PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pusulan Seleniukset


Henry.S
24.07.08, 16:12
Terve!

Olen täällä foorumilla kirjoitellut hieman Degerman ja Pira-sukuisista esi-isistäni.
Nyt olen alkanut tutkia suvun erästä toista haaraan ja siksi pyydänkin hieman apua.

Gabriel Degermanilla (1778-?) ja Anna Piralla (1770-?) oli poika nimeltä Jacob Degerman (1802-?) joka oli naimisssa Kristina Nyströmin (1807-?) kanssa.Heillä puolestaan oli tytär nimeltään Matilda Lovisa ( 19.12.1826 Espoo-8.3.1900 Pusula).Matilda Lovisa oli naimissa Gustaf Adolf Seleniuksen ( 24.2.1834 Pusula-19.11.1900 Pusula) kanssa,hän onkin jo sitten isoäitini isoisän isä.

Kysymys kuulukin,ketkä olivat Gustaf Adolf Seleniuksen vanhemmat ja isovanhemmat?

Kiitos etukäteen mahdollisita vastauksista!

Juha
24.07.08, 16:32
Löydät Gustaf Adolfin perheineen täältä:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pusula/rippikirja_1831-1837_tk712/193.htm

Eli vanhemmat ovat Kaukelan kylän Paakkalan talon itsellinen Gustaf Sivenius ja vaimonsa Stina Johansdotter.

Gustaf Adolfin syntymäpäivässä on pieni virhe, oikea päivä on 27. helmikuuta - seiskan ja nelosen erottaminen voi joskus olla hankalaa rippikirjassa - ainakin minulla :)


Juha

Henry.S
24.07.08, 17:07
Olen huono lukemaan vanhaa tekstiä,mutta ymmärränkö oikeen että Gustaf Sivenius muutti Helsingistä Pusulaan 1838?? Ja mikä kunta on merkitty hänen vaimonsa lähtöpaikaksi?

Juha
24.07.08, 17:17
Gustaf ja Stina olivat rippikirjan perusteella molemmat kotoisin Pusulasta.
Ja menivät tosiaan Helsinkiin muuttokirjalla 38 vuonna 1838.

Huomasin muuten juuri, että esiäitini Eva Kaisa Lagerbomin sisko Justina Lagerbom on merkitty samalle sivulle hieman alemmaksi. Nämä sisarukset olivat kotoisin Huittisista.


Juha

Henry.S
24.07.08, 17:23
Kiitos Juhalle vastauksista.
Sitten vaan pistäisi selvittää tämän Gustaf Siveniuksen vanhemmat :confused:

Juha
24.07.08, 17:35
No ainakin äiti Stinan vanhemmat ovat 16.1.1808 Hauhulan kylän Papun talon torpassa asunut sotilas Johan Martin ja vaimonsa Anna Kaisa Eriksdotter.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pusula/rippikirja_1805-1810_tk711/27.htm

Perhe muutti 1810-luvulla Hirvijoen Alimäen talon maille.

Gustaf Sivenius mainitaan helsinkiläiseksi muurarioppilaaksi vihittyjen luettelossa.


Gustaf Sivenius oli avioton lapsi, jonka äiti Brita Jacobsdotter oli pojan syntymän aikaan Vihdin Pakaselan Tuiskun talossa piikana. Gustafin isän "sanotaan olleen" renki Petter Johanssonin. Gustafilla oli ainakin yksi veli, Juha, joka hänkin oli avioton ja syntynyt Vihdissä 26.5.1813. Juha Sivenius kuoli Pusulassa Kaukelan Vanha-Sippalan talon muonamiehenä toukokuussa 1892.

Juha

Henry.S
24.07.08, 18:08
Mielenkiintoista :)
Stinan isän sukunimi oli Martin,väkisinkin tuli mieleen,että onkohan tuo ihan vain sotilasnimi vai onkohan sillä pitempikin historia :confused:

Juha
24.07.08, 18:20
Eiköhän Martin ole sotilasnimi. En itse usko, että taustalla olisi muuta.

Ehkä Johan oli kotoisin Hauhulan naapurikylästä, Marttilasta?

