PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rossi/Henttonen Jääskestä


JaMaHa
18.06.08, 14:36
Heippa!
Minulla olisi seuraavanlainen ongelma, jonka kanssa olen paininut jo vuosia. Jääsken Kostialassa ja Haikolassa on asunut esi-isäni Thomas Thomasson Rossi/Henttonen s. 1795 ja k.15.4.1868 Jääsken Haikolassa. Puoliso Maria Eriksdotter Kärkäs asunut Järvenkylässä ja Kärkkäällä s.1802 ja k.15.9.1863 Jääskessä.

Lapset:Matts Thomasson Rossi/Henttonen s. 1828 ja k.3.2.1910 Jääski
Elin/Helena Thomasdotter Rossi/Henttonen s. 1831 ja k.5.7.1870 Jääski
Thomas Thomasson Rossi/Henttonen s.21.12.1832

Tämän perheen tulo Jääskeen on mysteeri. Kenestäkään perheen jäsenestä en ole löytänyt tarkkoja syntymäaikoja saati paikkoja enkä vanhempien vihkiaikaa. Matts Thomassonista olen teettänyt sukuselvityksen eikä tutkijakaan löytänyt syntymätietoja vuotta lukuunottamatta Jääskestä tai lähipitäjistä. Vanhin maininta osasta perheenjäsenistä löytyy henkikirjasta 1835 Jääsken Haikolasta.

Hankalaksi tutkimuksen tekee myös se, että perheen sukunimi on aluksi ollut Rossi ja sitten se on jostain syystä muuttunut Hentoseksi ja siitä Henttoseksi. Matts pojan ja hänen siskonsa Elinin myöhemmät vaiheet ovat selvillä, mutta heidän veljensä Thomas esiintyy ja vuoroin katoaa kirkonkirjoista vuorotellen.

Osaako kukaan neuvoa, mistä voisin vielä etsiä tätä perhettä ja saada tarkempia tietoja heidän taustoistaan? Ihan kuin esi-isäni perhe olisi vain äkisti tupsahtanut kirkonkirjoihin 1830-luvulla.

T: Jaana Haikonen

Tapani Kovalaine
19.06.08, 22:21
Aloitetaan etsintä Jääsken rippikirjan 1832-1845 sivulta 12 digikuva 185:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1832-1845_mko71-77/185.htm
Sivun keskivaiheilta löytyy himmeä teksti, että torppari Thomas Thomass Rossi on tullut 1840 tähän Rossilasta (?) ja Maria Erikintytär Kärkäs on tullut samana vuonna tähän Kärkkäälästä, siis eri paikoista.
Ratkaisu on se, että Thomas ja Maria on vihitty avioon noin v. 1839.
Tuomas Tuomaanpoika Henttinen-Rossi syntyi Kivennavan Ahjärvellä 9.12.1795. Hän avioitui Anna Sakkeuksentytär (eli Sakarintytär) Hämäläisen (Veijalainen) s. 1798 kanssa Jääskessä noin vuonna 1828. Heille syntyi Jääsken Tietävälän Kymäläisessä poika Matti 6.5.1829 ja Haikolassa tytär Elin eli Helena 7.3.1831, syntyi Thomas 1832 ja vielä Korpelan torpassa Haikolassa tytär Brita 24.1.1836.
Sitten Tuomas jäi leskeksi 29.1.1838, kun vaimo kuoli Haikolan Korpelassa.
Vaimon Anna Hämäläisen sukujuuret näkyvät vievän Jääskessä v. 1838 kuolleen Sakkeus Hämäläisen kautta Kirvuun, jossa tämä syntyi 5.-.1762 ja isänsä oli Simo Yrjönpoika Hämäläinen.
Tuomaksen luona asui hänen siskonsa Anna Rossi s. 1789, joka leskeksi jäätyään sai aviottoman tyttären Helenan 26.8.1824.
Paljon enemmänkin tietoa löytyi, mutta jääköön seuraavaan viestiin...

JaMaHa
20.06.08, 00:23
Kiitos vastauksestasi. Olen myös joskus kauan sitten löytänyt samat henkilöt mahdollisiksi esi-isä ehdokkaikseni, mutta syytä en enää muista, miksi en uskonut heidän kuuluvan omaan Tuomas Rossi haaraani. Siksi kysyisinkin, miten itse päättelit heidän olevan "kadoksissa" oleva esi-isä perheeni? Brita nimisestä tyttärestäkään en ole mitään kuullut koskaan, eikä hän ole esiintynyt missään niissä kirkonkirjoissa, joissa olen "omaa" Tuomaksen perhettä nykypäivään asti seurannut.

Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
20.06.08, 08:12
Mie laitoin Hiskiin koko Suomen haun, jossa pyysin Hiskiä keromaan kaikki lapset Tuomas Tuomaanpojalle sekä vaimolleen Anna Za:lle. Sanoi Hiski, että vain Jääskestä löytyy ja vain kolme lasta, joista jokainen on syntynyt eri talossa, nuorimmainen Korpelassa.
Katsoin digikuvaa 185 rk 1832-1845 Jääski ja huomasin, että Maria Erikintytär Kärkäs muutti miehensä luo Korpela nimiseen torppaan Haikolassa.
Jääsken kihlakunnan entisenä henkikirjoittajana katselin edeltäjäni laatimia henkikirjoja ja totesin, että vuonna 1835 on Tuomas Tuomaanpoika Rossin etunimeltään mainitsematon vaimo vain yhden vuoden verran miestään nuorempi. Kaikissa sen jälkeisissä henkikirjoissa on Tuomas 3-4 vuotta vanhempi kuin vaimonsa.
Vahvin perustelu on se, että minua on ehdotettu elnd.strud.-viestiketjussa Vuoden arvaajaksi. Tutkimukseni ovat nimittäin puhtaita arvauksia ja usein arvaan väärin. Mut siel Jääskes hyö tietäät, ett arvauksel ja narrauksell on se vissi ero, ett narraaja tahallaa johtaa harhaan, mutt arvaaja ei!
Jääsken rippikirjat ovat 1800 luvun alkupuolella monin paikoin pelkkiä rippikirjan hakemistoja ja laadittu siis kevyellä kädellä. Nyt tarttisi saada joku muu tämän Suku Forumin käyttäjä innostumaan. Hän voisi saada omannäköisensä tutkimustulokset. Niitä olisi kiva verrata minun tekemiin arvauksiin. En halua olla luotettava tutkija, vaan uuttera etsijä, sillä tunnuslauseeeni on suoraan Juhannuksen iskelmästä: Etsin kunnes löydän sut!

Sari Kylä-Vehka
20.06.08, 09:06
Hei Jaana ja Tapani!

Tapanin kanssa olen samaa mieltä, että Tuomas Tuomaanpoika on ollut kaksi kertaa naimisissa. Ensimmäinen puoliso oli Anna Sakarintytär Hämäläinen ja toinen puoliso Maria Erkintytär Kärkäs. Jääsken rippikirjoissa Tuomas Tuomaanpojan syntymävuodeksi on mainittu 1795.

Omissa tutkimuksissani olen "tehnyt" Tuomas Tuomaanpoika Henttosen isäksi Tuomas Juhonpoika Henttosen ja äidiksi Elin Simontytär Kuparisen ( Elin syntynyt 20.4.1765 Antrean Sintolan Kuparisella). Elin Simontytär Kuparinen oli Tuomas Juhonpoika Henttosen kolmas puoliso.

Yllä mainittu Tuomas Tuomaanpoika Henttonen on syntynyt Jääsken Kasilan Rossilla 21.8.1796. Tuomas Juhonpoika Henttonen ja Elin Simontytär Kuparinen löytyvät Jääsken Rk 1786-1791 siv. 45.

Mielestäni Tapanin ehdottama Tuomas Tuomaanpoika Henttinen s. 1795 Kivennavalla ei ole tämä Jääskessä vaikuttanut Tuomas Tuomaanpoika Henttonen. Kivennavan rippikirjoissa 1795 syntynyt Tuomas Henttinen on myöskin kuollut Kivennavan Ahjärvellä 18.8.1855.

Omat käsitykseni ovat myöskin "Juhannus-arvailuja", sillä Jääsken kirjat eivät ole minulle kovinkaan tuttuja.

Terv. Sari Kylä-Vehka

Tapani Kovalaine
20.06.08, 09:34
Sarin tarkoittama kirkonkirjan sivu digikuvana on tässä:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1786-1791_mko35-38/49.htm
Kuvassa näkyvät sanat Rossila ja Hentonen ja Elin ovat täyttä faktaa.
Thomas Thomasson Hentonen Rossi sai vanhimmalle tyttärelleen etunimen Elin, joka sattui olemaan myös hänen äitinsä etunimi.
Se Kivennapa voidaan nyt unohtaa hutina. Kirvu on muuten Jääsken henkikirjassa ja eipä ollut pitkä matka Sakarias/Sakkeus Simonpoika Hämäläisellä tulla Kirvusta Jääskeen.
Tiimityönä tämä alkaa sujua ja Jaana pääsee tekemään omia jatkotutkimuksia Jääskessä ja Kirvulla.
Oma hommansa on tutkia, oliko Maria Erkintytär Kärkäs leski, kun hän avioitui kevätpuolella 1839 Tuomas-lesken kanssa.

