PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kenet testata ja millä testillä?


merpukka1979
29.05.16, 20:31
Hei!

Olen ajatellut syventää sukututkimustani tekemällä dna-testin. Olen vain pintapuolisesti katsastanut tarjolla olevia testejä ja ajattelin kysellä teidän mielipidettänne ketä minun suvussani kannattaisi testata ja millä testillä.

Tavoite on mahd. laaja kattavuus.

Mietin, että kannattaako minun testata itseäni ollenkaan vaan itseni sijasta testattaisiin molemmat vanhempani??? Isovanhempia minulla ei enää ole. Molemmilla vanhemmillani on sisaruksia elossa (löytyy siis molempia sukupuolia) -> kannattaako siis tutkia tätini dna äitilinjaa varten ja isäni isälinjaa varten vai saako isältäni testattua molemmat (äiti&isä) linjat?

Vähän on tämä juttu hakusessa :)

KariKK
29.05.16, 21:06
Hei!

Olen ajatellut syventää sukututkimustani tekemällä dna-testin. Olen vain pintapuolisesti katsastanut tarjolla olevia testejä ja ajattelin kysellä teidän mielipidettänne ketä minun suvussani kannattaisi testata ja millä testillä.

Tavoite on mahd. laaja kattavuus.

Mietin, että kannattaako minun testata itseäni ollenkaan vaan itseni sijasta testattaisiin molemmat vanhempani??? Isovanhempia minulla ei enää ole. Molemmilla vanhemmillani on sisaruksia elossa (löytyy siis molempia sukupuolia) -> kannattaako siis tutkia tätini dna äitilinjaa varten ja isäni isälinjaa varten vai saako isältäni testattua molemmat (äiti&isä) linjat?

Vähän on tämä juttu hakusessa :)

Jos on mahdollista, niin sekä isä- että äitilinjat isältä ja äidin veljeltä.
Näin saisi tulokset molempien isoäitien äitilinjoista sekä molempien isoisien isälinjoista.

Antti Järvenpää
30.05.16, 12:41
Karin vastaus isä- ja äitilinjojen selvittämisen osalta, johtaa minimi panostukseen. Testit isälinjasta kannattaa olla vähintään 67 markkerin testi ja äitilinjasta Full testi, mikäli teettää testit FTDNA eli Family Treellä. Omat kokemukseni liittyy lähinnä tähän testi laitokseen ja mainituilla testeillä on mahdollista päästä suurin piirtein kirkonkirjojen alun tasolle jos osumia tulee onnistuneesti.

Mielenkiintoinen testi on FTDNA nk. FF eli Family Finder testi, joka etsii etä serkkuja. Testin antamat oletetut läheisyydet eivät kuitenkaan toimi Suomen kaltaisessa maassa, jossa on paljon ristiin naimista. Testi etsii riittävän isoissa lohkoissa olevaa yhteistä autosomaalidatassa olevaa perimää. Sama testi löytyy jotakuinkin kaikilta testilaitoksilta hiukan eri nimisinä. Itse teettäisin tällaisen testin itsestäni ja molemmista vanhemmistani.

Ylipäätänsä yDNA ja mtDNA testeissä pitää olla myös hyvää tuuria siten, että riittävän läheisiä löytyy. Parhaimmillaanhan nämä testit antavat jotain lisää kirkonkirjoihin verrattuna, kun niillä voi esim. varmistaa epävarman polveutumisen. Toisaalta testi todennäköisyys alueet ovat niin laveita, että pelkästään DNA testeillä ei voi juuri mitään päätellä.

Yleisesti ottaen voisi sanoa, että suvun vanhemmista jäsenistä kannattaisi ottaa DNA tieto talteen.

ilkant
30.05.16, 13:48
Jos ei itseä testaa, niin siinä on vaaramomentti, että .... oletetut vanhemmat eivät olekaan geneettisiä vanhempia. Noh, itse pelaan varman päälle näissä asioissa.

merpukka1979
30.05.16, 21:16
Ehkäpä siis jokin tälläinen enolleni ja isälleni tehtynä?:

https://www.23andme.com/en-eu/myheritage/

Kai tuo 23andme on luotettava taho? Ei kuitenkaan ole kyse ihan muutamasta kympistä...

KariKK
30.05.16, 22:23
Jos ei itseä testaa, niin siinä on vaaramomentti, että .... oletetut vanhemmat eivät olekaan geneettisiä vanhempia. Noh, itse pelaan varman päälle näissä asioissa.

Niin, teoriassa.
Mutta näillä Y-DNA- ja mtDNA-testeillä nainen ei isälinjaa voi itsestään testauttaa.
Ehdotukseni oli juuri vähin mahdollinen ja minunkin mielestäni kannattaa ottaa ne 67 markkeria Y-linjan testissä.
Jos sitten haluaa välttää edellä lainauksessa vihjatun vaaramomentin, täytyisi testejä teettää vertailtaviksi useammasta sukuhaarasta.
Siihen en osaa ottaa kantaa, millä testiyrityksellä testit olisi paras teettää.
Omat testit olen teettänyt FTDNA:lla, siis omani ja äidin veljenpojan, jonka testistä sai äidin isälinjan.
Ja isän äitilinjan suhteen luotan siihen, että tulos olisi sama kuin isän äidin serkun äitilinjan, josta on testitulos.

