PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Metsään menossa


Seppo Niinioja
22.07.08, 12:26
Nimittäin tietojenkäsittely yleensä, mutta myös sukututkimusohjelmien kanssa kamppailu. Pakko tämä otsikko oli laittaa, kun näitä palstoja lukee. Tämän alifoorumin lisäksi jokseenkin samoja asioita kysellään Suku Forum > Muuta > Sukuohjelmat -palstalla. Ehkä ne kannattaisi yhdistää.

En ole vielä sentään mennyt Kramppiin ja Sistaa olen onnistunut välttämään, mutta uuden koneen hankkimisen yhteydessä sekin on kai pakollinen. Jossakin vaiheessa tietysti XP:n tuki loppuu. (Lähikaupassamme, joka on onneksi jo siirtynyt paremmalle ketjulle, tokaistiin minulle, että heillä ei enää ole mielisikarimerkkiäni, lue kessuja, kun "se ei ole heille pakollinen". Sanoin että ei siinä kaupassa käyntikään ole pakollista. Tässä IT-ihmemaassa liiankin moni asia on.)

Windozehan on syntynyt teini-ikäisten amatöörien puuhastelusta ja koko maailma kärsii. Internetin ns. standardoinnista saa pelottavan kuvan esim. Jukka Korpelan kirjoituksesta Mitä RFC:t ovat, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/rfct.html (http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/rfct.html) . En ymmärrä siitä juuri mitään, mutta en ihmettele, että Internet nykyisellään on sitä mitä on.

Olen koettanut turvata oman selustani tekemällä tiheään GEDCOM-tiedoston tietokannastani. Mormonien PAF on ehkä laajimmin tuettu ja ilmainen ohjelma. Imuroimalla GEDCOMin sinne saa samalla listan omaan tietokantaan syötetyistä GEDCOM-standardin vastaisista kentistä, jotka kannattaisi siivota. Ei ole kyllä tullut tehdyksi. Jos vielä printtaisi koko tekstitiedoston paperille, olisi kohtuullinen varmuus järjestelmämuutosten varalle. Olen kyllä laskeskellut, että paperia menee, vaikka pienellä fontilla tulostaisi aika pienen tietokantani mahdollisimman monta saraketta rinnakkain.

Käytännöllisempi future-proof arkistointitapa olisikin GEDCOMin tulostus COM:illa (Computer Output on Microfilm). Kun tämä voi kustannuksiltaan ylittää tavallisen sukankuluttajan resurssit, ehdottaisinkin että Tietotekniikkajaosto hankkisi sellaisen laitteen jäsenten käyttöön. Tiedosto laajakaistalla tai DVD:llä sisään, mikrofilmi ulos. Ehkä COM:ia on vuokrapalvelunakin saatavana.

Tiedän kyllä äskeisistä televisiouutisista, että DVD-levyjen sanotaan kestävän 100 vuotta. Mutta kuten ohjelmassakin todettiin, on eri asia onko silloin olemassa laitteita, joilla niitä voidaan lukea. Sukututkimus jatkuu sen sijaan meillä polvesta polveen.

Ja miksi ollenkaan käyttää noita sukututkimusohjelmia? Isoja sukukirjoja tehdään edelleen Wordilla ja yksinkertaisempikin teksturi kävisi.

Seppo Niinioja
__________________________________________________ _______
Kaikki näennäiset viitaukset olemassaolevien tuotteisiin, menetelmiin, henkilöihin tai muihin sen kaltaisiin ovat puhtaasti satunnaisia ja fiktiivisiä.

tellervoranta
22.07.08, 13:42
Kyllä ruutuvihko on poikaa :):D:, varsinkin koneen romahdettua.....
Hauskaa on myös teettää muilla ja ottaa vastaa tiedostoja; toki vastavuoroisuutta tarvitaan. Sekä paiskoa tietojansa nettiin + joskus näpläillä Wordia vai mikä se onkaan.:confused:

kaila
23.07.08, 07:29
Tämän alifoorumin lisäksi jokseenkin samoja asioita kysellään Suku Forum > Muuta > Sukuohjelmat -palstalla. Ehkä ne kannattaisi yhdistää.


