PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukukirjat


teija.pirinen
17.10.14, 09:40
Onko kellään tietoa, minne voisi tarjota sukukirjaa ostettavaksi? Muille kuin sukulaisille. Kyse olisi Mehtäläisten sukukirjasta. Ilmestyy vuoden lopulla. Sukunimen alkuperä on Metso. :)

teija.pirinen
17.10.14, 11:34
Itseäni kiinnostaisi ostaa sukukirjoja joita suvustani löytyy, esim: KArhunen, Niskanen, Kempas, Hyvärinen, Toropainen, Barck...

Julle
17.10.14, 20:24
< Onko kellään tietoa, minne voisi tarjota sukukirjaa ostettavaksi? Muille kuin sukulaisille. Kyse olisi Mehtäläisten sukukirjasta. Ilmestyy vuoden lopulla. Sukunimen alkuperä on Metso. >

Tuossa ainakin yksi, jossa voit myydä ja ostaa sen jälkeen kun olet rekisteöitynyt! Ota sitten postituskulut huomioon kirjaa myydessäsi.
https://www.booky.fi/used_books_info.php

Onnea myyntiin ja ostelemisiin

Hannu Numminen
19.10.14, 20:29
Onko kellään tietoa, minne voisi tarjota sukukirjaa ostettavaksi? Muille kuin sukulaisille. Kyse olisi Mehtäläisten sukukirjasta. Ilmestyy vuoden lopulla. Sukunimen alkuperä on Metso. :)

Eiköhän kannata ainakin kysyä ostohalukkuutta niistä kirjastoista, joiden alueella sukua on ollut tai on edelleen. Kenties jotkin sanomalehdet voisivat tehdä pikku-uutisen tulevasta kirjasta, jos sukua on levikkialueella?

Kataja
20.10.14, 12:38
Eiköhän kannata ainakin kysyä ostohalukkuutta niistä kirjastoista, joiden alueella sukua on ollut tai on edelleen. Kenties jotkin sanomalehdet voisivat tehdä pikku-uutisen tulevasta kirjasta, jos sukua on levikkialueella?

Yleensä kirjastot ovat halukkaita antamaan mahdollisuuden järjestää kirjastossa kirjan julkistamistilaisuus. Näyttää, että siihen voi liittää myös kirjan myyntimahdollisuuden, mutta siitä varmaan on omat säädöksensä. Jos saa tällaisen tilaisuuden, kannattaa pyytää joku toimittaja paikalle.
Marjatta

Vote
13.05.16, 19:02
Tietäisikö joku mistä voisin ostaa nämä sukukirjat ?
Ne ovat loppuneet painosta, eikä uusintapainoksia ole tulossa.

Mauril
15.05.16, 09:32
Antikoista löytyy joskus nyt mm.
http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1616315

Vote
15.05.16, 11:34
Tuo kirja minulla jo on, mutta nyt on hakusessa varsinaiset Virmailan
sukua käsittelevät kirjat.

Mauril
15.05.16, 14:38
Kannattaa seurata. Jokin aika sitten oli I ja II osa myynnissä.

