PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hämeenkoski Kosken kestikievari


Kristina
13.08.08, 14:03
Hei!

Olen jäljitellyt äidinäidin isän sukua Kärkölästä Hämeenkoskella syntyneisiin Forsmaneihin. Varhaisin löytämäni oli Henrik Hansson Forsman, joka olisi syntynyt Hämeenkosken Patomaassa 1791. Rippikirjasta 1777-1782 löytyi samasta kylästä yksi Hans Forsman, joka sopisi iältään, s. 1761. Hänen isänsä Petter Forsman, s. 1726, on isäntänä 1770-1780 luvun taitteessa Koski Patomaan kestikievarissa. Vaimo on Anna Oberg (tarkoittaneeko Åbergia), syntymävuosi sama kuin miehellään. http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/hameenkoski/rippikirja_1777-1782_tk331/86.htm

Ripilläkäyntimerkinnät ovat aika harvassa, eikä tulomerkintöjä ole, ei myöskään patronyymimerkintöjä.

Onko kellään tietoa, milloin kestikievari perustettiin tai mistäpäin Forsmanit tänne tulivat? Edellisestä rippikirjasta en ole vielä kestikievaria löytänyt.

Terveisin

Seppo Niinioja
13.08.08, 15:03
Hei!

Ei ole tietoa näistä henkilöistä, mutta tuli mieleen että kestikievarin pitoon luultavasti tarvittiin lupa maaherralta tai alemmalta viskaalilta, kuten pitäjänkäsityöläisen ammattiinkin. Ehkä päätös löytyy tuomiokirjoista. Pitäisi itsenikin selvittää tarkemmin äidinäidinisänisän kestikievarinpitoa Janakkalassa. Hänellä se näyttää olleen sivubisnes talon pidon ohella.

t. Seppo

Helena V.
13.08.08, 18:56
Hei,

Minulle on kirjautunut seuraavaa Petter Forsmanista ja Anna Öhbergistä:

Janakkalan sisäänmuuttaneet:
26.4.1759 26.8.1759 Leppäcoski inspektor Petter Forsman Stockholm
alkup - LISÄ: gift
muuttaja: hans hustru Anna Öhberg

Janakkalan poismuuttaneet:
3.10.1765 Leppäcoski gårdsfogden Petter Forsman Nurmijärfvi
muuttaja: des käraste Anna Öhberg
muuttaja: deras dotter Anna Britha
muuttaja: deras son Hans
muuttaja: deras son Jean
muuttaja: deras son Petter

Lapsia:
Leppäkoski:
9.11.1759 11.11.1759 Leppäcoski Petter Forsman Anna Öhberg Johannes

Janakkala:
15.6.1762 18.6.1762 Leppäcoski Petter Forsman Anna Öhlberg Johan
- myöh. kankuri, k. Hämeenkoskella 9.4.1826, pso Hedvig Larsdr Appelroth

Nurmijärvellä:
1.3.1766 2.3.1766 Nääsgård (Förra Gårdsfogd:) Pett: Forssman Erich

Anna Britan ja Petterin syntymää en ole löytänyt, mutta kaiketi olivat pariskunnan lapsia kumminkin.

Näyttäisi siis, että ovat tulleet Ruotsista.

t. Helena V.

Seppo Niinioja
13.08.08, 19:19
Tuntuipa oudolta tuo Nurmijärven Nääsgård, mutta se näkyykin olevan nykyinen Kytäjän kartano Hyvinkään alueella, Kai Vähäkallion 1970-luvulla surullisenkuuluisaksi tekemä, mutta nykyään ihan kunniallinen hevotila ynnä muuta.

Sotamarsalkka Åke TOTT sai siihen kartano-oikeudet 1634.

(Lähde: http://www.forum-fet.fi/mar02/wallen/020422.html )

Seppo Niinioja

Kristina
13.08.08, 19:47
Hei,

Minulle on kirjautunut seuraavaa Petter Forsmanista ja Anna Öhbergistä:

Janakkalan sisäänmuuttaneet:
26.4.1759 26.8.1759 Leppäcoski inspektor Petter Forsman Stockholm
alkup - LISÄ: gift
muuttaja: hans hustru Anna Öhberg

Janakkalan poismuuttaneet:
3.10.1765 Leppäcoski gårdsfogden Petter Forsman Nurmijärfvi
muuttaja: des käraste Anna Öhberg
muuttaja: deras dotter Anna Britha
muuttaja: deras son Hans
muuttaja: deras son Jean
muuttaja: deras son Petter

Lapsia:
Leppäkoski:
9.11.1759 11.11.1759 Leppäcoski Petter Forsman Anna Öhberg Johannes

Janakkala:
15.6.1762 18.6.1762 Leppäcoski Petter Forsman Anna Öhlberg Johan
- myöh. kankuri, k. Hämeenkoskella 9.4.1826, pso Hedvig Larsdr Appelroth

Nurmijärvellä:
1.3.1766 2.3.1766 Nääsgård (Förra Gårdsfogd:) Pett: Forssman Erich

Anna Britan ja Petterin syntymää en ole löytänyt, mutta kaiketi olivat pariskunnan lapsia kumminkin.

