PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kenestä kannattaa tehdä dna-testi


Sirpa V
15.10.17, 19:51
Heips,
:confused: Olen jo kauan miettinyt dna-testin tekemistä, mutten ole siihen vielä ryhtynyt. Lueskeltuani tässä näitä viestejä aloin miettimään kenestä se kannattaa tehdä. Testit maksavat kuitenkin jonkin verran ja monesta henkilöstä ei ole varaa tehdä testiä.:eek: Tulin siihen tulokseen, että testi kannattaa tehdä miespuolisesta henkilöstä eli jos teettäisin testin vain pojastani. Hänestähän voisi tehdä kaikki kolme testiä vai onko se sittenkään ihan kattava..."näkyykö" hänessä minun isälinja vai pitääkö kuitenkin testata sitä varten isäni ja äitini veljen poika (veljet eivät enää elossa)....? :confused:

eeva häkkinen
15.10.17, 21:27
Ihan noilla tiedoilla ei vastausta pysty antamaan. Miksi olet miettinyt testin tekemistä? Mitä haluat tietää? Paljonko sukutietoa on suvustasi / miehesi suvusta olemassa? DNA-testin tulos ei itsessään kerro kovinkaan paljoa, vaan siitä saatavaa tietoa joutuu kuljettamaan asiakirjatutkimuksen rinnalla, molemmat tukevat toisiaan.

Isälinja- eli Y-kromosomitestit kertovat vain pelkästä isälinjasta. Y-kromosomi periytyy isältä pojalle sellaisenaan lukuunottamatta mahdollisia mutaatioita. Mutatoitunut Y-kromosomi puolestaan periytyy miespuolisille jälkeläisille, joten mutaatiot toimivat sukuhaaran korvamerkkeinä. Kun sinulla ja miehelläsi on eri isä, kertoo poikasi testi vain miehesi isälinjasta. Oman isälinjasi genomin saat testauttamalla isäsi, veljesi, isäsi veljenpojan tai vaikka viidennen serkkusi, jos sukulaisuutenne on kulkenut vain miesten kautta. Perus-isälinjatesti Y67 (67 eri markkeria) on tarpeen ja riittävä, mutta kannattaa varmistaa, ettei isäsi 1-5 -serkkuja ole testattu. Jos isälinjatestejä on suvussa jo tehty, kannattaa katsoa, mitä jo tiedetään. Joskus saattaa sijoitus jonkun muun suvun jäsenen testaukseen antaa enemmän tietoa myös omasta (isäsi) paikasta sukulinjasta kuin hänen testaamisensa. Sama pätee miehesi isälinjan kohdalla, jos olet siitä kiinnostunut.
Joka tapauksessa kannattaa aina testata sukuhaaran vanhin elossaoleva jäsen. Y-testi kantaa pitkälle menneisyyteen, kymmeniä sukupolvia voidaan tunnistaa isälinjasukuisiksi. Y67 maksaa tällä hetkellä 199 $ Suomi-projektin kautta tilattuna, listahinta 268:- Lisäksi ensimmäistä testiä varten tarvitaan näytekitti, josta veloitetaan postituksineen n. 13 $. Sama näyte kelpaa kaikkiin testeihin, myös myöhemmin tilattaviin. FTDNA on mielestäni paras testifirma, eikä vain siksi, ettei se peri mitään vuosi- ym. maksuja, vaan pelkästään tilatut testit veloitetaan. Sillä on myös varsin tasokas labratyö ja laajin testivalikoima. Vain jos olet kiinnostunut enemmänkin lääketieteellisestä testitiedosta kuin sukututkimuksesta, saattaa 23adMe olla varteenotettava vaihtoehto - kovin paljon enemmän ei sekään kerro asiasta USA:n rajoitteiden takia.

Serkkutestit (FF) toimivat monessa suhteessa päinvastoin. Kun tulokset eivät huomioi mutaatioita vaan perustuvat DNA:n sirpaloitumiseen perimässä, häviää informaatio nopeasti sukupolvesta toiseen edettäessä, jo 3.-4. serkku saattaa hävitä osumista. FF-testejä kannattaa ottaa useammasta lähisukuisesta henkilöstä, koska tuloksista voidaan tuolloin päätellä, keneltä esivanhemmista mikäkin DNA-segmentti on peräisin. Tulosten purkaminen on joka tapauksessa salapoliisityötä ja päättelyä, mutta se kertoo sukulaisuudesta kaikkien esivanhempien kautta, ei vain isälinjaisen. FF-testin hinta taitaa juuri tällä hetkellä olla tarjouksessa 69 $, normaalisti 89:-

mtDNA-testit kertovat pelkästään äitilinjasta samoin kuin Y-testit isälinjasta. Hinta taitaa olla sama kuin Y67-testissä, mutta osumia tulee vähemmän ja kauempaa, koska mtDNA on pieni ja mutatoituu hitaasti. Vain FULL-testi kannattaa tilata (jos sitäkään).

