännesäännöt. Ne ovat oikein hyvät säännöt tekijöittensä kannalta.

Kun vielä liitteeksi tulisi käyttäjien avuksi esimerkki kuvitellussa rekisteissä olevista tiedoista ja muutamasta kuvitellusta sukutaulusta, joihin olisi ensin kirjattu kaikki, se mitä oikein innokas tutkija on lähteistään löytänyt ja sen perässä sitten yliviivattu versio, josta ilmenisi (pykäläviittein varustettuna), mitä tietoa ei kumminkaan pidä kerätä (eikä tietenkään julkaista) tai miten muotoiltuna sen voi kerätä (ja seuraamuksia pelkäämättä myös julkaista).

Idea on soveltaen lainattu taannoisesta julkisuuslakikoulutuksesta, jonka aineistona olivat (kuvitellut) virkahakemukset. Hakemuksethan ovat sinänsä julkisia, mutta harjoituksen vuoksi nämä kuvitellut hakemukset oli kirjoitettu niin, että haettua virkaa ja hakijan nimeä lukuunottamatta jokseenkin kaikki muu kuvitellun hakijan hakemukseensa kirjoittama asia oli julkisuuslain mukaan salassa pidettävää tietoa.

tubike
17.03.18, 01:37
On myös olemassa sellaisia tietosuojaan liittyviä määräyksiä, jotka voivat liittyä esim. lähestymiskieltoon. Joskus ollakseen turvassa täytyy ihmisen voida salata perheensä asuinpaikka ja kakki tiedot jonka kautta heidät voitaisiin löytää. Silloin on joskus kyse kuolemanvaarasta.

Tuollaisissa tapauksissa ei esim. verotoimistokaan (tai lehti) julkaise ns. veronäyttelyssä ko. ihmisen tietoja. Miksi sitten joku sukututkija saisi viedä niitä ympäristöön (MyHeritage), josta joka viikko lähetetään "osumailmoituksia" Geni.com-sukupuiden ylläpitäjille ja kun vain nappia painaa, ko. tiedot siirtyvät Geniin? Sieltä sitten monesti näkyy lasten syntymäpaikat, joskus kunkin perheenjäsenen asuinpaikkakin.

Vaikka ei itsellä olisi ongelmia julkisuuden kanssa, on muita, joiden turvaksi nuo lait ja määräykset on tehty.

Sitä kyllä ihmettelen, että Arkistolaitoksen digitoiduissa dokumenteissakin on ihan kummallisia käyttörajoituksia: yksi sivu keskellä nidettä 1720-luvun Laatokan Karjalassa, ja toisaalta Korkeimman oikeuden kirjoissa rajoitettu 2 nidettä 1921, kun kaikki muut niteet päätöksineen ja selostuksineen ovat netissä julkisia, taisi olla vuoteen 1950 asti. Oman pappani rötöstelytkin ovat sieltä nähtävissä.

Lisäksi, jos huoletta jakaa tietojansa netissä, saa varautua myös hakkereiden nykyiseen tapaan perustaa palvelimia itselleen (juuri sinun koneellesi?) esim. virtuaalirahan louhimiseen itselleen (se maksaa sinulle kasvaneen datasiirron ja virrankulutuksen vuoksi). Entä sitten käyttämiesi verkkopankin tms. salasanojen varastaminen, onko se ok? Identiteettivarkauksista puhumattakaan, joka jo on tullutkin täällä aiemmin mainituksi.

Hyvä muistaa myös se, että jos jaat keräämääsi sukututkimusaineistoa tai vaikka sukukirjan, ovat jotkut heti valmiita viemään tiedot nettiin. Valokuvat ja kaikki. Olen itsekin ostanut kirpputorilta sukukirjan, jossa on oman perheeni tiedot. En tiennyt asiasta alunperin, sukulainen oli antanut ainakin osan tiedoista kirjan julkaisijalle. Kirjassa oli tekijän omistuskirjoitus eräälle suvun "julkkikselle".

