PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : FTDNA-näyte


ristom
29.06.16, 20:14
Millaisena lähetyksenä ja millä postimaksulla olette lähettäneet kyseisen dna-näytteen?
Ohjeissa annetaan ymmärtää että lähetyskuori luokitellaan paketiksi eikä kirjeeksi. Myös kuoressa postimerkin paikalla mainitaan että pitää olla paketin postimaksu. Lähetyskuori on tuommoinen postikortin kokoinen pehmustettu kuori jonka painoo sisältöineen jää alle 20 grammaa.
Mitähän kotimaan postin lähetystapaa tuo Amerikkalaisten vaatimus vastaisi, vai onko tuo kirje ihan oikeasti lähetettävä postipakettina? Postipaketti Amerikkaan näyttäisi maksavan halvimmillaan 37 €.:eek:

TimoT
29.06.16, 20:37
Kyllä minä muistaakseni lähetin sen aivan tavallisena kirjeenä perille. Postimaksu ei ainakaan ollut tuota luokkaa. Mene vain lähetyksen kanssa postiin, niin se tulee asianmukaisesti lähetetyksi. Siihen taisi pitää kiinnittää joku tullin lappu mukaan. Sisällöksi vaikka 'sample' ja arvoksi joku euro.

Antti Järvenpää
29.06.16, 20:40
On aivan sama, mitä amerikkalaiset sanovat kuoressa. Suomessa noudatetaan suomalaisia postimaksuja. Siis kannattaa katsoa, mitä moisen kuoren lähettämisestä Amerikkaan pitää maksaa Suomen Postin sääntöjen mukaan. Ymmärtääkseni se menee postin sääntöjen mukaan kirjeenä tai ainakin itse olen ne sellaisina lähettänyt ja perille ovat päätyneet.

ristom
29.06.16, 21:25
http://aijaa.com/Q8Zn0g
Tuossa vielä kuvaa ohjeista ja kuoresta, jos joku kieltä paremmin hallitseva tulkitsisi mitä tuossa oikein sanotaan.

Antti Järvenpää
29.06.16, 22:16
Kuten sanoin tuossa aiemmin, jokaisessa maassa on omat postimaksunsa ja määritellyt miten posti lähetetään. FTDNA kirjoituksilla ei ole mitään merkitystä Suomen Postissa tai vaikka Pekingin postitoimistossa.

Jos asia epäilyttää, toimi kuten TimoT tuossa mainitsi, mene lähimpään postiin ja kysy heiltä. Suomessa ei tuollaista kuorta kuitenkaan paketiksi markkeerata. Ja maksun ottaa Suomen posti, joka lupaa toimittaa sillä rahalla postin perille mihin maahan hyvänsä.

Posti on sinällänsä mielenkiintoista. Lähetin tässä jokunen vuosi sitten erään elektronisen laitteen Englantiin huoltoon. Olin jo maksamassa sitä, kun posti neiti kysyi, ettei kai laitteessa ole akkuja. Kun sanoin, että on siellä pieni varmistusakku, hän sanoi, ettei posti toimita akullisia laitteita - kuulemma läpivalaistaan ennen lentokoneeseen laittoa. Ei muuta kuin kotia ja aukaisemaan laite ja poistamaan akku.

ilkant
30.06.16, 01:33
Kolmen ihmisen testipaketin olen lähettänyt takaisin tavallisena kirjeenä. Yhden niistä tosin kirjattuna kun testattu oli niin vanha, että uutta testiä tod. näk. ei olisi voitu ottaa. Tavallisen kirjeen postimaksu (yksi 1. luokan postimerkki) oli 1,10 € muistaakseni Amerikkaan asti Suomesta. Kaikki ovat menneet perille ja testitulokset ovat ilmestyneet nettiin. Pitävät vielä paikkansa. :D:

ristom
01.07.16, 08:14
Vein sen sitten postin tiskille, postimaksua ottivat 1,30 € ja tullilappu piti täyttää. Olisikohan mennyt perille jos olisin laittanut siihen tavallisen 1,20 € arvoisen ikimerkin ja pudottanut pussukan kirjelaatikkoon :cool:. Täällä kotimaassa vastaanottaja olisi joutunut lunastamaan kirjeen postista ja maksamaan puuttuvan postimaksun ja "sakot" päälle. Mikä lie käytäntö ulkomaille menevässä kirjeessä?

eeva häkkinen
02.07.16, 18:06
Olen lähettänyt viisi testiä pudottamalla ne ykkösmerkein varustettuina kirjelaatikkoon, eivätkä näytä viivytelleen matkalla. Postiin ei ehkä kannata mennä kyselemään, joillekin kyselleille on oikeasti lähetetty pakettina vastaavine maksuineen. Toisille on sanottu, ettei noin kevyttä lähetystä voi lähettää pakettina. Asiamiesposteille voi olla liian vaikea kysymys.