PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : FinFamilyn ohjeista


ilkant
27.12.15, 18:05
FinFamilyn ohjeissa voisi olla enemmän kerrottu, mitä ryhmillä ja näkymillä tarkoitetaan. Olisi hyvä, että ohjelman käyttäjä alusta alkaen osaisi ajatella asioita ryhminä ja näkyminä. Tai mitä kaikkea niillä voi saada aikaan.

Voiko ryhmiä käyttää eri sukuhaarojen määrittelyyn? Ja tehdä sen jälkeen toimenpiteitä vain tietylle sukuhaaralle? Miten henkilötiedot voi ryhmitellä jälkeenpäin kun ohjelmaan on syötetty kymmeniä, satoja tai tuhansia tietoja?

Ohjeissa voisi olla kerrottu enemmän näistä asioista.

Minä olen kaipaillut vuosia sellaista ominaisuutta, että sukupuusta voisi ottaa yhden oksan käsittelyyn. Ja esimerkiksi kopioida se johonkin toiseen sukupuuhun. Tai sukulaiselle / toiselle tutkijalle gedcom-muodossa. Näkymällä tuo kai onnistuu? Vastannee Suku 8.0 -ohjelman kori-toimintoa, jota ei FinFamilyssä näy.

ilkant
27.12.15, 19:30
Mielestäni ohjeista voisi olla kaksi eri versiota. Pikaohje ja Users Manual -tyylinen laajempi dokumentti.

Laajempaan dokumenttiin kerrottu historiaa Suku 8.0:sta asti ja vielä varhaisemmista versioista (olikohan Suku 3.5 tai joku sellainen). Sukuohjelmisto 2000 tuli uusia ominaisuuksia kuten tulosteiden yhteensopivuus Ms Officen kanssa. Todella iso merkitys kun tulosteita pystyi muokkaamaan Office-ohjelmilla. Ja toisekseen upottamaan niihin eli vaikkapa suvuusta kertovaan tekstinkäsittelydokumenttiin. Samoihin aikoihin alkoi XML yleistyä ja sen tuomat hyödyt. Esimerkkinä tulostuksien muotoilu XSL:llä.

Dokumenttiin tulisi kertoa tuen nykyinen tilanne. Tuetaanko Sukuohjelmisto 11:ta millään tavalla? Onko se välivaihe nykyiseen FinFamilyyn vai kehitetäänkö sitäkin edelleen? Jne, jne.

PekkaV
28.12.15, 15:32
Käyttöohjeiden kehittäminen on tärkeä, mutta iso työ, joka onnistuu vain joukkoistamalla. Kehitys- ja muutosehdotukset mieluummin valmiina teksteinä voi toimittaa minulle pekka.valta (at) genealogia.fi.

ilkant
28.12.15, 17:16
Käyttöohjeiden kehittäminen on tärkeä, mutta iso työ, joka onnistuu vain joukkoistamalla. Kehitys- ja muutosehdotukset mieluummin valmiina teksteinä voi toimittaa minulle pekka.valta (at) genealogia.fi.

Tässä on Mika Halosen kertoma asennusohje toisesta viestiketjusta melkein valmiina liitettäväksi Finfamllyn käyttöoppaaseen. Ja siihen voi laittaa ohjeet, miten sitä voi käyttää jarrina.

Sukuohjelmisto 11 / FinFamily käyttää Postgresql tietokantaa ja kantojen fyysinen sijainti valitaan Postgresql:ää asennettaessa. Tutustu asennusohjeisiin:
https://svn.code.sf.net/p/finfamily/code/trunk/How_%20to_install_FinFamily.pdf



Jos joku ehtii tehdä Linuxille oppaan, niin hyvä. Minäkin voin jossain vaiheessa hahmotella, miten se asennetaan Linuxiin. Tai *Ubuntu-järjestelmiin.

Jos haluaa nimenomaan käyttää sitä palvelinversiona, niin palvelimeen riittää asentaa PostgreSQL.

ilkant
28.12.15, 17:18
Käyttöohjeiden kehittäminen on tärkeä, mutta iso työ, joka onnistuu vain joukkoistamalla. Kehitys- ja muutosehdotukset mieluummin valmiina teksteinä voi toimittaa minulle pekka.valta (at) genealogia.fi.

Linux lähti kehittymään vauhdilla kun siitä tehdtiin sellainen, että kuka tahansa pystyi tekemään siihen muutoksia. Ja tosiaan muutokset hyväksytään tarkastajilla, jottei ohjelmasta tule sillisalaattia.

Minäkin saan nauttia tässä hienosta vuosia kestäneestä Linuxin kehittelytyöstä. Siihen kuuluu myös testaus ja dokumentaatio.