PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Emil Soderholm finsk sjökapten som drunknade år 1905?


Boberg
28.04.15, 12:37
Denna finska sjökapten var befälhavare på fiske skonaren Pearl när den förliser år 1905 vid Alaskas kust, det påstås att igen av fiske skonaren Pearls sjömän och fiskare överlever denna förlisning, fiske skonaren Pearls hemmahamn var San Francisco.
Det påstås att denna finska sjökapten var född i April månad år 1860 i Finland, och att han skall ha invandrat år 1879 till Usa, mer information om hans tidigare liv i Finland får jag ej fram om honom pågrund av att myndigheterna i Alaska aldrig har skrivit ut någon dödsattest på honom, utan denna har blivit utskriven av myndiheterna i San Francisco, men dessvärre är att alla gamla dokument innan år 1906 ifrån myndiheterna i San Francisco blev förstörda när denna stad drabbades av den mycket kraftiga jordbävningen år 1906.
Denna finska sjökapten kan eventuellt ha haft namnet Emil Söderholm som sitt födelsenamn?

PS. Om där eventuellt finns någon som har säker information om i vilken församling i Finland denna finske sjökapten Emil Soderholm var född i så hoppas jag verkligen att ni vill kontakta mig, och om ni har problem med att skriva svensk text så gör det ingenting att ni sänder ert svar med finsk text.

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Mia Maria
28.04.15, 18:28
Hej,

Kolla här
http://www.genealogia.fi/hakem/merimiehet/merimiesms.htm
Söderholm Emil , hem- eller födelseort Åbo

mvh

Sörman
29.04.15, 05:38
En Gustav Emil Söderholm har döpts i Åbo svenska församling 13.12.1853.

Boberg
29.04.15, 20:32
Hej Sörman,

Varmt tack för er information.

Personen Gustav Emil Söderholm som har döpts 13.12.1853 i Åbo svenska församling är jag ganska säker på att detta är fel person, kanske kan det vara en släkting till den Emil Soderholm som jag har specificerat i mitt inlägg den 28.04.15.

Mvh. Berndt Boberg

Boberg
29.04.15, 20:49
Hej Mia Maria,

Varmt tack för er information.

Detta är jag ganska säker på att det är rätt Emil Söderholm som finns med ibland de sjömän som finns specificerade i filen som ni har bifogat till mig.

Jag har ej själv ännu kunnat lyckats med att hitta honom som född i April månad år 1860 i någon av dopböckerna ifrån församlingarna i Åbo, men mycket tyder på att han eventuellt kan ha varit bofast i Åbo innan han utvandrar till Usa år 1879?

Mvh. Berndt Boberg

Boberg
04.05.15, 14:58
Trots att den avlidna personen Sigfrid Emil Söderholm ej var född i April månad år 1860 utan den 18.2.1860 i Åbo så tyder mycket på att det var han som var befälhavaren på fiske skonaren Pearl när den förliser vid Alaskas kust år 1905?

På två sidor i år 1878-1887 kommununion bok ifrån Åbo församling så finns där inget antecknat om att denna person och hans äldre bror skulle ha tagit nattvarden under dessa år 1878 - 1887 i Åbo församling, och här finnes ej heller någon information om vart de har utflyttat?

PS. Om där eventuellt finns någon person som vet med säkerhet att jag rätt eller fel information i detta inlägg så hoppas jag verkligen att ni kontaktar mig.

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg