PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Oliko Tulkkilan sukua 1500/1600-luv. Muoniossa ?


Juhani Mäkitalo
02.06.08, 01:32
Tästä aiheesta on tekstiä 29.5 - 1.6 ketjussa: KAUKOSEN RANTA ISÄLINJAISESTI ...
Huomasin tässä itsekin, että ketuillehan nämä tekstit menee, vaikka ovatkin
tallessa, vain väärässä osoitteessa.

Tellervolle: En ymmärtänyt mitä tarkoitit viestissäsi 31.5 klo 10.36 -
Tuomas (Matson Mämmi) muutti asukkaaksi isänsä aloittamalle uudistilalle ??
Eihän isä Mats Larson ollut ollenkaan Muoniossa, vaan Turtolassa 1608-50
(Tähän sopii vastata tämän otsikon alla, vaikka Mämmistä puhutaankin, poi-
kahan ainakin pyrki vävyksi Tulkkilalle ??)

Uskallanpa vielä mainita otsikosta poiketen, että Kaisa Matila on kirjassaan
samalla kannalla Muonion Lahdesta kuin minäkin, Yrjö Niemelä taas edustaa
tätä vahtolalaista käsitystä - taitaa olla makuasia.
Toivottavasti Rannan suku ei ole kovasti kärsinyt tästä mistä minun pöljyy-
destäni, eiköhän tästä kuitenkin sovita, kun ollaan vähän sukulaisiakin - ehkä ??
JM

Juhani Mäkitalo
09.06.08, 12:43
Tellervo Rannalle: Selvittämätta on edelleen, mistä lähdetieto Thomas
Matson Mämmin vaimon nimestä ja syntyperästä. Epämääräiset kirjat
eivät lähteeksi kelpaa.
Vahinkohan on tietysti jo tapahtunut, jos perusteeton tieto on tällaisella
palstalla esitetty, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

JM

tellervoranta
09.06.08, 18:51
Hei Juhani :), olen yrittänyt sinulle soittaa, vaan ei ole vastattu.

Soita minun kännykkään, kun minun on jo kauan pitänyt olla jalka ovenraossa, enkä tiedä, milloin lähden. Epäilen, ettei asia sittenkään selviä, koska sukuselvitys on toisen henkilön tekemä, mutta olenpahan viestiin vastannut.

Terveisin

piipa
10.06.08, 12:33
Seuraan mielenkiinnolla Muonion keskusteluja ja kysyisinkin teiltä, että oletteko törmänneet Olof Henricss: s. 22.11.1755 Muoniossa ( asui myöhemmin Tengeliössä nimellä Heikka) hänen isäänsä: sold. Henric Olsson Örn ja äiti Ella Ersdotter Muoniosta?
Olen lukenut useita sivustoja paikkakunnan historiasta, mutta en löytänyt tästä perheestä/ nimestä mitään tekstiä.

Erkki A Tikkanen
11.06.08, 11:50
Seuraan mielenkiinnolla Muonion keskusteluja ja kysyisinkin teiltä, että oletteko törmänneet Olof Henricss: s. 22.11.1755 Muoniossa ( asui myöhemmin Tengeliössä nimellä Heikka) hänen isäänsä: sold. Henric Olsson Örn ja äiti Ella Ersdotter Muoniosta?
Olen lukenut useita sivustoja paikkakunnan historiasta, mutta en löytänyt tästä perheestä/ nimestä mitään tekstiä.

Hei,
tässä hiukan tietoja Länsipohjan rykmentin, majurin komppanian ja kolmannen ruodun sotilaasta:

Majorens Kompani, Rote 3, Över Torneå socken
Soldat Hindrich Olofsson-Örn
Antagen 1753-02-00 Avgått 1759-07-26 Till: Avsked. 1757: 23 år 3½ tj.-år gift Wästerbottning. Commenderad till Pommern 1757-09-12. Rügen 1759-02-12 ant. har svulst på högra ..., undergår cour och står på förbättring. Bissdorf 1759-11-20 ant.

Olisiko tämä Heikki kyseessä?

piipa
11.06.08, 11:57
Hei Erkki....ja kiitos tiedoistasi. Uskon, että sama henkilö kyseessä.

tellervoranta
11.06.08, 12:12
Hei :). LapinSuvut listalla on Ylitornion talot asukkaineen; siellä on myös Tengeliön Heikka, mutta juuri tuon ikäistä Olofia en löytänyt. Oletko katsonut sieltä?

Seuraan mielenkiinnolla Muonion keskusteluja ja kysyisinkin teiltä, että oletteko törmänneet Olof Henricss: s. 22.11.1755 Muoniossa ( asui myöhemmin Tengeliössä nimellä Heikka) hänen isäänsä: sold. Henric Olsson Örn ja äiti Ella Ersdotter Muoniosta?
Olen lukenut useita sivustoja paikkakunnan historiasta, mutta en löytänyt tästä perheestä/ nimestä mitään tekstiä.

Tässä Norjan ja Norlannin välissä teoksessa on joku Heikka mainittu esim. käräjäjuttujen yhteydessä, mutta ovat vanhempaa perua.

Varmaan mielenkiinnolla seurataan Tulkkilajuttuja. :mad:

piipa
11.06.08, 12:17
Hei Tellervo

Heikka-suvun tiedot minulla onkin Tengeliöstä, mutta ei sitten tästä Olofista, joka tulee Muonioniskasta eli Muoniosta.

Juhani Mäkitalo
11.06.08, 12:58
Tellervolle: tätä kysymystä käsitellään nyt julkisesti ja tehdään tämä selväksi
myös muille. Ei tämä mikään yksityisasia ole.

.............................
Näille muille tämän otsikon alla kirjoitteleville: Vastauksen kysymykseensä saa
parhaiten kun otsikoi sen vastaamaan asiaa ! Tarkoitushan lienee myös se,
että näitä keskusteluja voisi jälkeenpäinkin joku lukea ja hakea tietoa kysy-
mykseen viittaavan otsikon alta.

JM

piipa
11.06.08, 13:09
Hei Juhani...vastaan osaltani tuohon " muille" koskevaan huomautukseen.

Itse luen KAIKKI lappi-aluetta koskevat tekstit, ja jos vastaan johonkin niin juuri siihen mistä tekstin olen lukenut. Käytäntöjä on varmaan monia kuten lukijoitakin/ kirjoittajia.

Olet oikeassa, että jos olisin otsikoinut kysymykseni esim sanalla Muonio, niin olisin ehkä saanut enemmän vastauksia.......sitä vaan ei tule ajatelleeksi asioita niin pitkälle, kun herää jokin kysymys toisen/ toisten tekstiä lukien.

Aurinkoisin terveisin meren rannalta.........

Juhani Mäkitalo
14.06.08, 13:20
Täällä on nyt päiväkausia puhuttu täysin otsikkoon kuulumattomia asioita.
Sehän sopii vastaajan muuttaa otsikkoa, jos ei kysyjä sitä tee !!!

Toivotaan, että nyt voitaisiin jatkaa (alkaa) otsikossa mainitun tärkeän
kysymyksen käsittelyä.

Kts. ensin viestini 2.6 - muu onkin sitten melkein sitä muuta.

JM