PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Askenaasien jäljille


Pekka Hiltunen
29.05.16, 14:27
M.m. 23andMe-firma tarjosi aiemmin tiedot omien ja matchien lähtömaitten ohella aschenaasi-juutalaisille ominaiset sekvenssit, mutta ei enää. Voisiko jolla kulla olla neuvo mahdollisimman edullisen dna-testin tekemiseksi näitten sekvenssien löytämiseksi, a) isälinjasta, b) äitilinjasta, ja c) autosomimarkkereista?
PH

Calonius
01.06.16, 11:51
FamilyTreeDNA tarjoaa serkkutestin (autosomaali) "Family Finder", joka käsittääkseni määrittää aika hyvin askenaasi-osuuden. Joka tapauksessa testi on hyvin suosittu juutalaisten keskuudessa ja juutalaisia osumia saa paljon, jos juutalaista perimää löytyy. Yksi isäni isoisovanhemmista oli juutalainen, ja FF-testi antaakin hänelle 11% askenaasi-osuutta, mikä vastaa hyvin oletettua osuutta.

Isälinja ja äitilinja ovatkin sitten vähän kinkkisempi juttu. On vaikeampi määrittää, mikä alahaplo kuuluu millekin juutalaiselle heimolle. Moni ihminen on historian saatossa kääntynyt juutalaisuuteen (vaikka kovin yleistähän se ei ole). Näin kyseiset linjat eivät ole yksikäsitteisesti juutalaisia vaan aiemmin eriytyneet haarat voivat olla jotain ihan muuta. On käsittääkseni joitakin mtDNA-haploja, joiden voidaan sanoa olevan selvästi juutalaisia.

Pekka Hiltunen
09.06.16, 13:56
OK. Olen siis primaaristi teettänyt Y-dna:n FT:ssä (varmistaakseni ed.m. isoäitini jo ilmoittamat tiedot oikeiksi), mutta sitten harahduin väärään firmaan autosomeja testaamaamaan. Sain toki paljon askenaasi-matcheja molempien venhempien sukuihin liittyen - mikä kyllä oli odotettavaakin - mutta nyt täytyy vain koettaa muististaan palauttaa mieliinsä, että kenellä oli mikäkin prosentti; argentiinalaisesta etäserkusta, kuten ei puolalaisista tai muista itäeurooppalaisista tietenkään ei ole epäilyksiä, mutta savolaiset ovat mielenkiintoisia. Arvelen, että Krogerus-suvun kantaäiti oli edelleenkin Amerikassa elävän, saksalaislähtöisen Lack(/h)man-suvun jälkeläinen savolaisten sukujeni sekvenssien sekä moninkertaisen esi-isyyden perusteella. Samaa on kyllä esitetty Krögerin Anna-vaimon suvusta viestiketjuissa perinteisiinkin genealogisiin konsteihin perustuen...
Tilasin nyt sitten satasella vielä FT:n autosomit eli Familyfinderin, ja olen jo ehtinyt suositella sitä muillekin - ja siitä kiitokset myös Caloniukselle!
PH

Pekka Hiltunen
23.09.16, 19:12
OK. Olen siis primaaristi teettänyt Y-dna:n FT:ssä (varmistaakseni ed.m. isoäitini jo ilmoittamat tiedot oikeiksi), mutta sitten harahduin väärään firmaan autosomeja testaamaamaan. Sain toki paljon askenaasi-matcheja molempien venhempien sukuihin liittyen - mikä kyllä oli odotettavaakin - mutta nyt täytyy vain koettaa muististaan palauttaa mieliinsä, että kenellä oli mikäkin prosentti; argentiinalaisesta etäserkusta, kuten ei puolalaisista tai muista itäeurooppalaisista tietenkään ei ole epäilyksiä, mutta savolaiset ovat mielenkiintoisia. Arvelen, että Krogerus-suvun kantaäiti oli edelleenkin Amerikassa elävän, saksalaislähtöisen Lack(/h)man-suvun jälkeläinen savolaisten sukujeni sekvenssien sekä moninkertaisen esi-isyyden perusteella. Samaa on kyllä esitetty Krögerin Anna-vaimon suvusta viestiketjuissa perinteisiinkin genealogisiin konsteihin perustuen...
Tilasin nyt sitten satasella vielä FT:n autosomit eli Familyfinderin, ja olen jo ehtinyt suositella sitä muillekin - ja siitä kiitokset myös Caloniukselle!
PH
Oli kyllä kannattava kauppa; nyt voin tietenkin yhdistää kahden firman koettimet ja näin saada ainakin sumean logiikan mukaisesti huomattavan määrän lisäinformaatiota aluksi hukkaan heitetyltä näyttäneestä sijoituksestani huolimatta. Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että "Carthago on hävitettävä", mutta kannattaa poimia sitä ennen kaikki "arvometalli ja jalokivet" talteen...
Item

eyrjola
23.09.16, 20:00
Mitä testiä suosittelet sellaiselle henkilölle, joka ei vielä ole testannut DNA:ta lainkaan ja haluaisi yhdellä kertaa mahdollisimman hyvän tuloksen? Kyseessä mieshenkilö ja saa vastata yksityisviestillä.

