PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pari prosenttia - olenko mamu ;-)


_eOw_
01.09.15, 20:03
Vanha kysely uudessa muodossa.
Family Finder kertoo perinnökseni pari prosenttia "eikotimaista" geenistöä. Useammastakin syystä epäilen sotareissulta officer Petterin tuoneen "geenin kantajan" 1700-luvun alkuvuosina.
Perniön rippikirjoissa/syntyneissä esiintyy isänä Petter Werlander ja äitina [E?]Lisabeth, Liskin Horn (1706). Nimi Horn, vaikkakin tuntuu "tutulta" on naisen sukunimenä 1700-luvulla (Hiski) ainutkertainen ja siis "korostaa" jotakin. Liskinin ja Petterin jälkipolvista Kristina Juliana Werlandralla oli kymmenkunta jälkeläistä, joten sukua riittää...
Kysynkin, onko jollakulla FF-testiä tuosta piiristä ja onko joukossa tuota "vierasta", eteläeurooppalaista geenistöä. Toisinsanoen olisiko Liskin syyllinen geenistöni "poikkeamaan" :cool:

Maaret Eloranta
01.09.15, 20:46
Taitaa tuo Origins-osuus FF-analyysistä olla melko heppoinen tekele. En löydä mistään tarkempaa selitystä, millä perusteella siinä noita maanosia ihmisille jaellaan.

Itse olen 93% Suomea ja Pohjois-Siperiaa, Länsi-ja Keski-Eurooppaa 5% ja Vähä-Aasiaa 2%.
Kartan mukaan lounaissuomalainen Isäni on 60% suomalais-siperialainen, 17% länsi- ja keskieurooppalainen, 14% skandinaavi, 7% itäeurooppalainen ja vielä n. 1% keskiaasialainen.
Isäni skandinaavisuus, itäeurooppalaisuus ja keskiaasialaisuus on siis minusta yhdessä polvessa tyystin syrjäytynyt, länsi- ja keskieurooppailaisuuskin on hiipunut vähiin ja tilalle on tullut savolaiselta äidiltä ripaus Vähä-Aasiaa.

Toki olisi kiinnostavaa verrata muita lähisukulaisia näissä Origins-arpajaisissa, mutta turhan kallis huvi...

Maare

_eOw_
02.09.15, 12:32
Tai siis joo. Eivätkös nuo ole aikalailla samaa... Eri tavoin jaoteltuna?

Antti Järvenpää
02.09.15, 13:46
Vanha kysely uudessa muodossa.
Family Finder kertoo perinnökseni pari prosenttia "eikotimaista" geenistöä. Useammastakin syystä epäilen sotareissulta officer Petterin tuoneen "geenin kantajan" 1700-luvun alkuvuosina.
Perniön rippikirjoissa/syntyneissä esiintyy isänä Petter Werlander ja äitina [E?]Lisabeth, Liskin Horn (1706). Nimi Horn, vaikkakin tuntuu "tutulta" on naisen sukunimenä 1700-luvulla (Hiski) ainutkertainen ja siis "korostaa" jotakin. Liskinin ja Petterin jälkipolvista Kristina Juliana Werlandralla oli kymmenkunta jälkeläistä, joten sukua riittää...
Kysynkin, onko jollakulla FF-testiä tuosta piiristä ja onko joukossa tuota "vierasta", eteläeurooppalaista geenistöä. Toisinsanoen olisiko Liskin syyllinen geenistöni "poikkeamaan" :cool:

Laita autosomaalidatasi GEDMatchiin ja odota muutama päivä ja ala ajelemaan erilaisia taulukointeja genettisestä tausta.

Sopivilla asetuksilla saat amerikanintiaaneja, pygmejä ja baskeja perimääsi puhumattakaan kaikesta muusta. "Puhdasrotuista" suomalaista ei edes ole, jos ei sitten geenien sekamelskaa kutsuta suomalaiseksi. FF antaa vaan kapean aavistuksen siitä, mitä kaikkea GEDMatch sylkee sisuksistaan.

Noin vakavasti ottaen geeniaineistolla pystyy kaiketi todistamaan mustakin valkoiseksi, sillä samasta aineistosta voi toinen päätellä kokolailla toisenlaisia asioita kuin joku toinen.

_eOw_
02.09.15, 14:22
Samaa minäkin olen mieltä. Onneksi puhdasrotuista..., mutta silti pääpiirteitä tarkastellen -> lähinnä ei "mitään yhteistä" tarkastelu sentään jotakin erottelee.
Esim jos noista Julianan jälkipolvista ei "ulkomaan geeniä" löydy, voi olettaa yhteyksiä ehkä mahdollisesti joskus olleen jossain muualla. Uskon vihjeisiin - niitä(kin) geenitutkimuskin tuottaa.

Tuo otsikko(ni) muuten on vain "päivän politiikkaa" :D:
Ties vaikka jollakin sahurilla olisi "laukkuryssä" (Karjalan kauppias) suvussaan.

Aslak67
08.11.15, 00:49
Vanha kysely uudessa muodossa.
Family Finder kertoo perinnökseni pari prosenttia "eikotimaista" geenistöä. Useammastakin syystä epäilen sotareissulta officer Petterin tuoneen "geenin kantajan" 1700-luvun alkuvuosina.
Perniön rippikirjoissa/syntyneissä esiintyy isänä Petter Werlander ja äitina [E?]Lisabeth, Liskin Horn (1706). Nimi Horn, vaikkakin tuntuu "tutulta" on naisen sukunimenä 1700-luvulla (Hiski) ainutkertainen ja siis "korostaa" jotakin. Liskinin ja Petterin jälkipolvista Kristina Juliana Werlandralla oli kymmenkunta jälkeläistä, joten sukua riittää...
Kysynkin, onko jollakulla FF-testiä tuosta piiristä ja onko joukossa tuota "vierasta", eteläeurooppalaista geenistöä. Toisinsanoen olisiko Liskin syyllinen geenistöni "poikkeamaan" :cool:

Useimmat testit ovat rahastamista varten. Itse olen jopa erään alan tohtorin mukaan Mikkelin junttisavolainen saapuen Suomeen vuonna 1490, mutta eräs testi kertoo, että olen suomalainen äitini kautta vain 1.4%.

Äidilläni on etenkin Kangasniemen saamelaisten keskuudessa esiintyvää mtDNA V-haploa pohjois-Espanjan Cantabriasta. Isäni on junttisavolainen Tuvan ja Tofalarin heimosta.

Koska olin siis "mamu" lähdin omieni joukkoon jo kymmeniä vuosia sitten lopullisesti.

Älkää ihmeellä heittäkö rahojanne DNA-huijareiile!

HannuT
08.11.15, 12:24
Useimmat testit ovat rahastamista varten. Itse olen jopa erään alan tohtorin mukaan Mikkelin junttisavolainen saapuen Suomeen vuonna 1490, mutta eräs testi kertoo, että olen suomalainen äitini kautta vain 1.4%.

Äidilläni on etenkin Kangasniemen saamelaisten keskuudessa esiintyvää mtDNA V-haploa pohjois-Espanjan Cantabriasta. Isäni on junttisavolainen Tuvan ja Tofalarin heimosta.

Koska olin siis "mamu" lähdin omieni joukkoon jo kymmeniä vuosia sitten lopullisesti.

Älkää ihmeellä heittäkö rahojanne DNA-huijareiile!

Testit (esim FTDNA) ovat luotettavia. Kyky tulkita tuloksia on eri juttu, kuten edellisestä viestistä voidaan havaita.

t. Hannu

_eOw_
08.11.15, 18:22
Näin se on nähtävä. Tosin olisi mukavaa, jos testit antaisivat noinkin tarkkoja vuosilukuja. Oma (N-Y1940 YDNA) lienee 1000-1500v haarukassa.