Juha

Henry.S
24.07.08, 18:36
Aivan,Hauhula ja Marttila ovat naapurikyliä.

Alkaa olla jo aika hyvällä mallilla Gustaf Adolf ja Matilda Lovisa Seleniuksesta ylenevät polvet sukupuussa :)

Matildan äidin puolelta tutkimukseni ovat pysähtyneet Mats Johanssoniin (Erik Nyströmin isä) ja Göran Göös:iin.
Viime kesänä huomasin ilokseni että Carl Nyströmin (1777-1855) ja Margareta Göös:in (1785-1855) hautamuistomerkki on yhä tallella Nummen hautausmaalla ja hyvässä kunnossa (Iso rautainen risti).

Matildan isän puolelta jäljet johtavatkin sitten Belgiaan äitinsä puolelta.
Enää pitäisi selvittää Jacob Degermanin ja Maria Roos:in esi-vanhemmat.

Henry.S
25.07.08, 11:46
Tässä on vuosien varrella annettu erilaisia ehdotuksia ja epäilyjä Gustaf Adolf Seleniuksen Ja Matilda Lovisa Degermanin pojan Gustaf Fredrik Seleniuksen vaimon Amanda Sofia Nordin vanhemmista,olisikohan Juhalla ehdottaa joitakin?
Amanda Sofia Nord 6.7.1852 Pusula-22.1.1926 Pusula
Vihitty Gustaf Fredrik Seleniuksen kanssa 27.8.1882.
Vihittyjen kirjan mukaan hän oli kotoisin siinä vaiheessa Suomelan Mikkolasta.
Minulle on väitetty että Amanda Sofian vanhemmat olisivat
Carl Nord ja Anna Sofia Andersdotter.

Juha
25.07.08, 12:18
Jep, näin on.

Amanda Sofia syntyi Nummen Näkkilän kylän Hannulan talon muonatorpparina tuolloin olleen Carl Nordin ja vaimonsa Anna Sofia Andersdotterin perheeseen 6.7.1852 ja kastettiin 8.7.1852.




Juha

Sami Lehtonen
25.07.08, 16:02
Tässä on vuosien varrella annettu erilaisia ehdotuksia ja epäilyjä Gustaf Adolf Seleniuksen Ja Matilda Lovisa Degermanin pojan Gustaf Fredrik Seleniuksen vaimon Amanda Sofia Nordin vanhemmista,olisikohan Juhalla ehdottaa joitakin?
Amanda Sofia Nord 6.7.1852 Pusula-22.1.1926 Pusula
Vihitty Gustaf Fredrik Seleniuksen kanssa 27.8.1882.
Vihittyjen kirjan mukaan hän oli kotoisin siinä vaiheessa Suomelan Mikkolasta.
Minulle on väitetty että Amanda Sofian vanhemmat olisivat
Carl Nord ja Anna Sofia Andersdotter.

Onko sinulla sitten jokin syy olla uskomatta, että Amanda Sofia Nord voisi olla Carl Nordin ja Anna Sofia Andersotterin tytär? Vihittäessä Amanda Sofia Nord on torpparin tytär Pusulan Mikkolan Suomelasta. Tarkkaan ottaen tuo torppa oli nimeltään Nummela. Carl Nord on rippikirjassa merkitty syntyneeksi 2.9.1821 ja vaimo Anna Sofia s. 7.11.1824 ja k.22.5.1874. Kyllä Amanda Sofia on juuri näiden kahden tytär. Rippikirjasta poimimani syntymäajat eivät tosin ole johtaneet tuloksiin etsiessäni näiden kotipaikkaa.

Sami Lehtonen
25.07.08, 16:06
Eiköhän Martin ole sotilasnimi. En itse usko, että taustalla olisi muuta.

Ehkä Johan oli kotoisin Hauhulan naapurikylästä, Marttilasta?

Juha

Tässähän tuo Johan Martin on:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pusula/rippikirja_1805-1810_tk711/27.htm

Minäkin taipuisin uskomaan, että kyse on nimenomaan sotilasnimestä. Rippikirjan syntymävuotta 1779 pitemmälle en ole päässyt.