Näyttäisi siis, että ovat tulleet Ruotsista.

t. Helena V.

Hei!

Kiitos kovasti! Hansin lapset löytyvät varmaan syntyneiden luettelosta. Lastenkirjat on nimittäin merkitty mikrofilmiluettelossa oudosti vain yhdelle vuodelle, esim. 1770, 1800, 1825. Toivottavasti tarkoittaa aikajaksoa seuraavan kirjan alkuun.

Terveisin,

Seppo Niinioja
14.08.08, 14:28
Hei!

Kiitos kovasti! Hansin lapset löytyvät varmaan syntyneiden luettelosta. Lastenkirjat on nimittäin merkitty mikrofilmiluettelossa oudosti vain yhdelle vuodelle, esim. 1770, 1800, 1825. Toivottavasti tarkoittaa aikajaksoa seuraavan kirjan alkuun.

Terveisin,

Hei Seija,

Nurmijärven kirkkoherranvirasto on meiltä vajaan 15 min. ajomatkan päässä, joten voin hyvin jokin kerta käydä siellä, jos siitä voisi olla hyötyä ja ellei itselläsi ole Vantaalta paremmat yhteydet esim. Kansallisarkistoon. Nurmijärvellä on kaikki RK-kortit 1682 - n. 1962 (eivät konvertoituja) ja alkuperäisetkin kirjat ainakin viimeksi. MMA:n mikrokorttiluettelo n. vuoteen 1900 on tässä: http://www.narc.fi/Arkistolaitos/mma/mluett/nurmijrv.html

terv. Seppo

Kristina
14.08.08, 18:19
Hei Seija,

Nurmijärven kirkkoherranvirasto on meiltä vajaan 15 min. ajomatkan päässä, joten voin hyvin jokin kerta käydä siellä, jos siitä voisi olla hyötyä ja ellei itselläsi ole Vantaalta paremmat yhteydet esim. Kansallisarkistoon. Nurmijärvellä on kaikki RK-kortit 1682 - n. 1962 (eivät konvertoituja) ja alkuperäisetkin kirjat ainakin viimeksi. MMA:n mikrokorttiluettelo n. vuoteen 1900 on tässä: http://www.narc.fi/Arkistolaitos/mma/mluett/nurmijrv.html

terv. Seppo

Hej, Seppo!

Kiitos kovasti, mutta ajattelin tilata Hämeenkosken lastenkirjojen ja syntyneiden luetteloiden filmit lähikirjastoon, jonne on matkaa vain 1,5 km. Samalla voin skannata tärkeimmät sivut.

Pitää aloittaa siitä, että tarkistan ensin, onko kestikievarin isännän poika Hans Forsman todella esi-isäni, Henrik Hansson Forsmanin isä, vai oliko Padoman kylässä joku toinenkin samanniminen. Toivon, että hypoteesi osoittautuu oikeaksi. Samalla löytyisi ehkä äidin suvun "viikinkigeenin" alkuperä, jos Forsmanit ovat tulleet Suomeen lännestä. Äidin lähisuvussa on esiintynyt MS-tautia, joka joissakin tutkimuksissa on kytketty viikinkiperimään.

Taitaa muuten lähikirjastoni olla Vantaan ainoa, jossa voi paitsi lukea mikrofilmejä myös skannata niitä. Paljasjalkaisena vantaalaisena olen sattunut syntymään harrastusten kannalta juuri oikeaan kaupunginosaan.