Calonius
23.09.16, 20:45
Oli kyllä kannattava kauppa; nyt voin tietenkin yhdistää kahden firman koettimet ja näin saada ainakin sumean logiikan mukaisesti huomattavan määrän lisäinformaatiota aluksi hukkaan heitetyltä näyttäneestä sijoituksestani huolimatta. Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että "Carthago on hävitettävä", mutta kannattaa poimia sitä ennen kaikki "arvometalli ja jalokivet" talteen...
Item

Kiva kuulla! Olen sitten viime kirjoittelun teettänyt itsellenikin FF-testin (aiemmin siis vain isälleni). Minun kohdallani FF ei varsinaisesti enää edes mainitse juutalaisuutta siinä ns. MyOrigins -tuloksessa, joka kertoo oman ns. Ethnic Makeupin. Kuitenkin saan hyvin paljon juutalaisia osumia tuossa testissä. Jostain syystä autosomaali genomi ei ylitä missään sekvenssissä jotain FF-testin määrittelemää raja-arvoa, jotta sitä voisi kutsua juutalaiseksi.

Olen juuri testauttamassa sekä FF että mtDNA isäni serkulta, jolla on suora äitilinja sukumme juutalaiseen henkilöön. Mielenkiintoista nähdä, mikä äitilinjan haplo sieltä tulee.

Calonius
23.09.16, 20:59
Mitä testiä suosittelet sellaiselle henkilölle, joka ei vielä ole testannut DNA:ta lainkaan ja haluaisi yhdellä kertaa mahdollisimman hyvän tuloksen? Kyseessä mieshenkilö ja saa vastata yksityisviestillä.

Ensin pitäisi tietää, mikä on "hyvä tulos". :) Toiseksi pitää tiedostaa se, että on pitkälle sattuman kauppaa, kuinka paljon tietoa esimerkiksi omasta suvustaan näiden testien avulla saa. Kaikki nimittäin riippuu siitä, että ovatko juuri ne sukulaiset tehneet saman testin. "Huonoimmassakin" tapauksessa testit ovat mielestäni hintansa väärti. Ja testituloksen anti vain kasvaa koko ajan automaattisesti, kun yhä enemmän ihmisiä tekee testejä.

Testejä on erityyppisiä ja myös eri firmoilta. Se, mitkä testit kannattaa ottaa, riippuu ihan siitä, mitä testiltä hakee. Itse suosittelen suomalaisille firmaa nimeltä FamilyTreeDNA, koska siellä on jo kattava suomalainen data. Ja koska autosomaalitesti eli ns. serkkutesti (kaupallinen nimi Family Finder) maksaa vain 79 dollaria, mielestäni se kannattaa ottaa joka tapauksessa. Sen oheen sitten isälinjan testi (Y-DNA) ja/tai äitilinjan testi (mtDNA), jos on niistä kiinnostunut. Äitilinjan testistä kannattaa valita kalliimpi Full Sequence. Isälinjan testistä kannattaa valita vähintään 67 markkerin testi (Y67).

Parhaiten ja helpoiten tietoa saa mielestäni Facebook-ryhmistä. Nettisivuista Ahti Kurrin sivut ovat ehkä selkein suomenkielinen esitys kaupallisista sukututkimukseen tarkoitetuista DNA-testeistä:
http://www.kurrinsuku.net/

Calonius
23.09.16, 21:50
Ja täällähän keskustellaan juuri aiheesta, joka liittyy kysymykseesi:
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=35750

eyrjola
23.09.16, 21:55
Hei,
kiitos vinkistä. Otin tuon paketin ja nyt sitten täytyy alkaa opiskella kaikkea siihen liittyvää. Uusi ulottuvaisuus tähän normitutkimukseen, vaikka valtaosa linjoista onkin katettu tuonne 1700-luvun alkuun. Innostuneena odotan ainakin.
terveisin
Eerik

Calonius
24.09.16, 13:18
Hei,
kiitos vinkistä. Otin tuon paketin ja nyt sitten täytyy alkaa opiskella kaikkea siihen liittyvää. Uusi ulottuvaisuus tähän normitutkimukseen, vaikka valtaosa linjoista onkin katettu tuonne 1700-luvun alkuun. Innostuneena odotan ainakin.
terveisin
Eerik

Hieno homma! Autan mielelläni sitten tulkitsemaan tuloksia.

