PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Piltto & Ylläsjärvi!


PERA22
07.07.08, 18:09
Moikka :eek:

Rekistöröidyin juuri tänne ja tämä on ensimmäinen viestini!Olen nyt viime ajat alkanut tutkimaan sukuhistoriaani.Kävin tänään paikallisessa kirjastossa,toivoen että löytäisin otsikossa mainittujen henkilöiden taustaa tai paremminkin sukuhistoriaa.Muttei,siellä käynti tuonnut näihin asioihin valaistusta.Kristiina Piltto oli kotoisin Ruotsin Karesuvannosta.Syntyi 7.3.1855 ja kuoli 16.12.1933 Kolarissa.Hänestä minulla ei ole kuin nämä tiedot.Kiinostaisi tietää vanhemmista ja sisaruksista jne.Myöskin hänen miehensä kiinostaa:Aleksander Ylläsjärvi s.12.2.1846 ja kuoli 5.6.1922.(Kolari)Hänenkin vanhempansa ja sisaruksensa kiinostaisi.Heidän lapsensa kyllä on tiedossa.Onko jollain tietoa näistä tai antaa mulle ohjeita mistä voisin näistä löytää tietöa!Linkkejä on koneella paljon,mutta se on sellainen viidakko,ettei niistä mulle ole vielä ollut apua.Onneksi löysin tämän foorumin..

Tapani Kovalaine
07.07.08, 19:05
Hiskin kautta löytyy Turtolan evl srk:sta Matti Ylläsjärvelle ja vaimolleen Ulrica Abramsdotterille s. 1826 lapsia viisi. Tosin lapsista vuonna 1848 syntyneen kohdalla mainitaan, että isä on Matti Hyötylä eli Ylläsjärvi. Alexanderin syntymäajaksi Hiski arvelee 16.2.1846 eli on kahden päivän heitto.

PERA22
07.07.08, 19:34
Kiitos..Mitenkähän ja mistä näitä tietoja löytäisi katsottavaksi.Tämä kuitenkin oli jo hyvä alku..

Tapani Kovalaine
07.07.08, 19:41
Tosiaankin: ohje on tämmöinen: Googleen kirjoitetaan sana: hiski.
Sen jälk(h)een tulee ruutuun sanat: hiski kirkonkirjat. Naps hiirellä.
Sen jälkeen yleensä on kiikissä, eikä enää pääse eroon sukututkimuksen kiehtovasta maailmasta!

PERA22
07.07.08, 20:06
Tiesin jo melkein vastauksesi,mutta ajattelin kysyä,jos vaikka ohjaisit jollekkin linkille.Tämä oli tosi hyvä alku.. Jatkoja..

piipa
07.07.08, 20:10
Kiitos..Mitenkähän ja mistä näitä tietoja löytäisi katsottavaksi.Tämä kuitenkin oli jo hyvä alku..

Hei...löydät kirkonkirjoja

www.digiarkisto.org (http://www.digiarkisto.org)

Kolari löytyy Turtolasta. Tässä yksi sivu:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/turtola/rippikirja_1848-1855_ik361-362/20.htm

PERA22
07.07.08, 20:20
Kiitos.Tässä on saatu enemmän apua tähän tutkimiseen kuin viime viikot yhteensä...

tellervoranta
08.07.08, 09:06
Hei :)

Aleksanterin äiti Ulrica näyttää tulleen Kiitilästä v. 1845. Tällaista uumoilin, koska Hyötylä on Kittilässä.

Kittilässä sitä on kesäkotia aikanaan pidetty....:cool:

PERA22
08.07.08, 10:03
Kiitos..
Onko sulla tietoa enempi tästä Ulrikasta.Onko hänen tyttönimensä "Hyötylä"

PERA22
08.07.08, 10:15
Kiitos..
Onko sulla tietoa enempi tästä Ulrikasta.Onko hänen tyttönimensä "Hyötylä"
Näin kyllä sen nimen,mutta en voinnut yhdistää sitä mihinkään.Se kun oli ennen Ylläsjärveä kirjattu samaan kohtaan.Samoin puuttuu mathiaksen syntymäaika
Kiitos kuitenkin sinulle..

