PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Korhonen, Antti Heikinpoika, Hiitola/Aminoff


Ritva Winter
08.07.08, 16:28
För annan persons räkning söker jag information om ovanstående person, född 1880-08-03 i Juuka. E u var han son u ä till en barnlös Aminoff (död omkr 1900) och bosatt hos fadern. Efter faderns död sålde änkan gården och flyttade till Sverige.

Två herrgårdar nämns i Hiitola-trakten, Hämmilä/Hännilä och Sahakoski. Fråga 1) Kan någon svara på vem denne Aminoff var och var han bodde?

Antti Korhonen jagade med den senare presidenten i Finland, Relander.
Fråga 2) Var härstammade Relander ifrån?

Ymmärrämme suomea/svar kan ges på finska. Tack på förhand.

EskoR
08.07.08, 17:09
Presidentti Relander polveutuu Hirvensalmelaisesta Relander-lukkarisuvusta
Relandereista on kirja: Tauno Relander, Hirvensalmen Relander suku

Esko

Ritva Winter
15.07.08, 09:50
Kiitos, Esko för boktipset, verkligen intressant!

Återstår frågan om Aminoff, namn och bosättningsort och vem han var gift med. Varje tips mottas tacksamt. Syftet med frågan är att kontrollera en muntlig berättelse, given sent i livet.

Tapani Kovalaine
15.07.08, 19:39
Karjala-tietokantahaku KATIHA on aikaisemmin jäänyt ihan kokeilematta. Mutta jos sinne tarjoaa Korhosen Anttia, nii hää löytää 22 Antti Korhosta. Mutta yksi niistä on Antti Heikinpoika s. 3.8.1880 Juuka. Tämä Antti muutti 1897 Kaukolaan Monittulan kylään no 2 rengiksi. KATIHA antaa helposti myös listan, keitä kaikkia rippikirjan mukaan tuolloin 1897-1899 asui samassa talossa. Ja olihan siellä Antin veli Taavi Heikinpoika Korhonen (s. 1873) Juuasta.

Monittula sijaitsee Hiitolan kirkolta 15 km kaakkoon eli Käkisalmeen päin rautatien varressa. Aminoff unohtui kysyä Katihasta... Ja sitäkään en katsonut, tuliko Antti Juuasta vaiko Aminoffien suojeluksesta...

Ritva Winter
18.07.08, 11:17
För 'frågarens' räkning vill jag även till Tapani K framföra mångfaldiga KIITOKSET för informationen! För min egen del kom tipset om KATIHA i rätt tid, har 'betat av' de mer omfångsrika källorna, detta ger mig möjlighet att forska vidare, så STORT TACK/KIITOKSIA!

Vi krigsbarn har ett behov av att återknyta till vår bakgrund, kanske ett större behov än andra och det är fantastiskt att upptäcka möjligheterna.