Tuija K.

pirjosirainen
15.04.18, 14:54
Henkilötietojen päätyminen sinne sun tänne on jotarpeeksi kamalaa, mutta kun ne yhdistetään Voimaantulleeseen direktiiviin on pahat merrassa.
Tässä vähän tietoa salaista ollut, kun kukaan tuttavistani ei tiennyt.
Eli tuossa muutamia poimintoja:
"Komission toukokuussa 2013 antama ehdotus direktiiviksi maksujen vertailukelpoisuudesta, maksutilien siirtämisestä ja mahdollisuudesta käyttää perusmaksutiliä (nk. perusmaksutilidirektiivi) hyväksyttiin heinäkuussa 2014. Direktiivi yhtenäistää maksupalvelujen termistöä, edistää maksupalveluhintojen vertailtavuutta, helpottaa maksupalvelujen siirrettävyyttä maksupalvelutarjoajalta toiselle ja parantaa kuluttajien mahdollisuuksia avata perusmaksutilejä. Suomalaisille kuluttajille tämä muun muassa parantaa maksutilipalvelujen saatavuutta muissa jäsenvaltioissa.
http://vm.fi/maksujarjestelmat

EU:n tasoinen maksupalveludirektiivi PSD2 tulee voimaan ensi vuoden tammikuussa. Keskeisin muutos on se, että kolmannet osapuolet pääsevät pankkien apajille. Ne voivat tarjota kuluttajille maksutoimeksiannon käynnistyspalveluita, tilitietopalveluita ja korttipohjaisia maksuvälineitä.


http://oikeusministerio.fi/artikkeli/-/asset_publisher/maksupalvelulain-soveltamisala-laajenee-muutokset-voimaan-13-tammikuuta

Maksupalvelulain soveltamisala laajenee - muutokset voimaan 13. tammikuuta
Oikeusministeriö 14.12.2017 13.56
Uudistetun maksupalveludirektiivin, eli PSD2:n, ensimmäiset muutokset astuivat voimaan tammikuun puolen välin tienoilla.

Verkkorikollisuutta pyritään ehkäisemään sillä, että uusien palveluntarjoajien tulee olla rekisteröityneitä Finanssivalvonnan rekistereihin. Toisaalta kyseessä on koko Euroopan laajuinen direktiivi, mikä tarkoittaa sitä, että palvelua tarjoavan yrityksen ei tarvitse olla Suomeen rekisteröitynyt.

Sokea luottaminen ei siis kannata, mutta toisaalta ei ole syytä paniikkiinkaan. Kultainen taustojen selvittämisen keskitie on suositeltava. Jos on ollut tapana luovuttaa tietonsa helposti ottamatta selvää, kuka ja mihin tietoja käyttää, kannattaa nyt opetella taustojen metsästys."

Anteroinen
15.04.18, 15:54
En oikein ymmärrä miten tämä koskee sukututkimusta. Toki periaatteessa ihmisten pankkiasiointi voisi olla mielenkiintoinen osa sukututkimusta, mutten voi sanoa, että olisin havainnut kenenkään kertovan edes kuolleitten pankkiasioista, saati sitten julkaisevan missään ihmisten tilinumeroita.

pirjosirainen
15.04.18, 19:31
Kysymys on eriarvoisesta tiedoista. Jos tavanomaiset tiedot rajattuja, mutta henkilökohtaiset tilitiedot yleistä riistaa. Eli pankin tulee ne luovuttaa.
Miksi tämä salaaminenkin, ei ole tiedotettu.

Hakkeroijat voivat nyt jo olla putsaamassa tilejä, eihän se ole vaikea perustaa yritystä. joka tahtoo sitten niitä tilitietoja.
Anteeksi, jos meni ohi aiheesta.

Hyvää kevättä!
T. Pirjo.

Solja
06.06.18, 10:30
"Suositulle sukututkimussivustolle tehtiin jättimäinen tietomurto – yli 92 miljoonan käyttäjän tiedot päätyivät vääriin käsiin"


"GDPR:n perusteella tietovuodosta tulee informoida asianomaisia 72 tunnin kuluessa." Eipä mennyt niinkuin Strömsössä.


https://www.aamulehti.fi/uutiset/suositulle-sukututkimussivustolle-tehtiin-jattimainen-tietomurto-yli-92-miljoonan-kayttajan-tiedot-paatyivat-vaariin-kasiin-200994646