Tapani Kovalaine
20.06.08, 09:45
Kirvulla syntyi täydessä Hiskissä 14.5.1799 Anna, jonka isä oli Zacheus Simonpoika ja äiti oli Brita Yrjöntytär. He asuivat Hämäläinen nimisessä torpassa Kirvun Tietävälässä.

JaMaHa
20.06.08, 15:09
Kiitos vastauksista teille molemmille. Olen vaan vieläkin vähän epäileväisellä kannalla teidän tutkimanne Tuomaksen perheestä. Olen käynyt kaikki muistiinpanoni läpi tuosta "omasta" Tuomaksen perheestä ja muutenkin metsästänyt netistä sitä perhettä sekä teidän löytämäänne.

Jotenkaan en vaan saa palapelin palasia kokoon ja jotenkin täytyisi jostain löytää linkki, mikä yhdistäsi teidän löytämänne Tuomaksen omaani. En ole mistään löytänyt merkintää, että tutkimani Tuomas olisi ollut leski ennen avoitumistaan Maria Kärkkään kanssa tai ollut naimisissa Anna Sakkeustytär Hämäläisen kanssa. Myöskään mistään kylästä tai talosta, missä Thomas on asunut ei ole ollut merkintää ensimmäisestä oletetusta vaimosta Annasta. Lisäksi lasten Matts, Elin ja Thomaksen syntymäajat -ja paikat pysyvät mysteerinä syntymävuosia lukuunottamatta heidän kuolemaansa asti. Paitsi poika Tuomaksen syntymäaika 21.12. 1832. Sitäkään en ole mistään saanut varmennettua, enkä tiedä milloin on kuollut.

Olen 10-vuotisesta sukututkimusharrastuksestani käyttänyt n. 8-vuotta Thomas Thomasson Rossi/Henttosen perheen metsästykseen. Joten kirkonkirjat on käyty moneen kertaan läpi niin netissä kuin Mikkelin maakunta-arkistossa. Toki olen muitakin sukuja tutkinut, mutta eniten ennenaikaisia harmaita hiuksia tuottaa tämän Thomaksen varhaiset vaiheet.

Kävin viimekesänä mieheni kanssa Jääskessä etsiskelemässä hautoja, josko esim. Mattsin/ Matin hauta olisi löytynyt, kun hän on kuollut 1910. Ei löytynyt, joten sitäkään kautta en saanut vinkkiä syntymäajasta -tai paikasta.

Terv. Jaana

Sari Kylä-Vehka
20.06.08, 19:56
Hei taas!
Jääsken RK 1846-56 Tuomas Rossin ja Maria Kärkkään perheessä mainitaan lapset Matti ja Helena, sekä Tuomas Rossin/Henttosen sisko Anna Tuomaantytär Rossi eller Henttonen. Anna on Tuomas Juhonpoika Henttosen tytär toisesta avioliitosta ja näin ollen Tuomaksen sisarpuoli. Syntymäajoissa on kuitenkin heittoja Hiskin syntyneiden tietoihin nähden. Alla linkki ko. rippikirjoihin.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1846-1856_mko78-84/135.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1846-1856_mko78-84/135.htm)
Henkikirjojen 1835 ja 1840 perusteella voidaan olettaa, että Tuomas Rossin ensimmäinen vaimo on kuollut, sillä 1840 HK:n mukaan vaimo on nuorentunut. Hiskin mukaan Anna Sakarintytär Hämäläinen onkin kuollut 29.1.1838.
Jääsken rippikirjoissa 1823-31 (digiarkiston kuva 208) Sakari Hämäläisen ja Brita Yrjöntyttären tyttärellä Annalla puoliso Tuomas Rossi. Hiskin perusteella Anna Sakarintytär ja Tuomas Rossilla on neljä lasta: Matti, Helena, Tuomas ja Brita (Brita lenee kuollut , koska ei näy rippikirjoissa).
Matti, Helena ja Tuomas löytyvät sekä rippi- että henkikirjoista.
Lisävarmuutta saisit kahlaamalla systemaattisesti läpi rippikirjat 1835-1845 ja lastenkirjat 1816-1835, josko sieltä apu löytyisi.
Hyvää Juhannusta!
Terv. Sari

Tapani Kovalaine
21.06.08, 08:52
Sari tarkoittaa viestissään, että tämmöinen kuva on meiltä jäänyt vielä ihan liian vähälle huomiolle:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1823-1831_mko64-70/208.htm

Jääsken rippikirjassa 1823-1831 digikuvassa 208 on ensi rivillä Tietävälä Torpar.
Asukkaina mainitaan ilman mitään syntymäaikoja kyrkfattig Zachei Hämäläises hustru Brita Georgii, måg Thomas Rossi ja vaimonsa Anna Zachei.

Tapani Kovalaine
21.06.08, 09:46
Jos etsii rippikirjan 1832-1845 sivulta kolmanneksi ja toiseksi alimman lomakerivin tekstit, niin siellä ovat: Torp. Thomas Rossi, hustru Anna Zachei, molemmat asuvat i Haikola.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1832-1845_mko71-77/192.htm

JaMaHa
21.06.08, 13:20
Kiitän taas kerran teitä molempia vastauksistanne sekä avustanne ongelmaani kohtaan. Rippikirjat ja henkikirjat olen kolunnut netistä useaan kertaan läpi, niiden kylien osalta joissa tiedän Tuomaksen asuneen perheineen. Myös Mikkelin maakunta-arkiston jokakesäisenä vakiokävijänä, olen siellä päässä selannut myös lastenkirjoja useaan otteeseen, viistastumatta yhtään enempää.

Ainoa uusi asia minkä löysin tässä lähivuosina Tuomaksen perheestä on se, että hänen Anna sisarellaan oli avioton tytär. Siitäkin tiedonmurusesta naamani oli messingillä monta kuukautta. Nyt minun täytyy teidän tietojenne pohjalta yrittää löytää se lanka, joka lopullisesti yhdistäisi 2 Tuomasta yhdeksi.

Hyvää juhannuksen jatkoa. T: Jaana

Tapani Kovalaine
21.06.08, 14:16
Hei Jaana!
Vastauksesi osoittaa, että et ole vieläkään valmis uskomaan Tuomaksen olleen aviossa kahdesti. Yhdistävä lanka saattaa siis olla Kansallisarkistossa Jääsken kihlakunnan henkikirjoissa vuosilta 1836-1839 ja siellä Korpelan torppa Haikolassa. Netistä kun voi löytää vain rippikirjat ja henkikirjat vuosilta 1835 ja 1840.
Kun katselet vuoden 1839 henkikirjaa Jääsken pitäjän osalta, niin edellisen vuoden tammikuussa on kuollut Tuomas Rossi-Henttosen vaimo Anna Hämäläinen ja Tuomas on leskenä nippa nappa ehtinyt löytää lapsilleen äitipuoleksi Maria Kärkkään. Mikä onkaan vihkipäivämäärä?
Voi siis olla, että Tuomas, Matti, Helena ja Tuomas Rossi-Henttonen ovat henkikirjassa v. 1839 keskenään Korpelan torpassa Haikolassa.
Saattaapa tuo Jääsken henkikirja löytyä Mikkelin maakunta-arkistostakin. Netistä tuon asian voi tarkistaa.
Juhannusterveisin Tapani

Tapani Kovalaine
21.06.08, 14:29
Edellä viestissä numero 9 Sari antaa digikuvan puhua, sillä hän on jättänyt mainitsematta sellaisen pikkuseikan, että kuvan mukaan Korpelan torpassa asui Thomas Rossin sisar (oikeastaan kyse on sisarpuolesta!) Anna Thomaksentytär Rossi eli Hentonen ja myös hänen avioton vuonna 1824 syntynyt tyttärensä Helena.

JaMaHa
21.06.08, 19:02
Hei Tapani!

Olet oikeassa en taida kovin hyvin vieläkään uskoa, että kohteemme on sama Tuomas perheineen. Taidan olla sellainen raumalais-savolais-karjalainen pököpää. Minusta vaan tuntuu oudolta, etten ole missään vaiheessa omia tutkimuksiani törmännyt sinun ja Sarin löytämiin tietoihin. Ehkä olen tietyllä tavalla "sokeutunut" Tuomaksen jäljityksessä, koska minusta on tuntunut, että olen vuosia hakannut päätä mäntyyn huonoin tuloksin.

Mutta uskon tai en aion kyllä selvittää sinun ja Sarin löytämiä tietoja ja toivottavasti löydän sen vakuutuksen, että samasta perheestä on kyse.