PERA22
08.07.08, 11:15
Kiitos..
Onko sulla tietoa enempi tästä Ulrikasta.Onko hänen tyttönimensä "Hyötylä"
Näin kyllä sen nimen,mutta en voinnut yhdistää sitä mihinkään.Se kun oli ennen Ylläsjärveä kirjattu samaan kohtaan.Samoin puuttuu mathiaksen syntymäaika
Kiitos kuitenkin sinulle..

Siis tämä Hyötylä kummittelee.Onko ulrikalla lapsi tämän hyötylän kanssa vai onko se ulrikan tyttönimi?Tosiaan kiinostaa tämä Mathiaksen syntymäaika,avioliiton solmimispv. ulrikan kanssa.Jos ei hyötylä ole ulrikan tyttönimi,niin mikä se on.Jos jollain on tietoa tai vihjeitä näistä asioista,ottaisin ne kumarruksen kera vastaan!

tellervoranta
08.07.08, 16:28
Hei :), paina tuota alimmaista linkkiä, jossa Ylläsjärven kohdalla Matti merkitty isännän veljeksi. Ulrikan kohdalla tulopaikka Kittilä, vuosi 1845.
Sukunimeä tiirailen tässä, olisiko Kallo. Ulrikan syntymäaika sattuu aikaan, jolloin Kittilän hiskissä katkos.
Ulrikan kohdalla oikeassa laidassa myös tekstiä Kittilästä.
Hyötylän talo muistaakseni sama kuin Ryssä.
Jos jonkin lapsen nimi Hyötylä, on perhe voinut käydä välillä Kittilässä.
Katselen vielä sukukirjoja mutta on vielä vieraita ja vaikea päästä muuhun kuin tähän kannettavaan koneeseen.



www.digiarkisto.org (http://www.digiarkisto.org)

Kolari löytyy Turtolasta. Tässä yksi sivu:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/turtola/rippikirja_1848-1855_ik361-362/20.htm

PERA22
08.07.08, 16:38
Mahtavaa! Jos viitsit auttaa minua jossain vaiheessa tämän ulrikan tietojen saamiseksi tietooni ja mathiaksen syntymä ajan niin olisin siitä syvästi kiitollinen.Itse hääräilen para aikaa tämän asian tiimoilla.Hyötylä vain sekotti tai vaikeuttaa tilannetta.Heitä viestiä,mikäli joudat jossain välissä.Kiitokset vain tästäkin avusta...

Nina
08.07.08, 17:56
Heips!
Ulrika löytyy Kittilästä alla olevasta linkistä (oikeassa laidassa Kolariin muuttamisesta tekstiä ja pvm):

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kittila/rippikirja_1837-1844_ik364-365/82.htm

PERA22
08.07.08, 18:28
Kiitos sulle..

tellervoranta
08.07.08, 18:48
Terve taas :), selailin sukukirjoja. Komento takaisin Ryssä-nimestä.
Hyötylä on Kittilän Kaukosessa ja minulla sitä sukunimeä on sivutolkulla.
Ryssä talo on kk:ssa.

Mahtavaa! Jos viitsit auttaa minua jossain vaiheessa tämän ulrikan tietojen saamiseksi tietooni ja mathiaksen syntymä ajan niin olisin siitä syvästi kiitollinen.Itse hääräilen para aikaa tämän asian tiimoilla.Hyötylä vain sekotti tai vaikeuttaa tilannetta.Heitä viestiä,mikäli joudat jossain välissä.Kiitokset vain tästäkin avusta...

