PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ignatiukset Pohjois-Karjalassa


jupasane
04.08.08, 07:40
Tietääkö kukaan Pohjois-Karjalan Ignatiusten lähtökohtaa ja sitä ovatko Pohjois-Karjalan Ignatiukset samaa sukua tunnetun Ignatiuksen pappis- ja virkamiessuvun kanssa? Onko Pohjois-Karjalan Ignatius-suku siis " rahvaaseen " vajonnut Ignatiuksen pappissuvun haara vai kokonaan eri suku?

Heikki Koskela
04.08.08, 09:19
Tietääkö kukaan Pohjois-Karjalan Ignatiusten lähtökohtaa ja sitä ovatko Pohjois-Karjalan Ignatiukset samaa sukua tunnetun Ignatiuksen pappis- ja virkamiessuvun kanssa? Onko Pohjois-Karjalan Ignatius-suku siis " rahvaaseen " vajonnut Ignatiuksen pappissuvun haara vai kokonaan eri suku?.

Olet tainnut jo katsoa Bergholmin kirjasta tietoja, kun lainasit hänen sanontaansa "rahvaaseen vajonnut". Mutta laitan kuitenkin hänen esittämänsä lähtökohdat suvulle tähän:
"Todenmukaista on, että Ignatius suku on lähtenyt Viipurin pitäjän Ignata l. Ignatilan talosta, pari kilometriä talosta itään...."

"....Mitään yhteyttä ei tunneta tämän suvun ja sen samannimisen suvun välillä, joka on Venäjällä ja jonka jäseniä myöskin on väliin Suomessa tavattu."

Tämä on siis Ignatius-suvun johdannossa kirjoitettu. Muutoinhan Ignatius-suku on levinnyt ympäri etelä-Suomea, mutta äkkiä vilkaisten en löytänyt Pohjois-Karjalassa syntyneitä Ignatiuksia, paitsi yhden jäsenen asuminen Ruokolahdella. Ei ole kaukana se epäilys, että kysymäsi sukuhaara on erillnen suku eikä rahvaaseen vajonnut Ignatius-haara.

Tapani Kovalaine
04.08.08, 10:09
Tilastoilla (ja emävalheillakin) voidaan valaista ja saada jokin ilmiö näyttämään tilastolliselta totuudelta. Niinpä taas tilaisuuden tullen tehdään:
vuosien 1887-1890 kaikki Liperin, Ilomantsin ja Pielisjärven kihlakuntien henkikirjat läpi käytyään Karjalaisen Osakunnan ylioppilaat saivat aikaan sukunimen kantajien tilaston. Yhteensä 1452 sukunimen joukosta löytyi Pohjois-Karjalasta 114 Ignatius -sukunimeä käyttävää henkilöä 120 vuotta sitten.
Heidän kotipitäjänsä tuolloin olivat: Kontiolahdessa 10, Kiihtelysvaarassa 2, Kiteellä 61, Rääkkylässä 1 ja Pielisjärvellä 40. Kukaan heistä ei tietääkseni ole rahvaaseen vajonnut eikä kajonnut! Ei ainakaan tilastomielessä...

Mauril
04.08.08, 10:53
Pohjois-Karjalan sukututkijoiden lehdessä 1/2004 oli hyvä artikkeli Pohjois-Karjalan Ignatiuksista: "Muutamia tietoja Ignatius nimestä ja Ignatius sukujen edustajista Savo-Karjalassa" Artikkeli löytyneen heiltä tai SSS:n kirjastosta.
Itse olen kirjannut sukuuni liittyviä Pielisen Ignatiuksia 1715 luvulta alkaen.

t. Mauri Lehikoinen

LahjaS
08.08.08, 22:45
Pohjois-Karjalan Ignatiusten ja muiden ”vierasnimisten” sukujen (n. 150) alkuperästä on myös julkaisussa:
Saarenseppä, A.R.: Pohjois-Karjalan vierasnimiset suvut, Helsinki, Kansanvalistusseuran Kotiseutukuvauksia 5-6, 1910, 45 s. (Ignatius s. 16-17). Julkaisun saa kaukolainaksi oman lähikirjaston kautta Varastokirjastosta (http://www.varastokirjasto.fi/http://www.varastokirjasto.fi/ (http://www.varastokirjasto.fi/http:/www.varastokirjasto.fi/) ) maksutta.
Julkaisun lopussa mainitaan mm. "Se Antti Ignatius, joka tuli Liperin hovin voudiksi, oli aivan toista haaraa, kuin Karjalan muut Ignatiukset, nimittäin Tuusulan papin Benedikt Ignatiuksen poika... Henkikirjojen mukaan on Ignatiuksia Kiteellä, Rääkkylässä, Tohmajärvellä, Kontiolahdella ja Pielisjärvellä. Kansa kutsuu heitä Natjuksiksi." Nähtävästi olen yhden "Natjuksen" jälkeläinen.
Terveisin
Lahja Voutilainen
s. Sormunen

Kari Kukkanen
11.08.08, 11:40
"Se Antti Ignatius, joka tuli Liperin hovin voudiksi, oli aivan toista haaraa, kuin Karjalan muut Ignatiukset, nimittäin Tuusulan papin Benedikt Ignatiuksen poika... "

Tuusulan papin B.I:n poika Anders oli katselmuskirjuri Tuusulassa, naimisissa Maria Enrotin kanssa vrt Bergholm s.661

terv. Kari K

Heikki Ignatius
13.04.09, 13:58
Pohjois-Karjalassa vaikuttaa ainakin neljä eri Ignatius -sukua, jotka eivät ole sukulaisia keskenään ja olen sukuni ainoa nimenkantaja Pohjois-Karjalassa. Sukuni on lähtöisin Ignattalan kylästä läheltä Viipuria. Suurin Pohjois-Karjalassa esiintyvä Ignatius -suku on Kiteen Ignatiukset. Kaksi muuta ovat Enon ja Nurmeksen suvut. Tosin sukuja saattaa olla useampikin, koska Ignatius (eri muodoissaan) on varsin yleinen kirkollinen nimi.
Heikki Ignatius
(heikki.ignatius*iki.fi)

Ansku
12.06.17, 09:20
Hei

Olen Pielisjärven Ignatiusten sukumatrikkelin ylläpitäjä ja (tutkija).
Tutkimukseni on pysähtynyt v, 1715 syntyneeseen Mårten Ignatiukseen.

Olen saanut Ignatiuksiin liittyviä yhteydenottoja, joissa on pohdittu, voisivatko Pielisjärven Ignatiukset olla sukua Kiteen Ignatiuksille. Myös yhteyttä Viipurin Ignatiuksiin on kyselty.

Nyt pohdinnassa on, oliko Mårten Ignatiuksen isä Samuel Ignatius, s. n. 1696 ja äiti Maria Drochkimasdotter, s. n. 1699. Ja Mårtenin isoisä olisi tämän mukaan Samuel Ignatius, s. n. 1660 ja isoäiti olisi Beata s. n. 1664 ja k. 1732 Kitee, Condiolassa.

Olen kiinnostunut myös kaikenlaisesta Ignatiuksiin liittyvistä tiedoista.

Anneli Kotisaari (ea.kotisaari at gmail.com)