PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Torjuntavoitto Suomen Sukututkimusseuralle!


P. T. Kuusiluoma
23.06.08, 14:36
Edellisessä viestiketjussa on ilmoitettu linkki, josta löytyy hallituksen esitys laiksi väestötietojärjestelmäksi ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista. Sen pdf-version sivulla 60 luvussa "Lausunnot ja niiden huomioon ottaminen" todetaan seuraavaa:

Työryhmän ehdotus sisälsi rajoituksia tietojen luovuttamisesta sukututkimusta ja henkilömatrikkelin laatimista varten. Rajoitukset olivat pitemmälle meneviä kuin henkilötietolain asiaa koskevat säännökset edellyttivät. Eräät lausunnonantajat, kuten erityisesti oikeusministeriö ja Suomen Sukututkimusseura katsoivat lausunnoissaan, ettei poikkeuksia yleislainsäädäntöön tulisi tältä osin tehdä, koska ehdotettuihin rajoituksiin ei ollut esitetty selkeitä perusteita.
Edellä esitetty kappale jatkuu vielä yhden virkkeen verran:

Esitys sisältää kuitenkin vielä elossa olevan henkilön tietosuojaa tukevan rajoituksen, jonka mukaan edellä mainittuja käyttötarkoituksia varten väestötietojärjestelmästä annettava todistus tai ote elossa olevan henkilön tiedoista voidaan antaa vain tälle henkilölle itselleen, hänen puolisolleen tai huoltajalleen.
Ihmettelin viimeksi mainittua virkettä, koska sen paremmin esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa kuin lakitekstissäkään ei ole mitään tähän viittaavaa. Tiedustelin asiaa lainvalmistelijalta, joka asiaa selviteltyään totesi, että viimeinen virke oli vahingossa jäänyt esitykseen.

Suomen Sukututkimusseuran asiantunteva ja voimakas puuttuminen ensimmäisen esityksen sukututkimuspykälään ja oikeusministeriön tuki saivat aikaan sen, että uuden esityksen sukututkimuspykälä on maltillinen eikä häiritse maistraateissa ja kirkkoherranvirastoissa olevien väestörekisteritietojen käyttöä sukututkimuksen lähdeaineistona.

Tämä on erinomainen esimerkki siitä, millainen painoarvo 90-vuotiaalla valtakunnallisella sukututkijoiden omalla järjestöllä on sukututkimuksen toimintaedellytyksiä valvottaessa. Yhden grilli-illan hinnalla jokainen sukututkija voi osallistua yhteisen asian ajamiseen. Joukkovoimalla on painoarvoa.

Veikko Leskelä
23.06.08, 15:05
Tässä asiassa on vaikutettu positiivisesti muidenkin sukututkimustoimialan yhteisöjen toimesta.

Onhan oltu toimialan yhteisellä asialla.

VL

P. T. Kuusiluoma
23.06.08, 15:07
Tässä asiassa on vaikutettu positiivisesti muidenkin sukututkimustoimialan yhteisöjen toimesta.

Niinkö? Millä tavoin?

Veikko Leskelä
23.06.08, 15:25
Aivan normaalilla vuoropuhelulla saadaan tuloksia aikaan.

Isoissa lainsäädäntöhankkeissa on ollut luontevaa esiintyä samansuuntaisin tavoittein, jos lainsäädäntöön uhkaa tulla tarpeettomia tiukennuksia.

Käytännössähän henkilötietolaki on eniten sukututkimuksesta sääntelevä säädös. Siksi väestötietolakiin ei ollut tarpeen ottaa henkilötietolaista liikaa poikkeavaa säännöstöä.

ystävällisesti

VL

P. T. Kuusiluoma
23.06.08, 15:42
Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista...

PTK

Veikko Leskelä
26.06.08, 05:25
Asia on ollut esillä myös omissa kontakteissamme...:)

VL

Seppo Niinioja
26.06.08, 10:18
Edellisessä viestiketjussa on ilmoitettu linkki, josta löytyy hallituksen esitys laiksi väestötietojärjestelmäksi ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista. Sen pdf-version sivulla 60 luvussa "Lausunnot ja niiden huomioon ottaminen" todetaan seuraavaa:


Edellä esitetty kappale jatkuu vielä yhden virkkeen verran:


Ihmettelin viimeksi mainittua virkettä, koska sen paremmin esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa kuin lakitekstissäkään ei ole mitään tähän viittaavaa. Tiedustelin asiaa lainvalmistelijalta, joka asiaa selviteltyään totesi, että viimeinen virke oli vahingossa jäänyt esitykseen.

Suomen Sukututkimusseuran asiantunteva ja voimakas puuttuminen ensimmäisen esityksen sukututkimuspykälään ja oikeusministeriön tuki saivat aikaan sen, että uuden esityksen sukututkimuspykälä on maltillinen eikä häiritse maistraateissa ja kirkkoherranvirastoissa olevien väestörekisteritietojen käyttöä sukututkimuksen lähdeaineistona.