Terv. Jaana

Sari Kylä-Vehka
21.06.08, 23:04
Hei!
Kaikkea ei pidäkään niellä, eikä ainakaan pureskelematta!!
Omat tutkimukseni ovat vieneet minut Jääsken Henttoselle/Rossille seuraavasti:
Esivanhempiini kuuluvat Simo Larsinpoika Kuparinen s. 1731 Antrean Sintolan Kuparisella ja Katariina Ristontytär Jantunen s. 1733. Tämä Simo Kuparinen ja Katariina Jantunen ovat kahta kautta esivanhempiani. Heidän tyttärensä Elin Simontytär avioitui ensimmäisen puolisonsa Olavi Armisen kuoltua Jääskeen siellä myöskin toista kertaa leskeytyneen Tuomas Juhonpoika Henttosen kanssa vuonna 1787. Hiskistä löytyy pariskunnan vihkiaika sekä Antrean rippikirjoista Elinillä merkintä avioliitosta Jääskeen.
Elin Kuparinen ja Tuomas Henttonen saivat ainakin kolme lasta; Katariinan, Marian ja Tuomaksen. Tuomas Tuomaanpoika on syntynyt Hiskin mukaan 21.8.1796 Jääsken Kasilan Rossilla.
Minun tutkimukseni lähtee ”toisesta suunnasta” eli vanhemmasta nuorempaan päin. Tästä suunnasta katsottuna tapahtumien ketju näyttäsi mielestäni uskottavalta.
Lähipiirini pitää minuakin itsepäisenä, lieneekö Sintolan Kuparisilta perittyä, tiedä häntä….
Toivottavasti vakuutut suuntaan tai toiseen.
Terv. Sari

JaMaHa
22.06.08, 12:42
Hei Sari!

Itse olen aina tutkinut nuoremmasta vanhimpaan päin ensin ja sitten tullut takaisinpäin ja tutkinnut vielä tarkemmin. Nytkin on monta haaraa odottamassa tarkempia tutkimuksia, mutta ne saavat odottaa siihen asti, että jumiutunut tilanne Thomas Thomasson Rossi/Henttosen kanssa laukeaa suuntaan tai toiseen.

Suurimpia huolenaiheita on se, että jos en saa varmennusta oikeasta Tuomaksesta, pelkään tutkivani väärää sukua. Entisaikaanhan on kylillä ollut usein samannimisiä ihmisiä ja jopa samassa taloudessa. Nyt minun täytyisi selvittää, että esim. Haikolan kylässä on asunut silloin ja silloin vain yksi Tuomas Rossi/Henttonen lapsineen ja vaimoineen ja, että hän on se sama Tuomas jolla on ollut muutakin elämää ennen Maria Kärkäs vaimoaan. En ole löytänyt Tuomaksen ja Marian vihkiaikaa mistään, vaikka Tapani antoi uuden ehdotuksen heidän häävuodeksi.

Tämä etsimäni Tuomas on minun isoisäni isoisän isä ja siksi minulle on niin tärkeää olla varma, että samasta ihmisestä on kyse. Mutta kyllä te Tapanin kanssa olette niin hyviä perusteluja antaneet, että ainakin mieheni alkaa uskoa teihin :) ja ehkä minunkin epäillyksen muurissani on säröjä nyt.

Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
22.06.08, 13:31
Juhannuksen perinteisiin on aina kuulunut erilaiset taiat ja testit, joiden avulla voi löytää tulevan puolisonsa. On sellaisiakin tapauksia, että joutuu etsimään jo kertaalleen vihittyä puolisoa. No minä tein sukututkijoiden Hiski-Testin ja laitoin koneen etsimään.
Koko tallennetusta Hiskin aineistosta kyselin Tuomas Tuomaanpojalle vuosina 1828-1829 syntymyttä Mattia. Sain seitsemän ehdotusta Tuomaksen puolisoksi. Yksi ehdokas oli Jääskestä. Seuraavaksi kyselin Tuomakselle etunimeä Elin kantavaa tyttöä, joka olisi syntynyt v. 1831-1832 ja nyt sain jo koko maasta 8 ehdotusta. Yksi ehdotus oli Jääskestä.
Mutta löytyipä Kymen seurakunnasta Helenalle äidiksi Maria Erikintytär ja isäksi Tuomas Tuomaanpoika ja osoite heille oli Skogsby, Purtila. Tarkemmin heidän lapsikatrastaan katsellen ei tämä Maria Erici enää niin käypäiseltä löydökseltä tuntunutkaan, joten läpimurtoa ei tapahtunut. Entisillä heiloilla on siis pärjättävä...

Tapani Kovalaine
22.06.08, 14:09
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1792-1800_uk380/182.htm
Tuosta digiosoitteesta alkaa Hämäläisen Sakkeuksen ja Anna yhteinen taival. Ja jatkuu sitten Jääskessä rk 1800- digi 19, rk 1806- digi 171, rk 1816- digi 243 (huom. Anna ei ole Veijalainen, joka tarkoittaa vain seuraavien asukkaiden talon nimeä), rk 1823- digi 208 ja sitten digi 203, jossa Anna on saanut Thomaksen alapuolelle vain asemaansa osoittavan hustru-lyhenteen.
Viimeinen digi on 192 rippikirjassa 1832-1845, sillä Anna Zachei Hämäläinen kuoli 29.1.1838. Tuo oli surullinen vuosi, sillä hänen äitinsä Brita Jöranintytär kuoli Hiskin mukaan 18.1.1838 leskenä ennen aviomiestään Sakkeusta, joka kuoli 20.5.1838. Rippikirjan mukaan Brita kuoli vasta 1839, jolloin hän kyllä olisi jo oikeastikin ollut leski.
Pitääpä harjoitella, josko onnistun seuraavaan viestiin saamaan kaikki nuo seitsemän digikuvaa sinisellä tekstillä.
Tämä viesti ei tarkoita, että kyseessä olisivat Jaanan esiäidin tiedot, mutta on hyödyllistä joskus tiitrailla laajan Hämäläisten sukukunnan esipolvien mutkittelua. Ketjua kutoessa alkoi näyttää siltä, että KirvunTietävälän talot siirtyivät Jääsken pitäjään, joten Sakkeus taisi asua jo valmiiksi jääskeläisellä maapohjalla vuonna 1800.

JaMaHa
25.06.08, 13:38
Hei Sari ja Tapani!

Teidän mielestännehän esivanhemmikseni sopisivat Tuomas Rossi ja Anna Sakarintytär Hämäläinen. Heillä olisi saman nimisiä lapsiakin kuin "omalla" Tuomaksellani. Matti, Helena, Tuomas sekä Brita, josta en ole ennen kuullut. Matista ja Helenasta löytyvät tarkat syntymäajat samoin Britasta mutta poika Tuomaksesta en ole löytänyt mitään yhteyttä edes tuohon Rossi-Hämäläinen perheeseen saatikka syntymätietoja. "Omalla Tuomas-pojallahan on syntymäajaksi laitettu 21.12. 1832, jota tosin ei löydy mistään, jotta sen saisi varmenettua.

Epäilyni johtuu myös siitä, että v. 1999 pyytämäni sukuselvityksen tekijä Mikkelin maakunta-arkistosta ei löytänyt esim. Matti-pojan syntymäaikaa. Lainaan tutkimusta hieman:" Matts Thomasson Henttonen (Rossi) s. rippikirjan mukaan 1828, k.3.2.1910 Jääsken Haikolan kylässä. Hänet on merkitty muuttaneen vanhempiensa mukana Jääsken Rossilan kylästä 1840 Jääsken Haikolan kylään. Häntä ei etsittäessä löytynyt Jääsken, Antrean ja Kirvun syntyneiden luetteloista. Häntä ei myöskään löytynyt Rossilan kylästä." Eli tämän mukaan hukassa on syntymätiedot.

Mutta jostainhan tuo perhe on Jääskeen tullut ja jossain on täytynyt syntyäkin. Karjalan tietokantasäätiöstä sain joitain lisätietoja esim. 21.12. 1832 syntynyt Tuomas on kuollut hukkumalla 29.8.1880. Ja se miksi hän häviää välillä kirkonkirjoista, johtuu ainakin osaltaan siitä, että hän on käynyt Pietarissa suutarinkisällinä.

Yritän epäilystäni huolimatta silti löytää niitä yhtäläisyyksiä teidän löytämäänne Thomakseen, koska muutakaan ei tällä hetkellä minulla ole.

Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
25.06.08, 18:38
Hei Jaana!
Tämän Matti Tuomaanpoika Henttonen-Rossin vanhempien etsiminen voi vielä jonain päivänä tuottaa hyvän lopputuloksen. Sarin kanssa olemme pyynnöstäsi tuoneet pelkästään omia näkökulmia, joita ei kannata purematta nielaista.

Tällä kertaa tämmöinen näkövinkkeli: Matti Tuomaanpoika kylläkin syntyi rippikirjan mukaan 1828, mutta Hiskin mukaan 6.5.1829 Tietävälän kylän Kymäläisen talossa. Hän todellakin muutti vanhempiensa (= isä + äitipuoli) mukana 1840 Jääsken Haikolan kylään. Mattia ei ole vuoden 1828 syntyneistä löytynyt. Olisi kyllä löytynyt 1829 syntyneistä, mutta tutkimuksen tekijällä ei ollut tuolloin varaa laajempiin tutkimuksiin. Hän uskoi rippikirjaa.