Ja nyt, avot, menepäs sinne Ranta esipolvineen....
Johan Antinpka Kiviniemi (aik. Pudas) 1763-1826 ja vaimonsa Margeta 1773-1858 muuttavat v.1791 Alamuonion eli Putaan Anttilan talosta Kaukosen Kiviniemeen, ostavat talon ja muuttavat sukunimen Kiviniemeksi. Perheeseen syntyy ainakin 7 lasta. Vanhin tytär Margeta Kristiina 1794-1859 muutti Kallonkylään Abram Ollinpka Kallon vaimoksi.
(Matilan kirja). Ulrika näyttää olevan perheen lapsi. :p:

PERA22
08.07.08, 19:26
Moikka :eek:

Rekistöröidyin juuri tänne ja tämä on ensimmäinen viestini!Olen nyt viime ajat alkanut tutkimaan sukuhistoriaani.Kävin tänään paikallisessa kirjastossa,toivoen että löytäisin otsikossa mainittujen henkilöiden taustaa tai paremminkin sukuhistoriaa.Muttei,siellä käynti tuonnut näihin asioihin valaistusta.Kristiina Piltto oli kotoisin Ruotsin Karesuvannosta.Syntyi 7.3.1855 ja kuoli 16.12.1933 Kolarissa.Hänestä minulla ei ole kuin nämä tiedot.Kiinostaisi tietää vanhemmista ja sisaruksista jne.Myöskin hänen miehensä kiinostaa:Aleksander Ylläsjärvi s.12.2.1846 ja kuoli 5.6.1922.(Kolari)Hänenkin vanhempansa ja sisaruksensa kiinostaisi.Heidän lapsensa kyllä on tiedossa.Onko jollain tietoa näistä tai antaa mulle ohjeita mistä voisin näistä löytää tietöa!Linkkejä on koneella paljon,mutta se on sellainen viidakko,ettei niistä mulle ole vielä ollut apua.Onneksi löysin tämän foorumin..

Sain hetki sitten lisää tietoa..Kuten Tellervo sanoi,Mathiaksen vaimon "Ulrika"tyttönimi on Kallo.Tai sain sen selville useasta sivustosta.Toisessa sanottiin syntymävuodeksi 1825 ja toinen mihin Nina ohjasi oli syntymäv.1826 Päivää en saanut selvää.Vihkimistodistuksen löysin hiskistä,siis ulrikan vanhemmista.Siinä oli ainoastaan vuosi:1814.Aabraham Kallo & Greta Stina Kiviniemi.Olisi mukava ollut löytää heistä enempi tietoa.Kuten syntymät ja kuolinajat.Samoin Ulrikan syntymästä ja kuolemasta.En vaan ole löytänyt hänen syntymätodistusta..Mathiaksen tiedoista minulta tosiaan puuttuu syntymä aika.Löysin tiedon,että hän olisi syntynyt v. 1815,en tiedä onko se oikea.Kuitenkin päivä ja kuukausi puuttuu hänen syntymä ajasta.Samoin tietoa kaipaan ulrikan ja Mathiakse vihkimisestä.Ajattelin kertoa missä mennään!Mutta etsintä jatkuu...

PERA22
08.07.08, 19:31
Juuri sain lähetettyä sinne viestin ,kun näin sinun hyvät terveiset...KIITOS!

PERA22
09.07.08, 06:27
Terve taas :), selailin sukukirjoja. Komento takaisin Ryssä-nimestä.
Hyötylä on Kittilän Kaukosessa ja minulla sitä sukunimeä on sivutolkulla.
Ryssä talo on kk:ssa.



Ja nyt, avot, menepäs sinne Ranta esipolvineen....
Johan Antinpka Kiviniemi (aik. Pudas) 1763-1826 ja vaimonsa Margeta 1773-1858 muuttavat v.1791 Alamuonion eli Putaan Anttilan talosta Kaukosen Kiviniemeen, ostavat talon ja muuttavat sukunimen Kiviniemeksi. Perheeseen syntyy ainakin 7 lasta. Vanhin tytär Margeta Kristiina 1794-1859 muutti Kallonkylään Abram Ollinpka Kallon vaimoksi.
(Matilan kirja). Ulrika näyttää olevan perheen lapsi. :p:

Olen nyt yrittänyt hakea hiskin kautta Muonion suunnalta Johan & Margaretan taustoja.Samoin Kittilästä samoja henkilöitä.Ja Kittilästä Margeta Kristiinan ja Abramin taustoja.Jotta saisi enemmän tietoja tästä Ulrikasta.Hyvistä ohjeista huolimatta en ole tässä onnistunut.Olenko sitten istunut ja katsonut liikaa hiskin sivuja.Kyllä ne ovat siellä,kunhan vain löydän ne....Palataan!