Johan Martinin vaimo Anna Kaisa Matintytär sen sijaan saattaisi hyvin olla Karkkilassa 17.11.1774 syntynyt reserviläinen Matts Mattsinpojan ja Maria Henrikintyttären tytär. Naiminen omaan säätyyn oli kunniassa myös sotilaiden piirissä.

Sami Lehtonen
25.07.08, 16:07
Tuleeko Henry S:n S Seleniuksesta? Anoppini on os. Selenius.

Sami Lehtonen
25.07.08, 16:27
Kiitos Juhalle vastauksista.
Sitten vaan pistäisi selvittää tämän Gustaf Siveniuksen vanhemmat :confused:

Itselle olen merkinnyt seuraavasti:
Gustaf Siveniuksen vanhemmat olivat
Fredrik Gustaf Sivenius s.5.11.1810 k.12.1.1885 ja Stina Johanintytär Martin, josta jo muissa viesteissä on ollutkin juttua.

Fredrik Gustaf Sivenius on nähdäkseni Brita Jakobintyttären (s.1.1.1786) avioton lapsi (isäksi on ilmoitettu Petter Johaninpoika). Brita Jakobintyttärellä oli ilmeisesti myös toinen au-poika: Johan (s. 26.5.1813 Lumia, Pakasela, Vihti), joka myös käytti sukunimeä Sivenius.

Petter Johaninpoika avioitui 11.7.1813 Elisabet Matsintyttären kanssa, joten Siveniukset lienevät olleet velipuolet.

Tämä haara on muiden kiireiden takia jäänyt vähän vähemmälle huomiolle, ja ainakin Johan Siveniuksen kohdalla minulla on vielä ylöskirjoitettuna, että kyseisen henkilö pitäisi tarkistaa rippikirjoista.

Sami Lehtonen
25.07.08, 16:32
Itselle olen merkinnyt seuraavasti:
Gustaf Siveniuksen vanhemmat olivat
Fredrik Gustaf Sivenius s.5.11.1810 k.12.1.1885 ja Stina Johanintytär Martin, josta jo muissa viesteissä on ollutkin juttua.

Fredrik Gustaf Sivenius on nähdäkseni Brita Jakobintyttären (s.1.1.1786) avioton lapsi (isäksi on ilmoitettu Petter Johaninpoika). Brita Jakobintyttärellä oli ilmeisesti myös toinen au-poika: Johan (s. 26.5.1813 Lumia, Pakasela, Vihti), joka myös käytti sukunimeä Sivenius.

Petter Johaninpoika avioitui 11.7.1813 Elisabet Matsintyttären kanssa, joten Siveniukset lienevät olleet velipuolet.

Tämä haara on muiden kiireiden takia jäänyt vähän vähemmälle huomiolle, ja ainakin Johan Siveniuksen kohdalla minulla on vielä ylöskirjoitettuna, että kyseisen henkilö pitäisi tarkistaa rippikirjoista.

Jatketaanpa vielä - Britan löytää mm. tältä rippikirjan sivulta:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pusula/rippikirja_1805-1810_tk711/106.htm

HisKistä muuttoja löytyy mm:
Pusula poismuuttaneet: 30.9.1805 Kaukela Heikilä pig Brita Jacobsdr Vihtis sock. P. (Vihtis sock. Pakasila Lumia) alkup - TALLKOMM: no22
Vihti sisäänmuuttaneet: 30.9.1805 Minne "Vihti Pakasela Lumia" Mistä "Pusula"
Vihti poismuuttaneet: 4.2.1815 Mistä "Vihti Pakasela" Pig. q.Brigitta Jacobi Minne "Pusula" alkup - LISÄ: ledig muuttaja: 2 b.
Pusula sisäänmuuttaneet: 1815 24.2.1815 Kaukela Drag.Nyboms torp qp. Brigetta Jacobi (2ne söner) Pakasila Lumis alkup - TALLKOMM: no33

Eli vuonna 1815 on "naisihminen" Britan muuttaessa taas Vihdistä Pusulaan hänellä mukanaan kaksi poikaansa.