eeva häkkinen
24.09.16, 22:10
Teetin taannoin amerikkalaisen vävypoikani äidin ruotsalaisen perimän selvittämiseksi testit, äidille FF ja äidin veljelle FF + Y67. Jälkimmäinen oli itse asiassa turha, koska ruotsalaisemigrantin jälkeläinen olikin heidän äitinsä eikä isänsä. Joka tapauksessa enon testi osoitti vahvaa askenaasiperimää (40 %, loput eurooppalaista brittein saarilta ja Skandinaviasta) ja FF-osumiakin on n. 4500 tällä hetkellä. Joku aika sitten sain tällaisen viestin :

There is a new Y-haplogroup project at Family Tree DNA for a particular sub-branch of J2a-L210 that you appear to be on, based on your Y-DNA matches to several people known to be on this branch, including Keith Rothschild, Robert Lefkowitz, Roy King, Jeffrey Schweitzer, Omri Kelmer, Harold Haag, and others. It is a large Jewish branch that is currently mostly Ashkenazi .... ja pyydettiin enoa liittymään projektiin.

Olen lähettänyt viestin asianosaisille, mutta en ole saanut vielä vastausta. Viesti sisälsi muutakin tietoutta ko. ryhmään kuuluvista. Jos projekti jotain kiinnostaa, voin lähettää viestin privana tai mailina.

Pekka Hiltunen
25.09.16, 09:25
Teetin taannoin amerikkalaisen vävypoikani äidin ruotsalaisen perimän selvittämiseksi testit, äidille FF ja äidin veljelle FF + Y67. Jälkimmäinen oli itse asiassa turha, koska ruotsalaisemigrantin jälkeläinen olikin heidän äitinsä eikä isänsä. Joka tapauksessa enon testi osoitti vahvaa askenaasiperimää (40 %, loput eurooppalaista brittein saarilta ja Skandinaviasta) ja FF-osumiakin on n. 4500 tällä hetkellä. Joku aika sitten sain tällaisen viestin :

There is a new Y-haplogroup project at Family Tree DNA for a particular sub-branch of J2a-L210 that you appear to be on, based on your Y-DNA matches to several people known to be on this branch, including Keith Rothschild, Robert Lefkowitz, Roy King, Jeffrey Schweitzer, Omri Kelmer, Harold Haag, and others. It is a large Jewish branch that is currently mostly Ashkenazi .... ja pyydettiin enoa liittymään projektiin.

Olen lähettänyt viestin asianosaisille, mutta en ole saanut vielä vastausta. Viesti sisälsi muutakin tietoutta ko. ryhmään kuuluvista. Jos projekti jotain kiinnostaa, voin lähettää viestin privana tai mailina.
Testattavien synnyinmaat ja askenaasisekvenssit ilmaiseva, 23andMe-firman ehkä hyödyllisin ominaisuus jouduttin poistamaan tietoturvasyistä ja ehkä juuri Rotchildien & al. vaikutuksesta... Suosittelen pidättäytymistä yhteydenottopyrkimyksissä. Holokaustista selvinneitten tai sen välttäneitten jälkeläisillä on tietenkin suuri tarve pyrkiä täyttämään kadonneitten sukupolvien tekemä aukko, joten he etsivät yleensä toisia juutalaisia eikä suinkaan gojimeita, jotka ovat "luopioitten" ja assimiloituneitten joukkoa...
PH

eeva häkkinen
26.09.16, 13:03
Kiitos, Pekka! Eihän tää mun asiani oo, kun etsin vain ruotsalaisperimää eikä kyseessä ole mun DNA ja siksi passasinkin kyselyn eteenpäin. Sanoin kuitenkin, että on hyvä ilmoittaa sekin, jos eivät ole kiinnostuneita, niin säästyvät jatkoposteilta. Kun en itse tiedä asiasta mitään, en osannut muuten neuvoa.

Pekka Hiltunen
26.09.16, 14:41
Kiitos, Pekka! Eihän tää mun asiani oo, kun etsin vain ruotsalaisperimää eikä kyseessä ole mun DNA ja siksi passasinkin kyselyn eteenpäin. Sanoin kuitenkin, että on hyvä ilmoittaa sekin, jos eivät ole kiinnostuneita, niin säästyvät jatkoposteilta. Kun en itse tiedä asiasta mitään, en osannut muuten neuvoa.
Sain itse joitain vuosia sitten hiukan negatiivista feedbackiä USA:sta, kun olin ottanut itselleni kontrolliksi erään matchini matchin, jonka tiesin täysjuutalaiseksi. Tässä tapauksessa palaute kylläkin tuli katolilaiselta vaimolta, joka teki tietenkin kaikkensa käännyttääkseen miehensä tämän "harhaopista". Jätän nimen nyt kuitenkin mainitsematta vain siitä syystä, että se on sama kuin eräällä savolaisella pappissuvulla, johon itselläni on vähintään 10-kertaiset juuret, koska eräät tällä foorumilla tuntuvat suhtautuvan asiaan kovin skeptisesti, mutta tuovat kuitenkin kiivaasti esiin kantojaan - DNA-testeistä riippumatta. Jääköön nimet ja prosentit siis minun puolestani yksityisviesteihin.
PH