PERA22
10.07.08, 14:50
Olen nyt yrittänyt hakea hiskin kautta Muonion suunnalta Johan & Margaretan taustoja.Samoin Kittilästä samoja henkilöitä.Ja Kittilästä Margeta Kristiinan ja Abramin taustoja.Jotta saisi enemmän tietoja tästä Ulrikasta.Hyvistä ohjeista huolimatta en ole tässä onnistunut.Olenko sitten istunut ja katsonut liikaa hiskin sivuja.Kyllä ne ovat siellä,kunhan vain löydän ne....Palataan!
Voinko mitenkään saada esim. hiskin kautta näistä tarkempia tietoja.Kiinostaa sisarukset ja niiden syntymäajat esim. ulrikan kohdalla samoin hänen vanhempansa tiedot.Luultavasti en osaa vain hakea niitä ylös.Päähaku on ollut kittilän puolella Margeta Kristiina& Abram Ollinpka Kallo!Päätähtäin on ulrikan tarkemmat ajat,kuten syntymä,kuolema,avioliitto.Mutta samat tiedot kiinostavat hänen vanhempiaan..

PERA22
10.07.08, 16:48
Voinko mitenkään saada esim. hiskin kautta näistä tarkempia tietoja.Kiinostaa sisarukset ja niiden syntymäajat esim. ulrikan kohdalla samoin hänen vanhempansa tiedot.Luultavasti en osaa vain hakea niitä ylös.Päähaku on ollut kittilän puolella Margeta Kristiina& Abram Ollinpka Kallo!Päätähtäin on ulrikan tarkemmat ajat,kuten syntymä,kuolema,avioliitto.Mutta samat tiedot kiinostavat hänen vanhempiaan..

Törmään seuraavaan ongelmaan l. hiskissä on Kittilän alueella vihitty Aabram Kallo ja Greta Stina Kiviniemi v.1814 päivää ei ole merkitty.Onko kyseessä sama:Margareta Kristiina ja Aabram Ollinpka...

Nina
10.07.08, 19:16
Valitse HisKiin koko Lappi ja laita pelkästään miehen nimi eli Abr Kallo. Tällöin tulee myös Sodankylästä sama pari. Johtuu siitä, että 'Kittilä perustettiin Sodankylän rukoushuonekunnaksi saatuaan oman kirkon 1778. Muodostettiin kappeli 1825 ja erotettiin omaksi seurakunnaksi vuonna 1854.' Eli Sodankylästä löytyy Kittilän tietoja paljonkin.
Vihkipv 26.3.1814.

PERA22
10.07.08, 19:21
Kiitos.Paininut useamman päivän asian kanssa...

tellervoranta
10.07.08, 19:30
Hei :), Kittilä kuului pitkään Sodankylään. Aioin juuri kirjoittaa vihkiajan, vaan Nina oli ehtinyt.
Syntymäaikoja löydät SSHY:n linkistä. Ulrikan veljen Olof Christian s. esim.27.11.1837.(löytyy hiskistäkin)
Siis alussa on syntymäajat pp/kk +vuosi. Samalla tavalla merkityt kuuluvat yhteen eli ovat esim. aviopari. Oikeassa laidassa gift=vihitty.
Seuraa SSHY:ssä aina seuraavaan jne...

Törmään seuraavaan ongelmaan l. hiskissä on Kittilän alueella vihitty Aabram Kallo ja Greta Stina Kiviniemi v.1814 päivää ei ole merkitty.Onko kyseessä sama:Margareta Kristiina ja Aabram Ollinpka...

