PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hännisiä rautalammilta


laplau
18.05.08, 15:22
Hei, tutkiiko joku Hännisten sukua rautalammilta. Olen eksynyt suvustani Rautalammin kirkonkirjojen viidakkoon, joita on hankala lukea koska arkistofilmejä ei ole nimetty esim kylien mukaan, kuten monissa kunnissa, joten kahlaamisessa tuntuu menevän järki ja terveys, onko vinkkejä etsintöihin?

Mukavasti löysin sukuni 1800 luvun alkupuolelta Hanhitaipaleen Häkkilän rälssitalon torppareina, Juho Hännisen ja Riitta Hintikan.

Juhon vanhemmatkin tiedän, Juho Hännisen ja Maria Hytösen, jotka ovat asuneet Siikakoskella, ruotajärvellä ja saaneet Juhon 1794.

mutta siinä vaiheessa kun alan jäljittämään tätä Maria Hytösen nainutta Juho Hännistä, niin löydän vain monta ruotajärveläistä juhoa joiden plaraaminen esiin noista kirkonkirjoista vie aina puoli yötä. tämä Juho on siis varmaankin syntynyt 1750 jälkeen... jos teillä on työn alla sama paikka, sama suku niin kaikki vinkit tulisivat tarpeeseen.:oo:

Maija Salo
18.05.08, 17:37
SSHY:n digiarkistosta Rautalammin rippikirjasta 1795-1803 kuvasta 137, Ruotajärvi, löytyi Staffan Hänninen ja vaimonsa Margareta Kilpeläinen. Näillä on poika Johan Hänninen ja tällä vaimo Maria Hytönen. Hiskistä löytyy Johanin syntymätiedot, jotka täsmäävät rippikirjan kanssa.

Olen laatinut omaan käyttööni jonkinlaisen sisällysluettelon muutamiin Rautalammin rippikirjoihin, ja Ruotajärvi löytyi niiden avulla.

Maija Salo

laplau
18.05.08, 19:18
Kiitos kovasti :)

olinkin tuon pariskunnan jo löytänytkin ja lähtenyt heitä seuraamaan mutta en vaan löytänyt sitä rippikirjaa jossa on jo tämä vaimokin mukana, että voi olla varma.

Rautalammin kirkonkirjan ovat tähän mennessä hankalimmat, joita olen tutkinut. pitää kai tehdä itsellekin joku "systeemi".

SatuKy
18.05.08, 20:45
Hei
Rautalampi on minustakin tosi hankalaa - mutta sitä kai tämä salapoliisityö on nimeltään sukututkimus?
Muista, jos pääset 1700l alkuun asti, niin Sukututkimusseuran luetteloja ja hakemistoja kohdasta Pohjois-Savo ja Rautalampi löytyy puhtaakirjoitettu ensimmäinen rippikirja noin 1701 tiedoin ja siinä on luettelo sekä sukunimin, että paikannimin. Sieltä löysin monta vinkkiä myöhemppin polviin ja heidän asuinpaikkoihin.

"Omia Hännisiä" on Eeva Kristiina Hänninen s. 3.2.1817 (puoliso Juho Matilainen) ja isänsä Juho Hänninen s. 1785 (puoliso Liisa Röntynen) ja Juhon isä Tuomas Hänninen 1745-19.6.1812. Ovat asuneet sekä Vajasalmi että Westerilä.

Mutta edelleen olen samaa mieltä, että sisällysluettelo ainakin pitäisi saada kun kyseessä on niin iso pitäjä.

Satuky

Sari H
21.05.08, 15:15
SSHY:n digiarkistosta Rautalammin rippikirjasta 1795-1803 kuvasta 137, Ruotajärvi, löytyi Staffan Hänninen ja vaimonsa Margareta Kilpeläinen. Näillä on poika Johan Hänninen ja tällä vaimo Maria Hytönen. Hiskistä löytyy Johanin syntymätiedot, jotka täsmäävät rippikirjan kanssa.

Olen laatinut omaan käyttööni jonkinlaisen sisällysluettelon muutamiin Rautalammin rippikirjoihin, ja Ruotajärvi löytyi niiden avulla.

Maija Salo

Hei Maija

Laita ihmeessä ne sisällysluettelot menemään SSHY:lle! Jos haluat voin laittaa tyhjän tallennuslomakkeen tulemaan s-postilla.
Itse olen täydennellyt noita hakemistoja eri pitäjistä tuonne SSHY:lle myöskin. Samoin kun toimin skannaajaporukassakin.

Terv. Sari H

Mursu
23.05.08, 18:07
Hei. Itse olen tutkinut ja seurannut Keski-Suomen sivujen Hännisen suvun tutkimuksia ja löytöjä. Olen itse Hänninen ja sukuni on lähtöisin Rautalammelta ja sitten Aikoinaan muuttanut Kivijärvelle. Tämä välinen aika Benjam Hänninen ja sitä edeltävä aika itsellä hukassa. En ole löytänyt yhteyksiä vielä niin pitkälle. Kaipaa apua.
Mursu

laplau
24.05.08, 20:51
Mua kiinnostaa myös se, että kun tiedetään joitain Hännisen miehiä tuolta 1500 luvulta, niin onko joku päässyt sukututkimuksessaan niin pitkälle että on pystynyt liittämään sukunsa sinne 1500-luvulle asti. koska useimmat hännistutkimukset joita olen nähnyt päättyy 1700-luvun alkuun. olis kiva päästä pidemmälle, kun kahdessa toisessa sukuhaarassani ollaan 1400 ja 1500 luvuilla...