Henry.S
25.07.08, 19:32
Tuleeko Henry S:n S Seleniuksesta? Anoppini on os. Selenius.

Ei nimimerkkini S tulee Saarisesta.Isoäitini oli kylläkin omaasukua Selenius,hänen isänsä oli puolestaan Gustaf Fredrik Seleniuksen poika Emil Edvard Selenius,Pusulan Hyrkkölästä.

Onko sinulla sitten jokin syy olla uskomatta, että Amanda Sofia Nord voisi olla Carl Nordin ja Anna Sofia Andersotterin tytär?
Ei ole syytä olla uskomatta,mutta ennen näitä lisätietoja ei minulla ollut täyttä varmuutta asiasta.

Kiitos Samillekkin lisätiedoista

Sami Lehtonen
25.07.08, 21:04
Ei nimimerkkini S tulee Saarisesta.Isoäitini oli kylläkin omaasukua Selenius,hänen isänsä oli puolestaan Gustaf Fredrik Seleniuksen poika Emil Edvard Selenius,Pusulan Hyrkkölästä.

Kiitos Samillekkin lisätiedoista

Just. Isäsi (tai äitisi - joka tapauksessa isoäitisi sinua lähinnä oleva jälkeläinen) on vaimoni pikkuserkku. Anoppini isä oli Kaarle Johan Selenius (1887-1963). Ollos hyvä tiedoista - olin itse saamapuolella tuossa Degerman/Pira -ketjussa - kiitos niistä!

Henry.S
25.07.08, 22:56
Just. Isäsi (tai äitisi - joka tapauksessa isoäitisi sinua lähinnä oleva jälkeläinen) on vaimoni pikkuserkku. Anoppini isä oli Kaarle Johan Selenius (1887-1963). Ollos hyvä tiedoista - olin itse saamapuolella tuossa Degerman/Pira -ketjussa - kiitos niistä!

Jaahas,isäni on siinä tapauksessa vaimosi pikkuserkku.
Mietin tässä juuri,että mitä Selenius-suvun haara voisi jatkaa vielä ylenevässä polvessa..(?)
Pira,Nyström ja Sivenius-haarat on "koluttu loppuun".Degerman ja Roos-haaroja voisi yrittää vielä jatkaa ja tietysti tuota toisessa ketjussa mainitittua Tamm-haara.Nyström haara päättyy Mats Johanssoniin(?-1751) ja Göös-haara Göran Göösiin

Sami Lehtonen
26.07.08, 08:44
Jaahas,isäni on siinä tapauksessa vaimosi pikkuserkku.
Mietin tässä juuri,että mitä Selenius-suvun haara voisi jatkaa vielä ylenevässä polvessa..(?)
Pira,Nyström ja Sivenius-haarat on "koluttu loppuun".Degerman ja Roos-haaroja voisi yrittää vielä jatkaa ja tietysti tuota toisessa ketjussa mainitittua Tamm-haara.Nyström haara päättyy Mats Johanssoniin(?-1751) ja Göös-haara Göran Göösiin

Onko Göran Göös yhtä kuin tietokannassani oleva Siuntion Gästansin isäntä Jörän Jöraninpoika (isäntänä 1700-1713). Göösien mieslinjainen kantaisä taitaa olla Sigfrid Henrikinpoika, joka oli sahakirjuri Siuntion Kvarnbyssä. Näitä olen poiminut Alf Brennerin Sjundeå sockens historia III.

Helpointa olisi jatkaa tuota Carl Nordin ja vaimonsa - samoin kuin Johan Martinin metsästystä. Myös Siveniusten kantaäidistä on hyvät saumat päästä eteenpäin. Valitettavasti en ole ehtinyt digitoimaan enempää Pusulaa Digiarkistoon ja muissakin Uudenmaan pitäjissä on vielä pahoja aukkoja. Jakob Degermania lienee syytä etsiä Pohjan Degernäsistä ja sieltä sotilaana. Pohjassa on muillakin kylillä omia -man päätteisiä sotilaita. Rippikirjoista ei tässä ole ollut apua - olisiko tuollapäin ollut joukko-osastolla omat kirkonkirjat?