Sukuohjelmisto forumi on tarkoitettu ainoastaan tiedottamiseen ja keskusteluun Sukuohjelmistosta (Sukuohjelmisto 2004 tai sen aikaisemmat versiot) varten. Tällä forumilla voi vapaasti keskustella mistä tahansa sukututkimusohjelmasta.

Seppo Niinioja
23.07.08, 08:57
Sukuohjelmisto forumi on tarkoitettu ainoastaan tiedottamiseen ja keskusteluun Sukuohjelmistosta (Sukuohjelmisto 2004 tai sen aikaisemmat versiot) varten. Tällä forumilla voi vapaasti keskustella mistä tahansa sukututkimusohjelmasta.

Hei!

Näin olen asian itse asiassa ymmärtänytkin. Sukuohjelmistohan on tuotemerkki. Viestit vain ovat aika sekaisin. Asiaa auttaisi varmaan, jos kunkin alaforumin alussa kerrottaisiin, mihin se on tarkoitettu. Ehkä kuvaukset jossakin ovatkin, mutta en ainakaan ole huomannut. Kilpailijoilla taitaa olla omat keskustelupalstansa kotisivuillaan.

Sukuohjelmiston eri versioita olen käyttänyt monet vuodet. Asiakkaiden palautteen huomioon otto sekä puutteiden ja virheiden korjaaminen on minusta toiminut erittäin hyvin.

Seppo Niinioja

mieite
24.07.08, 14:48
Hei
Minusta ollaan menty parempaan suuntaan ja mennään koko ajan tietojen tallentamisessa tietokoneella.
Ne jotka muistavat millaista tallentaminen oli vielä vähän aikaa sitten, kasetit ja lerput, tietävät että parannusta on tullut.
Windowsista sen verran että Xp on turvallinen käyttää jos sitä ei itse yritä paremmaksi kaikenmailman säätö-ohjeilla muuttaa, tai/sekä haali siihen matoja ja viruksia.
Lähitulevaisuudessa DVD on muisto vain ja olemme taas siirtäneet tallenteemme jollekin uudelle tallennusvälineelle.
Maapallo pyörii eikä pidä kahvitaukoja.
Terv
Nisse

junanviemä
07.11.08, 12:18
Tiedän kyllä äskeisistä televisiouutisista, että DVD-levyjen sanotaan kestävän 100 vuotta. Mutta kuten ohjelmassakin todettiin, on eri asia onko silloin olemassa laitteita, joilla niitä voidaan lukea. Sukututkimus jatkuu sen sijaan meillä polvesta polveen.

Seppo puhuu painavaa asiaa. Tuo DVD:n ja samaan syssyyn CD-levyn kestävyys taitaa tosin olla laskettu optimaalisille säilytysolosuhteille, eli viileässä, pimeässä ja pölyltä suojattuna. Mitenkäs sitten sama työpöydän lipastossa muiden tavaroiden seassa, tai kenties päivänvalollekin altistettuna läpinäkyvässä muovikotelossaan? Itse olen havainnut että osa n. 8-10 v aikana tehdyistä poltetuista levyistä on jo korruptoitunut vaikka niitä on säilytetty ihan "tavallisesti" kotioloissa. Siis osa levyn tiedostoista ei enää aukeakaan. Onneksi on tullut otettua parin vuoden välein uusia kopioita joten valokuviensa henkiin herättäminen on ollut mahdollista. Epäilen ettei moni toimi näin.

Käsi ylös kuinka monella on sukututkimustietokannan backup jossain muualla kuin kotona? Joko fyysisinä levyinä, levykkeinä, papereina tmv. vaikka työpaikalla tai tallelokerossa? Olen ryhtynyt tähänkin leikkiin, koska koskaan ei voi sanoa etteikö tulipalo sattuisi omallekin kohdalle.

Tietokannan paras keksimäni backup on netti. Olen lähettänyt tiedostot sähköpostin liitteenä itselleni Gmail-osoitteeseen, jonka postilaatikon tilavuus on tällä hetkellä yli 7GB joten sinne mahtuu vähän isompikin suku. Saman kun toteuttaa vielä johonkin muuhunkin verkkopaikkaan niin luulisi että kaikille henkilökohtaisiin katastrofeihin on varauduttu.

