PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Windows 7 - miten eroon vääristä päivityksistä


H.Arjava
21.10.15, 10:34
Elokuussa koneeni yritti pyytämättä asentaa W 10 ohjelmaa. Sen jälkeen päivitykset jumiutuvat jatkuvasti. 32-bittisten sijaan se tarjoaa aina 64-bittisiä. Olen käyttänyt monenlaisia korjauskeinoja, mutta koska en ole ekspertti, olen voinut toimia väärinkin. Yhden kerran tuli kirkas hetki ja sain 30 oikeaa päivitystä, mutta parin päivän päästä vika uusiutui. Muuten kone toimii normaalisti, mutta sammuttaminen ja käynnistäminen vievät tolkuttomasti aikaa.

Osaisiko joku neuvoa, miten kannattaisi toimia ja mistä saisi apua?

H.Arjava

ilkant
30.10.15, 10:33
En ole minäkään asiantuntija Windows-asioissa kun käytän Linuxia. Tuntuu jotenkin, että Windowsin päivitysautomatiikka on mennyt sekaisin jollain tavalla.

Apua voi löytyä paremmin tietokone-aiheisilta foorumeilta, mahdollisilta atk-tutuilta ja Micfosoftilta (en tiedä paljonko he antavat ilmaista apua). Windowsin kanssa on tutuksi tullut boottaukset ja uudelleenasennukset. Siis koko Windows alusta alkaen uudelleen asennettavaksi. Ja sitä aiemmin kaikesta varmuuskopiot.

Toivon, että tuohon löytyy ratkaisu, ettei uudelleen asennusta tarvitse tehdä.

H.Arjava
30.10.15, 10:44
Kiitos myötäelämisestä!

Minulle neuvottiin Enter ry, jossa seniorikansalaisille annetaan ilmaista neuvontaa. Kaikki muut ongelmat korjaantuivat, muttaväärien päivitysten tuloa ei kukaan ymmärtänyt. Opin kuitenkin, miten sitä voi hallita niin, ettei koidu haittaa. On turvallisempi olo, kun tietää, ettei kone vaurioidu.

Tiedoksi mahdollisesti tarvitseville, että Enter ry toimii ainakin Helsingissä Kirjasto 10:n yhteydessä ja olen ymmärtänyt, että joidenkin muidenkin kirjastojen yhteydessä. Neuvontaa on tarjolla tiistaisin ja torstaisin 11 - 14 ja se toimii vapaaehtoisin voimin.

H.Arjava

ilkant
30.10.15, 10:49
Minulle neuvottiin Enter ry, jossa seniorikansalaisille annetaan ilmaista neuvontaa. Kaikki muut ongelmat korjaantuivat, muttaväärien päivitysten tuloa ei kukaan ymmärtänyt.


Olen aikoinaan tutkinut päivityksiä teoreettisella tasolla ja minun ymmärtääkseni siinä Windowsissa on mennyt sellainen palikka vähän sekaisin, joka kertoo, millaisia päivityksiä tarvitaan. Siis joko 32-bittisiä tai 64-bittisiä.

Siihen on saattanut johtaa esimerkiksi tilanne, jos on asennettu 32-bittisiä ja 64-bittisiä ohjelmia koneelle. Tämä on ihan oma villi arvaukseni.

Jollain tavalla tuo pitäisi saada kuntoon.

Päivitykset ovat monimutkainen asia riippuvuussuhteineen olemassa oleviin ohjelmiin ja niiden versioihin.

Jari T.M.
02.11.15, 21:19
Tästä nyt ei ole apua kenellekkään mutta kokemuksista kertoisin...Pelotella en halua ketään aloittelijoita. Eikä ole tarkoitus vähätellä kysyjän tai kenenkään tahansa näppäilijän taitoja.
Kukin näppäilee tavallaan. En minäkään mikään tietäjä näissä ole ;)

Muutaman läppärin puhkikuluttaneena ja paljon tietokonetta käyttäneenä olen huomannut, että läppärin varsinainen käyttöikä on muutama vuosi. Tuon on varmaan huomannu moni muukin :D:
Kone alkaa olla sen jälkeen niin täynnä tavaraa, että windows pitäisi ajaa koneeseen uusiksi, jotta koko sekopääjärjestelmä toimisi edes jollainlailla luotettavasti. Ja se on sellainen prosessi, että taitaa harva edes viitsiä sellaista. Sen jälkeen koneen toimivuus ei olekaan ihan taattu...
Jatkuvaa varmuuskopiointia aina kun jtn uutta kirjoitat/lisäät sun muuta tärkeää koneeseen tallennat. Siis kaikki tärkeä muistitikkuun talteen heti ja aina.
Jatkuva imurointi on tietysti tärkeä. Tuuletusaukot on ahtaat ja hanakat imemään itsensä täyteen pölyä ja kotieläinten karvoja jne. Äkkiä vähentää koneen käyttöikää(kin) tukkoinen järjestelmä...