Tuomas Tuomaanpoika Rossi syntyi rippikirjan mukaan 21.12.1832 ja sitä meidän on uskominen, sillä vappuna 1832 Jääsken seurakunnan syntyneiden luettelo katkeaa ja loppuvuosi on vapun jäliltä aivan sumeaa. Vuoden 1840 henkikirjassa Tuomas on 7 vee, veli Matti on 11 vee ja sisko Helena on 9-vuotias.

Tuomas Tuomaanpoika Rossi palasi Pietarista vuonna 1874 Jääskeen ja aiheutti papille ylimääräistä päänvaivaa tuon syntymäaikansa takia. Tuomas näet sattui muuttamaan veljensä Matin ja siskonsa Helenan luo Pulkki-nimiseen torppaan. Rippikirjassa oli Helenan kohdalla syntymävuosi 1832 eli vuodesta toiseen virheellinen tieto (Hiskin mukaan Helena syntyi Haikolassa 7.3.1831).

Pappi näyttää pohtineen, että miten Helena ja veljensä Tuomas eivät ole kaksosia, mutta ovat syntyneet kumpikin vuonna 1832. Aikansa vuosilukua vatkattuaan ja raapevesiä turhaan etsittyään on pappi lopulta kirjoittanut vuosiluvun 1832 alle sanan joulukuu tai saakuri tai jotakin se tapaista pienellä käsialalla...
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1870-1879_mko001-020/120.htm

Tapani Kovalaine
25.06.08, 19:46
Kaksi asiavirhettä tekee mieli korjata:

Saakuria ei pappi suinkaan kirjoittanut, vaan sanan Jaakkima, koska Tuomaksen alapuolella mainittu Antti Matinpoika Saikkonen oli siellä syntynyt.

Sakari Hämäläinen on aivan olematon esi-isä. Rippikirjoissa ja hiostoriakirjoissa on hyvin hohdonmukaiseti Hämäläiselle merkitty hyvin harvinainen etunimi eli SAKKEUS. Ja tuon nimen avulla on paljon helpompi seurailla Jääsken seurakunnan kirjoissa Sakkeuksen jälkeläisiä, myös Anna Sakkeuksentytärtä.

Täällä meillä päin ei suostunut perämoottori käynnistymään muutamallakaan vedolla, jolloin käynnistämiseen tustastunut kirkkoherra lausahti: Nyt kyllä sanoisin saakuri, jos en olisi kirkkoherra!

JaMaHa
26.06.08, 12:47
Hei Tapani!

Minulla taas on vahva usko, että sukututkimusselvityksen tekijä on katsonut myös ainakin Jääsken osalta Mattsin syntymäaikaa 1828 molemmin puolin. Itse harrastajana en ole koskaan luottanut rippikirjoissa oleviin päivämääriin tai vuosiin, vaan olen pyrkinyt tarkistamaan ne muista lähteistä myös.

Maalaisjärjellä ajateltuna luulisi ammattilaisen tietävän, että jos tiettyä päivämäärää tai vuotta ei löydy esim. syntyneistä ja kastetuista, tarkastaisi hän myös lähivuodet. Lisäksi selvitys ei vaikuta huitaisten tehdyltä sisällöltään eikä hinnaltaan. Mutta mistäs sitä koskaan tietää, kun ei itse ole päässyt viereen tarkkailemaan tilannetta.

"Työlkii ellää mut kaupal rikastuu"

Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
27.06.08, 21:39
Hei Jaana ja Sari!

OLIPAS SE TUOMAS HENTTONEN-ROSSIN TOINEN VAIMO YLLÄTTÄVÄ HENKILÖ

Uteliaisuudella ei ole rajoja. Uteliaan selailun perusteella voi sanoa, että ei se Jääsken pappi mitään aivan joutavia kirjoitellut, kun hän vuonna 1840 laittoi rippikirjaan Torp Korpela, Haikola: Thomas Thomass. Rossi fr. Rossila ja hänen vaimonsa kohdalle Maria Erici Kärkäs, fr. Kärckälä. Sukututkijan kuuluu kiinnittää huomionsa siihen, ettei kummankaan kohdalla lukenut med betyg. Päätelmä on, että molempien kohdalla oli kyse Jääsken seurakunnan sisäisestä muutosta. Ja olisi toki ollut hyvin poikkeuksellista, jos aviopari olisi muuttanut Haikolaan Korpelan torppaan asumaan aivan eri kylistä paitsi jos oli kyseessä uusi avioliitto.

Jääsken pitäjän henkikirjat antavat Rossi/Henttonen/Kärkäs -pulmaan ihan käypäiset ratkaisun avaimet. Henkikirjoittajan mielestä Haikolan kylän Korpelan torppari Tuomas vanheni seuraavasti: vuonna 1835 ikä 38 v, ja 1840 ikä 46 v (tai epäselvästi 40 v), ja 1845 ikä 52 v, ja 1850 ikä 57 v, ja 1855 ikä 62 v, ja 1860 ikä 70 v. Vanheni siinä saman tien vaimonsakin: 1835 ikä 37 v, ja 1840 ikä 36 v, ja 1845 ikä 49 v, ja 1850 ikä 54 v, ja 1855 ikä 59 v, ja 1860 ikä 67 v. Vasta viimeisessä henkikirjassa paljastetaan ensi kerran vaimon etunimi: Maria.

Mitä ihmettä tuommoisilla ikätiedoilla voi olla tekemistä sukututkimuksen kanssa? On hyvinkin. Niiden avulla saamme kootuksi henkiherralle eli henkikirjurille kerrotut tiedot torppari Rossista ja hänen vaimoistaan. Tiedot poikkeavat merkittävästi kirkonkirjoissa olevista ikätiedoista eli syntymäaikatiedoista ja antavat mahdollisuuden monille entistä laajemmille spekuloinneille.

Tuomas Tuomaanpoika Henttonen syntyi Rossilan Henttosessa 21.8.1796 ja hän avioitui vuonna 1827 Anna Sakkeuksentytär Hämäläisen kanssa, joka syntyi Kirvun pitäjään tuolloin kuuluneessa (sittemmin Jääsken) Tietävälän kylässä Hämäläisen torpassa 14.5.1799. Heille syntyi perheeseen neljä lasta: Matti 1829-1910 (oli kahdesti aviossa), Helena (Elin) 1831-1870 (puoliso oli torppari Antti Nehrman kirkonkylältä), Tuomas 1832-1880 (ei ollut aviossa) ja Briitta 1836, joka kuoli lapsena, ehkä 1836. Kolme nuorinta syntyi Haikolan kylän Korpelassa.

Tuomaksen vaimon sisar Helena solmi 1839 avioliiton talollinen Matti Nuutinpoika Kymäläisen kanssa ja niin Helena Sakkeuksentytär Hämäläisestä (1810-1861) tuli Tietävälän kylässä Iso-Kymäläisen talon emäntä. Tätä siskonsa naimakauppaa ei Anna Hämäläinen ehtinyt nähdä, sillä Anna kuoli 29.1.1838.

Tuomas-leski solmi uuden avioliiton vuonna 1839. Nyt puoliso oli Maria Kärkäs, joka syntyi Kärkkäälän kylän Tinasepän talossa 3.8.1795. Koska Rossila, Jakovala ja Kärkkäälä olivat Jääskessä saman tien varrella olevia naapurikyliä (-taloja?), niin Tuomas ja vaimonsa Maria olivat syntyneet lähes peräkkäisillä sivuilla (45 ja 49) rippikirjassa oleviin perheisiin ja saattoivat olla lapsuudenystäviäkin. Maria Kärkkäälle tämä 44-vuotiaana solmittu avioliitto oli ensimmäinen. Lapsia ei Tuomas Rossin toisesta aviosta näytä syntyneen.

Perheenlisäykseksi tuli Tuomaksen sisar (hänkin lienee Marian vanhoja tuttuja) Anna Henttonen-Rossi, joka tuli Korpelan torppaan asumaan 1840-luvun lopulla 55-vuotiaana. Oli talossa tilaa, kun Helena ja Tuomas olivat muuttaneet tahoilleen.

Kun etsitään edellä olevasta salaliittoteoriasta viisi virhettä, niin se on helppoa! Voi hyvin löytyä kymmenenkin. Ensinnäkin henkikirjuri väittää v. 1860 Tuomaksen ja Marian vanhentuneen viidessä vuodessa kahdeksan vuotta. Toisekseen pappi väittää vuodesta 1840 alkaen rippikirjoissa, että Maria Kärkäs oli Erici, vaikka hän oli Tinalepän talon pari riviä ylempänä olevan isännän Ericin sisar Maria Georgi! Pappi on rk 1832-1845 sivulle 50 (digikuva 53) merkinnyt Maria Georgi Kärkäs -henkilön kohdalle Kärkkäälän Tinasepän talossa, että Maria gift. Oletan, että isäntä Erikin etunimi on sotkun aiheuttanut, sillä tämähän on teoria!

Kolmas virhe on siinä, että ei Tuomas Rossi 1839 muuttanut Rossilasta, sillä hän asui jo ennestään Haikolassa Korpelan torpassa ja oli pelkästään syntyisin Rossilasta. Neljäs virhe on, että kaikkien tässä näytelmässä esiintyneiden henkilöiden iät ovat rippikirjoissa ja henkikirjoissa enemmän tai vähemmän hapuilevan virheellisiä paitsi 21.12.1832 syntyneen Tuomas Rossi-Henttosen, sillä tuota tietoa ei pääse vertaamaan kateissa olevaan syntyneiden luetteloon ja henkikirjassa hänen ikätietonsa ovat aivan oikeat.