Ongelmaksi jää silti vielä tuo vanhenevat ja poistuvat ohjelmistot joita ei enää päivitetä uusiin käyttöjärjestelmiin sopiviksi. Jos on sellaiseen tykästynyt jossain vaiheessa niin eipä taida olla gedcomin lisäksi mitään tehtävissä. Vinyylilevyjenkin kuunteleminen mp3-laitteella on pirun hankalaa ja konversio formaatista toiseen tolkuttoman työläs homma.

Jossain kaukana utopiassa taitaa välkkyä sellainen globaali verkkotietokanta jonne nämä itsekin keräämäni solut joskus aikoinaan voi upottaa tulevien polvien iloksi.

Sariainen
07.11.08, 12:29
Kyllä ruutuvihko on poikaa :):D:, varsinkin koneen romahdettua.....
Hauskaa on myös teettää muilla ja ottaa vastaa tiedostoja; toki vastavuoroisuutta tarvitaan. Sekä paiskoa tietojansa nettiin + joskus näpläillä Wordia vai mikä se onkaan.:confused:

Olen kanssasi samaa mieltä. Ruutuvihko on edelleen poikaa tai tyttöä. Minä pidän aina "mappiversion eli paperitiedon" tietokoneeseen lykkäämieni tietojen lisäksi. Varma on aina varma. Jos toinen prakaa niin toinen pelaa. Muutenkin minua on alkanut 20 v. jälkeen tympimään nää tietsikat. Aina näissä on jotain vialla vaikka tekisit asiat miten oikein. Koskahan saisi rauhassa vaan tutkia ja lykätä tietoja koneeseen edes sanotaanko 1 kk tai peräti 6 kk ????? Kyllä taitaa jäädä haaveuneksi. Aina on puukkaamassa joku päivitys tai muuta......... ja jos et reagoi siitä ei hyvää seuraa.
Terv. SARIAINEN :cool:

Lasse1951
07.11.08, 13:55
Seppo puhuu painavaa asiaa. Tuo DVD:n ja samaan syssyyn CD-levyn kestävyys taitaa tosin olla laskettu optimaalisille säilytysolosuhteille, eli viileässä, pimeässä ja pölyltä suojattuna. Mitenkäs sitten sama työpöydän lipastossa muiden tavaroiden seassa, tai kenties päivänvalollekin altistettuna läpinäkyvässä muovikotelossaan? Itse olen havainnut että osa n. 8-10 v aikana tehdyistä poltetuista levyistä on jo korruptoitunut vaikka niitä on säilytetty ihan "tavallisesti" kotioloissa. Siis osa levyn tiedostoista ei enää aukeakaan. Onneksi on tullut otettua parin vuoden välein uusia kopioita joten valokuviensa henkiin herättäminen on ollut mahdollista. Epäilen ettei moni toimi näin.

Käsi ylös kuinka monella on sukututkimustietokannan backup jossain muualla kuin kotona? Joko fyysisinä levyinä, levykkeinä, papereina tmv. vaikka työpaikalla tai tallelokerossa? Olen ryhtynyt tähänkin leikkiin, koska koskaan ei voi sanoa etteikö tulipalo sattuisi omallekin kohdalle.

Tietokannan paras keksimäni backup on netti. Olen lähettänyt tiedostot sähköpostin liitteenä itselleni Gmail-osoitteeseen, jonka postilaatikon tilavuus on tällä hetkellä yli 7GB joten sinne mahtuu vähän isompikin suku. Saman kun toteuttaa vielä johonkin muuhunkin verkkopaikkaan niin luulisi että kaikille henkilökohtaisiin katastrofeihin on varauduttu.

Ongelmaksi jää silti vielä tuo vanhenevat ja poistuvat ohjelmistot joita ei enää päivitetä uusiin käyttöjärjestelmiin sopiviksi. Jos on sellaiseen tykästynyt jossain vaiheessa niin eipä taida olla gedcomin lisäksi mitään tehtävissä. Vinyylilevyjenkin kuunteleminen mp3-laitteella on pirun hankalaa ja konversio formaatista toiseen tolkuttoman työläs homma.