Antti Järvenpää
31.05.16, 09:25
Ehkäpä siis jokin tälläinen enolleni ja isälleni tehtynä?:

https://www.23andme.com/en-eu/myheritage/

Kai tuo 23andme on luotettava taho? Ei kuitenkaan ole kyse ihan muutamasta kympistä...


Joku joka on testauttanut 23andme:llä voisi kommentoida mikä tuo aloitus pakkaus on. Koitin katsoa sivuja, mutta ainakaan minulle ei selvinnyt kuinka laaja tai suppea tutkimus tuolla dollari määrällä saadaan ja mitä muita mahdollisuuksia olisi.

Ohessa on FTDNA:n tuotesivu https://www.familytreedna.com/products.aspx , josta näkyy että halvin paketti antaa 37 markkerin tuloksen, mutta oikeasti on järkevää tilata ainakin 67 markkeria. Sama on mtDNA puolella. Halvin paketti on edullinen, mutta jos haluaa päästä lähellekään kirkonkirjojen aikaa edes teoreettisesti pitää valita kallimpi full-testi.

Käsittääkseni nämä eri testauslaitokset antavat mahdollisuuden myös yhdistellä toisten laitosten dataa omaansa ja sitten on vielä erilaisia ulkopuolisia tietokantoja, joihin voi viedä dataansa verratakseen sitä ostopaikasta riippumatta.

Käytännössä näitä vaihtoehtoisia laitoksia taitaa olla 23andMe, AncestryDNA ja FamilyTreeDNA (FTDNA). En tiedä mitkä näiden markkinaosuudet ovat suomalaisissa tutkituissa, mutta luulottelen ainakin itselleni, että eniten olisi tutkittu FTDNA:ssa (esim. http://www.kurrinsuku.net ). Ehkäpä joku toinen asiaa syvällisemmin harrastanut tietää enemmän.

ilkant
31.05.16, 22:37
Halvin ei ole välttämättä joka suhteessa paras. On käynyt ilmi, että osa dna-testejä tekevistä amerikkalaisista firmoista myy asiakkaittensa tietoja kolmansille osapuolille!

merpukka1979
02.06.16, 20:28
Anteeksi, kun olen edelleenkin hiukan ymmälläni. Isästäni voi siis testata yhdellä testillä molemmat linjat? :confused:

Lueskelin sekä 23andme että FamilyTreeDNA sivuja ja en saanut varmuutta asiasta. :confused:

Juha
02.06.16, 20:52
Yksi testi riittää...

Sitten sä maksat aina lisää rahaa siitä minkälaisia testauksia siitä tehdään



Juha

HaapaMik
02.06.16, 22:57
23andme: yhdistetty serkkutesti sekä karkeat y- ja mt-haploryhmät
geno2ng: yhdistetty kohtalainen y- ja mt-haploryhmätesti
familytreedena ff: pelkkä serkkutesti
famlytreedna y67, snp-pack, bigy: pelkkiä y-testejä
familytreedna mtfull: pelkkä mt-haploryhmätesti

Asiaa voisi ehkä (?) ajatella näin

Jos haluaa pääasiassa serkkutestin ja ehkä myöhemmin sitten tekee muita testejä, on ehkä paras aloittaa familytreedna ff-testillä

Jos taas haluaa y- ja mt-haploryhmät aika tarkasti ja jatkaa sitten y-ryhmän selvittelyä, voisi ehkä kannattaa (?) tehdä geno2ng, sitten siirtää tiedot familytreedna:lle josta sitten tilaa y67 tms. testejä

Jos haluaa saada "sairausgeenejä" selville, niin sitten ehkä 23andme

Jos taas rahaa riittää ja haluaa päästä helpolla, niin sen kun tekee kaikki familytreedna:lla mitä vain haluaa. Ei tarvitse siirrellä tietoja firmalta toiselle.

Lisäksi asiasta on varmasti monia eri mielipiteitä ...

eeva häkkinen
02.07.16, 18:41
Jos vielä tarkennan, että yhdellä testillä et voi testata sekä isäsi että äitisi linjoja, mutta yhdestä testinäytteestä voit tilata sekä isäsi isälinjan (Y-testi) että hänen äitinjansa (mtDNA-testi) testit. Äitisi (ja siis omasi) äitilinjan voit tilata vain hänen DNA-näytteestään.