Sukuhaarat ei myöskään ole kaluttu loppuun silloin kun rippi- ja historiakirjat loppuvat. Henkikirjojahan riittää enempi vähempi aina 1634 asti ja muita veroluetteloita vielä pitempään. Tuomiokirjoista löytyy tarvittavaa lisähappea. :D:

Henry.S
26.07.08, 09:03
Onko Göran Göös yhtä kuin tietokannassani oleva Siuntion Gästansin isäntä Jörän Jöraninpoika (isäntänä 1700-1713). Göösien mieslinjainen kantaisä taitaa olla Sigfrid Henrikinpoika, joka oli sahakirjuri Siuntion Kvarnbyssä. Näitä olen poiminut Alf Brennerin Sjundeå sockens historia III.

Kyllä on sama henkilö jos hänen poikansa oli Henrik Göös (1731-1811)?
Voisitko kertoa hänen esivanhempien syntymä ja kuolinvuodet ja mahdolliset asuinpaikat?

Sami Lehtonen
26.07.08, 13:01
Kyllä on sama henkilö jos hänen poikansa oli Henrik Göös (1731-1811)?
Voisitko kertoa hänen esivanhempien syntymä ja kuolinvuodet ja mahdolliset asuinpaikat?

En ole vielä ehtinyt näitä rippikirjoista tarkastaa, mutta seuraavia olen merkinnyt tietokantaani. Eli Johan Henrikinpoika Göös (1759-1816), jonka isä oli Henrik Henrikinpoika Göös (n.1735-1811). Henrik Henrikinpojalla oli parikin puolisoa 1) Maria Henrikintytär 2) Anna Johanintytär (1728-1799)

Henrik Henrikinpojan vanhemmiksi olen kirjannut Henrik Sigfridinpojan (jonka isä Sigfrid oli sahakirjuri Kvarnbyssä - ei poika Henrik) ja Anna Erikintyttären.

Anna Erikintyttären vanhemmat olivat Erik Jöraninpoika, Gästansin isäntä 1724, ja Maria.

Erik Jöraninpojan vanhemmat olivat aiemmin mainitsemani Gästansin isäntä Jöran Jöraninpoika (isäntä 1700-1713) ja Kirstin Henrikintytär.

Näillä kaikilla siis asuinpaikka enempi vähempi Siuntion Gästans. Jos sinulla on näistä poikkeavia tietoja, niin olen kovasti kiinnostunut.

Henry.S
26.07.08, 13:59
Omissa tiedoissani on seuraavaa:
Margareta Nyström O.S Göös 29.7.1785 Siuntio-24.4.1855 Nummi
Hänen vanhempansa:
Johan Göös 1759-? Landbonden på Gästans,Sjundeå
Greta Göös 1764-?

Johan Göös:in vanhemmat:
Henrik Göransson Göös 1736-1811 asunut Tupalan Gestansissa vuodesta 1770 kuolemaansa asti.
Anna Göös 1733-?

Vanhin Siuntion rippikirja,jonka kopio minulla on pöydällä parhaillaan on vuodelta 1770.

Selasin juuri arkistoa ja sieltä löytyi seuraava kopio:
Född 29.07.1785 Gestans Christina Margaretha.
Fader unga bonden Johan Henrikson,modern hr. Greta Jacobi.
Kummit olivat:Bonden Henrik Göös från Gestans,Bondesonen Matts Matson från Zvarnby Simola.Drengen Johan Andrea från Gestans.Capitainska fru Brita Christina Linsenia född Salovia.Sjömanshustrun Lisa Henrici från Gestans.

Maija R.
31.12.08, 18:47
Tämä viesti tulee vähän myöhään, mutta olen tutkinut Pusulan Seleniuksia ja minulla on etsimäsi Gustaf Adolfin s. 27.2.1834 veli Aleksanteri s. 2.11.1843 omissa tutkimuksissani. Ja vanhemmat myös Gustaf Selenius ja Stina Johanintytär.
Mutta kiitos tämän foorumin sain myös heidän vanhempansa ja niinpä pääsin eteenpäin tutkimuksissani.

Terveisin Maija R.:)