Jk Muuten Kaukosen Hyötylät (ainakin Rantaan liittyvät) ovat alkujaan Pulli-nimisiä.
Jokohan lopetan opettamisen :D::D:

PERA22
10.07.08, 19:51
Hei :), Kittilä kuului pitkään Sodankylään. Aioin juuri kirjoittaa vihkiajan, vaan Nina oli ehtinyt.
Syntymäaikoja löydät SSHY:n linkistä. Ulrikan veljen Olof Christian s. esim.27.11.1837.(löytyy hiskistäkin)
Siis alussa on syntymäajat pp/kk +vuosi. Samalla tavalla merkityt kuuluvat yhteen eli ovat esim. aviopari. Oikeassa laidassa gift=vihitty.
Seuraa SSHY:ssä aina seuraavaan jne...



Jk Muuten Kaukosen Hyötylät (ainakin Rantaan liittyvät) ovat alkujaan Pulli-nimisiä.
Jokohan lopetan opettamisen :D::D:
Vielä yksi lisä kysymys tällaiselle tumpelolle.Olen törmännyt usean päivän seuraavaan..Oliko Aabramin vaimo Greta-Stina(Kiviniemi)Näkyy useassa kohtaa vai Margeta Kristina?Teistä on ollut hirveästi apua.Alkuvaikeuksia sukututkimisessa..Jatkoja

PERA22
10.07.08, 20:06
[quote=PERA22;18483]Vielä yksi lisä kysymys tällaiselle tumpelolle.Olen törmännyt usean päivän seuraavaan..Oliko Aabramin vaimo Greta-Stina(Kiviniemi)Näkyy useassa kohtaa vai Margeta Kristina?Teistä on ollut hirveästi apua.Alkuvaikeuksia sukututkimisessa..Jatkoja[/quote

Sain sen varmistettua

PERA22
11.07.08, 10:53
[quote=PERA22;18483]Vielä yksi lisä kysymys tällaiselle tumpelolle.Olen törmännyt usean päivän seuraavaan..Oliko Aabramin vaimo Greta-Stina(Kiviniemi)Näkyy useassa kohtaa vai Margeta Kristina?Teistä on ollut hirveästi apua.Alkuvaikeuksia sukututkimisessa..Jatkoja[/quote

Sain sen varmistettua

Nyt on hetki,jolloin haluaisin ottaa käsittelyyn tämän Mathias Ylläsjärven.Jotkut puhuvat Matista.Hiskissä on matts,mutta luultavasti on kyseessä Mathias.Sama henkilö kuitenkin.Mulla on tiedot hänen lapsikatraasta Ulrica Kallon kanssa,mutta ei tietoa hänen syntymästään,kuolemastaan ja avioliitostaan.Olen kyllä yrittänyt hakea hiskin kautta useammasta alueesta.Samoin kiinostaa tämä Kristiina Piltto,mutta luultavasti siitä vaikeampi saada tietoja,koska hän on syntysin Ruotsin Karesuvannosta.( 7.3.1855-16.12.1933)Kuoli Kolarissa.Oli naimisissa Aleksanteri Ylläsjärven kanssa.(12.2.1846-5.6.1922)Ohjeita tai tietoja odottaen...

tellervoranta
11.07.08, 14:22
Hei :), Mathias yleensä kastetuissa ja sen jälkeen Matts, Mats, tms.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm

Katselepa, löydätkö tästä mitään :cool:
Palataan asiaan huomenillalla tai myöhemmin, kun on nyt kiirus.

Tuossa linkissä mentävä Kolari jne

Nina
11.07.08, 14:35
Tuon ajan Kolarin rippikirjat löytyvät parhaiten Turtolasta. Osassa SSHY:ssä olevista löytyy sisällysluettelosta Kolari by ja Ylläsjärvi. Turtola 1820-26 löytyy Mathiaksen vanhemmat ja sisarukset.......

PERA22
11.07.08, 14:40
Kokeillaan...