Marjalee
04.07.16, 20:47
Olen testauttanut omani ja perheeni ftdna.com :ssa. Käsittääkseni on kattavampi kuin 23andme
Esim. tällä hetkellä on 15% alennus kaikkiin testeihin SuomiDNA projektiin liittymällä ja sitä kautta tilaamalla. Projektilla on myös aktiivinen facebook ryhmä, josta kannattaa kysellä myös.
https://www.facebook.com/groups/FinlandDNA/

Ns. familyfinder eli serkkutestin datan voi ajaa Promethease ohjelmassa ( 7€ ) ja saa sairausalttiuksia ja esim. lääkevasteita, jotka olisikin hyvä tietää.
promethease.com

Täältä voi vilkaista projektia ja ottaa yhteyttä adminiin, mikäli kiinnostuu ja haluaa alennuskoodin tai facebook ryhmän kautta :)

https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background

samias
21.07.16, 07:10
Heips,

Olen testauttanut useampia henkilöitä FTDNA:ssa ihan sen takia, että siellä Suomalaisista on tehty eniten testejä ja heidän testinsä ovat hieman kattavampia. Testeinä olen teettänyt itsestäni Y-67:n, Big-Y:n, MTDNA:n ja Family Finderin. Vanhemmistani FamilyFinderin, isältäni MTDNA:n, isäni serkulta MTDNA:n, Y-111:n Familyfinderin. Appivanhemmilta ja vaimoltani MTDNA:t, Familyfinderit sekä Y-67:n.

Y-DNA:sta voin sanoa sen verran, että Y-67 on ihan ok, jos osumia on vähän. Itselläni on tasan 1. Y-111 ei auttaisi yhtään. Sen takia teetin Big-Y:n ja annoin sen tieteelle (Y-Full). Täysin toisenlainen tulos tuli isäni serkun testistä. Y-67 osumia oli muutama sata, GD-1-3 osumia kymmeniä. Tällöin päivitys Y-111:sta antoi enemmän informaatiota ja auttoi vahvistamaan tiettyjä asioita ja tällöinkin puhutaan aikaraamista 400 vuotta sitten.

MTDNA:ssa ongelma on hidas mutaatiotaajuus. GD-0 osumia on löytynyt, mutta näissäkin tapauksissa yhteinen esiäiti menee ajalle ennen kirjoitettua tietoa, jolloin se on enemmän "kiva tietää" tietoa kuin varmistaisi jotain. Joku voi tietenkin ajatella toisella tavalla.

Familyfinder auttaa tunnistamaan mahdollisia lähisukulaisuuksia, kunhan vaan ottaa huomioon, että sukulaisuus saattaa tulla useammasta eri suunnasta, jolloin saatu "serkkutieto" voi olla hieman vääristynyttä.

Sami

Nokkonen
07.08.16, 14:32
Esitin saman kysymyksen DNA Newbie -fb-ryhmässä, ja konsensussuositus oli teettää autosomaaliset vähintään itselle ja vanhemmille. Jos vanhemmat eivät ole elossa, sitten testit sisaruksille, jos ei sisaruksia, sitten serkuille jne. Isä- ja äitilinjojen testien hyödyt katsottiin rajallisiksi, lähinnä tarpeen silloin, jos autosomaalisen testin tulokset herättävät kysymyksiä tai jos nimenomaan suorassa isä- tai äitilinjassa on jotain tarkistettavaa.

Vinkkinä, että FamilytreeDNA:lla on nyt hyvä alennus Family Finderista, 69 USD plus toimituskulut. Y-DNA- JA mtDNA-testit ovat yleensä alennuksessa amerikkalaisen isän- ja äitienpäivän tienoilla.

ilkant
07.08.16, 21:29
Anteeksi, kun olen edelleenkin hiukan ymmälläni. Isästäni voi siis testata yhdellä testillä molemmat linjat? :confused:


Yksi FTDNA:n testi FF antaa serkkuja sekä isän että äidin puolelta noin 5 sukupolven päähän historiaan. Mutta jos haluat testata isälinjaa ja äitilinjaa, molemmat niistä ovat oma testi.

Pekka Hiltunen
08.08.16, 16:03
Yksi FTDNA:n testi FF antaa serkkuja sekä isän että äidin puolelta noin 5 sukupolven päähän historiaan. Mutta jos haluat testata isälinjaa ja äitilinjaa, molemmat niistä ovat oma testi.
23andMe-firma on pudottanut pois tiedot matchien alkuperästä (kotimaa) ja aschenaasi-juutalaisilla tunnetut jaksot, ja lisäksi nykyversio ei ole yhteensopiva Familytreedna-firman testien kanssa. Lisäksi 23andMe-firman terveystietokyselysysteemillä ei juurikaan ole mitään tekemistä tutkittujen dna-jaksojen kanssa. Vieläpä on tarjolla "dna-melody" -ominaisuus, missä joku puupäää on sijoittanut tietokoneohjelmaan testissä saadun koetinaineiston eli ehkä miljoonasosan genomistasi, ja sitten transponoinut nuoteille "dna-sävelmän", jolla ei ole mitään tekemistä sen enempää biokemian kuin sukututkimuksenkaan kanssa. En siis voi suositella 23andfMe-firman humbuukia kenellekään, edes kaukaisellekaan sukulaiselleni - vaikkakin arvioitu neanderthalilaisperäisen dna:n osuus lienee oikean suuntainen, koskapa itse sen mukaan alitan eurooppal. k.a:n.
PH