PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Anna Henriksson 1879 Tuulos ? Sankt Petersburg ?


Agatha
20.05.16, 11:21
Jag kommer ingenstans med mitt letade av Annas föräldrar och syskon , har olika fotografier men inga kopplingar . Namn som står på fotografie. Agafiya
Kondratiev ( fått översatt ifrån ryska ) även flera fotografier tagna i Vasa o Tammerfors , Björneborg . Anna vistades via Kotka i Borgå , Pernå och Raumo .
Begravd i Grannkulla 1957, ogift , 5 barn .

K-Erik
20.05.16, 13:20
Är hon begravd i Grankulla? Grannkulla känns obekvämt! Har inte studerat gravdatabasens foto.

Agatha
20.05.16, 13:40
Så här ser den ut ,

TapioH
24.05.16, 14:48
Hej, kanske med hjälp av detta hittar någon mer om Anna.
http://www.genealogi.se/index.php?option=com_sobipro&pid=14467&sid=18470:Carina&Itemid=3178

Men tyvärr tycks hon inte vara född t.ex. i Tuulos ...

Agatha
24.05.16, 15:23
Nej jag tror inte heller att hon är född i Tuulos men hon hade någon anknytning
dit har jag hört . Via en medlem här fick jag tips om en Maija Stina i Hauho som var född samma år o datum 3.4. 1879 men det stämde inte alls visade det sig :(
När hon flyttade ifrån Kotka 1900 till Borgå hette hon Maria Anna Stina Henriksdotter Nukari men 1902 ändrar hon namn till Henriksson enl. Ämbetsbetyget . I hennes kvarlåtenskap finna det ett antal fotografier ifrån Vasa, och på något sätt har vi anknytning till Henriksson och Blomqvist i Horslök
På Sarvsalö Pernå . Jag har försökt pumpa de få släktingar jag har kvar på min Mammas sida , men de vet inget , kommer inte ihåg ..... Eller så vill de inte rota i det gamla !

bia
24.05.16, 19:08
Jag kommer ingenstans med mitt letade av Annas föräldrar och syskon , har olika fotografier men inga kopplingar . Namn som står på fotografie. Agafiya
Kondratiev ( fått översatt ifrån ryska ) även flera fotografier tagna i Vasa o Tammerfors , Björneborg . Anna vistades via Kotka i Borgå , Pernå och Raumo .
Begravd i Grannkulla 1957, ogift , 5 barn ..

Hej, jag försökte skriva privat till dig, men jag vet inte vart det försvann. Jag kan hjälpa dig, men skulle helst skriva privat. Hälsar bia

Agatha
24.05.16, 21:34
Hej Bia , det är väl bara att klicka på mail ikonen under min profil som är Agatha

Agatha
24.05.16, 22:24
.

Hej, jag försökte skriva privat till dig, men jag vet inte vart det försvann. Jag kan hjälpa dig, men skulle helst skriva privat. Hälsar bia

Hej jag har skrivit till dig nu :)

Agatha
25.05.16, 22:23
bia , vart tog du vägen ?

Agatha
28.05.16, 12:58
Hej, kanske med hjälp av detta hittar någon mer om Anna.
http://www.genealogi.se/index.php?option=com_sobipro&pid=14467&sid=18470:Carina&Itemid=3178

Men tyvärr tycks hon inte vara född t.ex. i Tuulos ... det är min sida :)

Om man går efter Annas födelsedatum så finns det tydligen en Maija Stina född då . Med okänd Far , modern gifter sig med en Henrik Nukari i Tuulos . Maija Stina flyttar hemifrån när hon är 15 år , sedan stämmer det med ämbetsbetyget
Igen när hon flyttar ifrån Kotka in till Borgå 1900 . Maija blir Maria , Stina ok men vart kommer namnet Anna ifrån då ? För när hon flyttade in i Borgå hette hon Maria Anna Stina Henriksdotter Nukari , 1902 byter hon efternamn till Henriksson. Och sedan att hon själv sagt hon är född i Sankt Petersburg !? Var det bara i hennes fantasi ? Men det finns flera fotografier ifrån Ryssland, Ortodoxa Kors i hennes kvarlåtenskap , jag blir inte klok på det här:confused:

Agatha
28.05.16, 13:07
Är hon begravd i Grankulla? Grannkulla känns obekvämt! Har inte studerat gravdatabasens foto.

Anna flyttade efter att hon fått sina barn utplacerade i fosterhem i bla. Horslök , till Borgå vidare till Kyrkslätt o till slut Grankulla , Esbo där hon dog 1957 . Två av hennes döttrar bodde i närheten i vuxen ålder . Min mormor Svea hade stor hjälp av Anna när hon själv som ogift fick två barn . Min mammas moster o min Gudmor Maini levde som ensamstående hela sitt liv o tog oss barn ner till Horslök om somrarna .men hur den ryska anknytningen kommer in vet jag inte !

Agatha
30.05.16, 13:21
En tanke jag har är Eva Kajsas ålder när hon föder Maija Stina 1879 , då är hon
Ca. 43 år ....

bia
30.05.16, 15:19
Eva Kaisa Andersdotter f. 20.8.1836 i Hauho Tuulittula Nukari(orten, byn, gården). Hade 3 barn före hon gifte sig: Wilhelmina f. 14.1.1874 i Hauho, Vitiälä; Henrik f. 28.7.1876 Hauho, Vitiälä dog 8.9.1876; Maja Stina f. 3.4.1879 Hauho. Eva Kaisa gifte sig i Hauho 27.4.1884 med inhysingen Henrik Henriksson Nukari från Tuulos, Juttila. Eva Kaisa flyttade 29.12.1884 med sina 2 döttrar till Tuulos.

Agatha
30.05.16, 22:16
Tack bia:) vet något vad som hände med Wilhelmina ?

Agatha
30.05.16, 22:17
Gifte hon sig , några barn ?

bia
31.05.16, 13:43
Wilhelmina flyttade från Tuulos 25.11.1898 med fl.betyg nr 51 till Hauho. Fortsättningen känner jag inte till, kan endast kolla via nätet och in- och utflyttade till Hauho slutar 1889 I utflyttade boken har hon namnet Miina Heikintytär Nukari. Mycket vanligt i gamla kyrkböcker att det skrivs Wilhelmina som Miina, Maria som Maja, Christina som Stina o.s.v. Namnena varierar från en gång till en annan.

bia
31.05.16, 14:15
Maja Stina flyttade från Tuulos 1.4.1895 till Kalvola. Därifrån flyttade hon som "Maja Stina Nukari" den 1.11.1898 till Kotka. I Kotka är hon införd i böckerna som "Maria Anna Stina Nukari". Antagligen var det en miss av den personen som förde in hennes uppgifter. Att namn och födelseuppgifter blev fel införda i kyrkböckerna var mycket vanligt förr, i synnerhet vid flyttningar mellan olika församlingar. De felaktiga uppgifterna hängde oftast med så länge personen levde.

Agatha
31.05.16, 20:49
Tack för all hjälp :)