Tapani Kovalaine
25.05.08, 17:35
Viestissä nro 6 Mursu kaipasi apua kivijärveläisen Benjam Hännisen esipolvien etsintään. Jos on kyse 25.10.1811 syntyneestä Benjamista, niin hänen vanhempansa olivat Benjam Juhonpoika Hänninen 1766-1844 ja Liisa Israelintytär Kinnunen s. 1786 Risumäestä Kivijärveltä ja he avioituivat 9.12.1810. Saivat 10 lasta ja Benjamilla oli 8 lasta jo ensi aviostaan.
Banjam Hännisen s. 27.9.1766 vanhemmat olivat Juho Juhonpoika Hänninen 1744-1822 ja Maria Benjamintytär Hytönen 1745-1824. Hedän asuinpaikkansa oli Katajamäki, Kivijärvi. Tämä pariskunta oli kyllä nimikaima ykkösviestissä mainitulle, mutta vain sattumalta. Vihittäessä 11.9.1763 Juho asui vielä Vetelissä ja käytti sukunimeä Jylhä. Kotivävynä hän Kivijärvellä oli välillä Hytönen ja loppua kohti Hänninen.
Voisi siis olettaa, että tämä Juho Juhonpoika Hänninen muutti Keski-Suomesta Vetelin kautta Kivijärvelle, jossa hän asui 60 vuoden ajan. Mutta eipä löydy Hiskistä Juholle vanhempia...

Raili Raittila
02.07.08, 15:07
Oletko tutustunut Jalkasten sukukirjaan? Siellä on mielenkiintoista tietoa "alku Hännisistä", mutta omaa sukuani en ole pystynyt sinne liittämään. Olen edelleen takertuneena Antti Hänniseen, joka on vihitty Laukaassa 1753 Liisa Paanasen kanssa.

vaariph
03.07.08, 14:02
Viestissä nro 6 Mursu kaipasi apua kivijärveläisen Benjam Hännisen esipolvien etsintään. Jos on kyse 25.10.1811 syntyneestä Benjamista, niin hänen vanhempansa olivat Benjam Juhonpoika Hänninen 1766-1844 ja Liisa Israelintytär Kinnunen s. 1786 Risumäestä Kivijärveltä ja he avioituivat 9.12.1810. Saivat 10 lasta ja Benjamilla oli 8 lasta jo ensi aviostaan.
Banjam Hännisen s. 27.9.1766 vanhemmat olivat Juho Juhonpoika Hänninen 1744-1822 ja Maria Benjamintytär Hytönen 1745-1824. Hedän asuinpaikkansa oli Katajamäki, Kivijärvi. Tämä pariskunta oli kyllä nimikaima ykkösviestissä mainitulle, mutta vain sattumalta. Vihittäessä 11.9.1763 Juho asui vielä Vetelissä ja käytti sukunimeä Jylhä. Kotivävynä hän Kivijärvellä oli välillä Hytönen ja loppua kohti Hänninen.
Voisi siis olettaa, että tämä Juho Juhonpoika Hänninen muutti Keski-Suomesta Vetelin kautta Kivijärvelle, jossa hän asui 60 vuoden ajan. Mutta eipä löydy Hiskistä Juholle vanhempia...
Maria Benjamintytär Hytösen vanhemmat olivat Benjamin Matinpoika ja Liisa Matintytär heidät vihittiin 11.07.1742. Lapsia he saivat 8. Osan tiedoista olen saanut mikrofilmeiltä. Tiedot ovat sukuselvityksestä jonka tein Kivijärven Hännisistä.

laplau
09.07.08, 19:20
Täytyypä etsiä tuo Jalkasten kirja, hitsi vieköön kun genealogian kirjasto on kiinni juuri silloin kun ihmiset on lomalla :)

Jatkoin tänään tutkimista ja huh huh, miten hankalia nuo aivan ensimmäiset rippikirjat ovatkaan. Teidän ansiostanne löysin Staffan Hännisen1723 ja Maria Kilpeläisen1737. ja nyt hiskin kautta löysin 15.12.1723 syntyneen Staffan Hännisen, jonka vanhemmat olivat sotamies Staffan Hänninen ja Carin Kärkätär. Kuinkahan voisin heidät varmasti yhdistää toisiinsa, kun en heitä yhdessä löydä esim rippikirjoista.

ja sitten taas tämän Staffanin (joka siis naimisissa Kärkättären kanssa) isä voisi ajallisesti olla esim Ivfar Hänninen, jolle on syntynyt Staffan poika 26.12.1700 ja Ivfarin löysinkin vanhimmasta rippikirjasta kuvasta 129, mutta hänen allaan voi hyvälläkin mielikuvituksella nähdä vain suttua :)

oisko vielä vinkkejä?