Mutta ne päivitykset. Jos sulla on toimiva, muu kun xp- käyttis, ei kannata päivittää (xp; tä ei edes pysty) konetta enää, jos se on vanha ja toiminut moitteetta ja jo muutamat päivitykset olet asentanut. Jostain syystä jossainvaiheessa käy noin kuin kerroit. Joku päivitys on kuin tikittävä aikapommi.
Kokemusta kahdesta, osin kolmesta päivitysjutusta omassa läppärissä.
Kerran tuli päiväaikana pakkopäivitys koneeseen. Sen aikanen "home edition" taisi muuttua "professionaliksi" tai sen sellaiseksi ja päivitys tapahtui vaikka minkäänlaista lataus/päivityslupaa en ohjelmille ollut antanut. Ihmettelin vaan tekstiä, että käynnistetäänkö wintoosa uudelleen jne...
Microsoft tekee niin kuin itse haluaa. Sen jälkeen ei auttanut palautuspisteen luominenkaan. Kone oli jo muutenkin ehtoopuolella ja hidastunut ja sattui vielä tuollainen kiva päivitys, niin se siitä sitte...
Autotalliin lekan, tietokoneen ja kaljapullon kanssa...

Toinen microsoftin sairas pila oli kun yks kaks päivityksen aikana tuli ilmoitus, että olen joutunut ehkä ohjelmistoväärennöksen uhriksi. Vaikka en ollut antanut mtn päivityslupaa, tuli vaan tuollainen ilmoitus. (ISOveli valvoo!)
Kaikki omat kuvakkeet hävis työpöydältä ja tausta oli musta, windowsin viisaine kuvakkeineen. Ja alareunaa komisti tuo mainittu viesti. Ei auttanut, vaikka ajoi ohjelman, jolla toi viesti ois voitu kumota/poistaa. Aina sontaa tuli takas. Ja mikä hauskinta, mulla oli taatusti aito ostettu windows. Parisen vuotta päivitykset onnistu mukisematta, kunnes vaan ykskaks microsoftin palvelin keksi tehdä ilkeyttä, ja keksi tuollaista kivaa. Kone alkoi temppuilemaan, ehkä jokin v-mäinen ohjelmistonvalmistajan juttu...Toki jtn tallenteita mulla oli. Mutta paljon meni uusiksi (taas)...Läppäri muuttui niin hitaaksikin, että ei ollut mitään järkeä edes suunnitella sen käyttämistä. Vähemmästäkin menee verisuonia päästä poikki.
Ainakin valmistaja sai sellaista palautetta, että tuskin mikään ei ollut epäselvää, mitä asiaa mulla oli.
Tietokoneen kans autotalliin leka ja viinapullo kainalossa...

Nyt sitten win 8.1 yrittää JOSTAIN syystä tehdä päivityksiä, vaikka en ole antanut lupaa. Miksiköhän?

Siis, jos tietokone(esi) on pelannut moitteetta vuoden tai jopa kolme ja päivitykset on onnistuneet oikein, niin tämän jälkeen ehdoton stoppi kaikille windowsin päivityksille. Tietenkään aina täys stoppi ei estä microsoftin ylivallan käyttöä, mutta kuitenkin kannattaa laittaa päivitykset kieltoon. Niinku ehdolle vaan.
Tietokoneet on nykyisin niin halpoja että ei niitä museokaluiksi asti kannata säästellä, jos käytät konettasi paljon.

Huom. En anna mtn ohjeita enkä neuvoja, eikä palautuspistettä kannata luoda jos ei osaa. Windowsin tekeleistä ei kenenkään kannata ottaa mtn vastuuta.
Nyt sitten windowsin kannattajat käy taustalla kuumana, mutta ei kiinnosta pas******n.
Ja se, että jos sulla tai kenellä hyvänsä ei ole vankkaa kokemusta eräästä F-Se... virustorjunnasta, niin tiedossa ON ongelmia ja pahoja jossainvaiheessa ohjelmistopäivitysten ja uusien ohjelmien kanssa!!

Linuxin mint on tuossa "oven takana" odottamassa sopivaa hetkeä...

- Jari -

Mika Halonen
03.11.15, 22:22
Kolme Windows 7:aa olen nyt päivitellyt Windows 10:ksi ja yhdenkään päivityksessä ei ole ollut mitään ongelmia. Joka koneessa on ollut tuo FSecuren virustorjunta.

Minun käsityksen mukaan 32 bittistä winkkaria ei voi päivittää mitenkään 64 bittiseksi. Varsinkaan jos ne päivitykset on asennettu normaalisti. Ainoa tapa miten saat 32 bittisen winkkarin 64 bittiseksi on uudelleenasennus. Joten siinäkin mielessä aloittajan kokemukset on aika mielenkiintoisia.

Jokainen voi itse miettiä kannattaako se windows 10 päivitys tehdä ja tukeeko oman koneen valmistaja sitä. Varmuuskopiot koneella olevista tiedostoista kannattaa ottaa muutenkin säännöllisesti... sekä Windows että Linux käyttäjien.

Omasta mielestäni Windows 10 käyttis on huomattavasti parempi kuin Windows 7 tai 8.1. Jos joku haluaa käyttää jotain Linux distroa ja puuhastella käyttistä tutkien niin siitä vaan. Itselläkin löytyy Ubuntu yhdeltä koneelta.

T. Mika

Mika Halonen
03.11.15, 22:29
Sitten sellainen kommentti vielä, että Windows ei päivitä itseään kymppiin pyytämättä vaan se päivitys pitää tilata tarkoituksella.

T. Mika