PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Huuskosten suvun vaiheita- kirja


A.Salminen
07.05.08, 22:12
Oletteko löytäneet virheitä kyseisestä kirjasta ? Kirjoittajana Martti Huuskonen.
Sieltä löytyisi eräs linja omasta suvusta.

Vielä lisäkysymyksenä sellainen:tietääkö kukaan alkavista sukututkimuskursseista ja olisiko joku erityisen hyvä?

SatuKy
08.05.08, 08:02
Hei
Huuskosten suvun vaiheita olen tarkastellut koskien Rautalampea ja Karttulaa. Kirjassa tuntuu olevan jonkin verran ihan lyöntivirheitä. Mutta ainakin Rautalammella viittaukset vanhempiin ovat hieman sekaisin: esim. s.29 taulu 47 Juho Juhanpojan isä onkin Matti Matinpoika. Ja vastaavia on monia. Mutta niistä selviää kun käyttää omaa päättelykyä ja TARKISTAA sshy:n digiarkistosta, Hiskistä, henkikirjoista ja Sukututkimusseuran luetteloissa olevasta puhtaaksikirjoitetusta Rautalammen ensimmäisestä rippikirjasta.

Siis Huuskosten suvun vaiheisiin voi suhtautua kuten muihinkin sukukirjoihin - antaa vinkkejä, joita kannattaa itse tarkistaa. (Huuskosten suvusta esitetään valtava määrä henkilöitä, joten kyllä sinne mahtuu sekaan vaikka mitä).

Satu Aittomäki

A.Salminen
08.05.08, 09:23
Huomasin nuo huolimattomuudesta johtuvat virheet,itseasiassa tuon saman esimerkin. Eihän Juho Juhonpojan isä voi olla Matti Matinpoika!
Tuo Juho Juhonpoika on muuten minulle iäiääiii.
Ja kyllähän nuo tiedot kannattaa tarkistaa. Itse olen jo löytänyt eroavaisuuksia syntymä-ajoissa.

SatuKy
08.05.08, 12:44
Syntymäajoissa on tosiaan vähän heittoa ja joitain lapsia saattaa puuttua....

Lisään vielä yksityiskohtana, että tuo Juho Juhonp on oman poikani
iäiääiiiii

terv. Satu

Jaakontytär
09.11.13, 14:04
Huuskosten suvun vaiheita -kirjan mukaan Helka Heikintytär Huuskosen eli Huskottaren (s. 1693?) vanhemmat olivat Heikki Rekonpoika Huuskonen (s. 1662) ja Inkeri Tapanin/Tahvontytär Tiitinen.

Tiitisten sukukirjan mukaan Inkeri oli syntynyt vuonna 1685. Hän ei siis voi olla 1690-luvulla syntyneen Helkan ja tämän vanhimpien sisarusten äiti. Em. kirjan mukaan Inkeri meni kyllä avioon Heikki Huuskosen kanssa, mutta vasta vuoden 1703 paikkeilla. Pariskunta asui Vesannon Sonkarinsaaren Huuskolassa.

Onko Inkerin syntymävuosi väärä, vai Helkan? Vai oliko Heikillä aiempi avio, josta Helka ja muut vanhimmat lapset olisivat syntyisin? Harmikseni en nyt löydä Rautalammin rippikirjasta tätä perhettä, vaikka aiemmin olen sen sieltä poiminutkin.

Ps. Miksiköhän tämä ketju on Asian vierestä -puolella? Eihän aihe ole mitenkään vierestä.

Julle
09.11.13, 22:36
<Huuskosten suvun vaiheita -kirjan mukaan Helka Heikintytär Huuskosen eli Huskottaren (s. 1693?) vanhemmat olivat Heikki Rekonpoika Huuskonen (s. 1662) ja Inkeri Tapanin/Tahvontytär Tiitinen.

Tiitisten sukukirjan mukaan Inkeri oli syntynyt vuonna 1685. Hän ei siis voi olla 1690-luvulla syntyneen Helkan ja tämän vanhimpien sisarusten äiti. Em. kirjan mukaan Inkeri meni kyllä avioon Heikki Huuskosen kanssa, mutta vasta vuoden 1703 paikkeilla. Pariskunta asui Vesannon Sonkarinsaaren Huuskolassa.

Onko Inkerin syntymävuosi väärä, vai Helkan? Vai oliko Heikillä aiempi avio, josta Helka ja muut vanhimmat lapset olisivat syntyisin? Harmikseni en nyt löydä Rautalammin rippikirjasta tätä perhettä, vaikka aiemmin olen sen sieltä poiminutkin.>

Inkeri on ainakin aviossa jo vuonna 1693.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1300262
Taitavat olla molemmat väärässä! Huuskosten sukukirja on tehty sen ajan tiedoilla ja sen mukainen. Mutta ne Rautalammin SAYt ovat hieman sekavia sotilaineen ja isäntineen!
http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?o=21
Huuskola löytyy Sonkarinsaaresta!

Tutkimisiin



Ps. Miksiköhän tämä ketju on Asian vierestä -puolella? Eihän aihe ole mitenkään vierestä.[/quote]

Jaakontytär
11.11.13, 11:09
Lämpimät kiitokset taas Jullelle! :) Jälkimmäinen linkkisi vie ainakin minun koneellani Digitaaliarkiston pääsivulle, mutta liite on hyvin informatiivinen. Voidaan siis uskoa että oikeat vanhemmat ovat kyseessä, vain vuosiluvuissa on ollut häikkää.
Kiitos!

Julle
11.11.13, 12:59
<Lämpimät kiitokset taas Jullelle! :) Jälkimmäinen linkkisi vie ainakin minun koneellani Digitaaliarkiston pääsivulle, mutta liite on hyvin informatiivinen. Voidaan siis uskoa että oikeat vanhemmat ovat kyseessä, vain vuosiluvuissa on ollut häikkää. >

http://digi.narc.fi/digi/

Hakupalvelusta löytyy kaikki asutusluettelot hakusanalla Rautalampi, myös aikaisemmilta tai myöhemmiltä vuosilta 20 vuotta kerrallaan.
Heikin isästä ei oikein saa selvää, onko se todella Reko (Grels) tai sitten hänen veljensä Olavi (Olof), kun Reko näyttäisi olleen sotatantereilla.

Tutkimisiin