Terveisin

eijali
14.08.08, 19:28
Jos ajattelet skannata Tikkurilan kirjastossa, niin siellä ovat huonossa jamassa asiat jo ties kuinka monetta vuotta skannaamisen suhteen, vaikka toista väittäisivät. ELLEI nyt sitten tällä viikolla ole jotain tapahtunut. Nimittäin siinä Canonin skannerissa eivät pysy säädöt ollenkaan kuvien välillä, eikä voi skannata jpg-harmaasävyjä tai edes 300 dpi kuvia, mikä olisi ehdoton edellytys. Ja yhden kuvan skannaamiseen menee kymmeniä sekunteja aikaa, kun siihen pitäisi mennä vain muutama sekunti. Laitoin sinne taas kerran kesäkuun alussa valituksen asiasta, mutta se meni taas sille kirjastonhoitajalle, joka vastaa siitä osastosta ja jonka mielestä missään ei ole vikaa. Tarkoitukseni oli siis ilmoitella asiasta ylemmälle taholle, mutta ei näköjään onnistunut. Siinä ovat varmaan itse skannerissa asiat pielessä, koska näitä ongelmia ei ole ollenkaan esim. Keravalla tai Järvenpäässä, joissa ainakin jommassakummassa on prikulleen samanlainen kone. Ja Espoon Sellossahan on aivan uusi skanneri nimenomaan mikrofilmien skannaamista varten pelkästään. Ja sinne saa lainaan filmejä Kansallisarkistosta.
Itse olen kyllä aiemmin skannannut Tiksissä omalle läppärille, mutta silloinkin siellä onnistui vain 200 dpi, mikä on siis liian vähän.
Mutta toivossa on hyvä elää...
Ja EHKÄ sekin asia vielä korjaantuu Tiksissä, ellei sitten nyt vihdoin olisi jotain jo tapahtunut, mitä siis suuresti epäilen, kun ei monien toivomusteni ja muidenkin esittämien pyyntöjen aikana mitään ole koskaan tapahtunut. Eli eivät ole joko saaneet tai pyytäneet kirjaston tietokonevastaavaa tai Canonin huoltomiestä paikalle.
Terveisin Eija L.

Helena V.
15.08.08, 12:15
Hei Seija,

En tiedä, mitä kaikkea olet jo tutkinut, mutta katselin vähän Hiskiä lähiseuduilta ja SSHY:n rippikirjoja koskien Henrik Hansson Forsmania. Alkuperäisistä on ehdottoman hyvä tarkastaa, mutta paljolta juoksemiselta säästyy, kun kollaa ensin kotona, mitä oman koneen äärestä löytyy.:)

Äkkiseltään näyttäisi, että Henrik Hansson kuolee Kärkölässä 1868 64-vuotiaana -> s. n. 1804. Lammilta löytyy

19.6.1804 20.6.1804 Tirmula Hans Forsman Eva Gabriels.dr 33 Hinrik

Lammita löytyy Hanssille ja Evalle syntyneinä myös Johannes ja Anna Greta
(Eva Lisa on syntynyt jo Hämeenkoskella 1791). Lammilla myös kuolee Tirmulan krouvari Hans Forsman (kuolinikä heittää pari vuotta)

29.1.1805 3.2.1805 Tirmula krog krog. Hans Forsman svulnad 44

Rippikirjassa löytyvät
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=4603&pnum=308

Eva Gabrielsdr muuttaa ensin s. 11
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=4603&pnum=16

ja sieltä takaisin Koskelle, missä kuolee 20.2.1817 Etolassa.

Ruotsista vielä... vaikka Petter Forsman vaimoineen tuli Ruotsista, niin ei ole mitenkään sanottu, että ovat siellä syntyneitä. Forsmaneja on useita sukuja kuten Öhbergejäkin. Molempia löytyy esim. Uudeltamaalta jo ennen Petterin ja Annan Suomeen muuttoa.

t. Helena V.

Kristina
15.08.08, 14:03
Jos ajattelet skannata Tikkurilan kirjastossa, niin siellä ovat huonossa jamassa asiat jo ties kuinka monetta vuotta skannaamisen suhteen, vaikka toista väittäisivät. ELLEI nyt sitten tällä viikolla ole jotain tapahtunut. Nimittäin siinä Canonin skannerissa eivät pysy säädöt ollenkaan kuvien välillä, eikä voi skannata jpg-harmaasävyjä tai edes 300 dpi kuvia, mikä olisi ehdoton edellytys. Ja yhden kuvan skannaamiseen menee kymmeniä sekunteja aikaa, kun siihen pitäisi mennä vain muutama sekunti. Laitoin sinne taas kerran kesäkuun alussa valituksen asiasta, mutta se meni taas sille kirjastonhoitajalle, joka vastaa siitä osastosta ja jonka mielestä missään ei ole vikaa. Tarkoitukseni oli siis ilmoitella asiasta ylemmälle taholle, mutta ei näköjään onnistunut. Siinä ovat varmaan itse skannerissa asiat pielessä, koska näitä ongelmia ei ole ollenkaan esim. Keravalla tai Järvenpäässä, joissa ainakin jommassakummassa on prikulleen samanlainen kone. Ja Espoon Sellossahan on aivan uusi skanneri nimenomaan mikrofilmien skannaamista varten pelkästään. Ja sinne saa lainaan filmejä Kansallisarkistosta.
Itse olen kyllä aiemmin skannannut Tiksissä omalle läppärille, mutta silloinkin siellä onnistui vain 200 dpi, mikä on siis liian vähän.
Mutta toivossa on hyvä elää...
Ja EHKÄ sekin asia vielä korjaantuu Tiksissä, ellei sitten nyt vihdoin olisi jotain jo tapahtunut, mitä siis suuresti epäilen, kun ei monien toivomusteni ja muidenkin esittämien pyyntöjen aikana mitään ole koskaan tapahtunut. Eli eivät ole joko saaneet tai pyytäneet kirjaston tietokonevastaavaa tai Canonin huoltomiestä paikalle.
Terveisin Eija L.

