PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suomalaiset emigrantteina Venäjällä


Sirpamamma
25.06.08, 11:58
Turkulaiset isovanhempani asuivat Pietarissa ja isoisä toimi siellä jonkun konepajan työnjohtajana. Heille syntyi useampia lapsiakin siellä ollessa, joista kaksi kuoli ja heidät olen löytänyt Hiskin tiedoista.
Onkohan mahdollista saada tietoa heidän elämästään ja vaikkapa asunnoistaan siellä Pietarissa? Valitettavasti kaikki tieto heidän Pietarin ajoistaan on haudattu heidän mukanaan.
Olen kiitollinen kaikista vinkeistä.:)

petriOK
28.07.08, 19:50
Riippuu siitä, koska ovat palanneet Suomeen. Itse löysin isoisän äidinisästä tietoja valtiorikosoikeuden aktista, hän palasi 1919. En oikein ymmärtänyt, miksi hänet sinne oli viety, oli kapinan aikaan Pietarissa. Eikä häntä edes syytetty mistään, mutta akti vaan löytyi. Hän oli ollut hinaajan kapteenina Pietarissa ja palasi, kun oli mielestään sen verran vanha (70 v). Eli kannattaa tarkistaa VRO:n aktit kansallisarkistossa.

Toinen mistä löysin tietoa, oli EK-Valpon arkiston Kellomäen tutkijatoimisto, jossa on n. 5 000 Venäjältä Suomeen palanneen kuulustelupöytäkirjat. Isoisän serkusta, joka palasi lokakuussa 1922, löytyi tietoja, että oli ollut viilari oppilaana Creytonin konepajalla, sekä hänen viimeisin osoitteensa Pietarissa.

T: Petri Kiiski