PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kilpeläinen / Pudasjärvi - Liminka - Pulkkila


mikkilpe
26.06.08, 11:49
Hei

Olen tutkinut Kilpeläisen sukua jo muutaman vuoden ajan. Sukutietokanta alkaa olla jo aika mittava, tosin selviteltävää on vielä paljon. Alla pari ongemapaikkaa, joihin toivoisin apua palstan lukijoilta.

Pehr Kilpeläinen ( syntyma aika ja paikka tuntematon): Mainitaan Pudasjärven v 1745 rippikirjassa jossa myös vaimo Christin ja poika Henrich. Onko kenelläkään tietoa tästä perheestä ? Pudasjärven rippikirjat 1700 luvun alkupuolelta on varsin sekavaa luettavaa.

Anders Thomasson Kilpeläinen ( s. 1695 Sokamossa ( Kuhmossa ?)). Menee naimisiin v 1727 Limingassa Anna Garbrielintytär Pleisun kanssa. Ilmeisesti Antti asettuu vävyksi Pleisun taloon. Heidät mainitaan rippikirjoissa v 1760 saakka, Antti kuolee 24.4.1763 . En saa selvää lapsista. Onko kenelläkään tietoa tästä perheestä ?

Johan Kilpeläinen ( syntymä aika ja paikka tuntematon): Hän saa yhdessä Helga-vaimonsa kanssa kaksi lasta Pulkkilassa n 1730. Tämän jäkeen perhe katoaa. Mistä Johan tuli ja minne hän meni ? Pulkkilan rippikirjassa 1759 löytyy Kilpelänahon talo ja perhe. Onkohan itäsuomalaisen Johan Kilpeläisen sukunimi muuttunut länsisuomalaiseksi Kilpelänahoksi talon nimen mukaan ?

Terveisin
Mikko

janik
14.09.08, 12:32
Hei

Minulla on sellainen tieto (onko sitten paikkansa pitävä), että Johan Kilpeläinen olisi syntynyt 20.1.1704 Paltamossa, Suolijärvellä ja kuollut 3.2.1773 Ranualla (kuulunut Pudasjärven seurakuntaan siihen aikaan). Paltamossa Kirkinen sukunimi liitetään myös Kilpeläiseen.

ilmeisesti Anders ja Johan ovat veljeksiä

Joillakin Kilpeläisillä on sotilassukunimenä ollut Lager.

Sukutietoa olen katsonut myös www.jurvansuu.net/kilpelainen_suku.htm

Mikäli sinulla on enemmän tietoa olen kiinnostunut. olen vasta vähän aikaa tutkinut Kilpeläisen sukua.

-Jani-

mikkilpe
14.09.08, 19:52
Moro

Ja kiiitos vastauksesta. Tämä mainitsemasi Johan Kilpeläinen, "ryssen Ivar" tällä nimellä hän esiintyy Paltamon ( Kiannan) rippikirjoissa, ei ole etsimäni henkilö. Jos haluat lisätietoja niin voin lähettää niitä privana.

BR
Mikko

JHissa
15.09.08, 10:16
Tarkistaisin ettei Johan Kilpeläinen ja vaimonsa Helga olisi sama kuin sotilas Johan Färdig ja vaimonsa Helga Johansdr:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pulkkila/rippikirja_1757-1768_ik21/110.htm
Löysin muuten varmistuksen Helgan vanhemmiksi:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pulkkila/rippikirja_1731-1745_ik21/32.htm
Terveisin Johannes Hissa

mikkilpe
15.09.08, 14:45
Erittäin mielenkiintoinen tieto. Kiitos. Tutkin tämän myöhemmin ja palaan asiaan. En tiennytkään että Pohjanmaalla sotilasnimiä käytettiin jo 1700-luvun puolivälissä. Kajaanin Pataljoonaan tämä käytäntö tuli vasta vuosisadan lopussa.

Terveisin
Mikko

mikkilpe
28.07.09, 09:15
Hei

Palaan tähän asiaan vuoden tauon jälkeen. Antamasi tiedot pitävät paikkansa. Löysin Juholle ja Helgalle viisi lasta joiden syntymä-ajat löytyvät joko rippikirjoista tai HiSKistä. Juhon tausta ei selvinnyt, ei varmaan selviä koskaan !

Kiitos

Mikko