Leevi A
19.05.16, 18:21
Asian vierestä.
Olen muutamia omiin tutkimuksiini liittyviä sukukirjoja selaillut, joitakin ostanutkin. Yhtä lukuunottamatta (sekin on vielä kesken) kaikissa on ollut törkeitä virheitä ja heti paljon. Kun on ollut kiire julkaista kirja, on oiottu tutkimuksissa ja menty totaalisesti pieleen.
Viimeksi kirjastossa tutkailin kaksiosaista sukukirjaa, kummassakin noin 800 sivua. Ei ollut yhteyttä esivanhempiini vaikka sukunimi sama, mutta löytyi oma sukulaiseni, jonka vaimoksi oli saatu kirjan kantasukulainen. Syntymäpäivillä eroa 10 päivää, syntymäpaikoilla 70 km ja etunimikään ei passannut joten kirjaan oli annettu kaksi etunimeä. Toinenkin pieleen mennyt sukujohto löytyi jälkeläisissä, ehkä useampiakin löytyy kunhan ehdin tarkastaa.
Aiemmin toisesta suvusta ostamani tiiliskiven paksuinen eepos johti samaan tulokseen. Satunnaistarkastuksessa kirjasin virheitä ruutupaperivihkoon. Kun yhdeksäs sivu tuli täyteen enkä ollut päässyt alkua pitemmälle, jätin siihen. Joku halusi myöhemmin ostaa kirjan, möin ja kerroin sen olevan puppua, mutta kun silti halusi ostaa, niin omapa on asiansa.
Ostin myös kirjan jossa varsinainen sukututkimusosa oli CD:llä. Tutkija kertoi saaneensa osan tutkimuksista toiselta tutkijalta, jonka tekoset jo aiemmin olin todennut olevan lähes pelkkää puppua. Niinpä ei tähänkään ole uskomista alkuunkaan.
En väitä, etteikö minullakin olisi virheitä, mutta sen olen oppinut, että kaikki pitää itse tarkastaa. Aivan kaikki! Jopa muutaman apulaisprofessorinkin tekemä tutkimus omista esivanhemmistaan vilisee virheitä. Ennätys lienee eräällä lisensiaatilla vai oliko tohtorilla, joka pääsi omissa "tutkimuksissaan" aikaan noin 400 eKr! Vertailu Encyclopedia American'iin tuotti tuloksen, että niistä historian henkilöistä, joita encyclopedia ei tiennyt mitään, oli tämän "tutkijan" sukutauluissa laajimmat selvitykset.
Yhdessä taas jo ensimmäisessä sukupolven vaihdossa etunimikin muuttuu aivan toiseksi. Pitemmälle en edes jatkanut...
Niin että olkaapa tarkkoina kun muitten tekemiä uskotte!

joukon66
28.01.17, 16:05
Kyllähän tuo Leevin kokemus tahtoo olla aika tavallista. Kyläkirjojen osalta turhaa kunnianhimoa ja arvovaltaseikkoja riittää ja lopputulos on myös sen mukaista. Mitä taas tulee kirjojen myymiseen, niin ne tahot, jotka voisivat "kotiseututyötä" edistää tällä tavoin tuntuvat olevan aika passiivisia. Kateus ja ilkeys piinaa paikallisia tahoja turhan selvästi.

annasofiap
28.01.17, 19:21
Missä kannattaa sukukirjansa painattaa? Suosituksia?

Anna-Sofia

TimoT
07.02.17, 07:49
Minä painatin oman tekeleeni Create Spacella (https://www.createspace.com). Siellä ei ainakaan painos koskaan lopu, sillä he tekevät vaikka yhden kappaleen kerrallaan. Myynti hoituu esim. Amazonin kautta.

annasofiap
09.02.17, 18:52
Kiitos vastauksesta.

Julle
10.02.17, 10:04
< Myynti hoituu esim. Amazonin kautta. >

Suotta Amatsonien kautta kierrättää, kun Suomessa on Booky, josta jokainen voi myydä omiaan, kunhan on valmis postittamaan itse kirjan.
http://www.booky.fi/kaytetyt_kirjat

Tutkimisiin

TimoT
10.02.17, 11:08
Create Space painaa kirjan vasta, kun se tilataan. Eli et tarvitse mitään varastoja, postitusta tai rahan keruuta. Sieltä tulee sitten rojaltit tilille, jos olet asettanut hintaan katetta itsellesi. Create Space kuuluu samaan konserniin Amazonin kanssa. Siksi siellä julkaistu kirja on myynnissä myös Amazonissa, kunhan vain laittaa rastin ruutuun. Kyllä se vähän tietysti ottaa välistä, mutta ostajalle tulee halvemmaksi kuin se, että tilaan kirjan ensiksi itselleni ja sitten postitan eteenpäin ostajalle.

Julle
10.02.17, 17:58
< Create Space painaa kirjan vasta, kun se tilataan. Eli et tarvitse mitään varastoja, postitusta tai rahan keruuta. Sieltä tulee sitten rojaltit tilille, jos olet asettanut hintaan katetta itsellesi. Create Space kuuluu samaan konserniin Amazonin kanssa. Siksi siellä julkaistu kirja on myynnissä myös Amazonissa, kunhan vain laittaa rastin ruutuun. Kyllä se vähän tietysti ottaa välistä, mutta ostajalle tulee halvemmaksi kuin se, että tilaan kirjan ensiksi itselleni ja sitten postitan eteenpäin ostajalle. >

Hei!

Tuo painaminen yksi kerrallaan on hyvä näkökohta. Jos olisi vielä elektronisena kirjana, niin vielä parempi. Ajattelin kyllä painettuja kirjoja, joita varmaan kustannussyistä on painettava kuitenkin jokin määrä etukäteen, jotta toimitusaika ei kasvaisi.
Jos vielä ajattelen kehityspolkua eteenpäin, niin pystyisin muokkaamaan ja tulostamaan omasta tietokannastani valitun henkilön mukaan sukukirjan raakamuotoon, jota tarvitsisi ehkä hieman käsitellä Wordillä ja sitten voisi tulostaa A4-paperille ja nitoa.
Olen jossakin nähnyt Julkaisuntekijän opaspaketin, jossa oli tarvittavat oppaat.

Tutkimisiin

Juha
10.02.17, 19:10
Kirjojen painaminen on edullista hommaa, jos pystyt tekemään painokelpoisen tiedoston itse...Paperi on halpaa.....

E-kirjoja kyllä kovin kysellään, mutta kukaan ei niitä halua ostaa :D:



Juha

Julle
10.02.17, 22:08
< Kirjojen painaminen on edullista hommaa, jos pystyt tekemään painokelpoisen tiedoston itse...Paperi on halpaa.....

E-kirjoja kyllä kovin kysellään, mutta kukaan ei niitä halua ostaa >

Hei!

Kyllähän minä pystyn sen PDF-muotoon saamaan, mutta pelkällä "luurankolla" pitäisi olla "lihaakin" ja kaikki virheet luurankosta korjattuna pois.

Ymmärrän E-kirjojen kohderyhmän syyn - lukeminen LCD-näytöltä on toistaiseksi silmille hallaa usean tunnin lukemisella, vaikka kirjaimen kokoa suurentaisi. Itse luen kaikki E-kirjat vielä tavalliselta pönttönäytöltä (Panasonic PanaSync E70), joka on silmille paljon parempi kun saa virkistystaajuuden sopivaksi, eikä ala muutaman tunnin jälkeen rivit hyppiin silmille.

Lukemisiin

PaulaS
08.11.17, 17:11
Ostin Korhosten sukukirjan e-kirjana kesällä Elisa -kirjasta. Oli kätevä tapa ostajalle. Nyt etsin Moilasten sukukirjaa: Kainuun Moilaskansa, Kotoiset konnut, vieraat veräjät. Tietääkseni siitä on painos loppu.

Olisi hienoa, jos sukukirjoja olisi myynnissä kohtuuhintaan e-kirjoina.

Esivanhemmissani on mm. Kainuun Moilasia, Heikkisiä ja Tolosia, joiden kirjat kiinnostavat minua.

PekkaV
09.11.17, 14:42
Seuralla on nykyään oma nettikauppa (https://kauppa.genealogia.fi/). Se toimii oman kokemukseni mukaan hyvin ja on luonnollinen kanava sukukirjojen myynnille.

PaulaS
09.11.17, 17:56
Seuralla on nykyään oma nettikauppa (https://kauppa.genealogia.fi/). Se toimii oman kokemukseni mukaan hyvin ja on luonnollinen kanava sukukirjojen myynnille.

Olen samaa mieltä. Jos sukukirjojen myynti keskitettäisiin seuran kauppaan, kirjat löytyisivät paremmin ja niiden myyntikin todennäköisesti kasvaisi. Nyt on vaikea tietää mitä on myynnissä ja missä. Harmittaa sitten kun haluttu kirja onkin jo myyty kun sen viimein löytää netistä.