Hei!

No Tiksissä kyllä, mutta olen skannaillut jo pari vuotta siellä muistitikulle kiinnostavimmat kohdat. En ole havainnut mitään ihmeempiä ongelmia, enkä ainakaan hitautta. Mutta skannaankin sarjana eli yhden filmin sisältö sarjana. Toki on huomattavasti hitaampaa, jos haluaa tai tarvitsee jokaisesta kuvaruudusta erillisen tallenteen. Omaan käyttöön nämä ovat olleet aivan riittävän selkeälukuisia. 300dpi:tä en ole ole tarvinnut, miksi tarvitsisin?

Sellossa käymistä olen harkinnut, lähinnä sen tähden, että maakuntakirjasto on siellä ja Uudenmaan filmit paikan päällä, ei tarvitsisi tilailla. Ja sinne pääsee autolla paremmin kuin Kansallisarkistoon.

Jotta näin. Meillä on vissiin erilaiset skannaustarpeet.

Terveisin

Kristina
15.08.08, 14:18
Hei Helena,

aika pahasti on kesken sekä Kärkölän että Hämeenkosken tutkiminen. Ja epäilen, että Henrikille löytyy toinen isä, sotilas tai käsityöläinen. Tai sitten on tapahtunut nopea yhteiskunnallinen lasku. Kärkölän Forsmanit eivät kuuluneet maanomistajaluokkaan.

Nyt olen lähdössä kuitenkin mökille ja jatkan sitten syksymmällä.

Oli tosi mukavaa vaihtaa ajatuksia.

Terveisin,

eijali
15.08.08, 19:53
Skannaan paljon ja nimenomaan Scan to Batch eli eräskannausta. Tikkurilasta ovat muutkin kuin minä siirtyneet muualle juuri sen takia, ettei se kone toimi niin kuin pitäisi (vrt. Kerava ja Järvenpää). Mutta tietenkin, jos skannaa vain itselleen ja jaksaa odotella, niin kyllähän Tikkurilakin varmaan siihen tarkoitukseen soveltuu. Minua se harmittaa sen takia, että asun myös lähellä Tikkurilaa ja nyt joudun ajamaan pitkiä matkoja tavallaan turhaan.
Loppukesäisin terveisin Eija L.:)

Kristina
15.08.08, 23:07
Skannaan paljon ja nimenomaan Scan to Batch eli eräskannausta. Tikkurilasta ovat muutkin kuin minä siirtyneet muualle juuri sen takia, ettei se kone toimi niin kuin pitäisi (vrt. Kerava ja Järvenpää). Mutta tietenkin, jos skannaa vain itselleen ja jaksaa odotella, niin kyllähän Tikkurilakin varmaan siihen tarkoitukseen soveltuu. Minua se harmittaa sen takia, että asun myös lähellä Tikkurilaa ja nyt joudun ajamaan pitkiä matkoja tavallaan turhaan.
Loppukesäisin terveisin Eija L.:)

Hei Eija!

Hyvää loppukesää myös sinulle. Ehkä on sitten vain minun onneni, että Tikkurilan skannausjälki käy kotitarpeisiini.

Mutta ihan kiva tietää, että Keravan kirjastossa on hyvä skanneri. Olen töissä Korsossa ja sieltä on puolet lyhyempi matka Keravalle kuin Tikkurilaan, jos joskus työpäivän jälkeen kävisi kokeilemassa. Järvenpäähän saakka en kyllä viitsi lähteä.

Ihmettelen, ettei Lumoon ole hankittu skannaavaa mikrofilminlukulaitetta. Korson alueella asuu aika paljon sukututkijoita. Pitäiskö virittää "skanneriadressi"? Uusi kone on kuitenkin aina uusi kone.




Terkkuja