PERA22
12.07.08, 11:54
Hei :), Mathias yleensä kastetuissa ja sen jälkeen Matts, Mats, tms.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm

Katselepa, löydätkö tästä mitään :cool:
Palataan asiaan huomenillalla tai myöhemmin, kun on nyt kiirus.

Tuossa linkissä mentävä Kolari jne

Olenko oikeilla jäljillä...
Mathias Ylläjäsjärvi/Vanhemmat)
Isä:Pekka Erikipoika s.19.2.1772 k.9.4.1845
Äiti:Brita Kallentytär Pudas s.1777 k.1861 "Ei tarkempia aikoja"
Naimisiin vuonna 1802 "Tarkempi aika puuttuu"
Lapset....
Anna 1804
Maria 1806
Eva 1807
Pekka 9.1.1812
Isak 1814
Mathias 1815
Brita Kaisa 1817
Näkyy olevan tuolla hiskissä tiedot suurimmalta osalta v.1820 eteenpäin tai en osaa vielä käyttää sitä.Olen kyllä yrittänyt katsoa kolarin sivustolta "Rippikirjat" Toivoen tietysti täydentäviä tietoja edellä mainittuihin henkilöihin.En vaan ole löytänyt niitä..
Mathiaksen lapset ulrikan kanssa on selvillä,mutta törmään useasti Maria Karolina..Onko se Mathiaksen perillinen?Nämä tiedot olen saanut pomittua,mutta etsintä jatkuu....

PERA22
12.07.08, 13:30
Olenko oikeilla jäljillä...
Mathias Ylläjäsjärvi/Vanhemmat)
Isä:Pekka Erikipoika s.19.2.1772 k.9.4.1845
Äiti:Brita Kallentytär Pudas s.1777 k.1861 "Ei tarkempia aikoja"
Naimisiin vuonna 1802 "Tarkempi aika puuttuu"
Lapset....
Anna 1804
Maria 1806
Eva 1807
Pekka 9.1.1812
Isak 1814
Mathias 1815
Brita Kaisa 1817
Näkyy olevan tuolla hiskissä tiedot suurimmalta osalta v.1820 eteenpäin tai en osaa vielä käyttää sitä.Olen kyllä yrittänyt katsoa kolarin sivustolta "Rippikirjat" Toivoen tietysti täydentäviä tietoja edellä mainittuihin henkilöihin.En vaan ole löytänyt niitä..
Mathiaksen lapset ulrikan kanssa on selvillä,mutta törmään useasti Maria Karolina..Onko se Mathiaksen perillinen?Nämä tiedot olen saanut pomittua,mutta etsintä jatkuu....

Kyllä nämä tiedot nimien osalta pitävät ainakin paikkaansa.Ja syntymävuosien.Eva ja Brita Kaisa on kysymysmerkki.Ymmärsin ja löysin rippikirjojen kohdalta Turtolan alueelta.Vaikeus vain on siinä,ettei saa selvää.Hienoista käsialoista huolimatta..

tellervoranta
12.07.08, 17:45
Eva s.1807 rippikoulun käytyään siirtyi Muonioon 10.4.1831.
Mistä tuo äidin sukunimi on ?
Ja esittelepä tuo Maria Karolina :confused:
Siis missä?, hiskissä, digissä ....millä sivulla...
Että saisi jotain tolkkua kolarilaisista :eek:
Taidan siirtyä kiiminkiläisten pariin hortoileen.

PERA22
12.07.08, 18:37
Älä ihmeessä...Oli Karlin alapuolella (hiski)"Turtola" s.46 jota katsoin edellä mainituksi."Rippikirjat"Maria Karoliina..Katsoin väärin.Minun moka!Ehkä liika tullut katottua näitä hiskin sivuja.alkaa silmät harittamaan.Tarkistin juuri.

Toivon mukaan hänen isänsä on oikea..Pekka Erkinpoika (19.2.1772-9.4.1845)
Metsästän juuri hänen puoliosoaan..