Julle
10.11.17, 15:49
< Olen samaa mieltä. Jos sukukirjojen myynti keskitettäisiin seuran kauppaan, kirjat löytyisivät paremmin ja niiden myyntikin todennäköisesti kasvaisi. Nyt on vaikea tietää mitä on myynnissä ja missä. Harmittaa sitten kun haluttu kirja onkin jo myyty kun sen viimein löytää netistä. >

Samaa mieltä sukukirjojen tietojen keskittäminen kannattaa, mutta sukukirjat voivat pysyä tekijöillään jossakin varastoissa. Lievin parannus olisi hakuvahdin lisääminen SSS:n nettikauppaan tai sitten kaikki kirjakaupat hakeva hakurobotti. Konkreetisia uusia kuin myös vanhoja voisi myydä www.booky.fi (http://www.booky.fi) :n Omakauppa tapaan ja hakuvahtin ominaisuus on www.tori.fi (http://www.tori.fi) -sivustolla. Omien nettikauppojen tekeminen voi olla turhaa työtä!

Tutkimisiin

joukon66
11.11.17, 11:35
Jos kirjat ovat myynnissä netissä, niin niiden löytyminen ei ole iso juttu. Ongelma on enemmänkin siinä, että vain murto-osa kiinnostuneista osaa etsiä täältä mitään (jos ylipäätään liikkuvat netissä koskaan) ja suurin osa kirjoista odottaa ostajaansa tekijöiden kirjahyllyissä.

Olen tästä ongelmasta puhunut jo pidemmän aikaa, koska tiedän, että maailmalla on paljon ihmisiä, jotka eivät edes tiedä, mitä kirjoja heidän omalta kotiseudultaan löytyy. Kiinnostusta kyllä riittää, mutta...

Juttelin kerran "oman kotiseutuni" kirjaston johtajan kanssa tästä ja ehdotin, että koska he myyvät näitä kirjoja, niin laittaisivat edes nettiin omille sivuilleen tiedon siitä, mitä kirjoja heillä on myytävänä. Vastaus oli se, että heillä ei ole varaa ylläpitää ko sivustoa. Aika huono vitsi! Erehdyin myöhemmin viemään oman ruotusotamieskirjan myytäväksi tähän kirjastoon ja koska sitä ei mainostettu edes heidän omalla seinällään (jossa oli isolla kirjoitettu: kirjastossa myytävät kirjat), vaikka asiasta oli ollut aikaisemmin puhetta jo kolme kertaa, hain kirjat lopulta pois. Turha makuuttaa niitä siellä pidempään. En vain ymmärrä, miksi he ottavat kirjoja ylipäätään vastaan, jos niitä ei yritetäkään myydä näkyvällä tavalla. Paikallisen kotiseutuyhdistyksen sivuilla on taas heidän omia teoksiaan. Sinne ei ole pääsyä, ellei kirjassa lue kotiseutuyhdistyksen nimi tai johtokuntaan kuuluneita jäseniä. Mitä se tällainen "kotiseututyö" oikein on?

Testasin aikanaan kotiseutuhenkeä laajemminkin oman kirjani avulla. Ilmoitin siitä noin 20 taholle sähköpostitse kirjan kohdealueelle. Niihin kuului kotiseutuyhdistykset, sukututkimusyhteisöt, paikalliset lehdet, kirjastot ja muut myyntipisteet. Yksikään taho ei reagoinut mitenkään, ei yksikään! Luulisi, että paikalliselta taholta tulisi jotain käden ojennusta esim. esittelytilaisuuden järjestämiseksi, mutta ei. Jos paikalliset ihmiset kokevat jäävänsä paitsi siitä, mitä sinne tarjotaan, niin syyttäkööt siitä omia kotiseutuyhteisöjään. Näyttää siltä, että tällainen kotiseutupassiivisuus on laajempikin ilmiö.

Olen ehdottanut myös kotiseutukirjojen julkisempaa kirjoittamista jollain nettitekniikalla mm. virheiden minimoimiseksi, mutta edes Suomen kotiseutuliitto ei ole asiaa kommentoinut mitenkään.

Näyttää siis siltä, että apua on turha odottaa niiltä yhteisöiltä, joiden kuuluisi edistää kotiseututyötä. Me "tavikset" yrittäkäämme siis taistella edelleen näitä tuulimyllyjä vastaan. Toivotan muille parempaa menestystä.