PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : DNA -tutkimus vai Geneettinen sukututkimus


Mauril
11.11.17, 10:47
Olisiko jo aika alkaa puhumaan asioista niiden oikealla nimellä.
DNA on tietoliikenneyhtiö jolla ei käsittääkseni ole mitään tekemistä sukututkimuksen kanssa.
Ehdotan, että jatkossa kaikissa tähän liittyvissä asioissa käytetään nimenä Geneettinen sukututkimus. Tämän voisi myös vaihtaa tämän ryhmän nimeksi.

Anteroinen
11.11.17, 12:02
Aprillia aprillia? Onko tämä vitsi? Geneettinen sukututkimus tutkii DNA:ta. Kukaan ei ole koskaan ajatellut, että kyseessä on DNA yhtiön suorittamat sukututkimukset.

ilkant
12.11.17, 22:40
DNA tulee sanasta deoksiribonukleiinihappo. Se tietoliikenneyhtiö on kyllä käyttänyt mainonnassaan tätä aasinsiltaa.

Juha
12.11.17, 22:43
Molemmat termit ovat yhtä oikeita.


Tietoliikenneyhtiö DNA aloitti toimintansa vasta 2000-luvulla. Dna on vanhempi juttu.




Juha

Mauril
16.11.17, 14:35
Minä en ole niin fiksu, että osaisin tutkia DNA:ta joten olen antanut sen tehtävän tutkimuslaitokselle. Itse sitten harrastan geneettistä sukututkimusta tulosten pohjalta.

Seija Randell
19.03.18, 16:36
Kyllähän geneettinen sukututkimus olisi asiallisempi ja laajempi termi, vaikka deoksiribonukleiinihapon tutkimisella sitä tehdään. Genetiikastahan lääketieteessäkin puhutaan, kun piilevän sairauden periytymistä selvitetään tai lapsen isää varmistetaan. Osasyy on varmaan se, ettei monellakaan ole sen kummempaa perustietoa perinnöllisyystieteestä.