Jossain kaukana utopiassa taitaa välkkyä sellainen globaali verkkotietokanta jonne nämä itsekin keräämäni solut joskus aikoinaan voi upottaa tulevien polvien iloksi.

Tässä nousi yksi käsi;-)

Tärkeimmät tiedostot pidän useammalla koneella, ja ulkoisella levyllä, varmistusajo joka ilta klo. 23, ja sen lisäksi ulkoisen varmistuspalveluun www.mozy.com (http://www.mozy.com) sieltä saa "Home versio" jossa on 2 gt ilmaista tilaa.

Sukutiedot kopioin lisäksi aina kahteen tikkuun aina kun olen tehnyt vähän enemmän muutoksia, onneksi käyttämäni ohjelma työskentelee suoraan vasten gedcom tiedostoa joten ei tarvitse aina olla exporttaamassa tiedot.

Syy noin moneen varmistukseen käveli vastaan 90-luvun lopulla kun tapahtui levyrikko, ja tallessa oli vain exportattu ged tiedosto missä oli vain perustiedot (ko. tiedostosta tein graafiset netti sivut ) eli kaikki tekstit ja muut lähdetiedot hävisivät, tästä kärsin vieläkin.-(

Lasse

Hannu Hellsten
07.11.08, 14:53
Tässä nousi yksi käsi;-)

Tärkeimmät tiedostot pidän useammalla koneella, ja ulkoisella levyllä, varmistusajo joka ilta klo. 23, ja sen lisäksi ulkoisen varmistuspalveluun www.mozy.com (http://www.mozy.com) sieltä saa "Home versio" jossa on 2 gt ilmaista tilaa.
Lasse
Heipä
Kiinnostuin tuosta mainitsemastasi Mozy:sta. Se ei tunnu olevan täysin "secure" tallennuspaikka. Tunteeko kukaan asiaa paremmin?

oh7lua
20.11.08, 10:30
Saunalahdella on vastaavanlainen Wippies Vault -palvelu, jossa 500 MB:n ilmaiseksi. Toimii Windows 2000 ja XP:ssä. http://www.wippies.com/vault.phtml

Maisa M
20.11.08, 12:36
Saunalahdella on vastaavanlainen Wippies Vault -palvelu, jossa 500 MB:n ilmaiseksi. Toimii Windows 2000 ja XP:ssä. http://www.wippies.com/vault.phtml

Voi, kiitoksia oikein paljon, oh7lua, antamastasi linkistä! Tämä tuli tosi tarpeeseen, kun "päivitysvimmainen" käskee minun joka välissä varmuuskopioida tiedostoni ennen päivitystä!:)

yst. terv. Maisa M

Seppo Niinioja
20.11.08, 12:38
Saunalahdella on vastaavanlainen Wippies Vault -palvelu, jossa 500 MB:n ilmaiseksi. Toimii Windows 2000 ja XP:ssä. http://www.wippies.com/vault.phtml
Tämähän ei ole mainosfoorumi, mutta ehkä voin jatkaa vielä, koska asia on erityisesti sukututkimuksellekin tärkeä: Satsaamalla 5 euroa kuussa saa Saunalahden Iso G -verkkolevypalvelun, jossa on tilaa 50 gigatavua. Kuvien tallennuskaan ei tuota ongelmia, tosin isojen tiedostojen uploadingiin menee 1 megabitin sekuntinopeudella aikaa, mutta sehän toimii itsekseen vaikka yöllä. Iso G:hen voi liittää ilmaisen automaattisen Holvi-varmistuspalvelun, jota en tosin ole vielä käyttänyt: http://isog.pp.fi/holvi.html

Seppo Niinioja

Julle
20.11.08, 12:44
<Tämähän ei ole mainosfoorumi, mutta ehkä voin jatkaa vielä, koska asia on erityisesti sukututkimuksellekin tärkeä: >
Eihän tämä, mutta on Teillä tietokantoja, jos 4 Gtavua ei riitä.
Saahan sitä täältäkin http://www.kotimikro.fi/Crosslink.jsp?d=426&a=10027
ja täällä on joskus kirjoiteltukin sukututkimusohjelmista.

P.S. Kyllä minulla on 2 Gtavun muistitikku toistaiseksi riittänyt oikein hyvin. OLisihan niitä tietysti isompiakin, 4, 8 tai 16 Gtavua!

Tutkimisiin

oh7lua
22.11.08, 14:00
Kyllä minulla on 2 Gtavun muistitikku toistaiseksi riittänyt oikein hyvin. OLisihan niitä tietysti isompiakin, 4, 8 tai 16 Gtavua!

Näiden tikkujen kanssa on oltava erityisen skeptinen: tikut eivät sovellu minkään tärkeän tiedon säilytyspaikaksi - ainostaan siirtoa varten. Muutenkin (~halpojen) tilkkujen käyttö on hidasta, jos tallennettavaa on vähänkin enemmän; tulee ihan korppu- ja lerppuajat mieleen:cool:. Siten yli 2-4 GB tikut nykyisillä muistinopeuksilla ovat melestäni lähes käyttökelvottomia, tosin ei ne paljon maksakaan. Samassa ajassa kun 4 GB tikulle siirtelee tiedostoja, tekee jo DVD-tallenteen, jotka nekään eivät kestä ikuisuuksia kuten aiemmin kirjoitettu. Kun sukututkijoilla(kin) on kuvia sukutulosteidensa ohessa runsaasti, tulee 1 GB nopeasti vastaan ja luotettavaa tallennusta kannattaa todella pohtia. GEDCOM-tiedostot kokonsa puolesta kyllä sopivat minne vain, mutta nämä kuvat yms..

Seppo Niinioja
22.11.08, 15:09
Näiden tikkujen kanssa on oltava erityisen skeptinen: tikut eivät sovellu minkään tärkeän tiedon säilytyspaikaksi - ainostaan siirtoa varten. Muutenkin (~halpojen) tilkkujen käyttö on hidasta, jos tallennettavaa on vähänkin enemmän; tulee ihan korppu- ja lerppuajat mieleen:cool:. Siten yli 2-4 GB tikut nykyisillä muistinopeuksilla ovat melestäni lähes käyttökelvottomia, tosin ei ne paljon maksakaan. Samassa ajassa kun 4 GB tikulle siirtelee tiedostoja, tekee jo DVD-tallenteen, jotka nekään eivät kestä ikuisuuksia kuten aiemmin kirjoitettu. Kun sukututkijoilla(kin) on kuvia sukutulosteidensa ohessa runsaasti, tulee 1 GB nopeasti vastaan ja luotettavaa tallennusta kannattaa todella pohtia. GEDCOM-tiedostot kokonsa puolesta kyllä sopivat minne vain, mutta nämä kuvat yms..

Asiasta on puhuttu paljon aikaisemminkin ja pätevämpiä ohjeita on varmasti saatavissa. Selostan yksinkertaistaen, miten itse menettelen.

Minulla ensinnäkin sukututkimustietokanta on ihan minimaalinen osa kaikesta sukututkimusaineistosta, saati sitten koneillani (uutta notebookia en ole tässä vielä ehtinyt virittää käyttökuntoon) olevasta muusta aineistosta. Verkkolevyä käytän lähinnä kuva- ym. tiedostojen välittämiseen muille, jotta en kuormita näiden postilaatikkoa. Ehkä laitan vielä jossakin vaiheessa yhden varmuuskopion sukututkimustietokannasta salattuna tai salasanan taakse sinnekin. Elävien henkilöiden tietoja tuskin sisällytän tähän suojattuunkaan tiedostoon.

Paikallisina varmistuskeinoina minulla on nyt kaksi ulkoista kiintolevyä, 160 ja 500 gigatavua. Jälkimmäisen ostin ihan kohtuuhintaan, kun 160-gigaisen kansiot eivät tällä hetkellä aukea. Tiedot ovat kyllä tallessa, mutta tällainenkin häiriö voi tulla vastaan. Ensi töikseni kopioin 500 Gt:n levylle koko Omat tiedostot -kansion, runsaat 10 gigatavua. Tuttu tietokonekauppias lupasi tutkia vanhan ulkoisen levyn 20 eurolla. Koko tuon 160 Gt:n levyn sisällöstä, lähinnä kuvatiedostoista on kopiot myös DVD:llä tai CD:llä tai alkuperäiset koneen C-asemassa. Perusvarmistus tapahtuu siis kopioimalla koneen kiintolevyltä tiedostoja ulkoiselle kiintolevylle.

Tärkeistä tiedoista, ml. sukututkimusaineisto teen lisäksi aika ajoin DVD:t, joista toinen on pankin tallelokerossa, toinen poikani kotona.

DVD-levyt maksavat nykyään euron tai pari ja ulkoiset kiintolevyt luokkaa 100 euroa, ks. esim. http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/ .

Olen aina välillä ajatellut, että toinen kone saisi olla kokonaan ilman yhteyttä Internetiin. Silloin se kuitenkin jää väkisinkin jälkeen netin kautta jaeltavista niin Windowsin kuin muidenkin ohjelmistojen päivityksistä. Eli poistan uudesta Notebookista esiasennetun Nortonin tietoturvaohjelmiston ja asennan käytössäni olevan Elisan vastaavan tilalle ja siirryn käyttämään ulkoisella palomuurilla varustettua neliporttista WLAN-reititintä uutta konetta varten.

Seppo Niinioja

Juha
22.11.08, 21:46
Ammattini puolesta törmään välillä näihin netin ilmaispalveluihin ja silloin on hyvä pitää mielessä talouden peruslait. Ilmaispalvelunkin pyörittämisen maksaa joku ja jos tuon laskun maksajalta esim. laman takia loppuvat pennoset, on palvelun jatkuvuus heikoilla jäillä.

Aivan näppäriä ao. palvelut toki ovat ja itsekin tietysti hyödynnän niitä, mutta kyllä varmistukseni ovat ihan kotitekoiset (ulkoinen levy, tikku ja toinen sisäinen kiintolevy).

Toisaalta voi ajatella, että vuosisatojen saatossa ihan tavallinen paperi on säilynyt yllättävän hyvin sodista, tulipaloista ja muista pikku hankaluuksista huolimatta.

Juha

Sami Lehtonen
22.11.08, 22:00
Ammattini puolesta törmään välillä näihin netin ilmaispalveluihin ja silloin on hyvä pitää mielessä talouden peruslait. Ilmaispalvelunkin pyörittämisen maksaa joku ja jos tuon laskun maksajalta esim. laman takia loppuvat pennoset, on palvelun jatkuvuus heikoilla jäillä.

Aivan näppäriä ao. palvelut toki ovat ja itsekin tietysti hyödynnän niitä, mutta kyllä varmistukseni ovat ihan kotitekoiset (ulkoinen levy, tikku ja toinen sisäinen kiintolevy).

Toisaalta voi ajatella, että vuosisatojen saatossa ihan tavallinen paperi on säilynyt yllättävän hyvin sodista, tulipaloista ja muista pikku hankaluuksista huolimatta.

Juha

Hyvä tietoturvan nyrkkisääntö on se, että tietojen suojaamiseen ja saatavuuden varmistamiseen käytetty raha on suhteessa säilytetyn aineiston arvoon. Ilmaiset palvelut (jotka eivät todellakaan takaa mitään palvelutasoa tai datan säilyvyyttä) sopivat erinomaisesti arvottoman tiedon säilytykseen. Tiedonvaihtoon ne toki ovat oiva väline.

Lasse1951
23.11.08, 03:16
Ammattini puolesta törmään välillä näihin netin ilmaispalveluihin ja silloin on hyvä pitää mielessä talouden peruslait. Ilmaispalvelunkin pyörittämisen maksaa joku ja jos tuon laskun maksajalta esim. laman takia loppuvat pennoset, on palvelun jatkuvuus heikoilla jäillä.

Aivan näppäriä ao. palvelut toki ovat ja itsekin tietysti hyödynnän niitä, mutta kyllä varmistukseni ovat ihan kotitekoiset (ulkoinen levy, tikku ja toinen sisäinen kiintolevy).

Toisaalta voi ajatella, että vuosisatojen saatossa ihan tavallinen paperi on säilynyt yllättävän hyvin sodista, tulipaloista ja muista pikku hankaluuksista huolimatta.