Viides virhe taitaa olla se, että minkä kumman syyn takia Maria Kärkäs tuli nuorikoksi rippikirjaan ilmaan syntymävuositietoja ja miksi hänelle sittemmin keksittiin syntymävuodeksi 1802 kirkonkirjaan ja syntymävuosi 1796 henkikirjaan ainakin vuosina 1845, 1850 ja 1855. Kumpikaan vuosiluku ei näytä osuneen kohdalleen. Voisin kuvitella, että vuonna 1801 syntynyt Maria Erici rk 1816-1822 digi 69 on sotkuun syynä.

Kuudes virhe on, että Jääsken seurakunnan vihittyjen ja syntyneiden luettelosta puuttuu harmillisia ajanjaksoja ja rippikirjat 1800-luvun alkupuoliskolla ovat suurelta osin konseptikirjoiksi luokiteltavia kyhäelmiä. Ne vaikuttavat yhtä epäluotettavilta kuin tämä nyt laatimani salaliittoteoria! Puolustukseksi on kuitenkin sanottava, että Hiskin, rippikirjojen ja henkikirjojen sisältämien tietojen avulla pystyi ainakin yksi henkilö tekemään edellä olevat johtopäätökset.

Se siitä. Älä nyt Jaana ollenkaan usko, että asiasi on nyt tällä salaliittoteorialla ratkennut, mutta onpahan sentään tuotu esille tämmöinenkin kutkuttava mahdollisuus. (Sattuuhan sitä, että lapsuudenaikaiset ystävät, Tuomas ja Maria, avioituvat vanhemmalla iällään!) Joudut taatusti vielä kaikki pikkukivet kääntelemään, kunnekka pulmasi Tuomaksen vanhemmista ratkeavat!

Suku Forumiin kirjoitettujen tietojen täytyy perustua dokumentteihin, joten laitan tähän vuodelta 1839 olevan rippikirjan sivusta 50 digikuvan nro 53. Edellinen digikuva on 49 rk 1823-31. Rk 1816-22 digikuva on 71 ja rk 1806-14 digikuva 69.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1832-1845_mko71-77/53.htm


Näin ovat asiat siis teoriassa, päättää raporttinsa Tapani

Tapani Kovalaine
27.06.08, 22:27
Tuo edellisen viestin digikuva 53 aiheuttaa yhden kummastuksen: mitä tapahtuikaan 30.6.1844, kun Tinasepän talon tytär Maria Erici Kärkäs saapui ripille vanhempiensa kanssa? Kyllähän pappi aivan hyvin tunsi ja tiesi, että Maria Erici Kärkäs on aviossa Tuomas Rossin kanssa ja asuu Korpelan torpassa Haikolassa. Haikola kun oli Jääsken pappilan pastoraattia. Niinpä pappi laittoi Maria Ericin ripilläkäyntimerkinnän samalla sivulla olevan Maria Georgin kohdalle. Ja kaikki näytti nyt oikein hyvältä!

Mikä ihmeen oikeus meillä on epäillä, että rippikirjoihin olisi 164 vuotta sitten tullut virhemerkintöjä? Eikö ne virheet ole jokin uudempi keksintö?

JaMaHa
28.06.08, 15:24
Hei Tapani!

Olipas siinä tarinaa kerrakseen ja suuren vaivan olet nähnyt, siitä kiitos. Teoria on ihan mielenkiintoinen ja varteen otettava...mutta edelleen se mun kaipaama yhteys eli varmennus eli tarkka tieto puuttuu. Ja niin kauan kuin se puuttuu, olen epäileväisellä kannalla. Kovasti olen viime päivinä netistä koittanut, sitä metsästää, mutta vielä ei ole ratkaisevaa läpimurtoa tapahtunut. Ehkäpä sitten, kun pääsen Mikkeliin lastenkirjojen pariin, jotain löytyy.

Näiden löytöjesi ansiosta, minun on helpompi nyt etsiä niitä ratkaisevia vihjeitä, jotka antavat minulle sen lopullisen varmuuden. Tietysti huonossa tapauksessa en sitä saa, mutta eihän sille mitään voi.

Sitä sukunimen sekamelskaa jaksan myös ihmetellä. Ensin perhe on Rossi sitten Henttonen ja sitten taas Rossi ja taas Henttonen. Ainoa kenestä käytetään Henttonen nimeä eniten on Matts-poika. Itse Tuomas on eri lähteitä lukemalla milloin Rossi, milloin Henttonen. Mattsin sisar Helena on kirkonkirjoissa aluksi Rossi sitten Henttonen, mutta henkikirjoissa hän tuntuu olevan Rossi koko ajan kuten Tuomas veljensä. Tuomas-veli on melkein koko elämänsä sukunimellä Rossi.

Miksi moinen nimenmuutos ylipäätään ja miksi samasta perheestä osa on erisukunimisiä? Jos sukunimi on kerta vaihdettu Henttoseksi miksei sitten kaikille perheenjäsenille? Vai käykö tässäkin syyttäminen pappeja ja henkikirjoittaa kohtaan :cool:

Virheitä löytyy tietenkin kirkonkirjoista ja muista lähteistä. Pentti Voipion kirjoittama esitelmä: Kirkonkirjojen puuttuessa tai ollessa puutteellisia on itselleni ollut kullanarvoinen luettava.

Terv. Jaana

Sari Kylä-Vehka
28.06.08, 18:51
Hei Jaana ja Tapani!
Itse päädyin tähän ketjuun Elin Simontytär Kuparisesta Tuomas Tuomaanpoika Henttoseen ja hänen kahteen puolisoonsa Anna Hämäläiseen ja Maria Kärkkääseen jo ennen tätä keskustelua.
Maria Kärkäs on ollut minulle arvoitus. En ole löytänyt häntä syntyneeksi enkä myöskään vihityksi Tuomas Tuomaanpoika Henttosen kanssa. Toki katselin ja pähkäilin Mariaa Kärkkään sivuilta, mutta minulle ei pälkähtänyt päähäni tuo patronyymimuutos. Tapani esitti erittäin loogisen perustelun Marian patronyymistä, se selittää monta asiaa.
Jääsken kirjathan ovat melko epäselvät ja puutteelliset, kuten Tapani esitti. Talollisista pääsee jotenkin tolkkuun, mutta itsellisten kohdalla puutteita merkinnöissä on paljon. Tuomas Tuomaanpoika Henttosen isän Tuomas Juhonpoika Henttosen kuolinaika käy selville rippikirjoista. http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1800-1806_mko44-48/59.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1800-1806_mko44-48/59.htm)
Äiti Elin Simontytär Kuparinen katoaa sen sijaan rippikirjojen sekamelskaan, en ole löytänyt häntä kuolleeksikaan.

Jaanan kummastelema sukunimien vaihtelu Henttonen> Rossi> Henttonen, ei Karjalassa täysin vierasta ole. Itse olen törmännyt Antrean Kekinniemen Kekkejä tutkiessani vastaavaan. Siellä Sunien jälkeläisiä nimitettiin toista sataa vuotta Kekeiksi. Sama virhe esiintyi myös henkikirjoissa ja vasta 1850-luvulla sukunimi korjaantui järjestelmällisesti Suniksi.

Tämä keskustelu on ollut mielenkiintoista ja antoisaa, uutta tietoakin olen saanut. Itse pidän tätä ketjua niin hyvin perusteltuna, että se ei jätä varteenotettavalle epäilykselle sijaa. Absoluuttisen totuuden löytäminen onnistuu ( varsinkin sukututkimuksessa) äärettömän harvoin.
Toivottavasti Jaana löydät itseäsi tyydyttävän totuuden tässä asiassa.
Terv. Sari

JaMaHa
02.07.08, 13:49
Hei Sari!

Maria Kärkäs on ollut myös minullekin suuri arvoitus ja on sitä edelleen. Olisi kiva tietää, miksi pappi on kirjoittanut hänen syntymäajakseen v.1802, jos se ei sitä ole. Onkohan se samanlaista sekoilua kuin patronyyminkin kanssa? En ole myöskään Thomaksen ja Marian vihkiaikaa löytänyt mistään, vaikka 1839 ajalta on olemassa vihitytkirja. Myöskään missään näkemissäni kirkonkirjoissa ei ole ollut mainintaa heidän vihkiajasta koskaan.

Myös sitä seikkaa olen tässä ihmetellyt, että Mattsin ja hänen sisarensa Helenan syntymäaikoja ei mainita missään kirkonkirjoissa. Jos he kerran ovat "se" Matts, joka syntyi 6.5.1829 Tietävälässä ja "se" Helena, joka syntyi 7.3.1831 Haikolassa, niin miksei heidän syntymäaikojaan ole missään lähteissä syntymän jälkeen mainittu??? Sen sijaan heidän veljensä Thomas, joka on syntynyt 21.12.1832 mainitaan koko syntymäajallaan kaikissa löytämissäni lähteissä, vaikka hänen syntymätietojaan ei voi edes tarkistaa syntyneistä, koska kirja on surkeassa kunnossa vapusta lähtien.

Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
02.07.08, 22:14
Hei Jaana!

Tämän viestiketjun eka viestissä ilmoitit, että Elin/Helena Rossi-Henttonen on tietojesi mukaan syntynyt vuonna 1831, mutta tarkempi aika puuttuu. Kun Jääsken seurakunnan lastenkirjat eivät ole netissä, niin tämän Helenan taival rippikirjojen kohdalla on seuraava(, jos näet oletetaan, että Hiskissä oleva tieto 7.3.1831 syntyneestä Elin Henttosesta on vähänkään uskottava):

Rk torpparit 1832-45 sivu 19 digi 192 (isä ja äiti asuivat Haikolassa, jossa Elin syntyi Hiskin mukaan, tosin Haikolaa koskeva selvä merkintä on Kostialan kylän kohdalla), sitten on vuorossa Jääsken rk torpparit 1846-56 sivu 11 digi 135, nyt Helena ilmestyy vuonna 1849 ripille ja asuu isänsä luona vuoteen 1854, jolloin hän muuttaa sivulle 8 digi 132 ja siirtyy sieltä v. 1855 sivulle 28 Kostialan kylän Vanha Pulkin torppaan Anders Nehrmanin puolisoksi.

Pulkin torpassa se Helena Henttonen-Rossin loppuelämä meneekin, rk 1856-69 sivu 130 digi 169 ja rk 1870-79 sivu 125 digi 120 ja nyt komeilevat tällä sivulla sisarukset Helena Matti ja Thomas eli koko elossa oleva suku. Rippikirjoissa ei ole kertaakaan sanottu, että Helena olisi syntynyt vuonna 1831 vaan virheellisesti jatkuvasti väitetään, että vuonna 1832 (jolloin hänen veljensä Thomas syntyi)! Mistä olet aloitusviestiin voinut löytää Helenalle syntymävuoden 1831?

Ei ne siellä Jääsken henkikirjoittajan toimistossa vuonna 1974 tainneet turhaan mulle kertoa sitä juttua vanhasta kirkkoherrasta. Oli tullut kappalainen valittamaan, että tämä tuomiokapitulin vuosikertomuslomake on aivan erityisen hankala. Siinä kysytään niin vaikeita tilastolukuja, että mistä ne oikein voi saada. Kirkkoherra totesi: Poikani, maailmassa on paljon hyviä lukuja, käytä niitä!

Ja on niitä Jääskessä ainakin käytetty...
arvelee Tapani

JaMaHa
03.07.08, 00:08
Hei Tapani!

Olen Elinin syntymävuoden löytänyt lastenkirjasta 1836-1850 Mikkelissä Haikolan kylässä Korpelan torpasta. Siellä oli merkintä Thom. Thomasson Rossi och Maria Georgindr?? (vaikea selkoinen patronyymi, jonka luin noin) Kärkäs Järvenkylä. Anno salpenbarn (tai vastaava nimi, jota en tiedä varmasti mitä tarkoittaa) Matts 1828 arn. Elin 1831 Thomas 1832 21.12.

Laitoin viestiini Elinin syntymävuodeksi sen silloin sukututkimusharrastukseni alussa löytämäni tiedon, koska ajattelin, ettei sillä ole väliä mikä se on, ennenkuin saan varmennuksen. Itsekin epäilin ettei se ole v.1832, koska veli on syntynyt silloin, mutta ei se nyt ihan mahdotonkaan ole, jos Elin olisi syntynyt vuoden alussa. Mieheni omassa sukututkimuksessa on esi-isäperheessä sisarukset syntyneet samanvuoden alussa ja lopussa. Harvinaista se on mutta ei mahdotonta.

Parin viikon päästä, kun pääsen Mikkeliin, otan lastenkirjat uudelleen tarkkaan syyniin ja katson mitä sieltä selviää.

Kaikesta tästä Rossin perheen metsästyksestä voi sanoa, että olen "Sekasii ko sulhase housut"

Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
03.07.08, 18:50
Hei Jaana!

Ei ollut enää suurikaan ihme, jos lastenkirjaan oli kirjautunut Marialle Georgi eikä Erici. Salaperäiset sanat Anno salpenbarn voivat vielä joskus tulla tulkituiksi sanoiksi Anno uppenbarl. Ja jos lastenkirjassa lukee Matts 1828 arn, niin se voi tarkoittaa Matts 1828 a(nte) n(uptias). Voihan olla, että Matin isä ja äiti on vihitty vasta Matin syntymän jälkeen, jolloin poika olisi ante nuptias. Nyt on muistettava, että vihkiaika on löytymättä yhtä hyvin Maria Kärkkäälle ja Anna Sakkeuksentytär Hämäläiselle. Joskus se Thomas Henttonen tai hänen nimikaimansa on heidät vihille vienyt, kun kerran lapsoset ovat hänen sukunimensä saaneet.

Onpa hyvä, että parin viikon päästä saat Mikkelistä lisätietoja ja erityisesti lastenkirjasta 1820-1835. Kokenut vinkki voi olla, että nyt kannattaa asennoitua kuvittelemaan Helena Henttosen 1821 olleen isin tyttö. Hän syntyi jossakin 1831 Tuomas Tuomaksenpoika Henttosen tytöksi (äidinkin nimi kyllä selkenee aikanaan) ja syntymäpaikkakunta voi olla Jääski tai voipi se olla mikä tahansa muukin Hiskin ulkopuolelle jäänyt paikkakunta.

Terveisin Tapani

JaMaHa
28.07.08, 15:23
Hei Tapani!

Nyt on mm. Mikkelin maakunta-arkisto reissu heitetty ja enpä ole ennen niin pettyneenä siitä laitoksesta poistunut, kuin viime torstaina. Olin asennointunut etsimään lastenkirjoista 1816-1835 Rossi/Henttonen perhettä, vaan kuinkas kävikään. Perhettä ei löytynyt. Kävin ensin läpi kaikki tutut kylät kerran sitten toisen, vielä kolmannen, neljännen ja viidennenkin kerran.

Aikanani siinä ihmettelin, että mitäs sitten ja niin aloitin ison urakan ja kävin jokaikisen Jääsken kylän läpi tuolta edellä mainitulta ajalta. Ei löytynyt mitään merkintää koko perheestä, että olisi edes Jääskessä silloin asunut vaikka onkin. Ainakin jos rippikirjoihin sekä henkikirjoihin on uskominen.

Sekin ihmetytti, ettei Haikolan kylän osalta lastenkirjoissa ollut kuin pappilassa asuneiden tiedot. Onhan siellä muitakin taloja ollut tuolloin. Miksei Haikolan kylän muiden asukkaiden tiedot ole päätyneet lastenkirjoihin vuosilta 1816-1835??? Ties vaikka niiden joukossa olis ollut oma sukuni.

Lastenkirjoista en siis apua saanut vaikka tunti tolkulla niitä tutkin. Kävin myös uudestaan läpi lastenkirjan 1836-1850 ja sain sieltä hieman selvennystä ensimmäiseen tutkintakertaani verrattuna. Maria Kärkään patronyymi on siinä todellakin Georgii, kuten olin sen ensimmäiselläkin kerralla tulkinnut. Missä vaiheessa lie on patronyymi muuttunut Ericiksi?? Arvelun muutoksen syyksi kerroitkin aikaisemmin ja se on hyvinkin todennäköistä. Lisäksi Mattssin nimen perässä ei ole arn. vaan tarkemman tiirauksen ansiosta siinä näyttääkin olevan adm. Myöskin anno salpenbarn sanoja tuijotin lähes hypnoottisessa tilassa vaikka kuinka kauan ja löysin niillekin sanoille uusia mahdollisuuksia.

Ensinnäkin Jääskessä on tuolloin ainakin lastenkirjoihin kirjoitettu erisnimen a kirjain kaunokirjoituksen omaisesti pienellä. Aikaisemmin en moista ollut huomannut, mutta nyt kun katselin sanaa anno ja vertailin sitä muihin samantyyppisiin sanoihin, huomasin, että se voi olla myös erisnimen alkukirjain. Ainakin kaikilla löytämilläni Anna nimisillä oli ensimmäinenkin a-kirjain pienellä kirjoitettu. Niinpä ajattelin, että josko siinä ei luekkaan anno vaan Anna. Salpenbarn sanakaan ei enää näyttänyt tuolta sanalta, mutta siitä en saanut selvää kuin osittain. Sanan lopussa on barn, mikä näkyi selvästi. Yritin asetella sanaa Zacheus siihen barnin eteen mutta en sitä oikein saanut, mutta syynä voi olla vielä hatara osaamiseni vaikeiden käsialojen tulkinnassa. Jos siinä niin lukee, niin silloinhan minun olisi uskottava jo viimein sinun ja Sarin olleen oikeassa suvussa. Täytyisi saada joskus näytettyä tuo lastenkirja sivu jollekin, joka osaa tulkita minua paremmin.

