PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Biologista isää etsimässä


hpesola
07.03.15, 13:28
Äiti tapasi isäni Turussa Pääsiäisenä 1951 Taisto nimisessä tanssipaikassa, myöhemmin T-talo. Isäni on asunut Turun Pahaniemessä tai lähiympäristössä. Hän on ollut joko opiskelija tai töissä ja asunut 2-kerroksisessa rintamamiestalon tyyppisessä talossa. Hän on ollut suunnilleen äitini ikäinen, eli syntynyt n. 1920 luvun puolivälissä. Äiti ei tiedä hänen nimeään. Hän on ollut n. 180 cm pitkä, ristiverinen ja puhunut suomea. Äiti muistelee, että hänen toisessa nenän sieraimessa on ollut jokin poikkeama. Sierainaukko on ollut selvästi pienempi kuin toinen, tms. He tapasivat vain yhden ainoan kerran.

Pahaniemen henkikirjoitustiedot 1920 luvulla syntyneistä miehistä olen selvittänyt, mutta mitään ratkaisevaa en ole löytänyt.

Olen siis syntynyt Turussa joulukuussa 1951. Olen etsinyt biologista isääni toistakymmentä vuotta. Tiedot isästäni ovat vähäiset ja pari vuotta sitten olin jo luovuttamassa, koska kaikki asiaan liittyvä oli tutkittu. Tuolloin tilasin Y-DNA ja FamilyFinder testit joista sain pieniä viitteitä isäni suvusta. Myöhemmin tilasin myös äidilleni FF –testin.

Y-DNA 67 testin mukaan minun haploryhmä on R1b-DF27 (Z220+/Z210+, Z295- ja testi S21184 on tilauksessa). Minulla on yksi GD2 ja kaksi GD4 osumaa Turusta lähtöisin olevaan Börjel Björnsson Hjelt (n. 1640-1702) kahteen sukuhaaraan. Nämä osumat ovat ainoat Suomessa. On todennäköistä että Hjelt suvun kanssa minulla on yhteinen esi-isä vasta Börjel Hjeltin varhaisempien esipolvien kautta.

Lisäksi meillä on Y-DNA25 testin GD0 osuma Ruotsista. Hjelt suvun ja em. osuman välille ei ole löydetty sukuyhteyttä.

FamilyFinder tulokset olen ladannut Gedmatchiin jossa saadaan erilleen äidin ja isän puolelta tulevat osumat. Minulla on ’One to many Matches’ PFXXXXXXP1osumissa yksi largest cM n. 40, kaksi n. 30 ja useita n. 20 arvoilla osumia. He ovat määritelty minulle Gen n. 4 arvoilla. Näiden tulosten perusteella isäni sukuhaaroja voisi olla Etelä-Pohjanmaalla. Äitini suku on vahvasti Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalta.

Minulle asia on tärkeä ja pienetkin vinkit ovat tervetulleita. Ymmärrän toki, että on hyvin mahdollista, ettei asia ratkea koskaan lopullisesti.

Hannu Pesola

ehjelt
08.03.15, 10:56
Hei

Toisena Hannun mainitsemista GD4 osumista lisäisin edelliseen vielä oman mielipiteeni. Hannun maininta hänen geneettisestä yhteydestään Hjelt-sukuun on turhan varovainen. (Tässä yhteydessä tarkoitan Hjelt-suvulla turkulaisen sorvarimestari Börjel Björnsson Hjeltin jälkeläisiä, joka otti ko. nimen käsityöläisnimekseen 1675-mennessä).

Börjel on minusta laskien 9. esipolvea ja tuon GD2 osuman kohdalla 10. esipolvea. Todennäköisyys sille, että Hannun ja meidän yhteinen esi-isämme olisi Börjel tai nuorempi, on sen verran merkittävä, että pitäisin Hannua geneettisesti Hjelt-sukuun kuuluvana. Tällä voi olla jotain merkitystä ja varmaan onkin Hannun isää etsittäessä.