Tämä on erinomainen esimerkki siitä, millainen painoarvo 90-vuotiaalla valtakunnallisella sukututkijoiden omalla järjestöllä on sukututkimuksen toimintaedellytyksiä valvottaessa. Yhden grilli-illan hinnalla jokainen sukututkija voi osallistua yhteisen asian ajamiseen. Joukkovoimalla on painoarvoa.



Tästä kaikki kiitos ja kunnia Seuralle! Osittain omatekoisella teekkarilatinallla, täysin sitoumuksetta: Videant consules ne quid res genealogisti detrimenti capiat. Siis katsokoot konsulit, etteivät sukututkijat kärsi mitään vahinkoa (jos se suinkin on vältettävissä). Näin on tapahtunut.

Ykkösen aamu-tv:ssä tänään hastateltiiin Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajaa Tuomas Pöystiä lainvalmistelun nykytilasta. Toimittajan mukaan lainvalmistelu Suomessa ontuu, mutta Vanhasen hallitus aikoo pureutua asiaan. Ruudussa vilahti arviolta 15 lakia, joita yritetään selkiyttää. Pääjohtaja Pöysti mainitsi, että Suomessa vahvistetaan vuodessa 1500 ... 2000 säädöstä, suurin osa toki vain muutoksia olemassa oleviin. Vuosittaisten säädöksen sivumäärä on n. 8000. Esimerkiksi nykyinen tekijänoikeuslaki on Pöystin mukaan aika lailla käsittämätön, vaikka se koskee nykyisessä tietoyhteiskunnassa varsin monia (muotoilu allekirjoiitaneen). Paljon muutakin järkeen käypää asiaa haastattelussa tuli esiin. Se lienee kuunneltavissa/katsottavissa Internetistä.

Yksinkertaisen mieleni järkeilyn pohjalta vähintäänkin seuraavien ehtojen pitää toteutua kaikessa hyvässä lainsäädännössä:

1) Se pohjautuu ikiaikaisiin tuomarinohjeisiin, joista tärkein on: Mikä ei ole oikeus eikä kohtuus, ei saata olla lakíkaan;
2) Laki ei saa olla takautuva;
3) Lain pitää olla siksi selkeä, että ne, joita se koskee osaavat sitä noudattaa. Tämän olen ihan itse järkeillyt, vaikka en varmasti ole ainoa.

Seppo Niinioja

Erkki Järvinen
26.06.08, 11:06
Yksinkertaisen mieleni järkeilyn pohjalta vähintäänkin seuraavien ehtojen pitää toteutua kaikessa hyvässä lainsäädännössä:

1) Se pohjautuu ikiaikaisiin tuomarinohjeisiin, joista tärkein on: Mikä ei ole oikeus eikä kohtuus, ei saata olla lakíkaan;
2) Laki ei saa olla takautuva;
3) Lain pitää olla siksi selkeä, että ne, joita se koskee osaavat sitä noudattaa. Tämän olen ihan itse järkeillyt, vaikka en varmasti ole ainoa.

Seppo Niinioja

Näin pitäisi olla - kumpa olisikin.

P. T. Kuusiluoma
26.06.08, 13:03
Tästä kaikki kiitos ja kunnia Seuralle! Osittain omatekoisella teekkarilatinallla, täysin sitoumuksetta: Videant consules ne quid res genealogisti detrimenti capiat. Siis katsokoot konsulit, etteivät sukututkijat kärsi mitään vahinkoa (jos se suinkin on vältettävissä). Näin on tapahtunut.

Kiitos kiittämästä, Seppo. Sinun innoittamanasi (ja jos osaisin latinaa) sanoisin "Kunnia sille, jolle kunnia kuuluu", mutta tyydyn siteeraamaan Senecaa: "Nusquam est, qui ubique est" (Joka on kaikkialla, ei ole missään).

Tuo sinun esittämäsi latinankielinen ohje sopisi otettavaksi Seuran juridisen toimikunnan motoksi. Tietenkin soveltuvin osin, sillä alun perin kyseessä oli Rooman senaatin päätös, jolla se kriisitilanteessa antoi kahdelle konsulille lähes diktatoriset oikeudet valtion pelastamiseksi.

Tämän viestiketjun perimmäistä opetusta korostaakseni huudahdan vielä Amerikan dollaria siteeraten: Viribus unitis! (Yhdistetyin voimin!)

PTK

Veikko Leskelä
26.06.08, 23:42
Tämän viestiketjun perimmäistä opetusta korostaakseni huudahdan vielä Amerikan dollaria siteeraten: Viribus unitis! (Yhdistetyin voimin!)

PTK

Jottei totuus unohtuisi, niin muistutan vielä kerran, että alkuperäisen esityksen tiukentavasta tekstistä on oltu yhteydessä lainvalmisteluun myös SSK:n taholta.

Yhteinen asia on koettu tärkeäksi myös sukuyhteisöjen taholla.

VL

P. T. Kuusiluoma
27.06.08, 09:58
Jottei totuus unohtuisi, niin muistutan vielä kerran, että alkuperäisen esityksen tiukentavasta tekstistä on oltu yhteydessä lainvalmisteluun myös SSK:n taholta.

Minun puolestani voimme sopia, että asia on näin. En minä ole ahne.

PTK