PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kentän äänen kuunteleminen


P. T. Kuusiluoma
14.06.08, 10:34
Seppo Niinioja on Suku Forumilla esittänyt voimakasta kritiikkiä sitä toimintamallia kohtaan, jolla Suomen Sukututkimusseura osallistui käytännesääntöjen laatimiseen. Hän on syyttänyt Seuraa yhdistysdemokratian unohtamisesta käytännesääntöjä kirjoitettaessa.

Muistutan, että loppukesällä 2007 Suku Forumilla avattiin hyvin vilkkaaksi kehittynyt keskustelu sukututkimusjuridiikasta ja erityisesti käytännesäännöistä. Siellä tuotiin esille mm. niitä kysymyksiä, joiden arveltiin olevan vaikeita tietosuojavaltuutetun hyväksyä. Jokaisella oli mahdollisuus lausua mielipiteensä käytännesäännöistä.

Suomen Sukututkimusseura tuotti helmikuussa oman luonnoksensa käytännesäännöistä. Se lähetettiin lausuntopyynnön kanssa kaikille 72:lle paikalliselle sukututkimusyhdistykselle ja noin 400:lle (Sukuseurojen Keskusliittoon kuulumattomalle) sukuseuralle. Seuran luonnosta käsiteltiin myös Lapuan Sukututkimuspäivien yhteydessä pidetyssä sukututkimusyhdistysten kokouksessa.

Minä pyysin Seuran luonnoksesta lausunnon tai mielipiteen muutamalta kymmeneltä sukututkijalta, minkä lisäksi sain pyytämättä runsaasti suoraa palautetta. Suku Forumin juridisella alafoorumilla tiedotettiin 25.3.2008, että lausuntoja kerätään ja Seuran luonnos lähetettiin kaikille sitä pyytäneille. Tietosuojavaltuutetun vahvistamat käytännesäännöt ovat hyvin pitkälle samat kuin Seuran laatima luonnos.

Seuran edustajat käytännesääntötyöryhmässä (Roy Sjöblom, Teppo Ylitalo ja minä) kävivät huolellisesti läpi eri vaiheissa saadun palautteen. Seura työryhmä on omia näkemyksiä muodostaessaan kaiken aikaa konsultoinut myös professoritason asiantuntijoita. Seuran juridisen toimikunnan jäsenet lausuivat lopullisesta käytännesääntöehdotuksesta käsityksensä. Seuran työvaliokunta kävi lopullisesta ehdotuksesta perusteellisen keskustelun ja lopuksi hallitus hyväksyi sen yksimielisesti.

Käsitykseni mukaan sukututkijoiden ääni on tullut käytännesääntöjä kirjoitettaessa hyvin esille ja sitä on kuunneltu. Se, että Seppo Niiniojalta ei pyydetty mielipidettä eikä hän sitä missään vaiheessa tarjonnut, ei nähdäkseni ole heikentänyt valmistelua. Demokratia järjestöissä on edustuksellista ja vuosikokouksen valitsemat hallituksen jäsenet ovat tässäkin asiassa sanoneet viimeisen sanan Suomen Sukututkimusseuran osalta.

Seppo Niinioja
19.06.08, 19:22
Seppo Niinioja on Suku Forumilla esittänyt voimakasta kritiikkiä sitä toimintamallia kohtaan, jolla Suomen Sukututkimusseura osallistui käytännesääntöjen laatimiseen. Hän on syyttänyt Seuraa yhdistysdemokratian unohtamisesta käytännesääntöjä kirjoitettaessa.

Muistutan, että loppukesällä 2007 Suku Forumilla avattiin hyvin vilkkaaksi kehittynyt keskustelu sukututkimusjuridiikasta ja erityisesti käytännesäännöistä. Siellä tuotiin esille mm. niitä kysymyksiä, joiden arveltiin olevan vaikeita tietosuojavaltuutetun hyväksyä. Jokaisella oli mahdollisuus lausua mielipiteensä käytännesäännöistä.

Suomen Sukututkimusseura tuotti helmikuussa oman luonnoksensa käytännesäännöistä. Se lähetettiin lausuntopyynnön kanssa kaikille 72:lle paikalliselle sukututkimusyhdistykselle ja noin 400:lle (Sukuseurojen Keskusliittoon kuulumattomalle) sukuseuralle. Seuran luonnosta käsiteltiin myös Lapuan Sukututkimuspäivien yhteydessä pidetyssä sukututkimusyhdistysten kokouksessa.

Minä pyysin Seuran luonnoksesta lausunnon tai mielipiteen muutamalta kymmeneltä sukututkijalta, minkä lisäksi sain pyytämättä runsaasti suoraa palautetta. Suku Forumin juridisella alafoorumilla tiedotettiin 25.3.2008, että lausuntoja kerätään ja Seuran luonnos lähetettiin kaikille sitä pyytäneille. Tietosuojavaltuutetun vahvistamat käytännesäännöt ovat hyvin pitkälle samat kuin Seuran laatima luonnos.

Seuran edustajat käytännesääntötyöryhmässä (Roy Sjöblom, Teppo Ylitalo ja minä) kävivät huolellisesti läpi eri vaiheissa saadun palautteen. Seura työryhmä on omia näkemyksiä muodostaessaan kaiken aikaa konsultoinut myös professoritason asiantuntijoita. Seuran juridisen toimikunnan jäsenet lausuivat lopullisesta käytännesääntöehdotuksesta käsityksensä. Seuran työvaliokunta kävi lopullisesta ehdotuksesta perusteellisen keskustelun ja lopuksi hallitus hyväksyi sen yksimielisesti.