Juha

Varmistusten luotettavuudesta on olemassa vain yksi varma sääntö, eli TINFBM ( There is no foolproof backup method ), on ne varmistukset sitten paperilla tai magneetisella medialla.
Koska ilmeisesti olin ekana nostamassa käsi pystyyn viestiketjun aloittajan kysymykseen, niin totean tässä että yllämainittu on yksi syy niihin moniin eri varmistuksiin jotka teen, joka ikinen on parempi kun ei yhtään varmistusta. Tiedän toki että kaikilla ei ole useita tietokoneita käytössään jotta voisi hajautetusti hoitaa varmistukset, mutta esim. ulkoiset kovalevyt ovat saavuttanut sellaisen hintatason että mikään ei estä etteikö niitä voisi olla enemmän kuin yksi, ja myös se ilmainen netissäoleva varmistus on parempi kun ei yhtään varmistusta.
Jos tiedot on varmistettu useampaan paikkaan, niin voi olettaa että kaikki ei samanaikaisesti sano sopimusta irti!
Joku mainitsi varmistushinnat kontra tiedon hinta suhdetta, itse koen sitä niin että jos on kerännyt tietoja kohta 40v, ja joutuisi aloittamaan alusta, vaikka kuinka hyvä muisti onkin, niin työ on sitä luokkaa että esim 5-20 eur / kk on tosi pieni satsaus jotta varmistukset olisi saatavilla jos käy käpy!!!
Katselin juuri kuinka paljon pelkästään sukututkimukseen liittyvää tietoa löytyy omalta koneeltani, määrä jopa yllätti minua, sitä oli yli 10 Gt, josta varmistan paitsi omille sisäisille medioille (kaikki), ja ulkoiselle vajaa 2 Gt, pitänee hieman tarkistella asioita.
Kuten Juha voin myöskin sanoa että ammattini puolesta näen usein että tingitään varmistuksista, koska ne maksaa jotain josta ei suoraan nähdä hyötyä. Tässä unohdetaan aina esittää kysymys, kuinka firmani käy jos mun datat tuhoutuu??? Usein käy niin että toiminta loppuu.

Lasse

66SM
12.03.09, 23:10
Olen joutunut uudelleenarvioimaan tiedostojen suojaamista koska jouduin jo pyytämään serkultani (toimitan hänelle myös varmistukset) kopion viimeisistä tiedostoistani koska omat viimeiset varmuuskopiot eivät suostuneetkaan aukeamaan.

Tietoturva nojaa seuraaviin asioihin. Linux koska virusvapaa ja stabiili. (käyttyjän kirjautumisen kautta ei pääsyä itse käyttöjärjestelmään) Linuxin palomuuri ja Novel AppArmor, SUSE Linuxin system backup, jolla voi aina palauttaa järjestelmän, boot backup, RAID, sukuohjelmana Gramps joka ei sisällä salatun koodin ja maksullisen ohjelman riskejä (rahankeruu tuo mukanaan paljon sellaista ohjelmaa mikä heikentää ohjelman stabiiliutta. vrt Vista). Lisäksi poltan levylle kotitiedostot. UPS sähkökatkojen varalta. Lisäksi on tarkoitus asentaa kaikki myös läppärille ja käyttää synkronointiohjelmaa.

Tärkeimpänä etten jätä mitään virusaltiille ohjelmistoille ja vamistuksien toimivuuden tarkistukset.

Hannu Hellsten
12.03.09, 23:26
Olen joutunut uudelleenarvioimaan tiedostojen suojaamista koska jouduin jo pyytämään serkultani (toimitan hänelle myös varmistukset) kopion viimeisistä tiedostoistani koska omat viimeiset varmuuskopiot eivät suostuneetkaan aukeamaan.

Hmmm...
Siis useampi varmuuskopiointi ei auennut?
Miksi?
Mitä tapahtui?

66SM
13.03.09, 10:09
Hmmm...
Siis useampi varmuuskopiointi ei auennut?
Miksi?
Mitä tapahtui?

Brothers Keeperin tiedostot olivat 3 eri tiedostossa, data1, data2 ja data3. Ykkönen sisälsi varsinaisen sukututkimuksen, kakkonen pitkät tiedostot ja kolmonen kuvat. Kaikki samalla levyllä joka ei enää auennut. Vanhempia varmuuskopioita oli, mutta viimeinen ei toiminut.