Aslak67
08.11.15, 18:46
Testit (esim FTDNA) ovat luotettavia. Kyky tulkita tuloksia on eri juttu, kuten edellisestä viestistä voidaan havaita.

t. Hannu

Kyllä toteamus on oikea. FTDNA=paras ja luotettavin!

Aslak67
08.11.15, 18:56
Samaa minäkin olen mieltä. Onneksi puhdasrotuista..., mutta silti pääpiirteitä tarkastellen -> lähinnä ei "mitään yhteistä" tarkastelu sentään jotakin erottelee.
Esim jos noista Julianan jälkipolvista ei "ulkomaan geeniä" löydy, voi olettaa yhteyksiä ehkä mahdollisesti joskus olleen jossain muualla. Uskon vihjeisiin - niitä(kin) geenitutkimuskin tuottaa.

Tuo otsikko(ni) muuten on vain "päivän politiikkaa" :D:
Ties vaikka jollakin sahurilla olisi "laukkuryssä" (Karjalan kauppias) suvussaan.

Vielä kerran re:"Ties vaikka jollakin sahurilla olisi "laukkuryssä" (Karjalan kauppias) suvussaan."

Pirun hyvä kommentti, sillä noita löytyy alati jopa julkisissa DNA- projekteissa ja etenkin MJ-kaavioissa (=phylokaaviot 67 markkereilla). En viitsi mainita yksityiskohtia, mutta eräskin vaeltava laukkumies oli pohjoisessa muinoin vaeltava romani.

harrysme
09.11.15, 20:04
Puoliksi rantaruotsalaisena 40 % ulkomaalaista oli odotettua. Mutta My Origins kertoo, ette ole ollenkaan skandinaavi, vaan ugrin lisäksi keskieurooppalainen. Nämä tulkinnat ovat mitä ovat. Vähän sinne päin.

Aslak67
09.11.15, 22:48
Puoliksi rantaruotsalaisena 40 % ulkomaalaista oli odotettua. Mutta My Origins kertoo, ette ole ollenkaan skandinaavi, vaan ugrin lisäksi keskieurooppalainen. Nämä tulkinnat ovat mitä ovat. Vähän sinne päin.

Laitoin aamulla pikaisesti erään analyysin suomalaisesta (?) siirtolaisesta eräässä intiaaniheimossa.

http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=33106&page=2

Löysin koneeltani juuri erään pohjan, jolle aikanaan sijoittelin Napoleonia ja iskin nuo arvot ohjelmaani. Tuo "suomalaiseksi" epäilty tyyppi asettui suomalaisten, Tuvan Ja Altain väliin. Tämä afroksi epäilemäni isä tai äiti osui piirroksessani pompulan kylkeen, missä luki "FBI: tyypillisin Afroamerican". Molemmilla puolella oli kosolti etelä-Egyptin tyyppejä.

BTW, FBI jakelee netissä harrastajille aDNA STR:n tuloksia nippukaupalla mainitsematta luonnollisesti nimiä tai osavaltioita.

Kauppamerenkulku on tuonut vuosituhansien aikana uutta ainesta. Jopa Välimerellä kolme suurta pääkaupunkia olivat geneettisesti identtisiä merenkulun takia. Missä oli Raamatun Ofir? Foinikialaisista on julkaistu niin paljon DNA-tutkimuksia, ettei tuokaan ole enää salaisuus.
Rannikoiden DNA-kirjo on mahtavaa kaikkialla maailmassa....ainakin verrattuna Kuusamoon.

Minut DNA Tribes asetti kylmästi Välimeren tyypiksi todeten, että isioisät olivat olleet Suomessa tuhansia(?) vuosia sitten, mutta katosivat etelän hiekkarannoille.