Katsoin myös sinun ja Sarin löytämien Mattsin ja Elinin syntymäaikojen perusteella heidän kummit, josko sieltä löytyisi tuttuja nimiä. Ei löytynyt niitäkään. Bergheim sukunimi esiintyi sekä Elinin kummeina, että Thomas Thomasson Rossin siskon Annan tyttären Helenan kummeina. Onko se kaipaamani yhdistävä seikka, sitä en vielä tiedä. Elin on myös kastettu nimellä Elin vaikka myös Helena nimeä käytetään. Serkku-tyttö Helena oli kastettu nimellä Helena.

Tässä löytöni tällä erää ja nyt jään sitten jatkoa ihmettelemään.

Kesäterveisin Jaana

JaMaHa
11.04.09, 13:21
Hei Tapani ja Sari!

Olen nyt viime kesästä asti paneutunut suurella hartaudella tähän Rossi /Henttonen sukuun ja tutkinut sitä kymmeniä tunteja, samoja sivuja yhä uudelleen ja uudelleen. Keräsin kaikki suvun rippeet kokoon ja tein niistä mielessäni palapelin. Osia jäi puuttumaan, mutta tärkeimmät kohdat loksahtivat paikoilleen.

Lopulta tulin siihen tulokseen, että te olitte oikeassa suvussa heti alusta alkaen. Vaikka se kaipaamani yhdistävä linkki jäi edelleen puuttumaan, johtuen osittain puuttuvista kirkonkirjoista, löysin niin paljon muita tekijöitä, jotta olen varma nyt, että samassa suvussa ollaan. Joten kiitos vielä kerran suuresta vaivannäöstä auttaessanne minua silloin.

Nyt kuitenkin eteeni on tullut taas uusi ongelma Thomas Johansson Rossi/Henttosen kolmannen vaimon Elin Simonsdotter Kuparisen muodossa. Perhe näkyy viimeisen kerran kokonaisena tämän sivun lopussa. http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2175&pnum=59

Siinä perheen vieressä viivalla näyttäisi lukevan jotain tämänkaltaista: bor i Wirola. Lukeeko siinä näin vaiko mitä ja mitä tarkoittaa? Ketään perheenjäsentä en Wirolan kylästä ole löytänyt kuitenkaan, jos se tarkoittaa siellä asumista.

Tämän rippikirjan aikana Thomas kuolee n.1803 ja Anna tytär lähtee muualle piikomaan. Elin rouva jää siis yksin. Seuraavassa rippikirjassa talosta löytyy Inh. Elin Rossi niminen rouva. Onko kyseessä sama Elin kuin Elin Simonsdotter eli Thomaksen vaimo? Ja mihin hän sitten katoaa? En ole löytänyt häntä enää myöhemmistä rippikirjoista enkä kuolleista.:confused:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2269&pnum=60


Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
11.04.09, 14:15
Hei Jaana
... pitkästä aikaa! Näin kevään korvalla löysin vanhat muistiinpanoni Jääskeä koskevilt osin ja siel lukee näin:
Elin Simonis, syntynyt ehkä 1764 tai 1754, löytyy yksinäisenä leskenä rippikirjasta 1806-14 kuvasta digi 188 vuosina 1808-1811 ja sen jälkeen digi 60 vuosina 1812-1814. Sitten katoaa ja on ehkä kuollut Hiskiin perustuen Hyppälän Henttosessa 66 vuoden ikäisenä 8.4.1830, mutta rippikirjan puolelta ei löydy 1815-1830, ei ainakaan helpolla.

Alimmalla henkilörivillä Elin Simonis Rossi voi olla tässä:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1806-1814_mko49-54/188.htm
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1806-1814_mko49-54/60.htm
Hiskissä on 30.1.1813 kuollut joku Elin Simonis, mutta kun Elin Rossi kävi ripillä tuon ajankohdan jälkeenkin, niin tämä seuraavakin olisi syytä tutkia:
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/1nv5xk?fi+0152+haudatut+9726)8.4.1830 18.4.1830 Hyppälä Hentoin e:a vrd: Helena Simonis: tär: sj: 66

Tapani Kovalaine
11.04.09, 14:29
Oli vielä yksi muistiinpano, joka jäi äskeisestä viestistä poies:
Sari Kylä-Vehka on tutkinut Elin Simontr Kuparisen s. 20.4.1765, suvun eli nämä Kupariset.
Katso edellä viesti numero 4.

Terveisin Tapani

JaMaHa
11.04.09, 21:34
Hei!

Kiitos Tapani taas kerran vastauksistasi. Elin Simonsdotter on syntynyt Antreassa 20.4.1765. Tuota ensimmäistä digi nro 188 en ollutkaan löytänyt ja kyllä siinä lopussa näyttäisi olevan Elin. Näyttäisi samalla sivulla olevan Regina Simonsdotterkin joka oli Elinin pojan vaimon täti.

Itsekin olen pyöritellyt mielessäni tuota Hyppälän kylän Henttosen talossa kuollutta Helena Simonsdotteria mahdolliseksi Eliniksi. Mutta sitten ajattelin, että onkohan näin, koska hänellä näyttäisi olevan arvona e:a vrd. Tuohan taitaa tarkoittaa leski emäntää. Tämä Elin Simonsdotter, jota etsin on ollut itsellisen vaimo ja asunut myös kirkkovaivaisten kanssa. En oikein usko, että hänestä olisi miehensä kuoleman jälkeen emäntää tullut. Mutta kaikkihan on tietysti mahdollista. En myöskään löytänyt tuota kuollutta Helenaa Hyppälän rippikirjoista.

Muistin kyllä, että Sari on tutkinut Elinin sukua, mutta viesti nro 27:ssä hänkin sanoi hukanneensa Elinin rippikirjoihin eikä löytänyt häntä kuolleenakaan.

Mihin lie on Elin rouva kadonnut se ehkä selviää tai sitten ei, mutta lisätietoa sain ja siitä saan taas pontta jatkaa etsintöjä.


Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
12.04.09, 09:49
Ennen vanhaan rakennettiin kirkot niin suureksi, että pääsiäisenäkin kaikki halukkaat mahtuivat kirkkoon. Jääskessä olivat 8.4.1812 ja 18.4.1813 samaan aikaan kirkossa Elin Rossi 1765-1834 ja emäntä Helena Johansdr 1775-1836. He olivat sen jälkeen samoina päivinä kirkossa yli kymmenen vuoden ajan ja pitempäänkin, sillä he sattuivat asumaan samassa Kasilan talossa eli tarkemmin sanoen Henttosessa ja kirkkotie oli yhteinen. Vasta elämänsä viime vuosina heidän rippikirkkopäivänsä erkaantuivat.

Edellä kerrottu tarkoittaa teoriassa ja toivottavasti myös käytännössä sitä, että leski Elin Rossi 1754 muuttui rippikirjaan 1816-22 henkilöksi leski Elin 1759 ja pysyi tuon nimisenä ja ikäisenä kuolemaansa 1834 saakka. On ihan hyvin mahdollista, että Elin Rossin katoaminen 1815 ja samaan aikaan samaan taloon tyhjästä ilmestyvä Elin 1759 ovat kirjanpidon luomaa taikaa ja kyseessä onkin yksi ja sama leskirouva, Elin Simontr Kuparinen 1765-1834. Rippikirkkotiedot ovat näin aluksi ainoa yhdistävä tekijä! Ainahan kuvitella voi...

Kuvat tulevat tässä:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1806-1814_mko49-54/60.htm
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1816-1822_mko55-63/68.htm
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1823-1831_mko64-70/46.htm
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1832-1845_mko71-77/50.htm

JaMaHa
12.04.09, 11:46
Hei!

Olen itsekin käynyt nuo digisivut läpi ja miettinyt, että olisiko samasta Elinistä kyse, mutta kun syntymäaika on ollut väärä eikä edes patronyymiä ole ollut niin, en sitten ole sen suuremmin noteerannut. Näköjään olisi pitänyt.

Kuolleista Eliniä ei kuitenkaan löydy 1834, mutta onneksi siinä rippikirjassa oli kuolinvuosi, niin tietää nyt senkin.

Kiitos sinun Tapani, tässä tuli jälleen uusi tapa, miten kirkonkirjoihin kadonneita ihmisiä voi ja tulisikin etsiä. Jos sitä sit joskus oppis...

Pääsiäsisterveisin Jaana

JaMaHa
14.05.09, 19:07
Hei!

Voisikohan joku ystävällisesti auttaa tulkitsemaan tämän Jääsken rippikirjan 1692-1698 Kasilan talon ensimmäiset 10 asukasta?

Itse olen ihan pihalla vaihteeksi näistä Rosseista. Lähinnä ihmetyttää, että onko siinä riveillä todellakin 2 Thomas Hanssonia, joista toinen on naimisissa Carin Eskelsdotterin kanssa ja toinen Margareta Mattzdotterin?