PERA22
13.07.08, 13:35
Eva s.1807 rippikoulun käytyään siirtyi Muonioon 10.4.1831.
Mistä tuo äidin sukunimi on ?
Ja esittelepä tuo Maria Karolina :confused:
Siis missä?, hiskissä, digissä ....millä sivulla...
Että saisi jotain tolkkua kolarilaisista :eek:
Taidan siirtyä kiiminkiläisten pariin hortoileen.

"Pudas" Tarkoitin tyttönimeä!SSHY-kirkomkirjat-Turtola-Rippikirjat 1827 & 33-Kolari-Ylläsjärvi-Sivu3 (IK361"Kuva 8") Toinen rivi.Brita Kallentytär..
Yhdistin sen kun kävin seuraavalla sivulla!
http://www.distans.org/anor/ana/finland.html

Ylläsjärvi Per Erikson&Brita Karlsdotter(Pudas)Alapuolella heidän lapsiaan!!
Mathias:Maria Karoliina s.1863 (Onko tosi)

PERA22
13.07.08, 13:51
"Pudas" Tarkoitin tyttönimeä!SSHY-kirkomkirjat-Turtola-Rippikirjat 1827 & 33-Kolari-Ylläsjärvi-Sivu3 (IK361"Kuva 8") Toinen rivi.Brita Kallentytär..
Yhdistin sen kun kävin seuraavalla sivulla!
http://www.distans.org/anor/ana/finland.html

Ylläsjärvi Per Erikson&Brita Karlsdotter(Pudas)Alapuolella heidän lapsiaan!!
Mathias:Maria Karoliina s.1863 (Onko tosi)
"Siinä on Mathiaksen tiedot lapsistaan ja avioliitostaan...
Kaikista alimpaisena:Maria f. 1792 d. antagligen före 1806 Tuota en yhdistä..
Sivuston paikkansapitävyys epäilyttää..Jatkoja

tellervoranta
13.07.08, 16:10
Hei :), jos tuo lista oikea, niin pariskunta varmaankin sukulaisia, kun molemmat alkujaan Pudaksia.
Minulla on yksi Pudaslinja Matilan kirjassa. Hankipa se kirja.
Sitten on Kittilän Kaukoslaisten "salainen" kirja.
Laiskuttaa digejä sm vahdata varsinkin kun on porukan kanssa hoppua :eek:

PERA22
13.07.08, 17:13
Kiitos tarjouksesta.Kyllä olen vähän samaa mieltä kanssasi.Mutta miksi tähän kiinostuin,on sukujuureni,varsinkin Ylläsjärvi-Piltto-Lompolojärvi.Tottakai nämäkin Pudas,Kivinieni sivuaa näitä mutta ei niin että voisin kirjaa ostaa näistä suvuista.Piltto on kääntämätön lehti mulla ja luultavasti siinä tulee olemaan työsarkaa,hänkun on syntynyt Karesuvannossa,Ruotsin puolella.Tietoa hänestä vaan ei ole.Itse en ainakaan ole löytänyt."Vielä"En vihkitodistusta Aleksanderin kanssa,saati syntymätodistusta.Sillä pääsisin hänen sukuun sisälle tai ottamaan siitä selvää.

Mathiaksen kohdalla tiedän syntymävuoden,mutta haluaisin löytää syntymätodistuksen,niin ja nyt tullaan sinne kittilän suuntaan.Vihkitodistus heiltä ja ulrikan syntymätodistus..Löysin kyllä tämän ulrikan veljen syntymätodistuksen,mutta en itse ulrikan todistusta..Luultavasti Ulrikalla on muitakin sisaruksia.