Käsitykseni mukaan sukututkijoiden ääni on tullut käytännesääntöjä kirjoitettaessa hyvin esille ja sitä on kuunneltu. Se, että Seppo Niiniojalta ei pyydetty mielipidettä eikä hän sitä missään vaiheessa tarjonnut, ei nähdäkseni ole heikentänyt valmistelua. Demokratia järjestöissä on edustuksellista ja vuosikokouksen valitsemat hallituksen jäsenet ovat tässäkin asiassa sanoneet viimeisen sanan Suomen Sukututkimusseuran osalta.

Kiitos perusteellisesta vastauksesta, joita toiminnanjohtajalta varsin usein saakin.

Voimakas kielenkäyttö näkyy olevan usein käytäntö myös Seuran tiedottamisessa ja kannanotoissa. Sehän on nettikeskustelulle tyypillinen piirre. En ole ihan ainoa, joka on julkista, rakentavaksi tarkoitettua kritiikkiä tästä, siis kentän äänen kuulemisesta esittänyt ja ajatuksiani on kannatettu myös yksityisesti.

Minulle on uusi toiminnanjohtajan mainitsema asia, että Suku Forumin juridisella alafoorumilla tiedotettiin 25.3.2008, että lausuntoja kerätään ja Seuran luonnos lähetettiin kaikille sitä pyytäneille. En löytänyt asiaa koskevaa viestiä nytkään etsiessäni ja toivon että joku kertoisi, missä viestiketjussa se makaa. Tämähän on juuri sitä kentän äänen kuulemista, jota olen peräänkuuluttanut. On käytännöllisempää, että on jokin paperi, jota voi tutkailla kuin että yrittäisi arvailla, mitä työryhmä, jolla selvästi oli jokseenkin suuria vaikeuksia muutenkin vielä haluaisi ottaa pureskeltavakseen.

Sota ei yhtä miestä kaipaa. Lausuntojen suuri määrä oli myös uutta minulle tai sitten olen sen unohtanut. Nyt saavutettu käytännesääntöjen muotoilu ei ole luonnollisesti ainoa mahdollinen ja jopa minäkin keksin siihen parantamisen varaa, mistä nyt en heti tuoreeltaan yritä ehdotuksia tarjota. Toivon että mahdollisilla seuraavilla kierroksilla lausuntojen keräyksestä tiedotetaan selvemmin.

Kaipaan myös perusteluja väheksyvän tuntuiselle arviollesi, että "se, että Seppo Niiniojalta ei pyydetty mielipidettä eikä hän sitä missään vaiheessa tarjonnut, ei nähdäkseni ole heikentänyt valmistelua". Et tunne minun työhistoriaani. Tässä ei niinkään ole ollut kyse sukututkimuksesta kuin maallikollekin ymmärrettävien ja viranomaisen hyväksyttävissä olevien lain tulkintaohjeiden laatimisesta ryhmätyönä, josta minulla on niin kotimaisella kuin kansainvälisellä tasolla runsaasti vuosikymmenten ajalta kokemusta (vaikkei ehkä uskoisi:D:). Nykyisen tietosuojavaltuutetun (silloin luottotietoyhtiössä toimineen) johtamassa työryhmässä laadimme aikanaan parisataasivuisen oppaan tietoturvasta koko talven kestäneen työskentelyn tuloksena. TSV:n asema ei varmasti ole helppo. On hyvä jatkoa ajatellen että työryhmän jäsenetkin näkyvät nyt oppineen tuntemaan hänet fiksuksi mieheksi.

Eduskunnassa on kuulemma sukututkimuskerho. Sinne päin lienee jo aloitettukin lobbaus. Omalta vähäiseltä kannaltani paljon tärkeämpi asia kuin käytännesäännöissä edellytetty tai suositeltu henkilötietolain soveltaminen on tietojen saannin turvaaminen kirkon historiallisista arkistoista.

Vielä selvyyden vuoksi: Käytännesääntöjä en ole vastustanut, vaikka sellaisen kuvankin on saattanut saada. Jos näin on tapahtunut, kyse on omasta epäselvästä ilmaisustani. Tämä riittäköön vastaukseksi tässä vaiheessa myös muihin osaksi asiattomiinkin viesteihin, joihin puheenvuoroni näkyvät antaneen aihetta.

Itseni ja joidenkin muidenkin olisi hyvä pestä suunsa saippualla. Olenkin hammaslääkärin suosituksesta aloittanut uuden kuulemma käänteentekevän, mutta todella pahanmakuisen suuveden käytön. Eiköhän tuloksia ennen pitkää ala näkyä.

Hauskaa juhannusta!

Seppo Niinioja

Risto
20.06.08, 14:52
Hei vaan.

En muutoin osallistu, vaan Seppo kirjoitti:

"Minulle on uusi toiminnanjohtajan mainitsema asia, että Suku Forumin juridisella alafoorumilla tiedotettiin 25.3.2008, että lausuntoja kerätään ja Seuran luonnos lähetettiin kaikille sitä pyytäneille. En löytänyt asiaa koskevaa viestiä nytkään etsiessäni ja toivon että joku kertoisi, missä viestiketjussa se makaa."

En minäkään osannut löytää, ehkä toiminnanjohtaja antaa linkin ?