Kannatta perehtyä asiaan, vaikkapa vain Ahti Kurrin "Sukututkimus pähkinänkuoressa" sivujen verran, ennen kuin alkaa aukoa lompakkoaan.
https://www.kurrinsuku.net/1

ilkant
15.10.17, 23:13
Jos ei tiedä, mitä testejä tehdä, niin FTDNA:n Family Finder on varmasti paras valinta vasta-alkajalle. Kun sitten myöhemmin haluaa isä- ja/tai äitilinjoja, niin tuosta samasta näytteestä saa nekin. Se on siellä laboratorion varastossa. Ei mene aikaa postituksiin (suunnilleen kuukausi tai pidempi aika).

Pojan näytteestä saa myös oman äitilinjan kuten myös tyttäristä. Isä-linjan saa vain pojista (tai miehestä). Miehestä saisi edelleen hänen äitilinjansa, joka on ihan eri linja kuin pojan äitilinja. Jne.

Ei tuo pojan testaus ole mikään huono valinta kun ei ole mitään erityistä, mitä haluaisi tietää. Family Finder kattaa noin 300 vuotta taaksepäin.

Ja kannattaa kysellä paljon ennen tilaamista, jos on epävarma. Niin minäkin tein. Lopulta olen teetättänyt vain yhden turhahkon testin kun olen teetättänyt 6 testiä. Varmasti jokainen ihminen antaa vähän erilaisia vastauksia tuohon kysymykseen.

Jorma
16.10.17, 09:06
Ilkant: Miehestä saisi edelleen hänen äitilinjansa... entä kun isä ja äiti ovat pikkuserkkuja äitilinjaa pitkin?

Sirpa V
16.10.17, 09:57
Kiitos vastauksista. :) Tutkittua tietoa suvusta , omastani ja miehen, on paljon, kun olen tehnyt sukututkimusta jo yli 20 vuotta. Dna-testin tekeminen vaan on ollut semmoinen mielenkiintoinen juttu. Ei siinä mitään syytä sen kummemmin olisi. Tiedän olevani juuriltani aika vahvasti pohjalainen, pienillä säväyksillä etelä-suomalaisuutta ja hämäläisyyttä.
Olen kyllä lueskellut tietoja asiasta, myös tuon linkatun sivun.
Itselläni ei ole veljeä, joten pitäisi testauttaa oma isäni y-linjan takia ja äitini veljien pojista joku. Hmm, pitää haastatella vanhempiani asian tiimoilta eli ketä voisin pyytää y-linjani testattavaksi...Tämä on tämmöinen pitkällinen prosessi, kun testit kuitenkin maksavat aika paljon, joten ajan kanssa edetään.:) Katsotaan nyt mitä tulen tekemään, mietintämyssy päähän ;)

Sirpa V
16.10.17, 11:29
Tuossa aloin miettimään viimeisimmän tekstini jälkeen...kiinnostavin lähisukujuonto, mihin dna-testaus olisi tuonut ehkä vastuksia, olisi isäni puolella. Hänen paappansa isä oli tuntematon ja joskus joku kertoillut tarinaa tataarisotilaista :rolleyes: Noh, ajallisesti tämän esi-isän syntymän aikoihin pohjanmaalla ei olisi ollut Venäjän armeijan sotilaita, mutta.. Tarkistin tiedoistani juuri, kun en muistanut ihan ulkoa, tässä tulee seinä vastaan isälinjan kanssa. Isäni äidillä oli vain yksi veli (hän jo kuollut) ja hänellä ei ole miespuolisia jälkeläisiä, joten se siitä. :( Mutta katsotaan mitä tuleman pitää :)

ilkant
21.10.17, 15:45
Ilkant: Miehestä saisi edelleen hänen äitilinjansa... entä kun isä ja äiti ovat pikkuserkkuja äitilinjaa pitkin?

Piirsin oikein kaavion tilanteesta. Ensiinäkin jos tuo pikkuserkkuus on kirkonkirjojen perusteella löytynyt, geenit saattavat mennä eri suuntiin... Äitilinjaa voi käsittääkseni testata perheen pojista tai tytöistä. Menevät molemmista samaan linjaan 3. sukupolvessa taaksepäin perheen äidin kautta.

ilkant
21.10.17, 15:47
Itselläni ei ole veljeä, joten pitäisi testauttaa oma isäni y-linjan takia ja äitini veljien pojista joku.

Isästäsi saat "isälinjasi". Sitaateissa sen tähden, että tyttärille ei periydy ollenkaan y-kromosomia. Ja äitisi veljenpojista saat äitisi "isälinjan", ei sinun omaa "isälinjaasi".

Sirpa V
23.10.17, 23:16
Isästäsi saat "isälinjasi". Sitaateissa sen tähden, että tyttärille ei periydy ollenkaan y-kromosomia. Ja äitisi veljenpojista saat äitisi "isälinjan", ei sinun omaa "isälinjaasi".

Lainasin ny tuohon sun tekstiäs palan, vaikka oikeestaan pitääs olla mun omaa tekstiä. No, joka tapaukses ku muistaas, että pitääs aina tarkastaa mitä tuloo kirjootettua, ku poisteloo sanoja ja lisäälöö toisia...Lause johon viittasit mun tekstis, oli näköjään mulla huonosti muotoiltu lause. Mulla oli jääny pois sanoja äitini perästä... :D: Aina ei onnistu tuo lauseen muodostus oikein :D: :D: :eek: