PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : pää pyörälle?


Ulla Juva
13.07.07, 18:40
Hei!
Mitähän tapahtuu kun rangaistuksena on, että pannaan pää pyörälle?? Ajankohta on joskus 1700 -1800 -luvun vaihde. Kyse on suhteellisen vakavasta rikoksesta.
Tulee aika synkkiä ajatuksia mieleen.
T. Ulla

Tillander
14.07.07, 19:50
Hei
Tulee mieleen barbaarinen mestaustapa, joka on ollut käytössä myös Ruotsi-Suomessa. Googlaa "teilipyörää", esim http://fi.wikipedia.org/wiki/Teilaus

Ulla Juva
14.07.07, 21:19
Kiitoksia!
Juuri tuota minä vähän pelkäsinkin. Aika julma tapa ja varmasti pisti muita ainakin miettimään mitä tulee tehdyksi.........ainakin joksikin aikaa.
Onhan sanonta, että pistetään pää pölkylle vieläkin käytössä vaikka sitä tuskin ainakaan täällä käytetään sanatarkasti. Sanonta onneksi muuttunut kuvannolliseksi.
Siitä on aikaa kun pöyvelien ammattikunta harrasti tointaan täällä Suomessa.

Sami Lehtonen
15.07.07, 11:56
Kiitoksia!
Juuri tuota minä vähän pelkäsinkin. Aika julma tapa ja varmasti pisti muita ainakin miettimään mitä tulee tehdyksi.........ainakin joksikin aikaa.
Onhan sanonta, että pistetään pää pölkylle vieläkin käytössä vaikka sitä tuskin ainakaan täällä käytetään sanatarkasti. Sanonta onneksi muuttunut kuvannolliseksi.
Siitä on aikaa kun pöyvelien ammattikunta harrasti tointaan täällä Suomessa.

Vanhoista sanonnoista vastaavaan tilanteeseen oleellisesti liittyy "vaatia jonkun päätä vadille", jonka juuret ovat eräässä alunperin kreikankielisessä kokoomateoksessa. Sitäkin on sittemmin käytetty onneksi lähinnä vertauskuvallisessa mielessä.

Seppo T.
18.07.07, 20:17
Taitaa ehtiä tämä viesti tavoittamaan vain muutaman.

Keskiviikkona 19 päivä eli tänään FST:llä ohjelma Skoonelaissiseistä 21.15.
Tässä on juttua ketjun aiheesta ja muutenkin mielenkiintoista historiaa Tanskan ja Ruotsi sodista joihin moni suomalainenkin tuhoutui 1600-luvulla.

Seppo T.
18.07.07, 20:48
Ah, tämä olikin sarjan alku. Vajaa viikko sitten tuli ilmeisesti tämän pohjustukseksi historiaa käsittelevä ohjelma samalla otsikolla ja lulin uusinnaksi.

Julle
18.07.07, 21:24
Taisi tehota paremmin kuin myöhäisempi jalkapuu kirkonmäellä.

Mites nykyisin? Yhden huoneen yksiöt vesivessalla ja suihkulla. Olen itse käynyt aikoinani näytösvierailulla Vantaan vankilassa Hakkilassa ennen sen avaamista hulttiopojille.

Voidaan kysyä myös, miksi nykyisin pitää Amerikassa ns. kurileireja nuorille.
Onkohan jo heikko signaali Suonen kehityksestä?

Kaikki kunnia ylityöllistetyille vanginvartijoille ja tuomareille