PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Maalaus vanhasta kirkosta


Sami Lehtonen
15.07.07, 20:11
Olen törmännyt tauluun, joka esittää vanhaa kirkkoa (en tiedä missä), jonka on maalannut Eva Garde vuonna 1945 signeerauksen mukaan. Tietääkö joku jotakin kyseisestä henkilöstä tai onko edes koko suku jollekin tuttu?

Lähinnä kiinnostaa tietää mikä on taulun esittämä kirkko, mutta se on vähän vaikeaa, jos ei tiedä, olisiko syytä etsiä Suomesta, luovutetusta Karjalasta vai Ruotsin puolelta.

Seppo T.
15.07.07, 21:19
Olen törmännyt tauluun, joka esittää vanhaa kirkkoa (en tiedä missä), jonka on maalannut Eva Garde vuonna 1945 signeerauksen mukaan. Tietääkö joku jotakin kyseisestä henkilöstä tai onko edes koko suku jollekin tuttu?

Lähinnä kiinnostaa tietää mikä on taulun esittämä kirkko, mutta se on vähän vaikeaa, jos ei tiedä, olisiko syytä etsiä Suomesta, luovutetusta Karjalasta vai Ruotsin puolelta.

Voisikohan kyseessä olla Eila Gardemeister? Syntymäaikansa (1923)puolesta sopisi, mutta en tiedä minkälaista signeerausta hän on käyttänyt.

Seppo Töllikkö

Risto Toivonen
15.07.07, 23:03
Hakukone löysi ruotsalaisen papinrouvan Eva Garde nimeltään, joka on tehnyt exlibriksiä samoihin aikoihin.

Sami Lehtonen
16.07.07, 16:08
Hakukone löysi ruotsalaisen papinrouvan Eva Garde nimeltään, joka on tehnyt exlibriksiä samoihin aikoihin.

Suuret kiitokset! Itsekin Googlailin tuolla nimellä, mutta jotenkin olin hypännyt yli tuosta exlibris -artikkelista. Kappalainen Knut Garden puoliso ja journalisti Bo Garden ja taiteilija Bengt Garden äidille, joka lisäksi on vuosikymmeniä harrastanut Exlibristen taiteilua muidenkin kirjoihin pirtaan tuo maalaaminen voisi hyvinkin sopia. Puhumattakaan siitä, että kirkko kovasti muistuttaa Södertäljen Tveta kirkkoa; Knut Garde oli kappalaisena Södertäljessä.

Sami Lehtonen
30.08.08, 18:09
Onnistuinpa löytämään kyseisen maalarin pojantyttären, jolle tulin ko. taulun myyneeksi. Samalla selvisi, että Eva Garde oli omaa sukua von Schinkel ja että aviomies Knut harrasti ilmeisesti miekkailua ja lainasi nimensä ranskankielisestä komennosta "En garde!". Kyseinen käsky on tuttu minulle myös Boxe Française:sta (tuttavallisemmin Savate), jota tuli joskus harrastettua.

Pojantytär näyttää löytyvän myös ruotsinkielisestä wikipediasta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pia_Garde

Mielenkiintoista sinänsä, että kirpputorilta voi löytää vanhan taulun ja myöhemmin Internetistä tekijän sukua. Olen varsin iloinen siitä, että taulu löysi "kotiin".

Janne Asplund
30.08.08, 20:13
Onnistuinpa löytämään kyseisen maalarin pojantyttären, jolle tulin ko. taulun myyneeksi. Samalla selvisi, että Eva Garde oli omaa sukua von Schinkel ja että aviomies Knut harrasti ilmeisesti miekkailua ja lainasi nimensä ranskankielisestä komennosta "En garde!". Kyseinen käsky on tuttu minulle myös Boxe Française:sta (tuttavallisemmin Savate), jota tuli joskus harrastettua.

Pojantytär näyttää löytyvän myös ruotsinkielisestä wikipediasta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pia_Garde


Hei!
Aika hauska jutttu, jos pitää paikkansa tuo Garde-sukunimi.
Tuttu termi myös minulle tuo "En garde!".
Nimimerkki "Jo yli 20 vuotta miekkailua takana" :)
Suositeltava harrastus ikään ja sukupuoleen katsomatta! :)