Hiskin mukanaan Thomas Hansson on vuosina 1691 ja 1693 tehnyt Marian kanssa 2 tytärtä ja sitten vuonna 1695 tehnyt 1 tyttären Carinin kanssa. Ja jälleen vuosina 1697, 1700, 1703 jatkanut lastentekoa Marian kanssa.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1692-1698_va1-4/41.htm


Terv. Jaana :confused:

Tapani Kovalaine
14.05.09, 19:46
Mitenkä helpoksi tulkinnan tekeekään, kun ottaa rinnalle Rossilan digikuvan seuraavasta rippikirjasta (en oo kauheempaa juur nähnyt!). Samoja henkilöitä löytyy monen monta... Siis aukeaman oikeanpuoleiselta sivulta.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jaaski/rippikirja_1698-1708_va5-8/23.htm

Tapani Kovalaine
14.05.09, 20:05
Pohjanoteeraus on tämän näköinen:
Hans (Thomasson) Rossi, död (74 v, 1689)
h. Gertrud Ingridsdr, död (62 v, 1695)
Thomas Hansson (död 65 v, 1699)
h. Carin Johansdr
Thomas Hansson Rossi
h. Margeta Mattsdr
Hans Hansson
Elin Thomasdotter
Bertil Hansson
h. Cerstin Bengtsdr, död (29 v, 1697)

JaMaHa
15.05.09, 13:04
Hei Tapani ja kiitos vastauksistasi. Elikkä siellä oli kaksi Thomas Hanssonia ja heillä eri vaimot, kuten kuvittelin lukeneenikin. Mutta nyt herää ihmetys, että ketkäs nämä sitten ovat, kun ovat samannimisiä? Ei kait Hans antanut molemmille pojilleen samoja nimiä vai onko toinen kenties Hansin veli vai miten se nyt menikään? Jääskestä puuttuu ikävästi kirkonkirjat väliltä 1706-1744, jotta vois tätä perhettä seurailla säännönmukaisesti.

Se oli kyllä aivan hirveetä tekstiä, minkä linkin olit laittanut. Sana sieltä toinen täältä pystyin tällä vanhojen käsialojen lukutaidollani tunnistamaan. En ole ennen törmännyt tuon kaltaiseen kirjoitustapaan, onneksi.

Terv. Jaana

JaMaHa
22.09.11, 23:26
Heippa!

Thomas Johansson Paappa/Wirolain s. 1.12.1796 Jääskessä ja kuollut 24.3. 1841 Jääskessä meni naimisiin 28.11.1819 Antreassa Catharina Larsdotter Lottoin kanssa. Catharina syntyi 15.11.1798 Antreassa. Sulhanen oli kotoisin Jääsken Littulasta ja morsian Antrean Lottolasta.

Yhdessä pari asusti ensin Littulassa ja saivat tyttäriä. Sieltä he muuttivat Jääsken Seppälän kylään, jossa Thomas kuoli vuonna 1841. Tähän loppuvat myös Catharinan jäljet, enkä löydä häntä enää mistään. Laitan viimeisen sivun, josta he löytyvät melko alhaalta Seppälän torpasta:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2434&pnum=210


Osaako joku kertoa, mihin Catharina hävisi puolisonsa kuoleman jälkeen vain onko tämä niitä tapauksia, kun vaimokin katoaa oudosti kirkonkirjoista :confused:


Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
23.09.11, 08:24
Heippa! Osaako joku kertoa, mihin Catharina hävisi puolisonsa kuoleman jälkeen vain onko tämä niitä tapauksia, kun vaimokin katoaa oudosti kirkonkirjoista :confused:
Terv. Jaana
Kaarina Lottanen läksi 1848 nuorimman tyttärensä mukana Tiaiselle anopiksi ja kuoli 1877 Antrean Hatulassa.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/antrea/rippikirja_1871-1880_mko29-52/27.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/antrea/rippikirja_1871-1880_mko29-52/27.htm)
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/37ccce?fi+0152+vihityt+3600) 10.12.1848 St:Andr: Hattala by B:de värd Matts Anderss: Tiainen Torp:dr pig: Carin Thomae:d:r Wirolain Pujalkala

JaMaHa
23.09.11, 10:16
Suuri kiitos taas kerran sinulle Tapani. Miten ihmeessä onnistuit löytämään hänet sieltä, kun itse en nähnyt viitettäkään tuolta sivulta, mihin Kaarina on hilpaissut miehensä kuoleman jälkeen?? Tämä asia näköjään vaivasi minua enemmän kuin luulinkaan, sillä viime yönä olin unessani etsimässä Kaarinaa autolla Porista :)



Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
23.09.11, 12:13
...Tapani... Miten ihmeessä onnistuit löytämään hänet sieltä, kun itse en nähnyt viitettäkään tuolta sivulta, mihin Kaarina on hilpaissut miehensä kuoleman jälkeen?? :)
Terv. Jaana
Löytäminen onnistui ikäsyrjintätekniikalla: ensin etsin vanhimman tyttären luota, sitten keskimmäisen tyttären nurkista ja lopulta nuorimman luota, ja sinnehän tämä 48-vuotias Kaarina meni 29 vuoden ajaksi! :oo:

Sirkka-Liisa
03.10.11, 11:25
Tämä ei ole varsinainen vastaus vaan kysymys tuosta Tuomas Tuomaanpoika Henttisestä s. 9.12.1795 Kivennapa Ahjärvi (k. 18.8.1855 Kivennapa Ahjärvi).
Onko tämä kyseisen ketjun Tuomas todellakin syntynyt Ahjärvellä?
Minun tiedostoissani nimittäin hän on avioitunut 1. kerran 17.12.1815 Kivennavalla puolisonaan Maria Matintytär Kannus s. 12.12.1797 Kivennapa Ahjärvi ja vihitty 2. avioliittoon 4.2.1838 puoliso Karin Simontytär Ahtiainen s. 6.5.1816 Kivennapa Jäppis k. 8.10.1854 Kivennapa Ahjärvi.
Tuomaalla ainakin 9 lasta jotka kaikki syntyneet Ahjärvellä.
Voin toki olla täysin hakoteillä.

t. Sirkka-Liisa Kangaskari

JaMaHa
03.10.11, 12:55
Heippa!

Tässä ketjussa oleva esi-isäni Tuomas Tuomaanpoika Rossi/Henttonen on ihan jääskeläisiä. Hän syntyi 21.8.1796 Jääskessä ja kuoli siellä myös.


Terv. Jaana

Sirkka-Liisa
03.10.11, 13:19
Kiitos tiedosta.
Jossain siellä alkumetreillä havaitsin vain tuon kysymäni henkilön ja jäin vähän miettimään mitä mahdollisesti olen sotkenut. En nimittäin missään tapauksessa voi pitää itseäni kuin harrastelijana sukututkimuksessa joten siinä selitys asiaan sotkeutumiseeni.

t. Sirkka-Liisa

Tapani Kovalaine
03.10.11, 13:24
Tämän viestiketjun viestissä nro 2 olen sotkenut toisiinsa ihan kaksi eri henkilöä. Toinen on Kivennavan Tuomas Henttinen s. 9.12.1795 ja toinen on Jääsken Tuomas Rossi-Henttonen s. 21.8.1796. Kun lukija jaksaa lukea koko tämän viestiketjun läpi, hän lopulta löytää todisteet, että virheestä on todellakin kysymys. Pahoittelen Hiskistä tapahtunutta väärää poimintaani.

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/37zzr2?fi+0212+kastetut+8912)9.12.1795 13.12.1795 Ahjervi Bond. Thom. Hentin Walb. Savolain Thomas
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/37zzr2?fi+0152+kastetut+8145)21.8.1796 20.8.1796 Rasila Rossi Thom: Joh:ss: Elin Sim:d:r Thomas

Sirkka-Liisa
03.10.11, 13:57
Voi Tapani

Älä suotta pahoittele!
Olihan se tieto jo ketjussakin korjattu mutta olin liian hätäinen enkä lukenut kokonaan ketjua. Minun tässä pitäisi pahoitella.
Asiasta ihan toiseen: olet niin valtavasti laittanut tietoja näihin foorumeihin, että rohkenisinko kysäistä sinulta erästä savolaista "taruolentoa" josta en ole saanut juurikaan tolkkua vuosien yrityksistä huolimatta. En edes maakunta-arkistosta.

Mukavia syyspäiviä
toivotellen Sirkka-Liisa

Tapani Kovalaine
03.10.11, 15:17
Hei Sirkka-Liisa
Työelämän aikana törmäsin Pohu-Hirvosesta, Harava-Villestä, Viekin Mummosta, Uolukan Otosta ja Postinsa Repijästä kertojiin, joten kyllä yksi taruolento olisi oikein sopivaa jatkoa! :) Kiitokset jo kysymyksestäs etukäteen.
terv. Tapani

Regina
23.12.13, 14:04
Vähän myöhään tulen tähän viestiketjuun, mutta toivottavasti asia vielä elää.
Olisin kovin kiinnostunut mahdollisista lisätiedoista koskien Regina Simonsdotteria, joka tässä ketjussa mainitaan Elin Simonsdotter Kuparisen (20.4.1765 Antreassa) pojan vaimon tätinä (viesti no 36.)

Tietääkö kukaan enemmän tästä kaimastani, joka saattaa olla esiäitini ja johon oma sukututkimukseni on äidin puolelta pysähtynyt? Kaikenlainen lisätieto Regina Simonsdotterista olisi mitä parhain joululahja!