Vasta nyt on oppinut etsimään ja hakemaan SSHY:n ja hiskin sivuilta tietoa!"Oppia ikä kaikki"Näkyy vaan olevan,että suurin osa tiedoista on 1820 eteenpäin.Mutta etsintä jatkuu...

tellervoranta
14.12.08, 10:34
Onnea Pera "vanhukselle" :), skypekin liputti aamulla punaisena.....
Jokos niitä Pilttoja on löytynyt ;):cool:;)

PERA22
14.12.08, 10:58
Kiitos paljon.Ei vielä Pilttoja,mutta pää ollaan saatu auki.Löysin tämän foorumin kautta sukulaiseni Norjasta.Hänen kanssaan ollaan viestitelty.Tämä koskee enimmäkseen Ylläsjärven sukua,johonon hänkin kuuluu.Tämän kautta ollaan sukua toisillemme.Hyviä jatkoja sinulle ja hyvää joulun odotusta...

tellervoranta
14.12.08, 12:02
Samoin sinulle :)
Mauno Hiltusen kirjassa Norjan ja Norlannin välissä oli jokin maininta Piltosta....tuossa vieressä olevassa Enbusken: Vanhan Lapin valtamailla seuraavaa:Kiteytetysti vaidaan esittää Enontekiön porosaamelaiset suvut, jotka olivat kirjoilla vuosien 1825-1870 välillä Muonion seurakunnassa:
.....
Aslak tiiviit yhteydet Koutokeinoon, menneet Norjaan
sukuyhteys Pilto, Rista, Vasara

pistänpä framille vielä S.Paulaharjun tallentaman kolarilaisen runonpätkän.

Tien täysi Taskisia
vankka joukko Vasaroita,
sukunen Suikkeja,
vellikaara Vettaisia,
nuin vähän Nutteja.

Erkki A Tikkanen
14.12.08, 14:01
Hei,

Ruotsin puolella Matarengin kirjastossa säilytetään fil.tri Erik Wahlbergin mittavaa sukututkimussarjaa. Hän on tutkinut vuosien varrella Torniojokilaakson suvut aika tarkkaan, kannattaa tutustua. Sukuja löytyy myös Suomen puolelle. Uskon, että myös etsimäsi suvut löytyvät hänen kansioistaan, kaikki. :cool:

PERA22
13.01.09, 01:23
Hei,

Ruotsin puolella Matarengin kirjastossa säilytetään fil.tri Erik Wahlbergin mittavaa sukututkimussarjaa. Hän on tutkinut vuosien varrella Torniojokilaakson suvut aika tarkkaan, kannattaa tutustua. Sukuja löytyy myös Suomen puolelle. Uskon, että myös etsimäsi suvut löytyvät hänen kansioistaan, kaikki. :cool:
Kiitoksi tiedoista.Pitääpä panna tai laittaa asian myssyn alle..

PERA22
13.01.09, 01:25
Samoin sinulle :)
Mauno Hiltusen kirjassa Norjan ja Norlannin välissä oli jokin maininta Piltosta....tuossa vieressä olevassa Enbusken: Vanhan Lapin valtamailla seuraavaa:Kiteytetysti vaidaan esittää Enontekiön porosaamelaiset suvut, jotka olivat kirjoilla vuosien 1825-1870 välillä Muonion seurakunnassa:
.....
Aslak tiiviit yhteydet Koutokeinoon, menneet Norjaan
sukuyhteys Pilto, Rista, Vasara

pistänpä framille vielä S.Paulaharjun tallentaman kolarilaisen runonpätkän.

Tien täysi Taskisia
vankka joukko Vasaroita,
sukunen Suikkeja,
vellikaara Vettaisia,
nuin vähän Nutteja.
Moi..
Muistatko kirjan nimen? Tiedustelee "Vanhus"

tellervoranta
13.01.09, 14:35
.....mitä, mitä,...näin vanhana mitään:)..älynny ees kysymystä :confused:

Moi..
Muistatko kirjan nimen? Tiedustelee "Vanhus"

On minulla:
Scripta Historica 32
Mauno Hiltunen
NORJAN JA NORLANNIN VÄLISSÄ

Jos tarkoitat sitä Enbusken, niin vilaise minun edellisiä viestejä.
Terkkuja toiselta vanhukselta, jolla kiire Facebookiin.:):)